2019-04-21, 15:05
Medlem
Mauro Silva var under hela sin karriär totalt bortglömd av den Europeiska journalisteliten, det var närmast pinsamt att höra svenska kommentatorer drägla över honom under Champions League säsongen 2001-02, men den där Silva han är ju jävligt bra sa nån på bred göteborska efter en match mellan United och Deportivo på Old Trafford

Elva år tidigare hade samme Mauro vunnit brasilanska guldbollen som Basilianska Serie A:s bästa spelare, och tagit en plats i startelvan i landslaget under Copa America 1991 där han skulle komma att bli en av lagets viktigaste spelare. Han var med all säkerhet brasilanska landslagets bästa spelare under VM1994 tillsammans med Romario och Bebeto men FIFA valde Carlos Dunga i VM elvan istället, obegripligt.

Hade hans karriär haft en normal utveckling hade han flyttat till en större klubb efter VM succén 1994, istället blev han skadad och bortglömd av storklubbarna runt om i Europa, han var åter på radarn inför VM1998 där han definitivt hade haft möjligheten att cementera sin status som världens bästa defensiva mittfältare men en ny skada kom i vägen.

Istället blev han kvar i Deportivo, ett lag flera storlekar för litet för en spelare av hans dignitet, under 1990-talet satte han flera rekord i spanska ligan varav han fortfarande är innhavare av liga rekordet för bollerövringar. 2000 släpade han nästan på egen hand laget till ligavinnare och var samma år överlägset ligans bästa spelare. Två år senare var han matches spelare när Deportivo besegrade Real Madrid på Bernabeu stadion i spanska cup finalen när Real Madrid firade sitt hundraårsjubileum. 2016 röstade Deportivos suportrar fram honom som klubbens bästa spelare genom alla tider och 2018 fick han en gata namngiven efter sig i la Coruña.

För mig är han fortfarande den bästa defensiva mittfältaren jag har sett och en gåta att han aldrig flyttade till en större klubb.
Citera
2019-04-21, 23:07
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Alexander Isak har ju pissat bort karriären riktigt duktigt i Dortmund.
Snacka om att vara överskattad med den prislappen han hade när han alltför tidigt gick dit.
Dessutom verkar han inte ha kvar minsta utvecklingspotential.
Han är borta helt inom några år.2018 års svar på Jonny Rödlund,och då fick denne troligen en bättre karriär än vad Isak någonsin kommer att få.
Grabben är tvärslut som tonåring,det är snabbt marscherat det.

You were saying?
Citera
2019-04-22, 00:08
Medlem
Kanske lite tidigt att döma ut hans karriär men Martin Ödegaard har det ju varit helt knäpptyst om ett bra tag nu. Sedan han gick till Real Madrid som 17-åring verkar hans karriär helt ha gått i lås.
Citera
2019-04-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Kanske lite tidigt att döma ut hans karriär men Martin Ödegaard har det ju varit helt knäpptyst om ett bra tag nu. Sedan han gick till Real Madrid som 17-åring verkar hans karriär helt ha gått i lås.

Det skrivs ju om honom med jämna mellanrum och vad jag vet så verkar han vara riktigt bra i holländskaligan. Han spelade ju även i Norska landslaget mot Sverige.
Citera
2019-04-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Det skrivs ju om honom med jämna mellanrum och vad jag vet så verkar han vara riktigt bra i holländskaligan. Han spelade ju även i Norska landslaget mot Sverige.
Dock är han ju inte i närheten av att vara lika hypad som när han var i början av sin karriär. Inte klappkass men heller inte så briljant som han spåddes bli. Ganska överskattad.
Citera
2019-04-22, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Jag kan ju sitta här och skriva namn hela tiden.

Men ett par underskattade lirare är:

Alberto Gilardino
Adriano Leite
Rio Mavuba
Yohann Gorucuff (åtminstone i Sverige)
Adrian Mutu
Phillipe Mexes

Ett par överskattade spelare:

Johan Elmander
Frank Lampard
Gabriel Heinze
John Arne Riise
Fredrik Ljungberg
Gianluca Zambrotta
Arjen Robben

Håller du fast vid detta inlägg än i dag?

Lewandowski har fått rätt så mycket skit på sistone, men han är för fan en av få i Bayern som försöker och håller en jämn nivå, mycket fotbollsklass i den kroppen (däremot är han inte lika bra i landslaget och har svårt, att i rollen som lagets stjärna, leda de framåt på ett resolut sätt). I dagens läge är han snarare underskattad, även om ordet inte passar in på honom som på andra namn i tråden.
Citera
2019-04-22, 11:09
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7

Lewandowski har fått rätt så mycket skit på sistone, men han är för fan en av få i Bayern som försöker och håller en jämn nivå, mycket fotbollsklass i den kroppen (däremot är han inte lika bra i landslaget och har svårt, att i rollen som lagets stjärna, leda de framåt på ett resolut sätt). I dagens läge är han snarare underskattad, även om ordet inte passar in på honom som på andra namn i tråden.

Haha, tack för påminnelsen. Kanske att jag skulle motiverat på ett bättre sätt. Minns inte när jag skrev detta, men måste varit runt 2006? Gorcuff blev tyvärr aldrig så bra som jag trodde. Mentala problem vad det verkar.

Annars, för många namn där för att kommentera resten
Citera
2019-04-22, 13:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Dock är han ju inte i närheten av att vara lika hypad som när han var i början av sin karriär. Inte klappkass men heller inte så briljant som han spåddes bli. Ganska överskattad.

Det är alldeles för tidigt att säga om han ska leva upp till hypen. Som sagt går han bra i Holland, och han är ung. Det kan absolut bli en storspelare av honom.
Citera
2019-04-22, 14:48
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7

Tramsigt att sitta och dra upp 12 år gamla inlägg och försöker sätta någon på plats. Sett ett par såna i bla Guidetti och Isak tråden. Vad är syftet? Lägg ner.
Citera
2019-04-22, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Tramsigt att sitta och dra upp 12 år gamla inlägg och försöker sätta någon på plats. Sett ett par såna i bla Guidetti och Isak tråden. Vad är syftet? Lägg ner.

Vad är ditt problem? Vad vet du om mina intentioner i att citera det inlägget? Klarar du ens av att tolka inlägg på ett annat vis än din sneda hjärna?

Har du meddelat Flashback att vissa inlägg inte får citeras längre när en viss tid har passerats? De verkar nämligen ha missat det.
Citera
2019-04-22, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Haha, tack för påminnelsen. Kanske att jag skulle motiverat på ett bättre sätt. Minns inte när jag skrev detta, men måste varit runt 2006? Gorcuff blev tyvärr aldrig så bra som jag trodde. Mentala problem vad det verkar.

Annars, för många namn där för att kommentera resten

Adriano. Men fy fan vad bra han såg ut innan han säckade ihop psykiskt.

Annars tänkte jag mest på att sätta Lampard och Robben i överskattade och Gilardino och Mexes i underskattade, att du kanske ändrat uppfattning om det i dag. Nä men det visar väl att man aldrig kan veta om en spelare förrän karriären är över och summerad. Vissa ser extremt bra ut extremt tidigt medan andra blommar ut när de närmar sig 30, andra dalar snabbt och har ett par explosiva år där allt går rätt. En del måste hamna i den perfekta omgivningen för att lyckas maximalt medan andra presterar på hög nivå var de än spelar eller klarar av att vara jämna över väldigt många år.

I efterhand skulle jag säga att Kaka, Mexes och Gilardino är "överskattade" i den mån, att man trodde de skulle ha längre och bättre karriärer. Mexes såg ut som en världsspelare i Roma men i Milan blev han mer medelmåttig. Gilardino hittade egentligen aldrig rätt igen efter sina första år och Kaka är en av Reals största floppköp, karriären kom aldrig igång igen efter de fina första åren i Milan. Han kändes bortglömd långa perioder, mycket på grund av skador, han lyckades heller aldrig att etablera sig i landslaget.

Kul tråd!
Senast redigerad av Organtjuven7 2019-04-22 kl. 19:28.
Citera
2019-04-22, 19:03
Avslutad
Vart skulle ni placera James Rodriguez?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här