2019-04-16, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitasicamica
Jag tycker att det är mycket som är väldigt oklart i det här. Har följt tråden länge och visste vem pappa till Amanda var så jag har ibland gått in på hans Facebook för att se om det fanns någon kontakt mellan honom och dottern. Hittade inget då hans Facebook var öppen utan mest bilder på honom själv som spelade, på hans andra två barn som han hade med en tjej (vill inte avslöja hennes namn här) som han då verkade lycklig med. När hans dotter dog (eventuellt) skrev han inget om det utan postade fortfarande sådant som inte var av intresse för tråden.

Plötsligt en dag är hans Facebook låst, han är skriven på en annan adress tillsammans med sin dotter som bara använder pappas efternamn och inte mammas (som tidigare) och han är totalt engagerad i frågan om barnbarnen (som han inte nämnt tidigare). Jag har också sett att hans bror (eller annan släkting) verkar gift med en av Amandas mammas syster (eller släkt) vilket får mig att undra om det är konvertiten Pape (Amandas mamma) som till slut kommer att få barnen och, som M Skråmos mamma i ett sms lovade honom, barnen kommer att växa upp under Islamisk uppfostran. Det tycker jag är vad de minst behöver. Kommer de hit behöver de tas omhand, få hjälp att komma ut den hjärntvätt de utsatts för i Syrien av sina föräldrar.

Intressant. Det verkar faktiskt inte omöjligt att man gemensamt har någon plan på att Umm Hamza tar hand om vårdnad och uppfostran.

Enligt Orrenius artikel i DN påstås Umm Hamza/Ulrika Pape nu ej längre vara radikal, Patricio Galvèz säger att Umm Hamza "har släppt hela den grejen nu":

Citat:
När Michael Skråmo och Amanda Gonzales och deras fyra barn 2014 reste till Syrien och gick med i terrorgruppen IS – då följde Amandas mamma med. Mamman återvände till Sverige under 2016.

– Hon har släppt hela den grejen nu. Hon vill inte ha något med IS att göra. Hon är inte längre den person hon var då.

Att barnens mormor lämnat IS-ideologin bekräftas för DN av en myndighetsperson med stora kunskaper i avradikalisering.
https://web.archive.org/web/20190412...gret-i-syrien/

Hittade den här artikeln om barnens mormor Umm Hamza från 2015:
Citat:
A Swedish woman who joined Islamic State (IS) and is now living in Raqqa with her children has offered some insights into why some Western Muslim women are joining the extremist group, tweeting that she feels protected living under "the law of Allah" in Syria and that life is better for Muslim women under Islamic State rule.

"They ask why we leave? We women are harrased [sic] and some beaten in the street in the west. Here under the law of Allah we are protected," the woman, who goes under the name Muhajira Umm Hamza, tweeted on March 17.

"I cover myself. I don't hide. I am free and not oppressed," Umm Hamza tweeted on March 8.

Umm Hamza describes herself on her Twitter account as a "Muslima [Muslim woman] with kids and we left sweden [sic] to live in khilafa ["caliphate," the term used by IS to describe the lands under its control]. She tweets photographs of her daily life in the Islamic State stronghold of Raqqa in Syria, including pictures of street cats, fruit for sale at a street market, and a street kiosk selling smoothies.

Umm Hamza also uses her account to report and comment on the air strikes conducted against the militants by the U.S.-led coalition.

The Swedish woman has also tweeted criticisms of Western media reports about life under Islamic State rule, which she says are "fantasy stories," insisting that her life in Raqqa is good.

In January, Umm Hamza tweeted a photograph showing what appears to be three young girls sitting at desks in a classroom. The girls are wearing head coverings. Umm Hamza said the photograph showed girls at a school in Raqqa.

"media [sic] are lying. Children are fine under #is," Umm Hamza wrote, referring to the IS group.

In another tweet from January, Umm Hamza wrote that she felt "free for the first time in my life as a woman."

Umm Hamza's tweets offer insights into some of her motivations for joining the Islamic State group in Syria. These insights could provide important clues about the motivations compelling other young Western Muslim women to join the Islamic State group, such as the three British schoolgirls who went missing after boarding a flight to Istanbul last month.

Like Umm Hamza, the trio -- Shamima Begum, 15, Kadiza Sultana, 16, and Amira Abase, 15 -- are thought to be staying in Raqqa.

Some terrorism researchers say that the Islamic State group are grooming Western girls online using similar tactics to pedophiles -- such as building secret relationships and establishing trust. Kalsoom Bashir of the British organization Inspire, which works with Muslim women to tackle extremism, told the BBC that Islamic State recruiters have a "very specific campaign" to target young and vulnerable women.
---
https://www.rferl.org/a/why-young-wo.../26906089.html

Fanskapet satt 2015 i Raqqa och propagerade för IS och rekryterade, hon rapporterade om flyganfall osv.

Sen åker hon tillbaks till Sverige, 2016 är hon definitivt inte avradikaliserad:
Citat:
"Uppdrag granskning" kontaktar sen rekryteraren Umm Hamza, och frågar varför hon försöker locka folk till IS. Hon vill inte medverka, men säger till SVT att livet i al-Raqqah är fritt.
https://www.expressen.se/gt/is-svens...sternas-falla/

Sen blir hennes dotter 2018 dödad, troligen av amerikanskt flyg, samma som hon suttit och varnat för i Raqqa. Svärsonen senare dödad 2019.
Patricio Galvèz och en okänd myndighetsperson menar att Umm Hamza efter att hennes dotter och svärson blivit dödade av "kuffarna", nu ska vara avradikaliserad. Det vore ett väldigt underligt utfall, närmast osannolikt. Hennes hat mot västvärlden och Sverige som fick henne att flytta till kalifatet, borde istället snarast ha ökat dramatiskt.

Med tanke på att Umm Hamza har 2 egna barn i åldern 10 och 12 år, har hon också skäl att framstå som att hon ångrat sig - annars skulle hon riskera att förlora vårdnaden om de två barnen.
Citera
2019-04-16, 23:28
Medlem
Hittade den här artikeln i chilensk media där statssekreterare (eller verkställande chef) för konsulära- och migrationsfrågor uttalar sig. Han är väldigt tydlig med att betona (flera gånger) att Chile kommer bistå Sverige om de ber om hjälp och inte agera i eget syfte. Han är, enligt mig, väldigt försiktig med att säga något som kan misstolkas som. om Chile skall agera utan Sveriges tillstånd. Har försökt översätta så tydligt som möjligt men länkar till artikeln om någon vill läsa på spanska.

Artikeln
Statssekreterare för konsulära- och migrations frågor, Raúl Sanhueza, förklarar vilka steg utrikesdepartementet kommer att ta i fallet med de 7 barnen som blev föräldralösa i Syrien då barnens mamma Amanda González, dotter till en chilenare och hennes norske man, Michael Skråmo, mördades i en attack då de stred för IS.

”Situationen är den att barnen är svenska medborgare och vi bör hjälpa till, vi har påtalat för Sverige att det är angeläget för oss eftersom det är akut och handlar humanitära skäl” sade Sanhuza.

Angående vilken typ av hjälp som vårt land kan ge förklarade Statssekreteraren att ”vi har en person på plats som har fått instruktioner och mandat av ministern och presidenten att vara behjälplig i det som den svenska staten ber om” han förklarade vidare att i det fall Sverige ber om hjälp kan tjänstemannen på plats agera omedelbart utan att invänta svar från Santiago. ”Vi tror att det är bäst så”

Morfarn, Patricio González, kontaktade Sanhueza i torsdags. ”Det var ett känsloladdad samtal och vi förklarade för honom vad vi kan göra”.

"Vi har varit där, vi har gjort det vi kan och måste göra, att prata med den svenska staten och sagt att det är akut och viktigt. Vi står till deras förfogande för att stötta och hjälpa Sverige i det de behöver” sade statssekreteraren.

Trots att barnens mamma inte var inskriven i ”registro civi” (chiles motsvarighet till skatteverket) konstaterar Sanhueza att ”i humanitära fall är jag inte beredd att fastna i byråkratin. Det finns 7 barn som behöver vård, det finns en morfar som behöver stöd och han är chilenare” och fortsätter ”Vi kommer att ge all vårt stöd inom de internationella ramarna för att skydda våra medborgare och deras avkomma”.

Källa: https://www.t13.cl/noticia/nacional/...inos-huerfanos
Citera
2019-04-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Intressant. Det verkar faktiskt inte omöjligt att man gemensamt har någon plan på att Umm Hamza tar hand om vårdnad och uppfostran.

Enligt Orrenius artikel i DN påstås Umm Hamza/Ulrika Pape nu ej längre vara radikal, Patricio Galvèz säger att Umm Hamza "har släppt hela den grejen nu":

https://web.archive.org/web/20190412...gret-i-syrien/

Hittade den här artikeln om barnens mormor Umm Hamza från 2015:

https://www.rferl.org/a/why-young-wo.../26906089.html

Fanskapet satt 2015 i Raqqa och propagerade för IS och rekryterade, hon rapporterade om flyganfall osv.

Sen åker hon tillbaks till Sverige, 2016 är hon definitivt inte avradikaliserad:

https://www.expressen.se/gt/is-svens...sternas-falla/

Sen blir hennes dotter 2018 dödad, troligen av amerikanskt flyg, samma som hon suttit och varnat för i Raqqa. Svärsonen senare dödad 2019.
Patricio Galvèz och en okänd myndighetsperson menar att Umm Hamza efter att hennes dotter och svärson blivit dödade av "kuffarna", nu ska vara avradikaliserad. Det vore ett väldigt underligt utfall, närmast osannolikt. Hennes hat mot västvärlden och Sverige som fick henne att flytta till kalifatet, borde istället snarast ha ökat dramatiskt.

Med tanke på att Umm Hamza har 2 egna barn i åldern 10 och 12 år, har hon också skäl att framstå som att hon ångrat sig - annars skulle hon riskera att förlora vårdnaden om de två barnen.

Jag skall ärligt säga att jag tillhör den skara människor som brinner för mänskliga rättigheter. Jag tror att alla människor skall få en chans i livet och jag anser att barnen inte alls är del i föräldrarnas agerande. För mig får de gärna komma till Sverige MEN jag vill då att Sverige tar ansvar för dem inte bara vad det gäller vård utan också över förtrycken dessa barn har fått leva i. För det är dubbelmoral och oetiskt att nu tycka synd om ISanhängare när de under sin tid dödade barn utan att för en tiondels sekund sörja över dessa. Jag anser att värdigheten i detta fall ligger i att försäkra dessa barn att de framöver kommer att slippa fortsatt förtryck. Om de hamnar hos sin mormor är det föga troligt att de slipper förtrycket. Om de hamnade i Chile skulle de absolut kunna starta från noll igen men morfar har i chilensk radio sagt att Chile skulle vara "vägen till Sverige". Jag önskar att de fick komma till Chile där har de en chans att lämna skiten bakom sig eftersom det då skulle komma långt ifrån mormor och henne vänner.

Enligt mig så är IS tyranner som dödat, torterat och får stå sitt kast. Barn är barn och skall räddas om det går men inte för att hamna i samma skit igen.
Citera
2019-04-17, 01:51
Medlem
Citat:
Jag skall ärligt säga att jag tillhör den skara människor som brinner för mänskliga rättigheter. Jag tror att alla människor skall få en chans i livet och jag anser att barnen inte alls är del i föräldrarnas agerande. För mig får de gärna komma till Sverige MEN jag vill då att Sverige tar ansvar för dem inte bara vad det gäller vård utan också över förtrycken dessa barn har fått leva i. För det är dubbelmoral och oetiskt att nu tycka synd om ISanhängare när de under sin tid dödade barn utan att för en tiondels sekund sörja över dessa. Jag anser att värdigheten i detta fall ligger i att försäkra dessa barn att de framöver kommer att slippa fortsatt förtryck. Om de hamnar hos sin mormor är det föga troligt att de slipper förtrycket. Om de hamnade i Chile skulle de absolut kunna starta från noll igen men morfar har i chilensk radio sagt att Chile skulle vara "vägen till Sverige". Jag önskar att de fick komma till Chile där har de en chans att lämna skiten bakom sig eftersom det då skulle komma långt ifrån mormor och henne vänner.

Enligt mig så är IS tyranner som dödat, torterat och får stå sitt kast. Barn är barn och skall räddas om det går men inte för att hamna i samma skit igen.

Håller med. Men vad tror du, vill verkligen PG ta barnen till Chile eller till Sverige? Han har tydligen sagt att barnens mormor har lagt islamismen bakom sig, men hur vet han det? Han verkar inte ha så mycket kontakt med henne. Jag håller med att, om Sverige tar hit barnen, vore det katastrof om de hamnade i mormors klor. Jag tror inte man kan lita på en sådan människa. Lika lite som på kvinnorna som är kvar i Syrien och som vill hit igen och som säger att "de inget visste" och "vi är inte skyldiga".
Fy fan! Klart de visste vad som pågick.
Som sagt, det bästa vore att barnen fick en ny chans i livet i Chile. Frågan är om PG vill det.
Citera
2019-04-17, 02:00
Medlem
Citat:
Angående chilensk medborgarskap (nacionalidad):

1.Jus Solis
Alla födda i Chile

2. Jus Sanguinis
Alla barn till chilenare (som registreras i någon chilensk ambassad) som bor i utlandet

3. För utländska medborgare
Över 18 år, som avsäger sig sitt ursprungliga medborgarskap
som bott i Chile minst 5 år (legalt) och att den som söker kan bevisa att denne kan försörja sig.

4. Speciella medborgarskap (med lagens nåd- Gracia de la Ley)
Beviljas dem som har på något sätt utmärkt sig i Chile eller av andra orsaker inte fyller kraven för medborgarskap i de tidigare 3 punkterna. (används väldigt sällan).

Vad jag har förstått på chilenska nyheterna så är det enligt sista punkten som barnen skulle kunna beviljas medborgarskap i Chile. (är inte säker)

Det som också sägs är att morfadern aldrig registrerade Amanda som chilenare men det är bara en formalitet.

Källa:
https://media.mineduc.cl/wp-content/...adania-Web.pdf

Sista punkten används för personer som har utmärkt sig (typ artister och liknande). Men, som sagt, man kan få medborgarskapet direkt via morfadern. Det går. Om PG är född i Chile så har han garanterat kvar sin medborgarskap, vare sig han vill det eller inte. T o m de som, på 70-talet, avsade sig medborgarskapet, fick tillbaka det senare. Många vet inte om detta, men jag tror han har koll, om inte innan, nu.
Citera
2019-04-17, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Håller med. Men vad tror du, vill verkligen PG ta barnen till Chile eller till Sverige? Han har tydligen sagt att barnens mormor har lagt islamismen bakom sig, men hur vet han det? Han verkar inte ha så mycket kontakt med henne. Jag håller med att, om Sverige tar hit barnen, vore det katastrof om de hamnade i mormors klor. Jag tror inte man kan lita på en sådan människa. Lika lite som på kvinnorna som är kvar i Syrien och som vill hit igen och som säger att "de inget visste" och "vi är inte skyldiga".
Fy fan! Klart de visste vad som pågick.
Som sagt, det bästa vore att barnen fick en ny chans i livet i Chile. Frågan är om PG vill det.

Han har själv sagt i en chilensk podd att han kommer ta barnen till Sverige även om de först kommer till Chile. Jag tror inte ett dugg på mormor. Hon hade en väldigt avgörande och viktig roll som rekryterare, enligt någon här i tråden.

Jag tror inte heller på att någon åker till ett pågående krig utan att veta och noga överväga vad konsekvenserna kan bli. Må så vara att IS förtrycker sina kvinnor systematiskt men i Sverige har ALLA ett eget val och om någon ville ta sig ur och inte följa med hade alternativen att stanna funnits, min personliga övertygelse.

Podcast (på spanska): https://podcasts.apple.com/us/podcas...=1000434810586
Senast redigerad av vitasicamica 2019-04-17 kl. 11:29.
Citera
2019-04-17, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emanuel57
Sista punkten används för personer som har utmärkt sig (typ artister och liknande). Men, som sagt, man kan få medborgarskapet direkt via morfadern. Det går. Om PG är född i Chile så har han garanterat kvar sin medborgarskap, vare sig han vill det eller inte. T o m de som, på 70-talet, avsade sig medborgarskapet, fick tillbaka det senare. Många vet inte om detta, men jag tror han har koll, om inte innan, nu.

Sista punkten har använts även i andra sammanhang för personer i nöd...
Senast redigerad av vitasicamica 2019-04-17 kl. 11:29.
Citera
2019-04-17, 18:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Nu har Chili bestämt sig för att Sverige ska ta ansvar. Vilket jävla skämt. anhöriga fortsätter att ljuga om att Chili kan ta emot dom. Om nu det vore så väl tycker jag svenska riksdagen kan rösta enhälligt för att Chili ska ta ansvar. Hur många invandrare har de tagit emot? och nu gäller det halv-chilenare.

Citat:
Chile kräver att Sverige tar hem Michael Skråmos barn.

En resolution har enhälligt röstats igenom i landets parlament – vilket sätter press på svenska regeringen.

– Vi har sett det. Det är klart att målet är att barnen ska komma i säkerhet, säger Elin Tibell, pressekreterare åt utrikesminister Margot Wallström.

Enligt handlingar som Aftonbladet tagit del av har Chiles parlament nu röstat igenom en resolution som sätter press på Sverige att skyndsamt agera för att få barnen till Sverige. Fyra av barnen är födda i Sverige, de andra tre föddes i IS-områden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...m-skramos-barn
Citera
2019-04-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu har Chili bestämt sig för att Sverige ska ta ansvar. Vilket jävla skämt. anhöriga fortsätter att ljuga om att Chili kan ta emot dom. Om nu det vore så väl tycker jag svenska riksdagen kan rösta enhälligt för att Chili ska ta ansvar. Hur många invandrare har de tagit emot? och nu gäller det halv-chilenare.

Hahaha :-) Om man läser resolutionen så är det ett skämt. Alla punkter som föreslås att presidenten skall agera efter bygger på att andra stater än Chile skall ta ansvar.
Citera
2019-04-17, 19:04
Medlem
Vad många glömmer eller inte vet är att alla de här barnen i Al-Hol-lägret är i säkerhet. Kurderna som sköter bevakningen förser också kvinnorna och barnen där med förnödenheter och hjälp med omvärldens benägna bistånd.

Det kvinnorna och barnen behöver är täckande av samma behov som alla andra flyktingar i världen behöver. Tak över huvudet, vatten, mat och vård vid behov. Och skydd mot attacker från fiender. Detta håller kurdiska armén med i samarbete med syriska styrkor, FN/UNHCR och Röda Halvmånen.

Chiles parlament har tydligen beslutat att inte ta del i ansvaret för de barn och kvinnor som nu är i detta läger. Morfadern PAG har kanske råd, men behöver kanske bistånd för att kunna ordna med allt som de han kallar sina barnbarn behöver. Det finns inga fungerande diplomatiska verksamheter på plats. Men Chile är självklart välkomna att bidra för att skynda på att all administration och organisation byggs upp i både Irak och Syrien. Bara för att skynda på möjligheterna att hjälpa ALLA barn i lägret.

Om både män och kvinnor, föräldrar till dessa barn, fälls i rättsprocesser så kan Internationella hjälporganisationer bistå för att familjerna inte splittras.
Citera
2019-04-17, 23:13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vad många glömmer eller inte vet är att alla de här barnen i Al-Hol-lägret är i säkerhet.

De är INTE i säkerhet. De tas om hand av IS-sympatisörer.
De måste så fort som möjligt komma bort från dessa människor och till människor som INTE uppfostrar dem i IS-manér.
Citera
2019-04-17, 23:26
Medlem
pelle.baumgarths avatar
Michael Skråmo lyckades med att som absolut oduglig individ ta sig ännu längre ner - konvertera till islam - mästerligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in