2019-04-18, 19:05
Medlem
Enok1Halvars avatar
Har svenska banker total slutat med uttag i Euro?
Har nu sökt på flertalet ställen som förr gick att ta ut,men nu finns det inte
Nån bankanställd som vet mer?
Citera
2019-04-18, 19:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enok1Halvar
Var inte det på försök på 90 talet men folk ville inte ha elendet?
Citera
2019-04-18, 19:11
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Var inte det på försök på 90 talet men folk ville inte ha elendet?
Möjligt, men betydligt bättre kurs om man ska jämföra med Forex, om man ska ut i Europa och resa,men denna gång verkar det lönlöst att hitta en bankomat med Euro
Citera
2019-04-18, 19:17
Medlem
Citat:
Möjligt, men betydligt bättre kurs om man ska jämföra med Forex, om man ska ut i Europa och resa,men denna gång verkar det lönlöst att hitta en bankomat med Euro
Bästa kurs får man om man känner någon inom handels. När butikerna tar emot euro så kan man få växla dom mot svenska till gällande kurs, då slipper butiken onödigt jobb och växelavgift när dom själva ska banka dom.

Hade inte Forex egna automater där man kunde växla förr? Jag har ett minne av att vi åkte till stockholm och växlade pengar, den automaten skulle tydligen ta lätt färgade sedlar också.

edit: https://www.euron.nu/uttagsautomater-i-sverige/

Citat:
Uttagsautomater för euro finns i de flesta svenska städer. Här hittar ni alla uttagsautomater (bankomater med uttag av euro) i Sveriges största städer.

Och: https://bankomat.se/
Senast redigerad av ompiliompi 2019-04-18 kl. 19:27.
Citera
2019-04-18, 19:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Jo det finns men inte så många. Anledningen att många bankomater tas bort och de är bara de största som har tillräckligt många sedelkassetter
Citera
2019-04-18, 19:29
Medlem
blobben!!!s avatar
Finns på Frölunda torg, gbg. Även Viking lineterminalen i Stockholm har euro-atm.
Citera
2019-04-18, 19:31
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Finns på Frölunda torg, gbg. Även Viking lineterminalen i Stockholm har euro-atm.
Ok, kan nog ta mig dit från jobbet,men är du helt säker?
Citera
2019-04-18, 19:32
Medlem
Citat:

Vet inte om det fortfarande finns kvar någon stans.
Bankomater med euro har succesivt blivit färre och färre. Senast jag såg bankomater som fortfarande hade denna tjänst var flera år sedan.

Ganska trist då det var ett utmärkt sätt att spara pengar på. (ja, eller iallafall inte slösa bort kontanterna för fort.) Snabba svängningar i valuta kurser, missbruk,och penningtvätt tror jag kan ha att göra med att det försvunnit.
Citera
2019-04-18, 19:50
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ok, kan nog ta mig dit från jobbet,men är du helt säker?

Gå in på bankomat.se och filtrera på euro i rutan till höger i kartan, 3 bankomater i göteborg inklusive den i frölunda som redan nämnts ser det ut som.

Bankerna vill inte hantera kontanter, än mindre utländska kontanter alltså minimerar de antalet maskiner som har euro. Själv gillar jag att ha kontanter i euro dels som backup och dels för att sänka semesterkostnader, svenska kronan verkar bomba med regelbundenhet nu.
Citera
2019-04-18, 19:56
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Gå in på bankomat.se och filtrera på euro i rutan till höger i kartan, 3 bankomater i göteborg inklusive den i frölunda som redan nämnts ser det ut som.

Bankerna vill inte hantera kontanter, än mindre utländska kontanter alltså minimerar de antalet maskiner som har euro. Själv gillar jag att ha kontanter i euro dels som backup och dels för att sänka semesterkostnader, svenska kronan verkar bomba med regelbundenhet nu.
Har redan gjort och den listan stämmer INTE
Citera
2019-04-18, 20:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Har redan gjort och den listan stämmer INTE

Menar du att bankomat ab inte uppdaterat sin egen hemsida? Det låter förbaskat slött och korkat.

Försäkra dig även om att din bank har denna tjänst, bankomaternas menyer förändras beroende på vilket kort som stoppas i. När jag sätter i revolutkortet försvinner euro exempelvis, som fanns 20 sekunder tidigare när jag hade mitt handelsbankskort i samma maskin..
Citera
2019-04-18, 20:05
Medlem
Enok1Halvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Menar du att bankomat ab inte uppdaterat sin egen hemsida? Det låter förbaskat slött och korkat.

Försäkra dig även om att din bank har denna tjänst, bankomaternas menyer förändras beroende på vilket kort som stoppas i. När jag sätter i revolutkortet försvinner euro exempelvis, som fanns 20 sekunder tidigare när jag hade mitt handelsbankskort i samma maskin..

Den listan Stämmer absolut inte, har provat i 3 olika städer och ingen av dom som sägs finnas fungerar för Euro uttag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in