2019-04-16, 22:10
Medlem
Eldebrinks avatar
Säg att du säljer elektronikprodukter i en nystartad egen firma?
Citera
2019-04-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Det där andra stycket var inte roligt, det saknades helt från informationen som skickades till mig. Vet inte någon bra lösning på det om jag ska vara ärlig, eller hur mycket energi banken lägger på detta ärendet. Vet inte om banken försöker tona ner det lite men det låter i brevet som att worst case scenario är att du inte längre är kund hos Handelsbanken. De nämner ju ingenting om rättsliga åtgärder/SKV etc.

Även om du skulle påstå att du säljer sex så behöver du F-skattsedel för detta:

https://lawline.se/answers/hur-kan-m...uella-tjanster

Ändra bank är inga som helst problem. Är mest bara orolig vad konsenkvenserna i form med skatteskyldighet m.m, eller att dem fryser mitt konto.
Citera
2019-04-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldebrink
Säg att du säljer elektronikprodukter i en nystartad egen firma?

Måste ändå betala skatt om det är nystartad firma?
Citera
2019-04-16, 22:31
Medlem
Skriv att det var betalningar för förra året på erat travbolag, du betalade alltid kontant, utan leg och spelkort.
Om det är 1500 kr var, säg att ni spelade för 30 kr var i 50 veckor.

Dina kontanter kom från små vinster någon tusenlapp här o där.

Säg att ni har lagt ner spelandet sedan årsskiftet då man måste legitimera sig och du finner det integritetskränkande.

Lycka till
Senast redigerad av ignorethem 2019-04-16 kl. 22:36.
Citera
2019-04-16, 22:35
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubeen
Ändra bank är inga som helst problem. Är mest bara orolig vad konsenkvenserna i form med skatteskyldighet m.m, eller att dem fryser mitt konto.

Visst att du kanske blir svartlistad från Handelsbanken men skulle tro att det någonstans i lagen om penningtvätt finns någon klausul som tvingar banken att rapportera ärendet till myndigheter/frysa tillgångarna. Kanske kan vara värt att titta närmare på för att se vad banken har för skyldigheter här. Annars hade det ju varit alldeles för enkelt att bara föra över pengarna till en annan bank och fortsätta showen.
Citera
2019-04-16, 22:38
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:

Ponera att du lyckas byta bank och få över dina medel.

Hur länge tror du att du i en NY bank ska kunna köra på i samma spår utan att dem lägger sig i?

Jag har själv fått mitt konto fryst (dock öppnat igen efter mindre bråk) från Swedbank pga för många Swish kommer in på mitt konto.. Helvete, vad dem ska snoka i andras grejer. Ska jag inte få sälja mina gamla kalsonger med bromsspår utan att pappa staten ska lägga sig i??
Citera
2019-04-16, 22:40
Medlem
Säg att du har nån hobby som där du gör saker som du sen säljer privat, typ tälja fiskedrag eller odla honung
Citera
2019-04-16, 22:51
Medlem
Citat:
Hej!

Fick brev idag från Handelsbanken där de vill veta mer om syftet på mina transaktioner.
Det är så jag säljer IPTV och har kunder som swishar eller överför via paypal till mig.

Svenska Banker i ett nötskal. Om det är privatpersoner som langar några hundralappar så ska det utredas, men om det är ryska oligarker som skyfflar tiotals MILJARDER så är det ingen som bryr sig .

För TS del, om du bedriver näringsverksamhet, vilket du verkar göra, så ska du betala skatt på det!
Citera
2019-04-16, 22:53
Medlem
Fick samma sak i Mars. Tror det är rutin på folk som tar emot mycket swish bara.
Citera
2019-04-16, 23:41
Medlem
Balonzos avatar
Det du har fått är en transaktionsförfrågan. Inte bara den vanliga Know Your Costumer uppdateringen som alla kunder ska göra var tredje år. Alltså har banken uppmärksammat ditt transaktionsbeteende och vill ha svar på vad du håller på med. Du är nu en högriskkund. Dina insättningar matchar inte din deklarerade inkomst och ditt konto kan komma att regleras (stänger av swish) eller till och med bli utkastad. Vet ej vad skatteverkets arbetsgång är men om du blir utslängd från en bank så kommer andra banker att meddelas och kanske inte accepterar dig som ny kund.
Citera
2019-04-17, 00:01
Medlem
Säg att du gör en undersökning/rapport där du granskar bankernas koll på kunder efter Swedbank härvan där undersökningen går ut på att se hur effektiva bankerna är att finna systematiska mönster i sitt system.
Citera
2019-04-17, 00:10
Medlem
Citat:
De jag tror kan vara misstänktsam i mitt fall är att jag på en vecka har fått samma belopp swishat till mig 13 gngr. Därefter varje gång jag har fått 5 gngr swishat så köper jag för samma belopp nya credits för ip tv:n. Man ser ett tydligt mönster att de inte tillhör de vanliga samt att de är olika personer som swishar mig.

Det är INTE olagligt att bedriva hobby-verksamhet, eller att köpa/sälja saker kommersielt.
Du måste inte starta ett företag för det, däremot så måste det skattas.
Du kan åka på en skattesmäll, men det spelar väl ingen roll? (inte troligt dock, du ser varför nedan)

Så, detta är din historia -->
Det du har gjort är givetvis att sälja X produkter som tillverkar själv, kanske hemma-gjorda knivar, fina sjalar du gjort själv?
Att vissa kunder kommer åter har du ingen vidare koll på givetvis, kanske han köper dina grejer som presenter - inte din ensak.
Anledningen till att du betalar X summa till X konto då och då, är för att du köper tillbehör/material.
Då du gör detta för skojskull utan intresse att tjäna pengar egentligen, så pga det så väntar du med att du får in betalning innan du kan köpa nytt material.

Banken har *förmodligen* inte kollat på din deklararade inkomst eller så, SKV är inte kontaktade, de vill helt enkelt veta varför du får swish från samma personer och varför du betalar samma summa till X konto, de tror att du säljer DROGER, inte att du lurar SKV. DE TROR ATT DU SÄLJER DROGER.
nämn inte!! ens att "jag har inte skattat" eller liknande, ljug helt enkelt och säg att du skapar saker som du sedan säljer, du har köpt in X material, sedan är dem nöjda.

Fixa en bra historia bara, du säljer den och den grejen för si och så mycket (samma summa du fått swishat..) och du köper detta och detta (för samma summa du betalat för din iptv abonemmang..)
för så här mycket.
* bra historia = du kan länka material/tillbehör som behövs till det du säljer, och de måste ha samma inköpspris..
Senast redigerad av MrSvensson 2019-04-17 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in