2019-04-19, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men om det blir som när jag var barn blir det varmt om än omväxlande med hagel den 20 april och framåt.

Stockholmstrakten.

Jag hade förstås rätt (ingen vågad gissning jag gav mig på). Nu är det 17 grader varmt och det får gärna förbli 17 grader resten av sommaren. Jag uppskattar inte värme likadant som när jag var ung.

Är det inte djävligt torrt? Behöver inte jordbruket lite regn nu? En hel vecka med lite skurar skulle sitta fint.
Citera
2019-04-19, 15:44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Stockholmstrakten.

Jag hade förstås rätt (ingen vågad gissning jag gav mig på). Nu är det 17 grader varmt och det får gärna förbli 17 grader resten av sommaren. Jag uppskattar inte värme likadant som när jag var ung.

Är det inte djävligt torrt? Behöver inte jordbruket lite regn nu? En hel vecka med lite skurar skulle sitta fint.
Ja, det är mycket torrt, och det är dessutom mera så än det var förra året - vid denna tiden.

Det ser dessutom ut som att torkan ska fortsätta, inte bara nu genom våren utan in i sommaren också.
Högtryck kommer att fortsätta ligga över Skandinavien ett tag till, och alla lågtryck seglar förbi ute i Atlanten.
Vilket kommer att ge värme såklart.

Men vid Midsommar kommer det praktiskt taget alltid ostadigt väder, och det kommer det säkerligen göra även detta året.

Det kan förresten kanske vara nyttigt att påminna sig om att, om vi hade levt för bara hundra till hundrafemtio år sedan, så hade vi just nu upplevt sk "nödår."
Missväxten började förra året, och som vi minns så gick det ju dåligt med skörden - trots våra moderna hjälpmedel (vilka inte fanns då, förritiden).
Och eftersom detta året Börjar med torka så hade det ju också påverkat lantbruket på ett synnerligen negativt sätt.
Med så långvarig och tidig torka hade det ju blivit närmast domedagsstämning bland bönderna.
Inga grödor som får vatten att växa med, så det hade blivit missväxt ett ytterligare år.

Och jag undrar hur det kommer att gå med den svenska fruktodlingen.
Rimligtvis kommer skörden att bli sämre än sämst, typ - eftersom förra året satte igång en "andra blomning". Och de träden som det hände på, de är i år otroligt snåla med blommor (och därmed frukt).
Äppelskörden kommer alltså att bli sämre i år.
Detsamma med Körsbärsskörden.
Minst tio procent mindre än normalt iaf. Och det är lågt räknat.

---

I vilket fall som helst så kan vi räkna in Påsken nu som "sommarens" start för detta året.
Citera
2019-04-19, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ja, det är mycket torrt, och det är dessutom mera så än det var förra året - vid denna tiden.

Nu vill jag ha regn, som sagt gärna i en vecka minst. Hoppas på en regnig sommar så att det blir balans nere i jorden igen. Läser på smhi om nödåret 1867. Den sommaren var kall och följdes av en varm sommar och densamma som var fattig på nederbörd.

https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nodaren-1867-1868-1.120293

Läser mer på smhi. Nederbörden i min del av Sverige i april kan vara 1/4 jämfört med normalt. Men det var ganska normal nederbörd i februari och i mars. Januari var torr.
Senast redigerad av Mertillen 2019-04-19 kl. 16:10.
Citera
2019-04-19, 16:39
Medlem
Zarfots avatar
Citat:
Nu vill jag ha regn, som sagt gärna i en vecka minst. Hoppas på en regnig sommar så att det blir balans nere i jorden igen. Läser på smhi om nödåret 1867. Den sommaren var kall och följdes av en varm sommar och densamma som var fattig på nederbörd.

https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/nodaren-1867-1868-1.120293

Läser mer på smhi. Nederbörden i min del av Sverige i april kan vara 1/4 jämfört med normalt. Men det var ganska normal nederbörd i februari och i mars. Januari var torr.

Mars var ju rekordblöt på många håll, vilket har gett grundvattennivåer över de normala i små magasin och nära normala i stora magasin i många delar av landet. Mälardalen har dock mycket under normala nivåer i de stora magasinen. Snacket om att det här skulle vara början på en varm och torr sommar är ju bara rent gissande, kan precis lika gärna bli den blötaste sommaren någonsin....
Citera
2019-04-19, 20:11
Medlem
nero1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, förlåt om jag nöjar redan nu. Men mångar prisar solen just nu. Det gör inte jag. Fick depp av förra årets skräcktorka. Naturligtvis beror det på vilket land man jämför sig med. Ett ökenland, där det aldrig regnar på flera månader, och där solen kan värma upp sig till 50 grader i skuggan i flera månader. Hur odlar man där?
Vårt system/ infrastruktur, är ju inte anpassat till ett sådant klimat. Vi är u et jordbruksland i allra högsta grad, eller var? I Ecuador har de samma årstid året runt, och kan skörda 4 gånger?
Jag vill önska att alla här tar detta på allvar. Det med eldningsförbuden. Respektera dem. Så det inte blir samma jävla skogsbränder som förra året?

För ingen har väl glömt att Sveriges största skatt är/ var skogen? Men mycket av den brann ner, och vi får redan nu börja spara på vattnet, vi skal inte bada i badkaret, och vi skall inte fylla poolen. Bada i havet och i sjöar i stället?
Diska inte under rinnande kran. Fyll en vask, eller en balja. Vattna inte era jävla gräsmattor. Grilla aldrig i närheten av skog. På stranden kan det väl funka?

När man skall elda i sin grill i trädgården. Ha en spann vatten nära den.

Det tär jävligt mycket på grundvattnet, om man skall släcka bränder med det! När det inte regnar, kommer ingen hjälp från "ovan".
Nej mycket av skogen brann verkligen inte ner!! För 100 år sedan så brann betydligt mer skogsareal per år än förra årets rekordbrand! I USA räknar man att det under 1930-talet brann ca 75% mer skog än förra år.
Med andra ord: Det brann enormt mycket mer skog innan det fanns färgteve!
Påstående likt detta eller att idag dör det mer folk av svält än någonsin pga "klimatet", är helt och hållet färgat av klimatalarmismen.
Citera
2019-04-19, 21:50
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nero1
Nej mycket av skogen brann verkligen inte ner!! För 100 år sedan så brann betydligt mer skogsareal per år än förra årets rekordbrand! I USA räknar man att det under 1930-talet brann ca 75% mer skog än förra år.
Med andra ord: Det brann enormt mycket mer skog innan det fanns färgteve!
Påstående likt detta eller att idag dör det mer folk av svält än någonsin pga "klimatet", är helt och hållet färgat av klimatalarmismen.
Så du tror inte på den blåa himmlen som jag ser nu? Jag lovar at det är 4 veckor sen jag tog upp paraplyet sist. Nu är detta ju Skåne. Men vi är inne nu i d. 5:e veckan utan en regndroppe. La vänter på regn. Men det gör tydligen inte den blåa himmlen. 29+på min lilla uteplats kl. 17. Nice. Men inte. Jag vill vara att alla skall förstå. Börja spara på vattnet redan nu.
Citera
2019-04-19, 22:26
Medlem
MDrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det kan förresten kanske vara nyttigt att påminna sig om att, om vi hade levt för bara hundra till hundrafemtio år sedan, så hade vi just nu upplevt sk "nödår."
Då tycker jag det är mer relevant att ta upp att vi har ett mycket varmare klimat än bara 15 år sedan, och att detta instabilare klimat lett till en instabil jetström och polarström, varav den senare drog med sig ett snöoväder över de centrala delarna av USA för några veckor sen, i April alltså. En rekordnederbörd, och som dessutom skapade en "rolig" video.

https://gfycat.com/smoothunimportantcurassow-snow

För att inte nämna att den östra jetströmmen skapade en precis likadan värmebölja över Australien för bara några månader sedan. Ingen expert, men nog tyder det på att den inte riktigt repat sig än. Och eventuellt förblir den instabil ett bra tag till. Vem vet? Det är ett så nytt fenomen.
Senast redigerad av MDrive 2019-04-19 kl. 22:29.
Citera
2019-04-20, 03:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Mars var ju rekordblöt på många håll, vilket har gett grundvattennivåer över de normala i små magasin och nära normala i stora magasin i många delar av landet. Mälardalen har dock mycket under normala nivåer i de stora magasinen. Snacket om att det här skulle vara början på en varm och torr sommar är ju bara rent gissande, kan precis lika gärna bli den blötaste sommaren någonsin....

Jo, längs Västkusten. Men längs Östkusten har det varit mycket torrt. Man får hoppas på en blöt sommar men själv tycker jag det mesta tyder på att den blir lika torr som förra. Precis som förra åren har det varit molnfria dagar och stjärnklara nätter. Jag har också märkt att regnväder "försvinner" från SMHI:s prognoser precis som de gjorde förra året. Detta meddelande skrev jag den 16 april (FB) Våren/sommaren 2019 och SMHI:s prognos sa då att det skulle regna den 24 april. Men nu säger prognosen att det kommer vara regnfritt åtminstone fram till den 29 april.
Citera
2019-04-20, 10:44
Medlem
MDrives avatar
Mmm, varmt och skönt idag. Men nog känns det som att man vill "passa på" och njuta av värmen medans den är behaglig alltid, särskilt när den kommit så abrupt som den gjort. Över ett par dagar blir det helt annan klädstil som gäller.
Citera
2019-04-20, 16:57
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, ni har alla rätt. 30 grader idag. 20 april. Nice och varmt och torrt. Men det kommer nog att bli nödår igen. Om det fortsätter så här. Snälla , elda inte i onödan. För även om någon säger att vi hade ännu värre skogsbränder innan, så lär det nog inte bli bättre. Den vi hade sist, tog mycket av skogen. Det enda "Sverige" har kvar?
Jag kan dock inte säga någonting annat, att jag är orolig för våra barns framtid. Vi måste ju ändra hela infrastrukturen, och anpassa den efter vårt "nya klimat"? Eller skall vi bara låta allt pågå och lämna allt till nästa generation?

Det kommer ju ju att bli enorma ändringar just i infrastrukturen, som kommer att bli nödvändiga, om vi nu skall bli et "ökenland"?
Citera
2019-04-20, 17:02
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Ja, ni har alla rätt. 30 grader idag. 20 april. Nice och varmt och torrt. Men det kommer nog att bli nödår igen. Om det fortsätter så här. Snälla , elda inte i onödan. För även om någon säger att vi hade ännu värre skogsbränder innan, så lär det nog inte bli bättre. Den vi hade sist, tog mycket av skogen. Det enda "Sverige" har kvar?
Jag kan dock inte säga någonting annat, att jag är orolig för våra barns framtid. Vi måste ju ändra hela infrastrukturen, och anpassa den efter vårt "nya klimat"? Eller skall vi bara låta allt pågå och lämna allt till nästa generation?

Det kommer ju ju att bli enorma ändringar just i infrastrukturen, som kommer att bli nödvändiga, om vi nu skall bli et "ökenland"?

Bor du i sydeuropa eller? Dagens högsta temp nådde 21.3.

Resten var något domedags snömos.
Citera
2019-04-20, 17:25
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Bor du i sydeuropa eller? Dagens högsta temp nådde 21.3.

Resten var något domedags snömos.

Nähh, i Skåne. På uteplatsen. Strålande sol sen 4 veckor, just nu 29,8 grader. Och inte en regndroppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in