Citat:
Ursprungligen postat av
HitM
Nu har jag varit och kontrollerat mina nivåer via werlabs:
- S-LH 9,4
- S-testosteron 12nmol/L
- S-SHBG. 77 nmol/LL
Fritt testosteron 0,13 nmol/L
Vad tror ni, kommer man få nån hjälp av svensk sjukvård med dessa nivåer?
Kan även tillägga att proverna är "ärliga" med fasta, rätt tidpunkt osv för att optimera provresultatet.
Mvh
Citat:
Ursprungligen postat av
Paladia
Jag tror dessvärre att det blir svårt att få igång din egna produktion genom medicinering då du förefaller ha primär hypogonadism. Ditt LH är onormalt högt samtidigt som din testosteronproduktion är låg, vilket tyder på att testiklarna inte reagerar på hög stimulering. Ett mindre troligt alternativ att de faktiskt producerar tillräckligt med testosteron men du har alldeles för mycket aromatas så det konverteras till östrogen. I sådant fall skulle det räcka med en låg dos av en aromatashämmare.
Tar du fler prover så kommer det förmodligen framgå ganska tydligt vad för behandling som bör sättas in. Försäkra dig bara om att behandlingen tar ditt SHBG i beräknande.
Jag kunde naturligtvis inte hejda mig och vänta med provet tills på måndag, utan jag åkte förbi i morse och lämnade lite blod.
Igår kväll preppade jag med lakrits och en rejäl portion mat och i morse åt jag en stadig frukost och toppade med 1liter energidryck för sockrets skull..
Sov dessutom bara 5 tim innan blodprovet.
Tanken var naturligtvis att trycka ner värderna ytterliggare, men ödet kanske ville annorlunda?
S - testo 20 nmol/L (ref 8,6 -29)
P - SHBG. 80 nmol/L (ref 18 - 54)
S - testo bioakt 5,6 nmol/L (ref 4,4 - 14)
P - Lutropin LH. 7,6 E/L. (ref 1,7 - 8,6)
S - TSH. 3,5 mE/L (ref 0,3 - 4,2)
Hur ska man tolka resultatet ovan?
Finns det nån möjlighet att sänka SHBG och således få till en normal verksamhet i kulorna?
Mvh