2019-04-17, 15:06
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad hade du gjort lite mer i detalj för att få det fryst och vad var det som gjorde att dom öppnade det igen?

Jag håller på med "matched betting" eller bonus hora i ganska stor skala.. Du kan leta i mina gamla inlägg där jag beskriver mer ingående hur jag gör..
Men jag tjänar väl en 30-40K på det i månaden och har en "omsättning" på Swish i månaden på ~70K..
Runt miljonen det senaste året.

Problemet för banken var att det alltid var samma summa som swishades från mitt konto.
Jag swishar alla som jag gör en betting-runda på = 13 878 :-.. Sedan swishar dom mig tillbaka summan + vinsten och så behåller dom 5000 kr själva.

Jag pratade med en riktigt dryg bankkvinna, förklarades för henne att folk kommer till mig när dom behöver ekonomiskt stöd, privatlån och det är den summan jag lånar ut till folk om dom vill låna.
(Det är bara att se att samtliga jag swishat till, har swishat tillbaka en större summa än vad dom fick.)
Förklarade att jag inte frågar om varför dom ville låna pengar och om hon var nyfiken på varför dom skulle låna pengar till så fick hon ringa till dom personerna och fråga varför dom skulle låna pengar.

Efter lite mailade och pratandes i telefon så öppnade dom kontot igen..
När dom frös kontot så hade jag 200K på kontot och jag kunde inte ens göra en vanlig överföring till min egna mamma.
Och då har jag ändå spridit ut "riskerna", min bror, mamma och pappa hjälper mig att swisha och få in Swish på sitt konto så mitt konto inte blir så belastat av alla betalningar.
Citera
2019-04-17, 15:48
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Folk här har ju noll koll, sitter bara och gissar.
JA, skatteverket kommer få en notis om detta.
NEJ, det betyder inte att du kommer åtalas för något.
JA, det kommer ta tid innan du hör från skatteverket. Kanske 1år om inte mer! OM du ens hör från dom!
Det är SÄKERHETSAVDELNINGEN på banken som sköter detta. Du kan behöva visa upp kvitton m.m
Oftast så nöjer dom sig med förklaringarna om de är rimliga, END!

Har du en trovärdig källa till detta: "JA, skatteverket kommer få en notis om detta."? Och hur går det till?
Citera
2019-04-17, 19:16
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vad har du för källa på beloppen?
https://www.momsens.se/hur-mycket-fa...e-registrera-f

Finns mer detaljerat på SKV

https://www4.skatteverket.se/rattsli....2/331130.html
Citera
2019-04-17, 19:18
Medlem
Dina transaktioner har inte matchat den information du har uppgett i KYC till banken.

Du flaggas upp och de är skyldiga att undersöka dig närmare eftersom svarta pengar som kan härröra från kriminell verksamhet inte ska förekomma i banksystemet så det visar om något att bankernas arbete mot penningtvätt faktiskt fungerar i praktiken.

Du måste kunna styrka vart pengarna kommer ifrån och att de godtar din redovisning. OM du "säljer IPTV" eller tar emot IS-bidrag i din lokala moské kan banken inte veta och du måste förstå hur det ser ut utifrån deras perspektiv.
Citera
2019-04-17, 19:38
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag fick från handelsbanken ett brev med hundratalet Swischtransaktioner med telefonnummer och belopp där de ville veta vad transaktionerna avsåg. Jag svarade privata lån

Det funkade och de var nöjda med svaret, det rörde sig totalt om ca: 150 000 kr på tre månader.

Behövde du inte styrka detta på något sätt? Kontaktade banken "lånetagarna"?

Har varit mycket olika råd i den här tråden så antingen skiljer sig bankrutinerna från kontor till kontor eller så ljuger folk med pondus. Det som är mest intressant i TS fall är väl huruvida SKV kommer bli inblandade från första instans eller om det bara inträffar om TS inte kan förklara transaktionerna. Om TS kan hitta på en ursäkt för transaktionerna och låtsas att han skattar för dem lär ju banken vara nöjd och inte driva ärendet vidare (till SKV/Finanspolisen).

Därför vore det intressant om personerna som påstår huruvida SKV får notis eller ej kan berätta varifrån ni har fått informationen och såklart gärna länka en källa.
Citera
2019-04-17, 22:20
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Såhär står det på brevet:

"Baken efterfrågar "Beträffande transaktioner på ditt konto"
och står "Alla banker är enligt lag skyldiga till att ha god kännedom om sina kunder. Det betyder att vi måste känna till hur du använder våra produkter och tjänster. Eftersom vi behöver uppdatera vissa uppgifter om dig ber vi dig att fylla i bifogag blankett gällande kundkännedom."

Så du tror dem redan har kontaktar skatteverket?
Du behöver inte vara orolig. Jag har också handelsbanken och har fått samma frågor som du för ca 3 veckor sen. Det skickas till alla kunder just nu.
Citera
2019-04-17, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Du behöver inte vara orolig. Jag har också handelsbanken och har fått samma frågor som du för ca 3 veckor sen. Det skickas till alla kunder just nu.

Hur var det i ditt fall, handlade det också om en del swish donationer?

Edit: De frågar också om mina transkationer, var det likadant för dig?
Citera
2019-04-17, 22:36
Medlem
Gold94s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hur var det i ditt fall, handlade det också om en del swish donationer?

Edit: De frågar också om mina transkationer, var det likadant för dig?
Ja, frågor om swish och transaktioner. Och jag har inget avvikande på kontot, enda skillnaden är väl att jag inte fick ett brev. Jag hade meddelande när jag gick in på mitt konto via datorn. Min dotter har också fått frågorna, så ta det lugnt du.
Citera
2019-04-18, 03:06
Medlem
Citat:

Klart att han/hon ska vara på sin vakt. Det är individuella bedömningar som görs och du kan därför inte säga att TS inte ska vara orolig. Han har avvikande transaktioner och banken efterfrågar kvitto m.m. Som sagt, TS behöver förklara närmre enligt mina frågor som beskrevs i mitt förra inlägg om TS vill ha seriösa svar.
Citera
2019-04-18, 03:09
Medlem
Citat:
Ja, frågor om swish och transaktioner. Och jag har inget avvikande på kontot, enda skillnaden är väl att jag inte fick ett brev. Jag hade meddelande när jag gick in på mitt konto via datorn. Min dotter har också fått frågorna, så ta det lugnt du.

Vad är det du inte förstår? Du har inga avvikande transaktioner (enligt dig själv), du tillhör således en lägre riskklass. TS bör oroa sig om TS vill fortsätta vara en kund hos SHB. Nu tror jag inte att det blir några väsentliga åtgärder mer än någon varning i det här fallet så vidare det inte rör sig om större transaktioner 100k+ utan någon vidare förklaring.
Citera
2019-04-18, 11:18
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du en trovärdig källa till detta: "JA, skatteverket kommer få en notis om detta."? Och hur går det till?

Hen snackar bara så mycket skit som han uppenbarligen inte har koll på utan hade varit bäst om hen bara hade hållit sig utanför diskussionen.

Nej, du har helt rätt i din antydan, SKV får inget från banken i dessa fall.
Citera
2019-04-18, 11:22
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Folk här har ju noll koll, sitter bara och gissar.
JA, skatteverket kommer få en notis om detta.

Du är uppenbarligen en av dom som sitter och gissar hejvilt.

Banken skickar INGET till SKV pga en förfrågan gällande kundkännedom / AML / KYC relaterade förfrågningar om sina egna kunder.

Tror du att t.ex Forex skickar en "notis" till SKV när du vill sätta in 1,000kr på ditt konto kontant bara för att dom frågar vart pengarna härstammar ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in