Citat:
Så oväntat att hon vill att det satsas mer på sådant hon själv forskar i. Vilken forskare tycker inte att det egna området är viktigt? Jag säger inte att det är fel, det finns många områden man borde satsa mer på, men att låtsas att klimatmodeller inte är del av forskningen visar att man inte förstått något.När man har ett komplext problem som klimatet med en otalig massa data är det just genom att försöka sammanställa dessa till en komplett modell av jordens klimat man kan se om man fått med det viktigaste eller om det är avgörande bitar man missat. Ofta ser man bara kurvor på om modellerna får rätt på jordens medeltemperatur, men det är så mycket mer. En modell som t ex visade på ett istäckt Skandinavien har uppenbarligen betydande brister.
Är det något jag tycker det satsas för lite på skulle jag säga artinventering. Både att hitta alla arter som finns runt jorden och få lite bättre överblick av hur populationerna förändras. Vi såg här med larmrapporter om insekter hur lite vi egentligen vet. Nu är dock mycket forskning dolt industristöd. Vill du skicka upp en satellit eller behöver en stor dator har du mycket lättare att få pengar än om du vill hyra 50 forskare som springer runt i djungeln och samlar växter och insekter.