Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Stockholmstrakten.
Jag hade förstås rätt (ingen vågad gissning jag gav mig på). Nu är det 17 grader varmt och det får gärna förbli 17 grader resten av sommaren. Jag uppskattar inte värme likadant som när jag var ung.
Är det inte djävligt torrt? Behöver inte jordbruket lite regn nu? En hel vecka med lite skurar skulle sitta fint.
Ja, det är mycket torrt, och det är dessutom mera så än det var förra året - vid denna tiden.
Det ser dessutom ut som att torkan ska fortsätta, inte bara nu genom våren utan in i sommaren också.
Högtryck kommer att fortsätta ligga över Skandinavien ett tag till, och alla lågtryck seglar förbi ute i Atlanten.
Vilket kommer att ge värme såklart.
Men vid Midsommar kommer det praktiskt taget alltid ostadigt väder, och det kommer det säkerligen göra även detta året.
Det kan förresten kanske vara nyttigt att påminna sig om att, om vi hade levt för bara hundra till hundrafemtio år sedan, så hade vi just nu upplevt sk "nödår."
Missväxten började förra året, och som vi minns så gick det ju dåligt med skörden - trots våra moderna hjälpmedel (vilka inte fanns då, förritiden).
Och eftersom detta året Börjar med torka så hade det ju också påverkat lantbruket på ett synnerligen negativt sätt.
Med så långvarig och tidig torka hade det ju blivit närmast domedagsstämning bland bönderna.
Inga grödor som får vatten att växa med, så det hade blivit missväxt ett ytterligare år.
Och jag undrar hur det kommer att gå med den svenska fruktodlingen.
Rimligtvis kommer skörden att bli sämre än sämst, typ - eftersom förra året satte igång en "andra blomning". Och de träden som det hände på, de är i år otroligt snåla med blommor (och därmed frukt).
Äppelskörden kommer alltså att bli sämre i år.
Detsamma med Körsbärsskörden.
Minst tio procent mindre än normalt iaf. Och det är lågt räknat.
---
I vilket fall som helst så kan vi räkna in Påsken nu som "sommarens" start för detta året.