Från morfars Facebook idag:
Kära ni!
Jag vet att ni alla väntar på goda nyheter men tyvärr har jag inte det. Jag har heller inte dåliga nyheter. Situationen är den att:
Svenska Utrikesministeriet håller på att samordna barnens evakuering. Just nu administreras ärendet av kurdiska myndigheter. Både administrationen i Rojava som administrationen i KRG planerar barnens evakuering dock vet jag inte när detta blir.
Jag kräver att det sker inom 3 dagar f. o. m. idag men ingen kan försäkra något....
För min del har jag gjort allt som måste och går att göra. Jag har hittat tillfällig bostad för att ta emot barnen. I närheten av ett sjukhus och i närheten av den svenska konsulatet. Nu kan jag bara ligga på och vänta eftersom jag har fått strikta order att inte åka tillbaka till Syrien (detta kan komplicera ärendet) så jag väntar, likväl som er, på nya instruktioner.
Jag har 3 följande val:
1. Att de ber mig och jag får följa med till lägret i Al Hol för att vara med vid evakueringen från Al Hol i Syrien till Erbil i Irak.
2. Att de ber mig för att vara med barnen från gränsen Syrien/Irak till Erbil, Irak.
3. Att vänta här i Erbil och barnen lämnas till mig här.
Det här är de 3 alternativen och varochen av dem har även vissa alternativ vid sidan av.
Jag är ledsen att jag inte har mer nyheter att delge er. Det värsta i allt detta är att det inte veta hur barnen mår och att det inte finns någon tidsplan
Jag tycker om er mycket. Ni alla är beundransvärda och vi visar världen att det finns hopp och att mänskligheten är viktigast.
Källa:
https://www.facebook.com/patho.galvez