2019-04-20, 09:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Tack för alla försök att undervisa mig.
Jag inser att jag har något att lära om smörjor.

Jag går bara inte ihop det med slipmedel i smörjpasta.
Lika bra vi slutar här, tack.
Jag svarade dig om detta för flera dagar sedan med länkar och allt.
Citera
2019-04-20, 11:51
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag svarade dig om detta för flera dagar sedan med länkar och allt.
Tack för ditt försök till upplysning.
Citera
2019-04-20, 12:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Tack för ditt försök till upplysning.
Försök till upplysning? Det betyder väl att försöket inte lyckades. Jag avser alltså inlägg # 68: (FB) Varför smörjer ni inte skruvarna?

Jag visar där att s.k. metallfri pasta faktiskt innehåller keramiska partiklar och jag länkar också till där det beskrivs att hexagonal bornitrid används i smörjmedel. Bornitrid i annan form kan användas som slippasta men alltså inte den hexagonala formen. Med detta tycker jag bollen borde vara hemma och att det inte råder någon tvekan om keramers användning i antikärvningsmedel. Det är alltså inte samma keramer som används i slippasta.
Citera
2019-04-20, 13:02
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
På Aliexpress säljer de keramiska skruvar och muttrar som naturligtvis inte påverkas av rost eller tidens tand. Tror ni de skulle fungera att fästa ihop ett avgassystem med?

https://www.aliexpress.com/item/Cera...AbTest=ae803_3
Hm, är det keramik rakt igenom eller kerambelagda stålskruvar? Då inget annat anges får man väl anta att det bara är keramik och i så fall känns det som att de är för sköra och svaga för att tåla någon vidare belastning. Här står den del om keramiska skruvar: https://www.machinedesign.com/archiv...amic-fasteners
Det verkar inte vara lämpligt annat än i vissa extrema miljöer och även där får man vara försiktig för att de inte ska gå sönder mekaniskt.

Jag råkade förresten se en båtmekare som var lyrisk över en antikärvningspasta som heter Tef-Gel. Ska klara att sitta under vatten i saltvatten i åratal och ändå göra det lätt att ta isär delarna sedan. Tyvärr är den dyr så in i helvete: https://www.happyyachting.com/tef-ge...ion-eliminator
500 spänn för en liten spruta, står inte hur många gram, ser väl inte ut att vara mer än 50 g. 2500 kr för en 340 g förpackning. Undrar vad som är så magiskt med den smeten, det kanske finns något billigare som är lika bra.
Citera
2019-04-20, 14:23
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Försök till upplysning? Det betyder väl att försöket inte lyckades. Jag avser alltså inlägg # 68: (FB) Varför smörjer ni inte skruvarna?

Jag visar där att s.k. metallfri pasta faktiskt innehåller keramiska partiklar och jag länkar också till där det beskrivs att hexagonal bornitrid används i smörjmedel. Bornitrid i annan form kan användas som slippasta men alltså inte den hexagonala formen. Med detta tycker jag bollen borde vara hemma och att det inte råder någon tvekan om keramers användning i antikärvningsmedel. Det är alltså inte samma keramer som används i slippasta.
Jag har läs t dina länkar och, So m du däger har det inte gått ändå hem

Menar du att det är samma material men i olika former, just den hexagonala går bra att smörja med.

Där känns det dom jag saknas kemikunskaper, och vad So m skiljer formerna åt.
Samma men olika. Ungefär So m c12 och c14, båda är kol, men samtidigt olika.
Tack för hjälpen
Citera
2019-04-20, 15:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Hm, är det keramik rakt igenom eller kerambelagda stålskruvar? Då inget annat anges får man väl anta att det bara är keramik och i så fall känns det som att de är för sköra och svaga för att tåla någon vidare belastning. Här står den del om keramiska skruvar: https://www.machinedesign.com/archiv...amic-fasteners
Det verkar inte vara lämpligt annat än i vissa extrema miljöer och även där får man vara försiktig för att de inte ska gå sönder mekaniskt.

Det var därför jag tänkte att de skulle passa i ett avgassystem. Då klarar man sig med korta skruvar som inte utsätts för så mycket mekanisk påverkan.
Citera
2019-04-20, 16:50
Medlem
Allt beror på vad som ska fästas och var de sitter och vilket material de detaljerna är gjorda av.
Ett vanligt problem är att många använder förstora mängder med antikärvpasta eller antikorrosiva fetter.
Jag använder kopparpasta, aluminiumpasta och keramiskpasta beroende på vad appliceringsområde men även olika fetter med antikorrosiva egenskaper.
Keramiska antikärvpasta är väldigt bra i vissa fall då den inte innehåller metaller med olika hårdheter samt stoppar galvaniska strömmar/galvanisk korrosion.
Antikärvpasta på sprej kan vara bättre än tub då endast ett tunt lager läggs på.
En del saker ska däremot inte smörjas och ibland ska gänglåsning användas istället.
Jag har inte de bekymmer TS beskriver då det är rätt ovanligt att jag behöver lossa och byta det jag redan åtgärdat men utför man ett dåligt arbete och inte byter allt som bör bytas samtidigt så kan jag förstå att det är ett problem eller om man har samma bil extremt länge.
Citera
2019-04-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpillolja
Aliexpress har ett utbud på induktionsvärmare
https://www.aliexpress.com/wholesale...duction+heater

tänk på att Postmord vill ha sina avgifter
Är det någon som testat dessa kinesiska induktionsvärmare?
Fungerar dom bra?
Citera
2019-04-23, 12:29
Medlem
Citat:
Har detta hänt någon gång.?
Jag brukar smörja runt hålet i fälgen, jag är less på fastrostad fälg.

Ja, det är inte alls ovanligt!
Man kan med fördel smörja kanten runt centrumringen, det är oftast där det ärgar fast om du inte har plastringarna som man kan behöva om fälgarna har för stort navhål.

Men håller man bara rent så är det aldrig några problem. Jag har aldrig haft problem med att fälgen suttit fast när jag själv bytt hjul. Enda gången jag haft det problemet var när jag köpt en begagnad bil där däcken bytts på verkstad!

Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Bland annat zirkoniumdioxid används som smörjmedel i gängpasta som ska tåla höga temperaturer.

Saltet fungerar som elektrolyt i en galvanisk cell.

Just det... det har du rätt i... min lågstadiekemi hade helt fallit i glömska där!
Citera
2019-04-23, 13:25
Medlem
Jag brukar smörja mina skruvar med motorolja, funkar alltid för mig //Micke
Citera
2019-04-23, 13:32
Medlem
VolvoSonetts avatar
Smörj alltid med grafitfett.
Citera
2019-04-24, 18:10
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Ja, lite av ett mysterium varför man inte fettar in skruvar var 5:e år eller så.
Håller helt med om att typ ingenting under bilen går att ta loss själv, pga allting är fastrostat.

Ja vilken bra idé! Vart 5:e år så plockar man bort varenda pryl under bilen för att smörja upp dem....

Själv duttar jag på lite fett eller kopparpasta på gängen på P-ändar, länkarmar, avgasupphängning och annat som man "vet" ska bort någon gång framöver. Men inget på hjulbultar, tändstift eller så. Är ändå lite sugen på en induktionstång, helvittet vad man har svurit och haft sig pga rostiga bultar!
Men jag märker skillnad även mellan biltillverkare, på Toyota är det sällan som en vital skruv eller mutter som t ex drivaxelmuttern är fast, på andra bilar kan den vara helt fucking omöjlig att lossa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in