2019-04-17, 10:48
Bannlyst
Hur mycket har du sålt för?
Citera
2019-04-17, 11:30
Detta löser sej själv, givetvis har Handelsbanken någon som hänger här på Flashback, så du är rökt, det var vansinne att lägga ut en bild på brevet.
Citera
2019-04-17, 11:34
Medlem
Vireks avatar
Hade också problem med Handelsbanken för ett tag sen, de verkar ha gett sig ut på något korståg. Gör inget alls som är olagligt eller ens säljer något, jag hade bara för över lite pengar till kompisar i EU från när varit på resor.

Sen är det ju mycket märkligt att detta skall skickas i ett BREV för vem som helst att öppna, vad hände med banksekretessen?
Citera
2019-04-17, 11:44
Medlem
Jag fick från handelsbanken ett brev med hundratalet Swischtransaktioner med telefonnummer och belopp där de ville veta vad transaktionerna avsåg. Jag svarade privata lån

Det funkade och de var nöjda med svaret, det rörde sig totalt om ca: 150 000 kr på tre månader.
Citera
2019-04-17, 11:51
Medlem
1876randoms avatar
Säljer du IPTV och tar betalt via Swish till ditt eget konto? Eller har du en målvakt som samlat betalningarna och sedan swishat större summor till dig?

Om du inte har ett målvaktsupplägg så är du ju inte smart alltså. TV-jättarna fick till och med Flashback nedstängd på grund av diskussioner om piratkort förr i tiden.

Herregud.
Citera
2019-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av victorbt52
Fick samma sak i Mars. Tror det är rutin på folk som tar emot mycket swish bara.

Var det exakt samma brev? De är andra stycket i TS brev som skilja sig från vanliga "rutin brev"
Citera
2019-04-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag fick från handelsbanken ett brev med hundratalet Swischtransaktioner med telefonnummer och belopp där de ville veta vad transaktionerna avsåg. Jag svarade privata lån

Det funkade och de var nöjda med svaret, det rörde sig totalt om ca: 150 000 kr på tre månader.

WOW! 150k är rätt så stort belopp, förmodar att du hade fått swishtransaktiner från flera olika personer? Hur många olika personer swisha till dig skulle du säga?
Citera
2019-04-17, 12:48
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RGcop
Ser bara en massa tykonomer som skriver.

Kan inte ha undgått någon, men SHB liksom de övriga bankerna har som till följd av den nya penningtvättslagen utökat sina AML-verksamheter.

Uppenbarligen har TS transaktioner flaggats internt (beroende på hur avancerat system SHB har) då TS transaktioner är avvikande. Bankerna har olika "triggers" för vad som anses som avvikande transkationer. I det här fallet har TS Swishat och använt sig av PayPal.

Behöver därför veta mera om:
- Hur stora transaktionerna är (volymen),
- frekvens,
- till/från vem (privatpersoner/näringsidkare),
- utlandstransaktioner,
- bankkonton (SEB/Swedbank/Nordea etc. alternativt PayPal andra e-plånböcker)
- Swish

Givetvis kommer SHB att vidta åtgärder mot TS om TS inte ger en rimlig förklaring. För det fall TS inte inkommer med ett svar, kommer en skriftlig rapport upprättas av bankens centralt funktionsansvarige som sedermera skickar den till FIPO alt. SKV. Beroende på volymen, kan det räcka med en varning.

Det går även bra att pm mig.

Äntligen ett vettigt svar.

Helt otroligt så mycket fel information det förekommer i tråden av personer som "vet..
Citera
2019-04-17, 12:49
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du är orolig att dom kan kontakta skatteverket? Du behöver inte vara orolig nå mer då. För har banken kontaktat dig för att fråga om pengarna så har dom med 100% sannolikhet kontaktat skatteverket redan.. Sen kontaktar banken dig ifall det rör sig om brottslig verksamhet som gör att dom blir tvungna att låsa dina pengar tillsvidare.

Varför svarar du på något som du uppenbarligen inte vet något om?

Nej, banken har INTE kontaktat SKV.
Citera
2019-04-17, 12:53
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

Banken måste förstå dina transaktioner enligt KYC/AML lagar och än mer känsligt efter alla skandaler som har förekommit med penningtvätt.

Det är en enkel förfrågan och du skall givetvis vara ärlig för annars så kan saker och ting bli värre.

Nu vet jag inte om just din IPTV är laglig så jag utgår från att den är det.

Är den olaglig så har du givetvis problem med att tala sanning.

Gillar banken inte din förklaring på dina transaktioner så stänger dom med all sannolikhet ner dina konton men det är det värsta som kan hända.

Och nej, banken kontaktar inte SKV såvida det inte är utlandstransaktioner som kommer in/ut och som tillsammans överstiger 150,000kr på årsbasis.
Citera
2019-04-17, 13:01
Medlem
EricVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Om jag nu skulle erkänna för banken vad jag egentligen bedriver för " verksamhet" vad tror ni konsenkvenserna kan bli?

De jag är orolig för att dom kan kontakta skatteverket eller något liknande instans.

Vad är det värsta som kan hända mig?

Tacksam för alla svar

Enklast och ärligast är att göra rätt för sig, som de flesta!
Citera
2019-04-17, 13:34
Medlem
gronbuskes avatar
Folk här har ju noll koll, sitter bara och gissar.
JA, skatteverket kommer få en notis om detta.
NEJ, det betyder inte att du kommer åtalas för något.
JA, det kommer ta tid innan du hör från skatteverket. Kanske 1år om inte mer! OM du ens hör från dom!
Det är SÄKERHETSAVDELNINGEN på banken som sköter detta. Du kan behöva visa upp kvitton m.m
Oftast så nöjer dom sig med förklaringarna om de är rimliga, END!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in