2019-04-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Konstigt, när vi har en Sosse regering som är experter på att sprida ut nya kostnader över kommunerna.

I kommun där jag växte upp så drar de ned på äldrevården, personalen får inte ens kaffe från kommunen samtidigt som komuntoppen åker på studiebesök i Ryssland.
Behöver jag nämna att det är S som styr där?

Tyvärr verkar det inte spela någon roll hur man röstar, alla partier är där och tullar av välfärden.

Klart att det spelar en roll vad man röstar på. Varför skall man rösta på dom partier som orsakat förfallet?
Att proteströsta kanske inte ger någon omedelbar effekt men dom skyldiga partierna får ändå en spark i häcken och det är ju alltid en början.
Citera
2019-04-20, 23:32
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Mitt största problem med hela denna historien är att så många kommuner helt aningslöst bara tog sig an människor okritiskt i början. Sen när det blev tvingande så var det få som gnällde.

Det visar på en total naivitet inom kommunerna. Helt utan konsekvensanalys togs snabba beslut som, när det visade sig att där fanns konsekvenser, åtgärdades med ännu värre beslut. I de flesta fall.

Självklart, det var ju lönande på kort sikt. Sandviken slog sig för bröstet och påstod att de hade en vinst på en halv miljard. I dag så vet nog de flesta att vinsten helt enkelt berodde på statsbidrag.

Sandvikens Budget 2019

Citat:
Vi har ett uppdrag, oavsett osäkerheten på riksplanet, att rusta kommunen inför en tuff ekonomisk verklighet.

Verkligheten hann uppenbarligen ikapp.

Det här klippet är roligt och jag kollar på den varje dag för att få mig ett gott skratt.

https://forumfiles.com/RbV39eg2n7/Sandviken_mp4
Citera
2019-04-20, 23:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Göran Persson har för en tid sedan luftat idén om att alla kommuner ska ha samma skattesats. Robin Hood-skatt på stereoider med andra ord.

Vi lär väl hamna där om inte alltför länge.
Säga vad man vill om Göran Persson, men det är åtminstone en man som inte räds att kavla upp ärmarna. Jag har alltid uppfattat att han lyckas se verkligheten någorlunda som den är, även om han givetvis inte är perfekt. Han är ju sosse, för sjutton gubbar, men han tycks ändå veta hur man gör för att få ordning på torpet. Den nu uppkomna situationen kräver drastiska åtgärder. Det blir intressant att se vad de gör, de där som inte heter Göran Persson.
Citera
2019-04-20, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.E.I.
Helt rätt. Malmö är inget näste av bidragstagare. Däremot gör man av med mer pengar än vad man själv får in. Och man gör inget åt det.
Dessutom brottas man med problem inom skolan samt säkerheten.
Dessa saker tillsammans får bla. mig att fly staden

Mjo det är nog allt ett näste av bidragstagare... 18% lever på bidrag och kommunen har bland de lägsta medianinkomsterna i landet. Kommunens kostnader är inte anmärkningsvärda i förhållande till resten av landet... men inkomstsidan är ju bedrövlig.
Citera
2019-04-21, 00:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Här! Gäller en väsensskild lagstiftning, bara så ni vet. Sveriges samtliga kommuner har ett "solidariskt" betalningsansvar.

Det solidariska betalningsansvaret mellan kommunerna är ett helt frivilligt samarbete genom "Kommuninvest". De flesta kommuner har gått med, men inte alla. Tex Danderyd är inte med.
Citera
2019-04-21, 00:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Herregud! Halmgubbedefinition! Allvarligt, hur många har fått välavlönade jobb? ur många har fått jobb, hur många vill jobba, hur många kommer någonsin jobba? Är du dum i huvudet eller jobbar du på Sveavägen , eller är du LO-ekonomen scucco? mao. dum i huvudet? jävla troll! Dax att prata a
allvar kanske?

Vad var det jag skrev som du inte håller med om?
Citera
2019-04-21, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
"Problemet" kunde alltså lösts mer än två gånger om, om inte Smutsdemokraterna röstat igenom en skattesänkning på 25 miljarder till höginkomsttagarna.

SD=Fail

Problemet hade kunnat läsas extremt mycket lättare om vi inte tagit in en så in i helvete jävla massa bidragsvalboskap, då hade SD aldrig vuxit och svensk ekonomi starkare än någonsin, men det är klart, det är lätt att skylla på ett parti som jämfört med sossarna och de andra knappt varit med och styrt Sverige.
Citera
2019-04-21, 00:17
Medlem
som man röstar får man lida , ska bli roligt att se våra ansvariga politiker förklara sig framåt hösten,
jag vet en sak i allafall , vi småföretagare kommer inte stötta dessa landförrädare ens med 1 krona,

skatt är stöld

VÄGRASOSSAROBLASTTASFITTAOFRAMTID
Citera
2019-04-21, 00:56
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Kalix ansluter sig nu till gruppen kris kommuner med 34 miljoner minus i budgeten. Vädjar om hjälp från staten och tar till höjda avgifter för parkering och hemsjukvård.

De senaste veckorna har Filpstad kommit ut med ett minus på 50 miljoner pga bidragsberoendet har hos vissa grupper fastnat på mycket hög nivå och blivit kroniskt. Sedan kom det ett nödrop från Vilhelmina med 39 miljoner back. Och nu Kalix med 34 miljoner.

Hur är läget i landets övriga 287 kommuner? Vilka kommuner kommer vi få läsa om här näst?

Vi vet att Malmö är en kamin som bränner pengar med ett underskott på 30% (rätta mig om jag har fel). Även ett stort antal andra kommuner går stadigt back. Vilka o hur många?

Kommer besparingar på service och skattehöjningar få konsekvenser?

Det här kommer att få sjukt stora konsekvenser i Danderyds kommun.
Citera
2019-04-21, 01:32
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Det här kommer att få sjukt stora konsekvenser i Danderyds kommun.

Tell me more, tell me more.

Danderyd ligger trots allt på top 10 av givande kommuner.
Citera
2019-04-21, 01:48
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
I Filipstad, Vilhelmina, Kalix, och Sverige i stort finns det givetvis stora problem som inte alls är kopplade till invandringen. Tex landsbygden avfolkas, demografin går mot ett stabilt läge där vi kommer att ha en större andel äldre, folk jobbar en mindre andel av livet, sjukvården utvecklas och kostar mer, tekniken gör folk arbetslösa, råvaror kommer att bli allt dyrare i framtiden, miljön kanske kräver förändringar, osv.

Nämn gärna något annat problem, utöver avfolkningen. Varför ställa relativa icke-problem mot gigantiska, civilisationsförstörande problem som massinvandringen? Visst, Filipstad och Kalix har också problem med de tre lokala alkisarna som är berusade på torget under dagtid. Det har ingenting att göra med invandringen, men är ett "problem" bland många andra.
Citera
2019-04-21, 02:01
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reyman66
som man röstar får man lida , ska bli roligt att se våra ansvariga politiker förklara sig framåt hösten,
jag vet en sak i allafall , vi småföretagare kommer inte stötta dessa landförrädare ens med 1 krona,

skatt är stöld
VÄGRASOSSAROBLASTTASFITTAOFRAMTID

jag tycker ni enbart skall anställa i välordnade kommuner och inte skapa någon inkomst till asylkommunerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in