2019-04-18, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nu har Chili bestämt sig för att Sverige ska ta ansvar. Vilket jävla skämt. anhöriga fortsätter att ljuga om att Chili kan ta emot dom. Om nu det vore så väl tycker jag svenska riksdagen kan rösta enhälligt för att Chili ska ta ansvar. Hur många invandrare har de tagit emot? och nu gäller det halv-chilenare.

Varför skriver du "Chili". landet heter Chile. Det kan du lägga på minnet.
Citera
2019-04-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De är INTE i säkerhet. De tas om hand av IS-sympatisörer.
De måste så fort som möjligt komma bort från dessa människor och till människor som INTE uppfostrar dem i IS-manér.

Vad jag menar med 'säkerhet' här är att de inte befinner sig i stridsområden; det finns beväpnade vakter mot intrång och anfall; det finns tak över huvudet och vatten och mat; det finns enkel sjukvård. Barnen omhändertas av kvinnor de känner.

För en omkring en vecka sen beordrade den kurdiska vaktstyrkan att den maskerande munderingen som kvinnorna använder inte ska få användas. Men jag har inte sett något annat sen än att de maskerar sig fortfarande och hänvisar till att de inte vågar avslöja sina identiteter. Både att bli avslöjade som "ångrare" i lägret och även att avslöjas för svenska allmänheten.

Jag håller med om att det är långsiktigt riskabelt för barnen att vistas med IS-sympatisörer. Kortsiktigt är det bättre än att bryta upp från allt och alla som de känner till. För barn som vistats i våldsam och krigisk IS-miljö i åldern 0-6 år så är det trots allt något lugnare nu. När man ser filmer där även mycket små barn tränas i att mörda "otrogna" så känner ingen till hur man "avvänjer" eller skolar om småbarn från den omoraliska koden till en moraliskt välfungerande person.
Citera
2019-04-18, 14:07
Medlem
Hur var han annars? Var han en udda figur i grundskolan och på gymnasiet?
Citera
2019-04-18, 20:12
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitasicamica
Hittade den här artikeln i chilensk media där statssekreterare (eller verkställande chef) för konsulära- och migrationsfrågor uttalar sig. Han är väldigt tydlig med att betona (flera gånger) att Chile kommer bistå Sverige om de ber om hjälp och inte agera i eget syfte. Han är, enligt mig, väldigt försiktig med att säga något som kan misstolkas som. om Chile skall agera utan Sveriges tillstånd. Har försökt översätta så tydligt som möjligt men länkar till artikeln om någon vill läsa på spanska.

Artikeln
Statssekreterare för konsulära- och migrations frågor, Raúl Sanhueza, förklarar vilka steg utrikesdepartementet kommer att ta i fallet med de 7 barnen som blev föräldralösa i Syrien då barnens mamma Amanda González, dotter till en chilenare och hennes norske man, Michael Skråmo, mördades i en attack då de stred för IS.

”Situationen är den att barnen är svenska medborgare och vi bör hjälpa till, vi har påtalat för Sverige att det är angeläget för oss eftersom det är akut och handlar humanitära skäl” sade Sanhuza.

Angående vilken typ av hjälp som vårt land kan ge förklarade Statssekreteraren att ”vi har en person på plats som har fått instruktioner och mandat av ministern och presidenten att vara behjälplig i det som den svenska staten ber om” han förklarade vidare att i det fall Sverige ber om hjälp kan tjänstemannen på plats agera omedelbart utan att invänta svar från Santiago. ”Vi tror att det är bäst så”

Morfarn, Patricio González, kontaktade Sanhueza i torsdags. ”Det var ett känsloladdad samtal och vi förklarade för honom vad vi kan göra”.

"Vi har varit där, vi har gjort det vi kan och måste göra, att prata med den svenska staten och sagt att det är akut och viktigt. Vi står till deras förfogande för att stötta och hjälpa Sverige i det de behöver” sade statssekreteraren.

Trots att barnens mamma inte var inskriven i ”registro civi” (chiles motsvarighet till skatteverket) konstaterar Sanhueza att ”i humanitära fall är jag inte beredd att fastna i byråkratin. Det finns 7 barn som behöver vård, det finns en morfar som behöver stöd och han är chilenare” och fortsätter ”Vi kommer att ge all vårt stöd inom de internationella ramarna för att skydda våra medborgare och deras avkomma”.

Källa: https://www.t13.cl/noticia/nacional/...inos-huerfanos

Ja a du , nu ska det bli intressant att se hur långt "moffa" vill driva det här om sverige avslår alla försök att få dom till sverige.

Då kan ju alltid "moffa" flytta tillbaka till Chile för att rädda alla sina barnbarn.

Men jag tror att, där går nog "moffas"gräns!

Nu tror jag inte på allvar det här scenariot för , naturligtvis , kommer de här tickande bomberna ploppa upp i sverige till slut.

Om de inte dött innan dess förståss men. What the heck!
Citera
2019-04-18, 20:43
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
”Situationen är den att barnen är svenska medborgare och vi bör hjälpa till, vi har påtalat för Sverige att det är angeläget för oss eftersom det är akut och handlar humanitära skäl”

Jag vill se bevis för grunden till det här uttalandet. Fyra av dem är födda i Sverige och återfinns i folkboföringen antar jag. Resterande del, vem vet. Har Skråmo registrerat dem eller är det bara ordbajs från MSM:s sida?

Antingen är de medborgare, eller så har de rätt till att bli det (läs inte medborgare ännu).
Senast redigerad av FarbrorBerit 2019-04-18 kl. 20:46.
Citera
2019-04-18, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Jag vill se bevis för grunden till det här uttalandet. Fyra av dem är födda i Sverige och återfinns i folkboföringen antar jag. Resterande del, vem vet. Har Skråmo registrerat dem eller är det bara ordbajs från MSM:s sida?

Antingen är de medborgare, eller så har de rätt till att bli det (läs inte medborgare ännu).

Verkar inte som de 3 yngsta är registrerade:

Citat:
Terrorexperten Magnus Ranstorp säger att frågan är komplicerad.

– Det är väldigt många processer innan Sverige kan ta hem barnen. Det uttalade politiska läget är att man inte tar hem vuxna IS-anhängare och då faller det att man inte kan separera barnen från föräldrar om de inte vill det själva. När det kommer till föräldralösa barn måste de först identifieras och säkerställa att deras föräldrar var svenska medborgare. Föräldralösa IS-barn som föddes i Syrien är inte registrerade överhuvudtaget och det gör saken ännu svårare. Men de signaler som jag fått är man jobbar på det och det finns en vilja till att försöka ta hem de föräldralösa IS-barnen, säger terrorexperten Magnus Ranstorp.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...ns-barn:nyh:lp
Citera
2019-04-18, 23:27
Medlem
Citat:

Jag har faktiskt ingen aning huruvida de är eller inte är registrerade. Antar att sådant går att ta reda på via ngt verk (typ skatteverket) men jag kommer inte lägga tid på det :-) Jag översatte ett uttalande och inget annat :-)
Citera
2019-04-18, 23:47
Medlem
Från morfars Facebook idag:

Kära ni!
Jag vet att ni alla väntar på goda nyheter men tyvärr har jag inte det. Jag har heller inte dåliga nyheter. Situationen är den att:
Svenska Utrikesministeriet håller på att samordna barnens evakuering. Just nu administreras ärendet av kurdiska myndigheter. Både administrationen i Rojava som administrationen i KRG planerar barnens evakuering dock vet jag inte när detta blir.

Jag kräver att det sker inom 3 dagar f. o. m. idag men ingen kan försäkra något....
För min del har jag gjort allt som måste och går att göra. Jag har hittat tillfällig bostad för att ta emot barnen. I närheten av ett sjukhus och i närheten av den svenska konsulatet. Nu kan jag bara ligga på och vänta eftersom jag har fått strikta order att inte åka tillbaka till Syrien (detta kan komplicera ärendet) så jag väntar, likväl som er, på nya instruktioner.

Jag har 3 följande val:
1. Att de ber mig och jag får följa med till lägret i Al Hol för att vara med vid evakueringen från Al Hol i Syrien till Erbil i Irak.
2. Att de ber mig för att vara med barnen från gränsen Syrien/Irak till Erbil, Irak.
3. Att vänta här i Erbil och barnen lämnas till mig här.
Det här är de 3 alternativen och varochen av dem har även vissa alternativ vid sidan av.
Jag är ledsen att jag inte har mer nyheter att delge er. Det värsta i allt detta är att det inte veta hur barnen mår och att det inte finns någon tidsplan
Jag tycker om er mycket. Ni alla är beundransvärda och vi visar världen att det finns hopp och att mänskligheten är viktigast.

Källa:https://www.facebook.com/patho.galvez
Citera
2019-04-18, 23:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Vart är Norge i allt detta undrar man? Skråmo är ju norsk medborgare. Han kan inte regga barn som svenska medborgare. Förmodligen har modern inte heller gjort det. De är förmodligen inte det därmed och absolut inte de senaste tre.

Sverige har mycket väl visat att landet inte vill ha dom och denna Galvez kan ju höra efter med Chile och sedan Norge om de (tveksamt) är mer intresserade. Modern som valde att strida för IS borde blivit av med sitt svenska pass för länge sedan och därmed är det Chiles och Norges ansvar. Dessa ungar är ju etniska sådana och inte svenskar.
Senast redigerad av Zaedrews 2019-04-18 kl. 23:55.
Citera
2019-04-19, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vart är Norge i allt detta undrar man? Skråmo är ju norsk medborgare. Han kan inte regga barn som svenska medborgare. Förmodligen har modern inte heller gjort det. De är förmodligen inte det därmed och absolut inte de senaste tre.

Sverige har mycket väl visat att landet inte vill ha dom och denna Galvez kan ju höra efter med Chile och sedan Norge om de (tveksamt) är mer intresserade. Modern som valde att strida för IS borde blivit av med sitt svenska pass för länge sedan och därmed är det Chiles och Norges ansvar. Dessa ungar är ju etniska sådana och inte svenskar.

Mamma är ju född i Sverige och har svensk mamma så det är inte så lätt att ta ifrån henne det svenska medborgarskapet :-) Om Norge är ansvariga på något sätt vet jag inte. Kan inte norska medborgarskaps regler/lagar men vad det angår Chile så har de redan agerat efter morfars påpekande och inom ramen av vad internationella lagar tillåter.

Vad det gäller Sveriges ansvar så. anser jag, började gälla i stunden svenska medborgare lämnade Sverige för IS och ingen gjorde något då utan blundade för konsekvenserna som skulle komma. Det som uppstår nu och som svenska staten inte visar att de har en tydlig plan för hur de skall hantera situationen/erna som uppstår.
Citera
2019-04-19, 12:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Mamma är ju född i Sverige och har svensk mamma så det är inte så lätt att ta ifrån henne det svenska medborgarskapet :-) Om Norge är ansvariga på något sätt vet jag inte. Kan inte norska medborgarskaps regler/lagar men vad det angår Chile så har de redan agerat efter morfars påpekande och inom ramen av vad internationella lagar tillåter.

Vad det gäller Sveriges ansvar så. anser jag, började gälla i stunden svenska medborgare lämnade Sverige för IS och ingen gjorde något då utan blundade för konsekvenserna som skulle komma. Det som uppstår nu och som svenska staten inte visar att de har en tydlig plan för hur de skall hantera situationen/erna som uppstår.

Den "svenska" mamman verkar ju än mer besatt av kalifatet än vad dottern var så inte mycket svensk där inte. De är ju dock mest för fan norska medborgare, efter det chilenare.

Sveriges ansvar är att göra det klart att om du ansluter till en sådan här gruppering är du inte längre svensk medborgare. Kvittar här egentligen eftersom pappan är helnorsk så ska ungarna vara Norges ansvar, sedan om Chile vill så kan väl de ta hand om dom. Fatta hur mycket det kommer kosta i psykologhjälp och annat för att dessa ungar möjligen inte ska vara en samhällsfara livet ut. Att det blev så är den här släktens fel som nu tycker att Sverige ska hjälpa en familj som vill mörda alla svenskar. Nej fy fan om det blir så.
Citera
2019-04-19, 13:43
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Ja a du , nu ska det bli intressant att se hur långt "moffa" vill driva det här om sverige avslår alla försök att få dom till sverige.

Då kan ju alltid "moffa" flytta tillbaka till Chile för att rädda alla sina barnbarn.

Men jag tror att, där går nog "moffas"gräns!

Nu tror jag inte på allvar det här scenariot för , naturligtvis , kommer de här tickande bomberna ploppa upp i sverige till slut.

Om de inte dött innan dess förståss men. What the heck!

Som sagt! Snart är dom "trevliga" varelserna här.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/m...ttas-till-irak

Sverige är ett lustigt land! Vi behöver tydligen mer spänning i vårat tidigare tråkiga välfungerande liv och samhälle.
Senast redigerad av Erik Öst 2019-04-19 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in