2019-04-17, 11:53
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Dels är detta ett diskussionsforum på FB där denna händelse dryftas.
Och ja, jag tycker det också är intressant vad som försegick i huvudet på Breivk, Anders Eklund, Germanwings piloten, på Dalaröpappan, på den suiciderade Helenmördaren Ulf Olsson. Dessutom är det mycket viktigt kriminalvetenskapligt och ur samhällsmässig skyddsmöjlighet att identifiera liknade beteende.

Det är lika lite rimligt att hålla en icke namngiven persons sjukdom eller botande behandling hemlig och helt privat - då får samhället aldrig större kunskap. I exempelvis läkareden igår bl a en moralisk skyldighet att dela med sig av sådan kunskap framförallt i allvarliga fall med flera döda. Sjukdom kan uppstå igen och drabba någon ny. Det gäller mord också.

Observera att det ingenstans i normalmedia eller i FUP har nämnts identiteten eller adressen på de inblandade. Precis som man också gör om någon drabbats av eller behandlats för en ovanlig sjukdom.

Det är dessutom aldrig något privat att mörda någon.
De är det civiliserade samhällets förbannade plikt att inte gömma mord, inre ens mord inom familjen, genom att beteckna morden som något ”privat”.

Mordoffren kan aldrig försvara sig eller själva berätta sin historia. Det måste därför göras av andra.
Precis som man inte glömmer andra mordoffer - Fadime, Pela, Bobby, Yara - så ska inte de här barnens död heller betecknas som något privat.

Att mörda är så exeptionellt och så grovt att det inte finns så mycket till privat sfär kvar, som en mördare kan räkna med ska skyddas om hur han tänkt och betett sig. Inte ens för att mördaren själv tagit sitt liv. Rätten till stort skydd av privatlivet försvinner när man begått något så fasansfullt som mord på två barn.
Det gäller ovan nämnda mördare och det bör gälla även Agnes och Moas mördare.

Istället för att stå på barrikaderna och hytta med näven, tala om för polismyndigheten hur de skall sköta sitt jobb, samt berätta i en tråd vad som är viktigt att göra - föreslår jag att du faktiskt tar och överklagar maskningen av förundersökningen och därigenom gör något som faktiskt kan komma att göra så att fu:n släpps i omaskat tillstånd.

Du blandar hela tiden äpplen och päron genom att slänga runt mördare och offer hur som helst i nån sorts exempel. Varje ärende är unikt, och i varje ärende måste man ta nya beslut. I de ärenden du nämner finns även överlevande mördare som ställs inför rätta och deras fup blir offentlig. Där finns också i många fall uppföljningar som gör att samhället ändrar rutiner.

Vad beträffar Yara ex.vis så larmade rektorn till soc flera gånger. Trots det så hjälpte ingen Yara. Rektorn beslöt sig för att ta livet av sig då han fick otroliga skuldkänslor. Självmordsförsöket lyckades inte, och han lever nu med skador för livet. Bara en liten parentes.
Citera
2019-04-17, 11:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vad sa Oskars pappa på begravningen?
Det vet jag inte. Jag läser bara i pm:et vad Hannas pappa sa, enligt den arbetskamrat som tydligen var där. Om det nu är sant. Om inte pm:et är ett falsarium från början till slut. Som väldigt mycket annat i den här tråden.
Citera
2019-04-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har jag nyss korrigerat ditt bs om depressioners förekomst och nu har du noll koll på vad rollspel och fasader innebär.
Suck..

Med mask, att upprätthålla fasader= inte berätta graden av HUR tungt det är, inte be om hjälp.
Men det sipprar igenom - när det är på väg att brisera.
.. Om man inte misstolkar "det är ju en kris de reder ut"... "de jobbar ju, då kan det väl inte vara så illa"....

Krisen har gått för långt, självklart ser rektor en kris/hårt ansatta likt alla andra - som sen driver dom nedåt i fördärvet successivt och blir patologiskt.

Att det är en mask kan man räkna ut via a) det förödande resultatet och b) omgivningens chock.

Sen så har vi Hanna som uppenbart har snäppet värre till fasad som inte ens pratar om barnen.
Hon är uppenbart mer introvert.

Att däremot berätta att det är jobbig är friskt. Det är att vara äkta. Det är en jobbig hemsituation.
Det jävliga är att han inte bad om hjälp - för hemma låg nog en rätt suicidbenägen fru redan sen tidig höst.

Nej du, jag lägger inte ner det här snacket. Till ditt stora förtret. Rubbar jag dina ingrodda cirklar i tråden?
Så gosa nu med Zilvereko så fortsätter jag med mer verklighetsförankrade diskussioner med andra och kollar forskningen parallellt.

Ciao.
Oskar var äkta.
Oskar var frisk.
Hanna låg hemma och var självmordsbenägen.
Stackars Oskar.
Det enda felet han gjorde var att han inte bad om hjälp.
Så drevs stackars Oskar till familjemord.
Vilken tragisk historia du har diktat ihop develi.
Baserad på noll fakta.
Har du hört talas om ödmjukhet?
Du har inte motsatt åsikt.
Du går in och korrigerar andras åsikter.
Du allvetande.
Vilken verklighet är du förankrad i?
I en värld där du är kung och undervisar oss andra?
Den här tråden gör mig deprimerad. Agnes och Moa används som en anledning till självförhärligande och ett sätt att briljera över sin egen förträfflighet.
Citera
2019-04-17, 12:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Oskar var äkta.
Oskar var frisk.
Hanna låg hemma och var självmordsbenägen.
Stackars Oskar.
Det enda felet han gjorde var att han inte bad om hjälp.
Så drevs stackars Oskar till familjemord.
Vilken tragisk historia du har diktat ihop develi.
Baserad på noll fakta.
Har du hört talas om ödmjukhet?
Du har inte motsatt åsikt.
Du går in och korrigerar andras åsikter.
Du allvetande.
Vilken verklighet är du förankrad i?
I en värld där du är kung och undervisar oss andra?
Den här tråden gör mig deprimerad. Agnes och Moa används som en anledning till självförhärligande och ett sätt att briljera över sin egen förträfflighet.

Herregud, vad du tappar mark. Fortsätter i precis samma halmgubbeanda och melodrama.
Keep up the good work, du är precis på väg att utrangera dig själv.

Nej - det är ingen som tycker synd om Oskar.
Nej - ingen använder ordval stackars Oskar.
Nej - ingen har påstått att Oskar är frisk.
Nej - det finns inte minsta skuldförskjutande på Hanna.

Konstant skrivs om bådas skuld, men att nån lär ha intierat. Är han då jättefin när han inte tar sin fru till läkare? Njaeee.

Skriver man att DE allierar sig? Japp. Det betyder att de skapar sitt bedrövliga beslut tillsammans.

Hur går det med Hanna för din del?
Det är inte så att du försöker applicera ditt skitbeteende på andra - men misslyckas grovt?

Är hon isolerad och förtryckt, har nog ångrat sig stackarn - behöver rentvås från skuld?

Menar du att barnen har gott av att allt fokus går ut på Hanna?
Senast redigerad av develi 2019-04-17 kl. 12:48.
Citera
2019-04-17, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Dels är detta ett diskussionsforum på FB där denna händelse dryftas.
Och ja, jag tycker det också är intressant vad som försegick i huvudet på Breivk, Anders Eklund, Germanwings piloten, på Dalaröpappan, på den suiciderade Helenmördaren Ulf Olsson. Dessutom är det mycket viktigt kriminalvetenskapligt och ur samhällsmässig skyddsmöjlighet att identifiera liknade beteende.

Det är lika lite rimligt att hålla en icke namngiven persons sjukdom eller botande behandling hemlig och helt privat - då får samhället aldrig större kunskap. I exempelvis läkareden igår bl a en moralisk skyldighet att dela med sig av sådan kunskap framförallt i allvarliga fall med flera döda. Sjukdom kan uppstå igen och drabba någon ny. Det gäller mord också.

Observera att det ingenstans i normalmedia eller i FUP har nämnts identiteten eller adressen på de inblandade. Precis som man också gör om någon drabbats av eller behandlats för en ovanlig sjukdom.

Det är dessutom aldrig något privat att mörda någon.
De är det civiliserade samhällets förbannade plikt att inte gömma mord, inre ens mord inom familjen, genom att beteckna morden som något ”privat”.

Mordoffren kan aldrig försvara sig eller själva berätta sin historia. Det måste därför göras av andra.
Precis som man inte glömmer andra mordoffer - Fadime, Pela, Bobby, Yara - så ska inte de här barnens död heller betecknas som något privat.

Att mörda är så exeptionellt och så grovt att det inte finns så mycket till privat sfär kvar, som en mördare kan räkna med ska skyddas om hur han tänkt och betett sig. Inte ens för att mördaren själv tagit sitt liv. Rätten till stort skydd av privatlivet försvinner när man begått något så fasansfullt som mord på två barn.
Det gäller ovan nämnda mördare och det bör gälla även Agnes och Moas mördare.
Fast varför ska vilka föräldrarna eventuellt var arga på och varför de i så fall var det luftas?

De som de eventuellt var arga på kan ju vilja ha rätt till ett privatliv.

Och vem har att göra med vilka de ville testamentera till och varför de ville det?
Citera
2019-04-17, 12:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, det är mer intressant att se era melodramatiska reaktioner där ni passar på att förfasas.
Det är så genomskinligt att jag jag skäms istället för er urdåliga debattaktik i försök att vinna stilpoäng.
Åhhh! Fyy! Usch!!

Diskussionen rör inte ens mord på barnen. Snarare en konstellation av två människor uppenbart hamnar i ett mörker.
Det var vissa strofer som diskuterades, står klart och tydligt.

- i en grop och nog fan kan man se skuggor, svarta månar när de allierar sig. Likaväl som att svarta glasögon diskuteras av professorer när det kommer till depression.
Som inte har nån given manual och drar käpprätt åt helvete när de sitter och rådgör om lösningar ihop.

Så lägg ner dina halmgubbar och histrioniska överdrifter.

Ja du har rätt som vanligt.
Texten handlade om två människor som hamnar i mörkret och har inget med att man tycker mord på två barn är ok. Men det är väl för invecklat för en del att fatta.
Eftersom föräldrarna dödade sina barn så utgår jag ifrån att de hade hamnat i ett mörker. Tragiskt att de inte kunde ta sej ur det.
En del tänker mörker en del tänker ondska. Vi är olika.
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-04-17 kl. 13:00.
Citera
2019-04-17, 12:51
Medlem
Citat:
Det kan de säkert - skillnaden är att du et al fullständigt missar att absolut ingen beskriver nåt som indikerar varken narcissistisk personlighetsstörning eller psykopati från hans omgivning.

Du lösrycker partier och struntar i helheltsbilden kring O. från kollegor.

En personlighetsstörd ballar ur ganska snabbt och ställer till oreda och har allt annat än den personlighet som kollegorna beskriver. Han har varit på arbetsplatsen i 16 år. Detta är av vikt att ta fasta på; de känner honom sen lång tid.

En narcissist skrävlar nämligen, det lyser igenom. De orkar inte låta bli att framhäva sin förträfflighet och det brukar framträda ganska snabbt.
De har nämligen ett så fett ego, så kraftfull megalomani att ränderna går inte ur zebran även om de en viss tid förmår spela rollspel.
Detta sker för att hålla ångest i schack, narcissister har egentligen ett mkt dåligt självförtroende - kan absolut inte bli kränkt och hamna i underläge.
En sån person ställer till oreda och är inte omtyckt generellt - även om denna kan attrahera några och får därmed sin gränslösa behov av beundran tillfredsställt (bildar subgrupper, anskaffar nyttiga slavar).
De genomskådas ganska snabbt via sitt samvetslösa ljugande.

De låtsas även ha empati - men det märks ganska snart hur illa ställt det är på den fronten, dels när det kommer till bristande inlevelse gällande just händelser som berör emotioner.
Det går nämligen inte att läsa på via wikipedia.

När det kommer till Oskar så uppvisar han en mångårig omsorg för sitt sjuka barn. Det är snarare empati overload det rör sig om gällande båda föräldrarna och vad som klassificeras mercy killing.
Men det här är svårt att förstå - om man inte förstår sig på empati över huvudtaget.
För nu ska begreppet vändas 180 grader och bli en vanföreställning; inbillad altruism.

Så nej. Er klappjakt på O som personlighetsstörd stämmer föga.

Det går inte att avfärda narcissism. Egentligen det troligaste.

Oskar hade varit på institutionen i 16 år och faktiskt blivit en inventarie. Dom flesta kom och gick efter några år. Finns någon docent/lektor som kom runt 2010 och skulle platsa för professorsbefordran i lika hög grad som Oskar.

Oskars karriär gick uppåt ungefär till 2014. Han hade säkert haft anledning att skrävla och känna sig nöjd. Från kollegorna så vet vi att han har berättat väldigt mycket om sin hemsituation senste åren. I fall det är där du hämtar uppgiften om hans mångåriga omsorg om barnen? Han har berättat om resor till Tyskland. Kanske till och med berättat att han tar hand om en sjuk fru. Jag ser en skrävlande martyr framför mig som berättar om sin fullträfflighet Det mesta som narcissister berättar är överdrifter och lögn. De vill bara höja sig själva. Kapa huvudet på andra för att bli längre.

Nu skulle Oskar ha genomskådats när flickorna fick börja i skolan igen. De kanske längtade. Chefen och kollegorna skulle förstå att Oskar överdrivit för att höja sig själv. Kan tänka mig att det rådde delade meningar hemundervisningen som skulle kunna förklara varför han blev ursinnig och dödade Hanna. Att strypa Hanna visar på raseri. En dotter är strypt. Det där med altruism, i vilken inbillad form som helst, kan du glömma.
Citera
2019-04-17, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Texten handlade om två människor som hamnar i mörkret och har inget med att man tycker mord på två barn är ok. Men det är väl för invecklat för en del att fatta.
Eftersom föräldrarna dödade sina barn så utgår jag ifrån att de hade hamnat i ett mörker. Tragiskt att de inte kunde ta sej ur det.
Ja, det vore ju väldigt märkligt om de vore välmående eller iskalla inför detta dåd.
INGEN beskriver nåt sådant.

Det vore heller inte applicerbart via att studera andra föräldrar som begått familicide.
Det är krisutllöst och beror givetvis på resp. familjs situation vad då krisen består av.
Men rädda barn inbillar de sig vad det än beror på - för att psykisk ohälsa har fått dem att resonerar helt ut i det blå, bortom allt vad normalitet heter.
Det här är svårt att förstå om man har störningar på den empatiska fronten varav inlevelseförmågan blir bristfällig.
Citera
2019-04-17, 12:59
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att kunna gå in i en otäck händelse och kunna se bakom händelsen är lite väl komplicerat för många. Det är svart eller vitt.
T o m nämndemän måste vara neutrala och objektiva. En nämndeman skrev innan en förhandling vad hen tyckte om den åtalade. Hen blev entledigad pga jäv. Det finns många här som inte skulle kvalificera sig ens till nämndemän i en domstol. Hade Oskar överlevt så hade många av den här trådens medlemmar hängt honom innan han ens stått inför sin första rättegångsdag. Bakgrund är man inte intresserad av, rättvis rättegång är man inte heller intresserad av. Det kan vara en grund till att såna här förundersökningar läggs ner och sekretessbeläggs. Någon förhandling som är rättvis går ju inte att få.
Citera
2019-04-17, 13:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej - inte det minsta troligt och du har knappast gjort dig känd som den främste analytikern i den här tråden om det så är usb eller annat så ge dig inte in på den här svaga isen.
Citat:
Oskar hade varit på institutionen i 16 år och faktiskt blivit en inventarie. Dom flesta kom och gick efter några år. Finns någon docent/lektor som kom runt 2010 och skulle platsa för professorsbefordran i lika hög grad som Oskar.
Spelar ingen roll i förhållande till det jag skriver - en NPD tappar mark, skapar intriger och kommer ALDRIG beskrivas som Oskar gör.
De håller nämligen inte ihop - för att de klassiska personlighetsdragen som är störda går inte att undvika över så lång tid.
De må spela vänliga, rara, omhuldande men det lismande falska lyser igenom.
Sen tror de förvisso via sitt feta självbedrägeri att detta inte syns. Folk skrattar åt dem bakom kulisserna, åt deras hybris.

En psykopat med grav narcissism, en NPD vars kriterier i huvudsak är narcissism har en väg som är beströdd med intriger, motsättningar och drama. För att deras feta ego, deras grandiositetet, deras empatistörning lyser igenom.

Citat:
Jag ser en skrävlande martyr framför mig som berättar om sin fullträfflighet Det mesta som narcissister berättar är överdrifter och lögn. De vill bara höja sig själva. Kapa huvudet på andra för att bli längre.
Det kanske du gärna gör - men det överensstämmer inte med bilden som kollegor förmedlar.
Du lever tyvärr i ett parallellt universum och bilderna är skapade i tråden.

Av dig.
Av de som har samma klappjakt på Oskar.
För att rädda Hanna.
Det är inte barnen man bryr sig om primärt: Det är Hanna.
Senast redigerad av develi 2019-04-17 kl. 13:18.
Citera
2019-04-17, 13:21
Medlem
Fetat. Ja! exakt. Jag har inte mycket erfarenhet av FB men lutar det inte åt rekord i trolleri i en enda tråd? Lögner, falska PM, skribenter som återuppstår m.m. Inte undra på att jag inte kan ta ställning.
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det vet jag inte. Jag läser bara i pm:et vad Hannas pappa sa, enligt den arbetskamrat som tydligen var där. Om det nu är sant. Om inte pm:et är ett falsarium från början till slut. Som väldigt mycket annat i den här tråden.
Citera
2019-04-17, 13:25
Medlem
Citat:

Oskars karriär gick uppåt ungefär till 2014. Han hade säkert haft anledning att skrävla och känna sig nöjd. Från kollegorna så vet vi att han har berättat väldigt mycket om sin hemsituation senste åren. I fall det är där du hämtar uppgiften om hans mångåriga omsorg om barnen? Han har berättat om resor till Tyskland. Kanske till och med berättat att han tar hand om en sjuk fru. Jag ser en skrävlande martyr framför mig som berättar om sin fullträfflighet Det mesta som narcissister berättar är överdrifter och lögn. De vill bara höja sig själva. Kapa huvudet på andra för att bli längre.

Nu skulle Oskar ha genomskådats när flickorna fick börja i skolan igen. De kanske längtade. Chefen och kollegorna skulle förstå att Oskar överdrivit för att höja sig själv. Kan tänka mig att det rådde delade meningar hemundervisningen som skulle kunna förklara varför han blev ursinnig och dödade Hanna. Att strypa Hanna visar på raseri. En dotter är strypt. Det där med altruism, i vilken inbillad form som helst, kan du glömma.
Du har så rätt i din analys om Oskar.
Offerkoftan inhandlades i större och större storlek vartefter hans fasad krackelerade. Det beteendet är typiskt för en narcissistiskt personlighetsstörd person - bortförklara sina tillkortakommanden genom att skylla på till och med sina oskyldiga barn. Vilken ynkrygg.

Först göra sina oskyldiga barn oförmögna att leva sina liv i "egentlig mening" - genom att kritisera, kontrollera dem och kväva deras utveckling redan i levande tillstånd - för att sedan strypa/kväva dem till döds när de ville få tillbaka sina liv och börja skolan igen.

Ja, det var Oskar som var orsaken till att döttrarna inte kunde leva sina liv i "egentlig mening".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in