2019-04-18, 20:06
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Den listan Stämmer absolut inte, har provat i 3 olika städer och ingen av dom som sägs finnas fungerar för Euro uttag
Därav varför jag frågar ;-)
Citera
2019-04-18, 20:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Möjligt, men betydligt bättre kurs om man ska jämföra med Forex, om man ska ut i Europa och resa,men denna gång verkar det lönlöst att hitta en bankomat med Euro

Skitbra kurs i de där €-bankomaterna! (Och jäkla bekvämt!). Fanns flera här i Göteborg. Bankerna tjänade väl inget på kursen, därför kanske de har försvunnit..
Citera
2019-04-18, 20:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Därav varför jag frågar ;-)

Frågan är om din bank köpt tjänsten av bankomat ab? Därav att jag skrev just om hur menyerna förändras beroende på vilket kort man stoppar i. Hade varit perfekt att kunna ta ut euro direkt från revolutsaldot men nehej se det går inte..
Citera
2019-04-18, 20:11
Medlem
Bor du i Göteborg eller Stockholm. Jag vill minnas att det i Stockholm gick att ta ut Euro utanför Handelsbanken på Vasagatan (strax under Norra Bantorget). Sedan har du Cityterminalen och Forex bankomater (ja, egna bankomater).
Citera
2019-04-18, 22:43
Medlem
På bankomat.se hotar du en karta med bankomater. Du kan filtrera så att den bara visar bankomater med en viss valuta. Intressant nog så finns de en handfull automater för man kan ta ut US Dollar och Pund.

Euro finns det mängder med bankomater som har så länge du inte bor i Dalarna eller i Norrlands inland.
Citera
2019-04-19, 08:17
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Har svenska banker total slutat med uttag i Euro?
Har nu sökt på flertalet ställen som förr gick att ta ut,men nu finns det inte
Nån bankanställd som vet mer?

Kanske mindre troligt att det finns på mini orter med i min lilla stad finns det en automat där jag brukar ta ut euro och usd

https://bankomat.se/karta/

Sen kan du filtrera på vilken tjänst du behöver. Åtminstone en verkar finnas tillgängligt i de flesta städer
Citera
2019-04-19, 08:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Kanske mindre troligt att det finns på mini orter med i min lilla stad finns det en automat där jag brukar ta ut euro och usd

https://bankomat.se/karta/

Sen kan du filtrera på vilken tjänst du behöver. Åtminstone en verkar finnas tillgängligt i de flesta städer

Eftersom han påstår att kartan inte stämmer så har han förmodligen inte tjänsten hos sin bank och då är det kört oavsett vilka bankomater han går till. Menyer och tillgängliga val anpassas efter vilket kort som stoppas in.
Citera
2019-04-19, 08:35
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Eftersom han påstår att kartan inte stämmer så har han förmodligen inte tjänsten hos sin bank och då är det kört oavsett vilka bankomater han går till. Menyer och tillgängliga val anpassas efter vilket kort som stoppas in.

Såg inte att folk redan länkat kartan hehe. Finns det banker som inte har samarbete med bankomat AB? Vart tar man ut kontanter om man är kund hos någon sådan bank? Vad skulle det kunnavara för bank?
Sä många frågor
Citera
2019-04-19, 08:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Såg inte att folk redan länkat kartan hehe. Finns det banker som inte har samarbete med bankomat AB? Vart tar man ut kontanter om man är kund hos någon sådan bank? Vad skulle det kunnavara för bank?
Sä många frågor

Utan samarbete med bankomat ab så är exempelvis maxbeloppet för kontantuttag i bankomater 2000 kr och extra tjänster som i detta fallet utländsk valuta eller nyttjande av insättningsautomat är kört. Forex är ett exempel på en sådan bank, de finner väl ingen anledning att betala för tjänster som € vilket direkt konkurrerar med deras kärnverksamhet?
Citera
2019-04-19, 20:48
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
På bankomat.se hotar du en karta med bankomater. Du kan filtrera så att den bara visar bankomater med en viss valuta. Intressant nog så finns de en handfull automater för man kan ta ut US Dollar och Pund.

Euro finns det mängder med bankomater som har så länge du inte bor i Dalarna eller i Norrlands inland.

Ni som påstår att det finns mängder, har ni i dagarna själva testat?
Jag gjorde för drygt 2-3 veckor sedan ,och nu finns det inte i samma automater,läs även på bankomat.se att de flesta har slutat med Euro
Har som sagt provat i 3 städer där jag för 3 veckor sedan kunda ta ut, men idag finns det INTE
och Nej inte Dalarna eller Norrlands inland,städer runt Göteborg dock
Provat med Kort från Skandia Visa , Norwegian Visa, SAS Mastercard ,och Forex kort, så nej knappast troligt att alla dessa inte har den tjänsten
https://www.euron.nu/uttagsautomater-i-sverige/#nav-allauttagsautomater
Senast redigerad av Enok1Halvar 2019-04-19 kl. 20:52.
Citera
2019-04-19, 22:57
Medlem
Citat:
Ni som påstår att det finns mängder, har ni i dagarna själva testat?
Jag gjorde för drygt 2-3 veckor sedan ,och nu finns det inte i samma automater,läs även på bankomat.se att de flesta har slutat med Euro
Har som sagt provat i 3 städer där jag för 3 veckor sedan kunda ta ut, men idag finns det INTE
och Nej inte Dalarna eller Norrlands inland,städer runt Göteborg dock
Provat med Kort från Skandia Visa , Norwegian Visa, SAS Mastercard ,och Forex kort, så nej knappast troligt att alla dessa inte har den tjänsten
https://www.euron.nu/uttagsautomater-i-sverige/#nav-allauttagsautomater

Nej, har bara tittat på kartan. Har inget behov att ta ut euro i Sverige utan gör det när jag aländer till något Euro-land (Har alltid lite kvar mellan besöken).

Det är inte alls otroligt att ingen av de du räknar upp erbjuder tjänsten då ingen av dem är delägare i Bankomat AB.
Citera
2019-04-19, 23:00
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nej, har bara tittat på kartan. Har inget behov att ta ut euro i Sverige utan gör det när jag aländer till något Euro-land (Har alltid lite kvar mellan besöken).

Det är inte alls otroligt att ingen av de du räknar upp erbjuder tjänsten då ingen av dem är delägare i Bankomat AB.
Men herregud läs och förstå, jag har tagit ut med dessa kort och dessa automater tidigare, kanske du som ska läsa på, ex prova att ta ut på en Automat nästa gång du har pengar på kontot ,vilket troligtvis är mer sällan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in