2019-04-17, 13:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Fetat. Ja! exakt. Jag har inte mycket erfarenhet av FB men lutar det inte åt rekord i trolleri i en enda tråd? Lögner, falska PM, skribenter som återuppstår m.m. Inte undra på att jag inte kan ta ställning.
Jo, det känns som om fokus ligger i att ha rätt, inte vad som är sant. Vissa drar sig inte från att hitta på det mesta så länge man kan få fokus på sin egen person och nick. Att fria Hanna fullständigt dessutom, och låta Oskar ta all blame, är precis det som paret inte ville - de tog både hängslen och livrem just för att detta inte skulle hända.

Nu kommer vissa säga att "vi skiter väl i vad mördarna ville"... och "det finns dessutom bara EN mördare". Man tar ingen som helst hänsyn till vare sig brev, testamenten, analyser, vad som kan finnas under det maskade respektive urlyfta materialet. Eftersom polisen bara visat upp två meningar ur ett förklaringsbrev, så förutsätter man också att detta ÄR DET ENDA BEVIS SOM FINNS. Dumheten visar sig från en sida jag aldrig tidigare sett.
Citera
2019-04-17, 13:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Du har så rätt i din analys om Oskar.
Offerkoftan inhandlades i större och större storlek vartefter hans fasad krackelerade. Det beteendet är typiskt för en narcissistiskt personlighetsstörd person - bortförklara sina tillkortakommanden genom att skylla på till och med sina oskyldiga barn. Vilken ynkrygg.

Först göra sina oskyldiga barn oförmögna att leva sina liv i "egentlig mening" - genom att kritisera, kontrollera dem och kväva deras utveckling redan i levande tillstånd - för att sedan strypa/kväva dem till döds när de ville få tillbaka sina liv och börja skolan igen.

Ja, det var Oskar som var orsaken till att döttrarna inte kunde leva sina liv i "egentlig mening".
Sitter man och lösrycker partier så kan man garanterat skapa en narcissistiskt personlighetsstörd person. Det funkar fint för agendan om en kuvad Hanna och isolering och ett kontrollfreak som O.

Med flit och med illvilja. För att fria Hanna och få henne att framstå som kuvad, underdånig, isolerad och allt möjligt.

Problemet är att saker alltid rullar upp retroaktivt. Det finns mängder med folk de sänkt som bowlingkäglor i sin framfart. Som var och en inte gjort väsen av sig. I en samlad bild - retroaktivt - så framstår NPD i tydligare dager. När de väl uppmärksammas.

När det hettar till har de en tendens att byta arena - jobb, relationer, orter - och kvar står en skadad skara i skyar av intriger. Grundlurade. Kränkta. En hel hög med offer. Drama. De använder folk för sina egna syften.

Ingetdera framkommer kring O. Ett år senare beskrivs han fortfarande som sympatisk och han visar inte tecken på den grava empatistörning som NPD har. Det hade märkts efter 16 år på samma jobb.

Att han skyller på barnen påstår snarare de som omhuldar Hanna - där du ingår.

Tar parti för en barnamördare och påstår sig bry sig om barnen:

Höjden av pseudomoral och hyckleri.
Senast redigerad av develi 2019-04-17 kl. 14:12.
Citera
2019-04-17, 14:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur vet du vad syftet med testamentet var?

Helt klart är att man hoppade över det normala mor- och farledet och skrev att arvet skulle gå direkt till respektive syskon och bli deras enskilda egendom, dvs deras respektive makar gjordes också arvslösa.
Ur rent juridisk synpunkt gjordes mor- och farföräldrar totalt arvslösa i och med att de godkände testamentet. Detsamma gäller svåger och svägerska som dock inte behöver tillfrågas om testamentsgodkännande.

Hur jag vet vad syftet var? Därför att har man inte bröstarvingar som ärver, vilket ju var meningen här att det inte skulle finnas, så är det fullt normalt att skriva testamente för att visa sin önskan om hur arvet skall fördelas. Varför skulle de f ö låta sina syskons makar ärva? Nu står det ju inget om enskild egendom heller så vitt jag minns, så i förlängningen - om inget skrivs sen heller - så ärver ju syskonens makar ändå på sätt och vis.

Du ser spöken mitt på dagen. Och du vrider och vänder det som det passar dig, så länge du lyckas få någon ondsint tanke bakom t o m ett testamente. Är du på riktigt?

Det handlar inte om det normala mor- och farledet. De går in ifall inte något testamente finns. Nu finns testamente. De hoppade över sina föräldrar, och skrev testamente istället till förmån för syskonen som normalt kommer in i tredje arvsledet om testamente saknas. Troligen har föräldrarna dessutom tillräckligt efter att ha jobbat ett helt liv med bra jobb.

Vad får du ut av att hela tiden sitta och tänka ut ondsinta baktankar hos dessa två? För nån sorts äcklig tillfredsställelse finns. Det lyser skarpt igenom.

Edit: Glittret, arvsordningen är upprättad just för att om någon avlider utan testamente och bröstarvingar, så skall pengarna inte bara gå upp i rök. Kusiner ärvde också förr, det är borttaget. Om inte föräldrar, syskon, eller föräldrars syskon finns, så går pengarna till Allmänna arvsfonden. Det är absolut inte något ondsint att INTE följa lagens utformade arvsordning - det är inte ens nån sorts rekommendation. Det är bara en lag så att det finns nån sorts ordning ifall några bröstarvingar inte finns och testamente ej skrivits.

Du kan ju läsa på lite här: https://avtal24.se/arvsordningen
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-17 kl. 14:24.
Citera
2019-04-17, 14:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Fetat. Ja! exakt. Jag har inte mycket erfarenhet av FB men lutar det inte åt rekord i trolleri i en enda tråd? Lögner, falska PM, skribenter som återuppstår m.m. Inte undra på att jag inte kan ta ställning.

Det enda som är sant är det som polisen gått ut med.
Citera
2019-04-17, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej - inte det minsta troligt och du har knappast gjort dig känd som den främste analytikern i den här tråden om det så är usb eller annat så ge dig inte in på den här svaga isen.

Spelar ingen roll i förhållande till det jag skriver - en NPD tappar mark, skapar intriger och kommer ALDRIG beskrivas som Oskar gör.
De håller nämligen inte ihop - för att de klassiska personlighetsdragen som är störda går inte att undvika över så lång tid.
De må spela vänliga, rara, omhuldande men det lismande falska lyser igenom.
Sen tror de förvisso via sitt feta självbedrägeri att detta inte syns. Folk skrattar åt dem bakom kulisserna, åt deras hybris.

En psykopat med grav narcissism, en NPD vars kriterier i huvudsak är narcissism har en väg som är beströdd med intriger, motsättningar och drama. För att deras feta ego, deras grandiositetet, deras empatistörning lyser igenom.

Det kanske du gärna gör - men det överensstämmer inte med bilden som kollegor förmedlar.
Du lever tyvärr i ett parallellt universum och bilderna är skapade i tråden.

Av dig.
Av de som har samma klappjakt på Oskar.
För att rädda Hanna.
Det är inte barnen man bryr sig om primärt: Det är Hanna.

Tror du övertolkar lite väl mycket nu. Ett USB-minne ÄR ett ”dokument” i juridiskt avseende men skit i det.

Narcissism eller pedofili. Något som gör att mördaren löper amok.
Med tanke på att Oskar harvat så länge i samma spår så tror jag han gick ned sig. Att fortsätta år efter år att administrera betalseminarier och hålla ett par timmars föreläsningar här och där stod honom upp i halsen. Förstår hans försök våren 2017 att komma till Uppsala som ajournerande professor. Människor behöver byta miljö.

Kollegorna vill ge Oskar precis det där minnet han ville lämna efter sig. Skulle aldrig existera någon som sa något negativt officiellt. EK:s gav en eloge för att hon visste professuren hade betytt mycket för honom.

Jag kan mycket väl tänka mig att de där typiska intrigerna, motsättningarna och dramerna som du pratar om utspelade sig i hemmet. Finns såna där typer som är charmerande utåt och tyranner hemma. Att det var anledningen till att döttrarna blev trötta. Agnes hade ju inget att säga till om. Moa fick kritik för sitt pianospel och prat. På jobbet vet vi att han var en ängel.
Citera
2019-04-17, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det går inte att avfärda narcissism. Egentligen det troligaste.

Oskar hade varit på institutionen i 16 år och faktiskt blivit en inventarie. Dom flesta kom och gick efter några år. Finns någon docent/lektor som kom runt 2010 och skulle platsa för professorsbefordran i lika hög grad som Oskar.

Oskars karriär gick uppåt ungefär till 2014. Han hade säkert haft anledning att skrävla och känna sig nöjd. Från kollegorna så vet vi att han har berättat väldigt mycket om sin hemsituation senste åren. I fall det är där du hämtar uppgiften om hans mångåriga omsorg om barnen? Han har berättat om resor till Tyskland. Kanske till och med berättat att han tar hand om en sjuk fru. Jag ser en skrävlande martyr framför mig som berättar om sin fullträfflighet Det mesta som narcissister berättar är överdrifter och lögn. De vill bara höja sig själva. Kapa huvudet på andra för att bli längre.

Nu skulle Oskar ha genomskådats när flickorna fick börja i skolan igen. De kanske längtade. Chefen och kollegorna skulle förstå att Oskar överdrivit för att höja sig själv. Kan tänka mig att det rådde delade meningar hemundervisningen som skulle kunna förklara varför han blev ursinnig och dödade Hanna. Att strypa Hanna visar på raseri. En dotter är strypt. Det där med altruism, i vilken inbillad form som helst, kan du glömma.
Det är få människor som lyckas skrävla med sorg i ögonen. Baserat på kollegornas vittnesmål ser jag varken en skrävlare eller narcissist. Du ser nog bara sådant du känner igen, det är samma fenomen som när en elektriker åker på semester till Medelhavet och bara fotograferar elfel.
Citera
2019-04-17, 15:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan mycket väl tänka mig att de där typiska intrigerna, motsättningarna och dramerna som du pratar om utspelade sig i hemmet. Finns såna där typer som är charmerande utåt och tyranner hemma. Att det var anledningen till att döttrarna blev trötta. Agnes hade ju inget att säga till om. Moa fick kritik för sitt pianospel och prat. På jobbet vet vi att han var en ängel.
Det kan du säkert. För att det är först då du får ihop teorin om förtryck, isolering, kontrollfeak, manipulation - som kokar ner i en stackars Hanna.

Men fortfarande begriper du inte att en NPD avslöjar sig efter 16 år och beskrivs inte i de termer som finns - även om en NPD temporärt kan bedra några nyttiga idioter som denna då lurar med sig i sin jakt på beundran (för status som sällan ens finns).

"lugn och stillsam person: vänlig, korrekt, noggrann, omsorgsfull, kärleksfull"
"Du var godhet rakt igenom."
"Du var en känslosam människa, ödmjuk och samtidigt så himla intelligent."

Samtidigt den där bekymmersamma bilden då med sorgsen blick om hemsituation, smärta.

Det blir så när man försöker skapa en teori med skohorn, blundar för det som de facto beskrivs.
Illvilja, förvanskar, förtalar.
Med flit, vett och vilje - för att man vill omhulda en barnamördare vid namn Hanna.

Snarare än de mördade barnen.

Är du gubbsjuk?
Senast redigerad av develi 2019-04-17 kl. 15:42.
Citera
2019-04-17, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är få människor som lyckas skrävla med sorg i ögonen. Baserat på kollegornas vittnesmål ser jag varken en skrävlare eller narcissist. Du ser nog bara sådant du känner igen, det är samma fenomen som när en elektriker åker på semester till Medelhavet och bara fotograferar elfel.

Bara de som är bra skådespelare eller en äkta narcissist.
Citera
2019-04-17, 15:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Bara de som är bra skådespelare eller en äkta narcissist.
Det fablar med dig. Fantasin verkar det ju inte vara nåt fel på när du trånar kring Hanna..
Du har ju skapat nån bild kring henne som nån sportig, hälsosam snygging som inte alls ville ha oskar utan snarare ut och pröva sina vingar.
O.m.g.

Citat:
Jo, säkert en hälsofreak. Jag har ju alltid sett en snygging framför mig Sån e jag... men hennes kollega beskrev att H var snyggare än genomsnittet. Lik sin kusin i USA? Vi har ju bara sett H som en snusförnuftig intervjuare valet 94 men hon visade glimten i ögat ett par gånger där.

Om det stämmer att hon kunde sluta med sina antihormoner så kanske hon levde upp så mycket att hon ville ”pröva vingarna”? Åter igen, rykte, och att hon ibland inte bodde hemma. Sen om hon inte följde med på Ölands-semester i augusti (rykten av Elli09) så får kag en bild av att de snarare gled isär än ihop på slutet.
Citat:
Jag tror inte att Hanna var sjuk. Tror faktiskt inte ens hon tagit en lugnande i hela sitt liv. Hon har beskrivits som en hälsomänniska. Snygg ända fram till döden om man får tro hennes kollega på Skatteverket.
Citat:
De utvecklades åt olika håll O och H. Om de varit "tighta" så skulle det finnas mera uppgifter om vad de gjorde tillsammans. Att inte tillbringa semester tillsammans med sina sjuka döttrar är inget plus.
O såg ut att må dåligt på bilderna jag sett av honom men redan från 2016. H:s kollega beskrev hennes sista tid som snygg och kanske till och med fåfäng.
Senast redigerad av develi 2019-04-17 kl. 15:54.
Citera
2019-04-17, 16:42
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hur vet du vad syftet med testamentet var?

Helt klart är att man hoppade över det normala mor- och farledet och skrev att arvet skulle gå direkt till respektive syskon och bli deras enskilda egendom, dvs deras respektive makar gjordes också arvslösa.
Ur rent juridisk synpunkt gjordes mor- och farföräldrar totalt arvslösa i och med att de godkände testamentet. Detsamma gäller svåger och svägerska som dock inte behöver tillfrågas om testamentsgodkännande.

När man är i medelåldern med äldre föräldrar så är det väldigt vanligt att man testamenterar till sina syskon istället.
Det gäller även vuxna äldre/medelålders personer som saknar bröstarvingar, de går ofta även förbi syskon och testamenterar direkt till syskonbarn.

Man blir alltid rekommenderad att skriva att det skall vara enskild egendom när man skriver testamente. Det absolut vanligaste.

Även om man har arvingar som man vill kvarlåtenskapen skall tillfalla behöver man egentligen inte skriva testamente men alla som har lite vett i huvudet skriver att det skall vara enskild egendom.
Det tillhör faktiskt allmänbildningen att kunna det.
Citera
2019-04-17, 16:44
Medlem
Citat:
Det fablar med dig. Fantasin verkar det ju inte vara nåt fel på när du trånar kring Hanna..
Du har ju skapat nån bild kring henne som nån sportig, hälsosam snygging som inte alls ville ha oskar utan snarare ut och pröva sina vingar.
O.m.g.
Jag var tvungen att kolla om citaten verkligen var riktiga. Herre min skapare, det är inte konstigt om människor har svårt att se objektivt på denna tragiska händelse. Det är klart, om något tangerar den yttersta utposten av mänskliga känslor och förstånd så får man räkna med att det finns dom som går varvet runt och hamnar vilse in i sig själv.
Citera
2019-04-17, 18:15
Medlem
Citat:
O.m.g.

Kunde inte sammanfattat det bättre själv.

Stämmer nog bra det där med vingarna. De växte ifrån varandra. Kan ha utlöst en aggression hos Oskar.

Jag har sett en film av Hanna från när hon var 25 år. Nu sades hon vara blondare med kort page. Snyggare en genomsnittet dessutom alldeles innan sin död. Likheter med sin kusin kanske. https://mobile.twitter.com/tinnanyc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in