2019-04-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HitM
Nu har jag varit och kontrollerat mina nivåer via werlabs:
- S-LH 9,4
- S-testosteron 12nmol/L
- S-SHBG. 77 nmol/LL

Fritt testosteron 0,13 nmol/L

Vad tror ni, kommer man få nån hjälp av svensk sjukvård med dessa nivåer?
Kan även tillägga att proverna är "ärliga" med fasta, rätt tidpunkt osv för att optimera provresultatet.

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Paladia
Jag tror dessvärre att det blir svårt att få igång din egna produktion genom medicinering då du förefaller ha primär hypogonadism. Ditt LH är onormalt högt samtidigt som din testosteronproduktion är låg, vilket tyder på att testiklarna inte reagerar på hög stimulering. Ett mindre troligt alternativ att de faktiskt producerar tillräckligt med testosteron men du har alldeles för mycket aromatas så det konverteras till östrogen. I sådant fall skulle det räcka med en låg dos av en aromatashämmare.

Tar du fler prover så kommer det förmodligen framgå ganska tydligt vad för behandling som bör sättas in. Försäkra dig bara om att behandlingen tar ditt SHBG i beräknande.

Jag kunde naturligtvis inte hejda mig och vänta med provet tills på måndag, utan jag åkte förbi i morse och lämnade lite blod.
Igår kväll preppade jag med lakrits och en rejäl portion mat och i morse åt jag en stadig frukost och toppade med 1liter energidryck för sockrets skull..
Sov dessutom bara 5 tim innan blodprovet.
Tanken var naturligtvis att trycka ner värderna ytterliggare, men ödet kanske ville annorlunda?

S - testo 20 nmol/L (ref 8,6 -29)
P - SHBG. 80 nmol/L (ref 18 - 54)
S - testo bioakt 5,6 nmol/L (ref 4,4 - 14)
P - Lutropin LH. 7,6 E/L. (ref 1,7 - 8,6)
S - TSH. 3,5 mE/L (ref 0,3 - 4,2)

Hur ska man tolka resultatet ovan?
Finns det nån möjlighet att sänka SHBG och således få till en normal verksamhet i kulorna?

Mvh
Senast redigerad av HitM 2019-04-12 kl. 20:54.
Citera
2019-04-12, 23:10
Medlem
Citat:
Jag kunde naturligtvis inte hejda mig och vänta med provet tills på måndag, utan jag åkte förbi i morse och lämnade lite blod.
Igår kväll preppade jag med lakrits och en rejäl portion mat och i morse åt jag en stadig frukost och toppade med 1liter energidryck för sockrets skull..
Sov dessutom bara 5 tim innan blodprovet.
Tanken var naturligtvis att trycka ner värderna ytterliggare, men ödet kanske ville annorlunda?

Finns det nån möjlighet att sänka SHBG och således få till en normal verksamhet i kulorna?

Mvh

Ja du skulle nog kunna testa att beställa MEGABOL Inh-AR via ebay, och testa en låg dos och se hur du mår. Det är bättre att testa det istället för att börja med testosteron, eftersom du inte stänger ner din egen produktion. Jag hade testat om jag var dig, annars verkar Paladia väldigt påläst, så du kanske ska vänta tills han svarar.

Kan du inte beskriva ditt mående? hur ser en vanlig dag ut? Konstant trötthet, hjärndimma, inget är roligt längre, inget driv, livet suger?
Citera
2019-04-12, 23:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Du bör försöka få fritt t3 och fritt t4 kontrollerat, tsh är ett osäkert prov men ligger i gråzonen för hypotyreos, en sjukdom som kan påverka bla testosteron och testosteronberoende funktioner.
Citera
2019-04-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Du bör försöka få fritt t3 och fritt t4 kontrollerat, tsh är ett osäkert prov men ligger i gråzonen för hypotyreos, en sjukdom som kan påverka bla testosteron och testosteronberoende funktioner.
Jag kommer absolut se till att urologen testar både T3 och T4, samt östrogen som verkar vara högre i samband med förhöjda SHBG - värden, iaf hos kvinnor.

Mvh
Senast redigerad av HitM 2019-04-13 kl. 09:20.
Citera
2019-04-13, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Ja du skulle nog kunna testa att beställa MEGABOL Inh-AR via ebay, och testa en låg dos och se hur du mår. Det är bättre att testa det istället för att börja med testosteron, eftersom du inte stänger ner din egen produktion. Jag hade testat om jag var dig, annars verkar Paladia väldigt påläst, så du kanske ska vänta tills han svarar.

Kan du inte beskriva ditt mående? hur ser en vanlig dag ut? Konstant trötthet, hjärndimma, inget är roligt längre, inget driv, livet suger?
Jag har nog alla klassiska symtom som kommer med testosteronbrist bl.a motivationen att ta tag i saker per automatik, ingen sexuell drift öht, och som ni beskriver ovan med "hjärndimma" så känns det bara tomt i skallen.
Jag är förvisso sjukskriven ett tag till, men snart kommer verkligheten i kapp en och då funkar det inte att powernapa 4 timmar varje dag.
Jag kan dockt vara en jobbig jävel, så mina symtom kommer med största sannolikt bli utredda ordentlig

Mvh
Citera
2019-04-13, 15:27
Medlem
Citat:
Jag har nog alla klassiska symtom som kommer med testosteronbrist bl.a motivationen att ta tag i saker per automatik, ingen sexuell drift öht, och som ni beskriver ovan med "hjärndimma" så känns det bara tomt i skallen.
Jag är förvisso sjukskriven ett tag till, men snart kommer verkligheten i kapp en och då funkar det inte att powernapa 4 timmar varje dag.
Jag kan dockt vara en jobbig jävel, så mina symtom kommer med största sannolikt bli utredda ordentlig

Mvh

Med hjärndimma, känns det som att det lite då och då svartnar för ögonen, samtidigt som du känner en jobbig mental tröghet som varar i några sekunder?
Citera
2019-04-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Med hjärndimma, känns det som att det lite då och då svartnar för ögonen, samtidigt som du känner en jobbig mental tröghet som varar i några sekunder?
Det är säkert en kombination av olika saker, men just känslan av mental tröghet ligger säkert nära symtomen som jag beskriver ovan.
Jag är däremot väldigt tveksam till att jag numera skulle få nån hjälp med TRT, då resultaten ligger inom ramarna för vad som anses som 'normalt'?
Man kommer säkert komma med påstående, som depression el liknade, iom min tidigare leukemi behandling, där man mer än gärna skriver ut preparat som förändrar sinnesbilden istället för att hantera de verkliga problemen som uppstår med mina testosteron värden.
Däremot så borde läkarna försöka få ner mitt SHBG värde, då det ligger långt utanför för vad som se som normalt.

Är det nån som vet vad långsiktiga konsekvenserna är när man har höga SHBG - värden?

Mvh
Citera
2019-04-14, 16:12
Medlem
Paladias avatar
Citat:
Själva testosteronproduktionen i det provet ser helt genomsnittligt ut. Vilket är bra i den mening att testiklarna faktiskt klarar av att producera tillräckligt med testosteron. Däremot så får du inte lika stor nytta av det tackvare ditt höga SHBG. Sjukvården håller på att ändra riktlinjerna för testosteronbehandling så det istället går på en formel på fritt och verksamt testosteron snarare än s-testosteron.

Det ger en mycket bättre bild av verkligheten och då skulle det ändå kunna vara aktuellt med behandling. Hittar du en vettig endokrinolog så bör de ta det i beaktande.

Ditt problem med SHBG kvarstår dock. Vanligtvis beror högt SHBG på högt östrogen eller en överaktiv sköldkörtel men det är inget ditt TSH tyder på alls. Ditt östrogen är okänd och tyvärr går det åtminstone inte i Stockholms landsting att enkelt testa sitt östrogen då detta test för män endast görs en gång i månaden.

Har du någon uppfattning om hur din leverfunktion är? Då SHBG produceras främst i levern och en skada där kan få produktionen att skjuta i höjden. Det är också möjligt att det hela är relaterat till den leukemibehandling du fått.

Långsiktigt är det givetvis inte bra att ha för höga SHBG-värden. Det är en riskfaktor för en rad sjukdomar, såsom alzheimers. Lyckligtvis finns det en hel del man kan göra för att sänka nivåerna men först och främst bör du utreda vad de beror på.
Citera
2019-04-14, 19:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Sjukvården håller på att ändra riktlinjerna för testosteronbehandling så det istället går på en formel på fritt och verksamt testosteron snarare än s-testosteron.

Det ger en mycket bättre bild av verkligheten och då skulle det ändå kunna vara aktuellt med behandling.
Låter intressant, vet du var man kan läsa mer om det?
Citera
2019-04-14, 20:28
Medlem
Citat:
Själva testosteronproduktionen i det provet ser helt genomsnittligt ut. Vilket är bra i den mening att testiklarna faktiskt klarar av att producera tillräckligt med testosteron. Däremot så får du inte lika stor nytta av det tackvare ditt höga SHBG. Sjukvården håller på att ändra riktlinjerna för testosteronbehandling så det istället går på en formel på fritt och verksamt testosteron snarare än s-testosteron.

Det ger en mycket bättre bild av verkligheten och då skulle det ändå kunna vara aktuellt med behandling. Hittar du en vettig endokrinolog så bör de ta det i beaktande.

Ditt problem med SHBG kvarstår dock. Vanligtvis beror högt SHBG på högt östrogen eller en överaktiv sköldkörtel men det är inget ditt TSH tyder på alls. Ditt östrogen är okänd och tyvärr går det åtminstone inte i Stockholms landsting att enkelt testa sitt östrogen då detta test för män endast görs en gång i månaden.

Har du någon uppfattning om hur din leverfunktion är? Då SHBG produceras främst i levern och en skada där kan få produktionen att skjuta i höjden. Det är också möjligt att det hela är relaterat till den leukemibehandling du fått.

Långsiktigt är det givetvis inte bra att ha för höga SHBG-värden. Det är en riskfaktor för en rad sjukdomar, såsom alzheimers. Lyckligtvis finns det en hel del man kan göra för att sänka nivåerna men först och främst bör du utreda vad de beror på.
Det finns även ett annat prov jag har missat tidigare, som förmodligen är relevant inför en eventuell behandling med exogent testosteron, nämligen: PSA 0,39 (ref <2,0).

Beträffande leverfunktionen, så finns det 2st värden som avviker marginellt(?) i sammanhanget.
P - ASAT 0,85 mikrokat/L. (ref <0,76)
P - ALP 2,1 mikrokat/L. (ref 0,7 - 1,9)

Jag får helt enkelt ha lite is i magen och hoppas på lite engagemang från urologen eller en remiss för vidare undersökningar hos nån endokrinolog.

Mvh
Senast redigerad av HitM 2019-04-14 kl. 20:30.
Citera
2019-04-17, 16:02
Medlem
Jag fick resultat idag på mina prover och känner mig fullständigt krossad.
Jag har aldrig sett såhär låga värden i hela mitt liv. För 2-3 år sedan hade jag ett värde på 19nmol. Inte konstigt att jag kännt mig trött och hängig senaste året. Jag måste nästan ha en hjärntumör eller motsvarande? Hur ska jag ens kunna komma upp i nivåer på runt 20 ens med TRT när mitt grundvärde är så obefintligt?
Numera ser det ut såhär:
P-testo 1.5nmol...... (ref 8-30)
SHBG 13 (ref värde 10-80)
LH 2.8 (ref värde 1.8-9)
TSH 2.1 (ref värde 0.4-3.8)
T4 20 (ref värde 12-22)
T3 4.6 (ref värde 3.5 - 6.3)

Vad i helvete har hänt här? Jag har inte nyttjat AAS eller tar några mediciner alls. Mår skit verkligen. Väntar på remiss till Urolog men vill helst bara ha hjälp helst igår....
Senast redigerad av Franzkaka 2019-04-17 kl. 16:49.
Citera
2019-04-17, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Jag fick resultat idag på mina prover och känner mig fullständigt krossad.
Jag har aldrig sett såhär låga värden i hela mitt liv. För 2-3 år sedan hade jag ett värde på 19nmol. Inte konstigt att jag kännt mig trött och hängig senaste året. Jag måste nästan ha en hjärntumör eller motsvarande? Hur ska jag ens kunna komma upp i nivåer på runt 20 ens med TRT när mitt grundvärde är så obefintligt?
Numera ser det ut såhär:
P-testo 1.5nmol...... (ref 8-30)
SHBG 13 (ref värde 10-80)
LH 2.8 (ref värde 1.8-9)
TSH 2.1 (ref värde 0.4-3.8)
T4 20 (ref värde 12-22)
T3 4.6 (ref värde 3.5 - 6.3)

Vad i helvete har hänt här? Jag har inte nyttjat AAS eller tar några mediciner alls. Mår skit verkligen. Väntar på remiss till Urolog men vill helst bara ha hjälp helst igår....

Om det är så att det är en tumör så är det tämligen enkelt fixat, vad jag tycker mig ha hört från min endokrinolog i alla fall. Se till att dom gör en magnetröntgen av ditt huvud så fort som möjligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in