2019-04-21, 09:01
Medlem
I Örnsköldsvik skall det sparas 15 miljoner på skolan https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=7200694

Komvux har de redan lagt ned förutom SFI, svenskarna får studera på distans.
Citera
2019-04-21, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Filipstad och andra avfolkningskommuner hade kunnat göra en ordnad reträtt rent ekonomiskt och servicemässigt. Med massinvandringen av lågutbildade bidragsmigranter så skjuts alla kalkyler sönder och samman.
Det som var småkommuners stora fördel dvs lugn och ro och hyfsad etnisk homogenitet försvinner snabbt.
Hur kommuner likt Filipstad skall kunna vända på steken utan massiv repatriering är för mig en gåta.

Det finns ingenting som kommer att vända i Filipstad. Kommunen har haft en negativ utveckling befolkningsmässigt i snart 100 år. Det som hejdat (eller dolt) den utvecklingen nu i några år är en ganska rejäl invandring. Ca 20% är utlandsfödda numer. Ffa kvinnor i åldern 20-25 ser ut att vara stora utflyttare så någon återväxt kommer inte ske i någon större omfattning.
Citera
2019-04-21, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedskater
Var 40 000 utmed spanska/portugisiska solkusten för 16 år sen....så +100k idag stämmer nog rätt bra.

https://www.aftonbladet.se/resa/a/jPaVK9/40-000-svenskar-har-valt-ett-liv-i-solen

Vi har köpt en lägenhet utanför Lissabon och flyttar ner efter sommaren. Sverige har fått sina sista skattekronor från mig.
Hur illa det är med kommunerna kan exemplifieras av att många (de flesta) kommuner inte reserverat pengar för kommande pensionsutbetalningar till kommunanställda. Jag ringde förra veckan till vårdcentralen för att boka en tid. Väntetiden är 1,5 månad..... va fan är det för service. Jag blev chockad jag har alltid haft privat vård där du får tid samma dag eller senast dagen efter. Nej Sverige är på väg mot avgrunden. Men som sagt jag kommer att sitta i Portugal och med ett glas rosé i handen se på förfallet med ett leende på läpparna
Citera
2019-04-21, 09:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det finns ingenting som kommer att vända i Filipstad. Kommunen har haft en negativ utveckling befolkningsmässigt i snart 100 år. Det som hejdat (eller dolt) den utvecklingen nu i några år är en ganska rejäl invandring. Ca 20% är utlandsfödda numer. Ffa kvinnor i åldern 20-25 ser ut att vara stora utflyttare så någon återväxt kommer inte ske i någon större omfattning.
Det som skett är skogsbrukets mekanisering, jordbrukets påtvingade stordrift, nedläggning av gruvor och järnbruk + bilens genomslag.
Jag tror tvärtom att med IT och fiber + 5G så kan även små kommuner klara sig och utvecklas.
Dock måste kommunerna själva få styra sin ekonomi och kostnader/inkomster.
Citera
2019-04-21, 09:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Det som skett är skogsbrukets mekanisering, jordbrukets påtvingade stordrift, nedläggning av gruvor och järnbruk + bilens genomslag.
Jag tror tvärtom att med IT och fiber + 5G så kan även små kommuner klara sig och utvecklas.

Gillar manjakt o fiske. Bo stort och billigt. Och har man kunderna på distans så är/var glesbyggden perfekt.

Frågan är om man numera vill bo på landet av trygghets skäl.

Det kommunerna missat är att de borde lockat kvalitetsinvånare och inte analfabeter i bulk.

Men skattesystemet är ju utformat så att det blir kortsiktigt lockande med bulk om man saknar självförtroende att se några år framåt.
Citera
2019-04-21, 09:59
Medlem
Citat:

De tekniska möjligheterna finns ju redan med distansarbete och så. Men det primära är ju att kunna attrahera människor till kommunen. Och det försöker man ju, t.ex. är det därför landsortskommuner försöker få det lättare att bygga strandnära. Men den nuvarande utvecklingen talar sitt tydliga språk.

Tar vi Värmland som exempel ser utvecklingen bedrövlig ut.

http://hurvibor.se/lanssidor/varmland/befolkning/ i stort sett enbart residensstaden Karlstad som har en positiv utveckling. Resten av länet har sina siffror boostade av invandring.

Jag tror snarare att vi kommer se en fortsättning av den utvecklingen. Dvs koncentration runt residens och universitetsstäder.
Citera
2019-04-21, 10:07
Medlem
Citat:
Mjo det är nog allt ett näste av bidragstagare... 18% lever på bidrag och kommunen har bland de lägsta medianinkomsterna i landet. Kommunens kostnader är inte anmärkningsvärda i förhållande till resten av landet... men inkomstsidan är ju bedrövlig.
Det är för att många företag, kommunen mm. inte anställer Malmöbor!
Citera
2019-04-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Malmö går inte runt! Sveriges näst största stad går inte runt pga. att värdelösa muhammedaner tagit över staden. Normal iq ser sammanhanget, du verkar inte göra det. Araber, negrer, zigenare, hazarer osv. är en jävla förlustaffär och är ett stort jävla misstag (undantag finnes såklart). Håller du med?
Du verkar väldigt insatt i olika folkgrupper. Självklart finns det folk man undrar vad de är för typer, kriminella som gärna får utvisas för gott mm. Men du drar på med en jättegles kam, det är jobbigt. Finns svennar, katoliker, gamlingar, arbetare, strebrar, smålänningar, studenter, danskar..fyll gärna på..Men du vill gära sikta in dig enbart på visst folk..
Senast redigerad av popll 2019-04-21 kl. 10:11.
Citera
2019-04-21, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är för att många företag, kommunen mm. inte anställer Malmöbor!

Varför anställer man inte malmöbor?
Citera
2019-04-21, 10:18
Medlem
Citat:
Varför anställer man inte malmöbor?

Mycket bra fråga faktiskt! Vet inte riktigt..hur det blev så från början alltså..Sen blir det "svågerpolitik" är du en chef som bor utanför stan anställer du säkert nån därifån än en "okänd" konstig Malmöbo.. Men som sagt, nån annan får gärna fylla i..
Citera
2019-04-21, 10:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
De tekniska möjligheterna finns ju redan med distansarbete och så. Men det primära är ju att kunna attrahera människor till kommunen. Och det försöker man ju, t.ex. är det därför landsortskommuner försöker få det lättare att bygga strandnära. Men den nuvarande utvecklingen talar sitt tydliga språk.

Tar vi Värmland som exempel ser utvecklingen bedrövlig ut.

http://hurvibor.se/lanssidor/varmland/befolkning/ i stort sett enbart residensstaden Karlstad som har en positiv utveckling. Resten av länet har sina siffror boostade av invandring.

Jag tror snarare att vi kommer se en fortsättning av den utvecklingen. Dvs koncentration runt residens och universitetsstäder.
Gör man inget så blir det så, å andra sidan kommer Sverige förvandlas till ett fattigt bakvatten om vi inte reformerar. Storstäderna kommer bli kriminella helvetshål. De är inte byggda för att separera bort mena som vill ta pengar. Det har redan börjat så smått i Sthlms finare kranskommuner.
Så jag tror inte att närhet till stora getton kommer vara särskilt attraktivt på sikt. Alla stora och medelstora städer har numer getton i vardande.
Citera
2019-04-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Mycket bra fråga faktiskt! Vet inte riktigt..hur det blev så från början alltså..Sen blir det "svågerpolitik" är du en chef som bor utanför stan anställer du säkert nån därifån än en "okänd" konstig Malmöbo.. Men som sagt, nån annan får gärna fylla i..

Låter väl konspiratoriskt. Skulle anta att det finns en betydligt enklare förklaring. Som t.ex. att Malmös kranskommuner i större utsträckning håller på att förvandlas till Malmös motsvarigheter till Täby, Lidingö Danderyd och nacka. Men ska erkänna att jag kan Malmö för dåligt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in