Citat:
Ursprungligen postat av
Kubeen
De jag tror kan vara misstänktsam i mitt fall är att jag på en vecka har fått samma belopp swishat till mig 13 gngr. Därefter varje gång jag har fått 5 gngr swishat så köper jag för samma belopp nya credits för ip tv:n. Man ser ett tydligt mönster att de inte tillhör de vanliga samt att de är olika personer som swishar mig.
Det är INTE olagligt att bedriva hobby-verksamhet, eller att köpa/sälja saker kommersielt.
Du måste inte starta ett företag för det, däremot så måste det skattas.
Du kan åka på en skattesmäll, men det spelar väl ingen roll? (inte troligt dock, du ser varför nedan)
Så, detta är din historia -->
Det du har gjort är givetvis att sälja X produkter som tillverkar själv, kanske hemma-gjorda knivar, fina sjalar du gjort själv?
Att vissa kunder kommer åter har du ingen vidare koll på givetvis, kanske han köper dina grejer som presenter - inte din ensak.
Anledningen till att du betalar X summa till X konto då och då, är för att du köper tillbehör/material.
Då du gör detta för skojskull utan intresse att tjäna pengar egentligen, så pga det så väntar du med att du får in betalning innan du kan köpa nytt material.
Banken har *förmodligen* inte kollat på din deklararade inkomst eller så, SKV är inte kontaktade, de vill helt enkelt veta varför du får swish från samma personer och varför du betalar samma summa till X konto, de tror att du säljer DROGER, inte att du lurar SKV. DE TROR ATT DU SÄLJER DROGER.
Så
nämn inte!! ens att "jag har inte skattat" eller liknande, ljug helt enkelt och säg att du skapar saker som du sedan säljer, du har köpt in X material, sedan är dem nöjda.
Fixa en bra historia bara, du säljer den och den grejen för si och så mycket (samma summa du fått swishat..) och du köper detta och detta (för samma summa du betalat för din iptv abonemmang..)
för så här mycket.
* bra historia = du kan länka material/tillbehör som behövs till det du säljer, och de måste ha samma inköpspris..