2019-04-20, 23:45
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Jag är pilot, flyger inte Boeing och tycker inte jag tillhör något av lägrena.
Jag tycker implementeringen av MCAS är mkt dålig men jag kanske har bättre förståelse hur det kunde bli så.
En skillnad mellan piloter och ickepiloter kan vara avsaknaden av utbildning och förståelse för hur tex flygsäkerhetssystem fungerar.
Tittar man lite på kraven för ett trimsystem som inte är ”flight controls”, dvs inte roder som påverkas av styrorganen så ser man att det är ok att det falerar så länge det fortfarande går flyga maskinen utan problem med dem.
Boeing har alltså sannolikt följt alla de krav som regelverket ställer. Vid flygutprovning har man säkerligen provat att hamna i ett liknande läge och inte haft några svårigheter att klara ut situationen.
Jag är ganska övertygad om att Boeing inte med berått mod gjort en lösning man trodde var farlig.
Felet kan alltså till del ligga på regelverket för certifiering av flygmaskiner. Reglerna är till för att garantera att certifierade maskiner är säkra.
Jag ser inget omedelbart behov att skrika allt jag kan mot Boeing just nu(fast, ja, MCAS som det var var inte bra)

Luftfartsmyndigheten i USA, FAA har skapat ett aktediteringssystem där man kan godkänna personer/organisation hos tillverkaren för att göra del av FAA’s jobb i certifieringen.
kallar man det. Är inte jättepåläst men gissar att FAA inte har fulat ut sig helt när detta system skapades. Utredning pågår( om detta tror jag, jag gissar att inga huvuden kommer rulla vare sig på Boeing lr FAA pga just ODA).
Utredningarna som pågår är bra, allt skall till ytan och när de är klara är vi säkert på väg mot en bättre flygvärld. Är dock inte så säker på att det är så många utredningar som kommer resultera i rätten.

Själva felet man fick hade gått att klara i bägge olyckorna, och det måste till ytan i utredningarna. Inte för att flytta någon skuld utan för att säkerställa att det i framtiden är en röd tråd och 100% koppling mellan det tillverkaren tar fram som nödåtgärder via utbildning, bolagsvisa procedurer/MCC och återkommande simulatorträning.
Det hjälper inte med en nödåtgärd som faktiskt fungerar om inte bolagen som opererar maskinen inte reder ut dessa. Det kan handla om att fixa hur varningar presenteras(svårt snabbt reda ut vilket litet fel som triggat 10 olika varningar), eller hur nödchecklistan är uppbyggd och hur bolagen skall implementera det i sina SOP osv. Det skulle kunna innebära mer simulatorträning men eftersom en MCAS-skening är samma sak som en trim runaway vilken redan är sådant alla piloter måste klara så skulle det i så fall bero på att man inte klarar att hantera ett annat fel som funnits och kunnat hända på 737 i 50 år.

Jag ser inte varför jag skulle skrika högt mot Boeing i dagsläget. Inte heller mot FAA, och inte heller mot bolaget/bolagen i fråga.
Jag känner mig skarpt skeptisk mot att Etiopiens luftfartsmyndighet kommer göra en riktigt bra utredning, tyvärr.
Slutsatserna i preliminära var helt okey, men de har till synes utelämnat viktiga detaljer. Bara hålla tummarna att jag får 100% fel i min gissning.
Jag delar helt och fullt din syn på detta.

Till skillnad från dig flyger jag visserligen Boeing, men det förändrar inget. Hade det varit Airbus det handlat om, hade min bedömning var densamma.
Så har det också varit i de trådar om Airbus, som t.ex. den om AF447.
En kombination av fel (både tekniska och handhavandemässiga). Dessa är ofta ganska uppenbara i efterhand men var det sällan då - vare sig för piloterna eller konstruktörerna.
Citera
2019-04-20, 23:48
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Här är hela samlingen av non-normal checklists:
https://www.737ng.co.uk/737-800%20Quick%20Reference%20Handbook%20%28QRH%29.pdf

Som du ser är det ganska många. Man tränar alla viktigare delar i simulator under typkursen, även unreliable airspeed.
Men även ett sådant fel kan yttra på många sätt, beroende på vilken kombination av pitotrör, statisk port och AoA-givare som fallerar och i vilken fas av flygningen det sker. Alla sådana varianter går alltså inte att träna på.
Lyckligtvis tar checklistan hand om detta ändå genom att:
1. med memory items se till att man behåller stabil kontroll över flygplanet både höjd- och fartmässigt
2. därefter isolera felet och fastställa vad man kan lita på. Går inte det, leder den vidare till tabeller över pitch och thrust som gör att man ändå kan flyga tillbaka och landa på ett säkert sätt.

Bra fråga.
Det lär väl även LT610 haft i så fall?

Så här säger den tekniska manualen:
Vad händer när bara ena sidans ADIRU visar hög anfallsvinkel?
Sista stycket är f.ö. lite intressant.

Det vore märkligt att stallvarningen är aktiverad på en sida men inte den stall protection som finns. Vet ej, men rimligen lär även EFS triggats av en AoA.

Jag har ett svagt minne att det är samma lösning på A320 också, man kan få falsk stallvarning sen är det upp till besättningen att lista ut det.
Citera
2019-04-21, 01:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Jag har ett svagt minne att det är samma lösning på A320 också, man kan få falsk stallvarning sen är det upp till besättningen att lista ut det.

Ur en australiensisk utredning (atsb) om en A320:
Citat:
The stall warning system logic requires only one sensor to exceed the threshold to trigger the warning
Citera
2019-04-21, 03:37
Medlem
Hänger Fortfarande inte med
" Vad är On topic Numera " efter Moderatorns uppstramning
MCAS skall Boeing ordna
Stabiliteten är klar ( säger ni )
Piloterna utbildas
Piloternas dialog eller prestation möjligen men den informationen är ofullständig.
Case closed eller ???
Citera
2019-04-21, 08:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag är pilot, flyger inte Boeing och tycker inte jag tillhör något av lägrena.
Jag tycker implementeringen av MCAS är mkt dålig men jag kanske har bättre förståelse hur det kunde bli så.
En skillnad mellan piloter och ickepiloter kan vara avsaknaden av utbildning och förståelse för hur tex flygsäkerhetssystem fungerar.
Tittar man lite på kraven för ett trimsystem som inte är ”flight controls”, dvs inte roder som påverkas av styrorganen så ser man att det är ok att det falerar så länge det fortfarande går flyga maskinen utan problem med dem.
Boeing har alltså sannolikt följt alla de krav som regelverket ställer. Vid flygutprovning har man säkerligen provat att hamna i ett liknande läge och inte haft några svårigheter att klara ut situationen.
Jag är ganska övertygad om att Boeing inte med berått mod gjort en lösning man trodde var farlig.
Felet kan alltså till del ligga på regelverket för certifiering av flygmaskiner. Reglerna är till för att garantera att certifierade maskiner är säkra.
Jag ser inget omedelbart behov att skrika allt jag kan mot Boeing just nu(fast, ja, MCAS som det var var inte bra)

Luftfartsmyndigheten i USA, FAA har skapat ett aktediteringssystem där man kan godkänna personer/organisation hos tillverkaren för att göra del av FAA’s jobb i certifieringen.
kallar man det. Är inte jättepåläst men gissar att FAA inte har fulat ut sig helt när detta system skapades. Utredning pågår( om detta tror jag, jag gissar att inga huvuden kommer rulla vare sig på Boeing lr FAA pga just ODA).
Utredningarna som pågår är bra, allt skall till ytan och när de är klara är vi säkert på väg mot en bättre flygvärld. Är dock inte så säker på att det är så många utredningar som kommer resultera i rätten.

Själva felet man fick hade gått att klara i bägge olyckorna, och det måste till ytan i utredningarna. Inte för att flytta någon skuld utan för att säkerställa att det i framtiden är en röd tråd och 100% koppling mellan det tillverkaren tar fram som nödåtgärder via utbildning, bolagsvisa procedurer/MCC och återkommande simulatorträning.
Det hjälper inte med en nödåtgärd som faktiskt fungerar om inte bolagen som opererar maskinen inte reder ut dessa. Det kan handla om att fixa hur varningar presenteras(svårt snabbt reda ut vilket litet fel som triggat 10 olika varningar), eller hur nödchecklistan är uppbyggd och hur bolagen skall implementera det i sina SOP osv. Det skulle kunna innebära mer simulatorträning men eftersom en MCAS-skening är samma sak som en trim runaway vilken redan är sådant alla piloter måste klara så skulle det i så fall bero på att man inte klarar att hantera ett annat fel som funnits och kunnat hända på 737 i 50 år.

Jag ser inte varför jag skulle skrika högt mot Boeing i dagsläget. Inte heller mot FAA, och inte heller mot bolaget/bolagen i fråga.
Jag känner mig skarpt skeptisk mot att Etiopiens luftfartsmyndighet kommer göra en riktigt bra utredning, tyvärr.
Slutsatserna i preliminära var helt okey, men de har till synes utelämnat viktiga detaljer. Bara hålla tummarna att jag får 100% fel i min gissning.
Såklart inte Boeing trodde deras lösning var farlig. Men det räcker ju inte att tro något när man tillverkar flygplan. Du skriver att du kanske har förståelse för att implementeringen av MCAS var mycket dålig och det har jag lite svårt att ta in. Jag tror och hoppas att huvuden kommer att rulla, dock inte bokstavligen.
Senast redigerad av TaxenSixten 2019-04-21 kl. 08:55.
Citera
2019-04-21, 10:37
Medlem
Citat:
Skräcklarmar om Boeing: Struntar i säkerheten.
Stämningsansökningarna mot Boeing haglar in.

Nu kommer nästa slag mot flygjätten – från medarbetarna själva.

Enligt medarbetarna prioriteras produktionshastigheten före kvalitet och larm om säkerhetsbrister har viftats bort. Enligt New York Times granskning har till och med felaktiga delar installerats och flygprovningar med skrot som verktyg och metallflisor i motorerna har genomförts.

– Jag har sagt till min fru att jag aldrig kommer flyga planet. Det är en säkerhetsfråga, säger Joseph Clayton som arbetar med tillverkningen av modellen 787 Dreamliner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JorBzR/skracklarmar-om-boeing-struntar-i-sakerheten
Senast redigerad av vinc 2019-04-21 kl. 10:44.
Citera
2019-04-21, 11:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nja.

Föt det första var det inte speciellt mycket jojo. Det var en sådan rörelse när de tog in klaff och MCAS överraskade dem första gången. Utöver det steg de sakta och säkert och nådde faktiskt en hyffsad höjd. De upplevde säkerligen att spakkrafterna var stora men det var ingen berg och dalbana. Titta på sidan 26 i denna:
http://www.ecaa.gov.et/documents/20435/0/Preliminary+Report+B737-800MAX+,(ET-AVJ).pdf

ALT PRESS R är den högra höjdmätaren, inte påverkad av de mätfel som den trasiga AoA gav på Vänster sida.
Höjden ökar hela tiden, inte helt stabilt men ingen berg och dalbana. Det var inte heller några G-krafter att tala om förrän på slutet när de slog på stab trim igen.

De följde manualen genom att slå av stab trim men slog på den igen, vilket inte skall göras( det är tydligt beskrivet).
De försökte trimma manuellt men flög ev för fort för att orka veva manuellt. Vi vet att manuell trim rörde sig lite åt fel håll ungefär då, kan ha var ett försök att röra veven åt *något* håll om det gick för trögt, vilket är klart förståeligt i så fall.

Visst är det en hel del "jojo"!
Du refererar till den vilseledande bilden i grafen i den preliminära rapporten som visar höjden. 10000 fot är komprimerat till mindre än en tiondel av diagrammets höjd. Därför är det svårt att se vad som händer.

Diagram som går att läsa
Om man drar upp diagrammet till en skala så att det går att se vad som händer under den del som du kallar "inte helt stabil" så blir det tydligt att:
1. Höjdökningen är långt från stabil.
2. RoC (rate of climb, stig-/sjunkhastighet) varierar hela tiden, även under den "inte helt stabila" delen av flygningen, mellan ca -2000 ft/min och +4000 ft/min.

Jag har gjort om några diagram (hastighet, höjd och RoC) så att dom blivit betydligt tydligare, och länkat till tidigare i tråden.
Inlägg där jag länkat till tydligare diagram:
(FB) Ethiopian Airlines på väg till Nairobi har störtat 10/3-19
Diagrammet som alla bör se:
https://ibb.co/VJZ7MhS

Dom här kurvorna är inte normala. Dom visar ett kraftigt feltrimmat plan, som trimmats fel av MCAS, med en pilot som kämpar för livet (bildligt och faktiskt) för att med spaken hålla emot den grova feltrimningen.

Fler viktiga uppgifter som kan utläsas ur diagrammen i rapporten om man tittar noga
Följ hur den vertikala g-kraften har varierat genom hela flygningen. Den svänger hela tiden mellan 0,5 och 1,5 g, ibland mer, något som inte är normalt i ett trafikflygplan.

Kom ihåg att kraften som krävs för att dra i spaken under nästan hela flygningen är fyrdubblad, som en följd av stickshaker/stallvarning.

Titta nu i diagrammet på spakens position. När MCAS sparkar in och försöker dra planet neråt så kan man tydligt se hur piloten måste kämpa med spaken för att hålla emot och hindra planet från att dyka. Följ kurvan "Ctrl Column" i diagrammet. Den ger en tydlig bild av pilotens kamp för att hindra att planet från att verkställa den dykning som MCAS begärt. En kamp som piloten till slut förlorar. En kamp som pågår genom i stort sett hela flygningen tillsammans med stickshaker, fyrdubblad kraft som krävs för att dra i spaken, pull up warning och ground proximity warning, GPWS, (den senare under delar av flygningen).

Allt detta tillsammans bidrar till det som jag skulle beskriva som en kaotisk situation i cockpit. Det är IMO inte mänskligt att sätta någon pilot i den situationen. Ingenstans i världen.

Samtidigt kan man ställa frågan: Hur stor andel av världens 737-piloter hade klarat upp den här situationen? 1%, 5% eller 50%? Hur stor del bör det vara för att vara acceptabelt? Ska tekniken åtgärdas eller ska man konstatera att det behövs en hel del specialutbildning för 737 MAX? Det ser IMO ut som om båda behövs.

Pitch i diagrammet visar också hur planets nos svängde upp-och-ner
Pitch svänger genom hela flygningen. Även den grafen är svår att läsa eftersom den är hoptryckt med -40° nos ner till +20° nos upp på en bråkdel av diagrammets höjd. Pitch svänger mellan ca 0° (ibland mindre) och ca +8° under den del då det borde vara stabilt. Fram till den "avgörande" MCAS-trimningen, som får nosen att vridas ner utan att piloten kan hålla emot i spaken. Efter den trimningen vrids nosen inom loppet av ca 18 sekunder ner till ca -45°.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-21 kl. 11:35. Anledning: korr.
Citera
2019-04-21, 12:23
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av returned
Poängen jag vill komma till är att planet åkte väl upp och ner lite som en jojjo? Kan det finnas en möjlighet att piloterna faktiskt följde manualen att stiga/ nos neråt för att få bort krafterna och trimma manuellt men att de hade glömt att det slagit på stab trimmen igen så den motarbetade allt de gjorde? Isåfall så har de ju jobbat med att ta sig ur g-krafterna men att de missade automatiken.

Citat:
Nja.

Föt det första var det inte speciellt mycket jojo. Det var en sådan rörelse när de tog in klaff och MCAS överraskade dem första gången. Utöver det steg de sakta och säkert och nådde faktiskt en hyffsad höjd. De upplevde säkerligen att spakkrafterna var stora men det var ingen berg och dalbana.

Höjden ökar hela tiden, inte helt stabilt men ingen berg och dalbana. Det var inte heller några G-krafter att tala om förrän på slutet när de slog på stab trim igen.
De försökte trimma manuellt men flög ev för fort för att orka veva manuellt. Vi vet att manuell trim rörde sig lite åt fel håll ungefär då, kan ha var ett försök att röra veven åt *något* håll om det gick för trögt, vilket är klart förståeligt i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Visst är det en hel del "jojo"!
Du refererar till den vilseledande bilden i grafen i den preliminära rapporten som visar höjden.

Nej, jag tror du svarar ut en annan synvikel än mitt svar till returned?
Bilden är nog inte så vilseledande när det gäller att man faktiskt steg cirka 6000 fot från startflygplatsen innan man dök?

Ditt svar ser ut som om du ryckt mitt svar ur sitt sammanhang.
Mitt svar är att deras rörelse inte är en sådan ”avlasta” höjdrodret för att orka trimma. Vi vet det säkert av två anledningar: CVR/FDR stödjer inte den teorin, och hade man avlastat hade man verkligen åkt jojo.

De hade en ordentlig dip när de tog in klaff, sen är det en enda till där man sjunker cirka 300 fot, utöver denna har man enbart positivt stig. Stiget varierar för man har inte bra kontroll i pitch men att beskriva det som en berg och dalbana tycker inte jag ger en korrekt bild.

Att bara titta på G ger ingen information om berg och dalbana. Vertikala accelerationen är på positiva sidan hela tiden innan slutlig dykning.
Pitch attitude har i princip vart ovan horisonten hela tiden innan slutlig dykning. Nosen har alltså inte pekat nedåt med undantag för två mycket korta duttar och då bara cirka två grader nos ned.
Så, nej det var ingen jojoresa, och jag skulle inte kalla det berg och dalbana heller.
Däremot är det solklart att man hade problem med kontroll i pitch och att G, stighastighet och attityd varierar.

Jag skulle tro att de flesta som inte detaljläst FDR-data tolkar ”jojo” eller ”berg och dalbana” som att maskinen ändrar höjd uppåt och nedåt många gånger och att man tänker sig störtdykning med nosen nedåt då. Det hände inte, förrän den sista dykningen.

Övriga delar av ditt svar om kaos ombord osv. är egentligen offtopic när det gäller att svara mig, då det går in på områden jag inte överhuvudtaget berört i mitt svar till returned.
Senast redigerad av OmedelSvensson 2019-04-21 kl. 12:29.
Citera
2019-04-21, 13:04
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Nej, jag tror du svarar ut en annan synvikel än mitt svar till returned?
Bilden är nog inte så vilseledande när det gäller att man faktiskt steg cirka 6000 fot från startflygplatsen innan man dök?

Ditt svar ser ut som om du ryckt mitt svar ur sitt sammanhang.
Mitt svar är att deras rörelse inte är en sådan ”avlasta” höjdrodret för att orka trimma. Vi vet det säkert av två anledningar: CVR/FDR stödjer inte den teorin, och hade man avlastat hade man verkligen åkt jojo.

De hade en ordentlig dip när de tog in klaff, sen är det en enda till där man sjunker cirka 300 fot, utöver denna har man enbart positivt stig. Stiget varierar för man har inte bra kontroll i pitch men att beskriva det som en berg och dalbana tycker inte jag ger en korrekt bild.

Att bara titta på G ger ingen information om berg och dalbana. Vertikala accelerationen är på positiva sidan hela tiden innan slutlig dykning.
Pitch attitude har i princip vart ovan horisonten hela tiden innan slutlig dykning. Nosen har alltså inte pekat nedåt med undantag för två mycket korta duttar och då bara cirka två grader nos ned.
Så, nej det var ingen jojoresa, och jag skulle inte kalla det berg och dalbana heller.
Däremot är det solklart att man hade problem med kontroll i pitch och att G, stighastighet och attityd varierar.

Jag skulle tro att de flesta som inte detaljläst FDR-data tolkar ”jojo” eller ”berg och dalbana” som att maskinen ändrar höjd uppåt och nedåt många gånger och att man tänker sig störtdykning med nosen nedåt då. Det hände inte, förrän den sista dykningen.

Övriga delar av ditt svar om kaos ombord osv. är egentligen offtopic när det gäller att svara mig, då det går in på områden jag inte överhuvudtaget berört i mitt svar till returned.

Jo, visst handlar det till viss del om ordval.

Jag nöjer mig för tillfället att konstatera att även under "den stabila stigningen" så svängde stig-/sjunkhastighet (RoC) flera gånger. Fem gånger under "den stabila stigningen" var stigningen uppe i ca 4000 fot/minut. Minst tre gånger var den nere i noll eller under noll. Allt inom loppet av ca 3 minuter.
Jag kan inte dra mig till minnes att jag upplevt en sådan flygning i ett trafikflygplan. Men, så finns jag ju här och kan skriva...

Även "kaotisk situation" är ju en fråga om ordval och tolkning. Jag väljer att tolka en situation som, med alla fel och felsignaler som fanns, med automatiska system som trimmar på ett sätt som till slut leder till att planet kraschar, som kaotisk. Du, ksv och kanske jag (?) hade varit metodiska och systematiska i en sådan situation. Hur många kan man förvänta sig att dom är det?

Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
MCAS skall Boeing ordna
Piloterna utbildas
Piloternas dialog eller prestation möjligen men den informationen är ofullständig.
Case closed eller ???

Det är ju tråkigt om alla orsak-verkan-sambandskedjor som bidragit till att ET302 har kraschat inte får följas i en tråd på det forum som ska erbjuda den ultimata yttrandefriheten. Är det så? Eller är det bara några i tråden som vill att det ska vara så?

Citera
2019-04-21, 14:46
Medlem
lasternassummas avatar
Situationen i cockpit
Jag har sammanställt några länkar som kan vara till hjälp när det gäller att sätta sig in i situationen i cockpit under dom ca 5 minuter som flygningen ET302 varade.

Stick shaker and stall warning alarm (start at 16 seconds)
https://www.youtube.com/watch?v=WlTzamnHHlg

Stick Shaker + Pull Up warning
https://www.youtube.com/watch?v=jLns8JycFb8

Ground Proximity Warning System (GPWS) demo on MPS Boeing 737-800 (Flight simulator)
https://www.youtube.com/watch?v=rpcfTX7qf8Y

Det här är ovanliga situationer och vi ska komma ihåg att flyg är säkert. Av 10533 levererade 737or är det bara 120 som totalhavererat under ca 50 år.
http://www.b737.org.uk/rudder.htm

Det kan verka obegripligt att Boeing ville att 737 MAX skulle få fortsätta att flyga efter ET302, men 2 "hull losses" under ett halvår är inte så anmärkningsvärt för Boeing.

Här är en artikel i Der Spiegel som går igenom situationen grundligt
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unternehmen/737-max-boeing-leidet-unter-anhaltenden-zweifeln-an-sicherheit-a-1263218.html

Artikeln är på tyska. För dom som tycker tyska är svårt har jag översatt några avsnitt till engelska (det blev så, jag kom på för sent på att jag kanske borde översatt till svenska).
"Two crashes in such a short run without survivors are unprecedented in the modern aviation industry," said Chesley "Sully" Sullenberger, the retired pilot who landed a passenger jet on the Hudson River in 2009, to the "New York Times." Boeing must now "do everything possible to prove that they deserve the trust of the public."

When the 737 Max may fly again, remains uncertain. Boeing has recently found additional software issues, delaying recertification. Only then can the machines be re-equipped and the pilots re-trained.

When the 737 Max may fly again, remains uncertain. Boeing has recently found additional software issues, delaying recertification. Only then can the machines be re-equipped and the pilots re-trained.

Who wants to fly with Boeing?

Additional blockades could come from the US Congress, which examines Boeing's proximity to US air traffic control authority, FAA. The Ministry of Justice and the Ministry of Transport are also examining the Max 737 design. JP Morgan analyst Seth Seifman writes that all of this may even take until November.
Det sista är en påminnelse om att kanske det fel som orsakade att ET302 drogs ner i backen är allvarligare än att det kan sammanfattas som ett par rader dålig programkod i programmet MCAS.

Här är några fler sådana påminnelser.

10 Blunders that Could Ground the Boeing 737 Max Forever
https://www.ccn.com/10-blunders-that-could-ground-the-boeing-737-max-forever

A string of missteps may have made the Boeing 737 Max crash-prone
https://qz.com/1575509/what-went-wrong-with-the-boeing-737-max-8/

How money and influence flows between the US government and Boeing (2019-03-14)
https://qz.com/1572381/the-relationship-between-boeing-trump-and-the-federal-government/

Boeing has called its 737 Max 8 ‘not suitable’ for certain airports (2019-04-11)
https://www.latimes.com/business/la-fi-boeing-max-8-airports-20190411-story.html

Travel Expert Thinks Boeing 737 Max Jets Could Be Grounded Into Next Winter; ‘Nobody Wants To Mess This One Up’
https://chicago.cbslocal.com/2019/04/19/boeing-737-max-planes-grounded-travel-editor-peter-greenberg/

Kanske är problemet som drog ner ET302 större än "ett par rader programkod"?

Ett försök att reparera den förtroendekris för Boeing och FAA som orsakats av olyckorna med 737 MAX är att en "panel" med representater från inblandade länder ska granska och se om de åtgärder som förslås kommer att förhindra att liknande olyckor som ET302 händer igen.

Panel to Review Approval of Boeing 737 Max Flight Controls (2019-04-19)
https://www.nytimes.com/aponline/2019/04/19/us/ap-us-boeing-faa-review.html?searchResultPosition=7

Att detta inte är så enkelt belyses bl.a. av att Kanada ser kompletterande simulatorutbildning som ett krav samtidigt som Boeing och FAA förnekar att sådan utbildning skulle vara nödvändig.

Canada transport minister wants simulator training for 737 MAX fix
https://www.reuters.com/article/us-ethiopian-airplane-canada/canada-transport-minister-says-simulator-needed-for-737-max-fix-idUSKCN1RT20S

Några sammanfattningar
Den här har brister och förtjänster. Vill man skaffa en bild av vad som hänt på några minuter så är den ändå ganska bra.

The real reason Boeing's new plane crashed twice
https://www.youtube.com/watch?v=H2tuKiiznsY&t=8s

Mentour har gjort en video som visar att det kan vara svårt eller omöjligt att trimma manuellt efter att eltrim stängts av.
Boeing 737 Unable to Trim!! Cockpit video (Full flight sim, start at 10:09)
https://www.youtube.com/watch?v=aoNOVlxJmow&t=831s

Notera! I videon beskrivs 300 knop som en extrem hastighet då manuell trimning är svår eller omöjlig.
Några referenser för Boeing 737 (hastigheter genom luften):
Typisk take-off hastighet: ≈160 knop
Typisk hastighet vid landning: ≈180 knop
Under stigning ökar hastigheten typiskt till ≈250-300 knop.
På höjd är typisk marchhastighet ca 453 knop.

Citera
2019-04-21, 15:19
Medlem
När jag loggar in ser jag moderatorns restriktioner
Som kan vara för strama eller för slappa. Vad vet jag men det är instruktioner från " huvudmannen " i viss mån.
Det kan man ju följa som första ansats. Det är ju inte värre än att Moderatorn " släpper efter " om det finns ett behov .. Personligen tycker jag det kan finns mer att reda ut resonera om
av relevans för denna olyckan och för andra Boeing plan. I synnerhet stabiliteten där vi behöver enas om vilka klara verifierade fakta som är gemensamma. När vi börjar dra slutsatser.
Men det är " Off Topic " för närvarande om det startas ngn annan tråd vänligen meddela
Citera
2019-04-21, 17:09
Moderator
ksvs avatar
Citat:
MCAS skall Boeing ordna
Piloterna utbildas
Case closed eller ???
Tråden handlar om olyckan, skeendet och länkarna i den kedja som ledde fram till haveriet. Möjligtvis också de omedelbara förbättringarna av flygsäkerhet som förhoppninsvis kommer följa från lärdomarna av detta.
Att politik och annat är off topic som beskrivet i stickyn är bara bra. Som det varit hittills har tråden tyvärr dragit iväg i åt andra håll, på bekostnad av en saklig diskussion om olyckan.

MCAS är givetvis ontopic. Både hur den fungerar, hur den antagligen kommer att fungera, hur besättningen upplevde den, om de var medvetna om den, hur ingenjörerna och FAA kunde missbedöma situationen osv.
Kommer vi få se ändrade certifieringsregler som följd av detta?

På den operativa sidan är mycket fortfarande väldigt oklart.
Vad försökte besättningen göra och hur tänkte de?
Orsakade t.ex. Elevator Feel Shift spakkrafter som var större än de som mentour försökte demonstrera?

Du nämner utbildning.
För vilka?
Kommer de etiopiska myndigheterna vara lika ointresserade av att lära och förbättra som vid haveriet 2010?
Behöver man kanske se över kompetensnivån för samtliga piloter i välden, när det gäller runaway trim?

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Det är ju tråkigt om alla orsak-verkan-sambandskedjor som bidragit till att ET302 har kraschat inte får följas i en tråd på det forum som ska erbjuda den ultimata yttrandefriheten. Är det så? Eller är det bara några i tråden som vill att det ska vara så?
Tråden gynnas inte av uppenbara konspirationsteorier, det förstör bara fokus på det som det verkligen handlar om.
Inte heller långsökt resonemang på nivån "hade flygplanet inte funnits hade olyckan inte skett".

Citat:
När jag loggar in ser jag moderatorns restriktioner
Som kan vara för strama eller för slappa. Vad vet jag men det är instruktioner från " huvudmannen " i viss mån.
Det kan man ju följa som första ansats. Det är ju inte värre än att Moderatorn " släpper efter " om det finns ett behov .. Personligen tycker jag det kan finns mer att reda ut resonera om
av relevans för denna olyckan och för andra Boeing plan. I synnerhet stabiliteten där vi behöver enas om vilka klara verifierade fakta som är gemensamma. När vi börjar dra slutsatser.
Men det är " Off Topic " för närvarande om det startas ngn annan tråd vänligen meddela
En stor del av trådens över 3500 poster har handlat om stabiliteten och det har gång på gång bevisats att flygplanet är aerodynamiskt stabilt och att detta inte är någon länk i felkedjan.
Att ett fåtal inte orkar sig sätta in i (eller kanske inte vill) de uttömmande förklaringar som gjorts, har gjort att råden fått liknande karaktär som den om Chemtrails i konspirationsforat. Ett fåtal användare förklarar tålmodigt varför de k-strimmor vi ser på himlen här omöjligt kan bero på något storskaligt organiserat sprayande, samtidigt som ett antal andra totalvägrar att ens överväga det som skrivs.

OmedelSvensson har pedagogiskt förklarat detta om stabilitet och lett i bevis varför det förhåller sig som det gör. Kanske någon kunde sammanställa de bästa av dessa, så kan vi hänvisa dit för den som vill sätta sig in i ämnet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in