Citat:
Ursprungligen postat av
HitM
Även om värderna pekar på primär hypogonadism (klinefelters syndrom) så borde väl ett sånt syndrom märkts i tidigare ålder?
Jag har faktiskt ett halvt fotbollslag med ungar (endast pojkar) och mina symtom kom först efter min behandling av leukemi.
Känns inte speciellt sannolikt att det har skett en kromosomförändring i min ålder, eller tänker jag fel?
Primär hypogonadism innebär enbart att felet sitter i testiklarna. Klinefelters är inget rekvisit utan är tvärtemot en ovanlig orsak till primär hypogonadism.
Klart är att hypofysen utsöndrar mycket LH men får litet gensvar av testiklarna. Det kan bero på allt från att man fysiskt skadat testiklarna, immunsjukdomar, virus eller som är troligare i ditt fall; cellgiftsbehandling alternativt strålbehandling.
Det är något som kan återställas av sig självt i takt med att skadan från exempelvis cellgifter läker men det är också något som kan kvarstå permanent. Läker det av sig självt så hamnar du i en sämre sits om du börjar med TRT, då det medför att din egna produktion går i botten vilket gör det svårare att hoppa av. Det är något du kan diskutera med läkaren och är denne kunnig så kan du få HCG samtidigt så din egna produktion bibehålls.