Citat:
Ursprungligen postat av
Emmy.Ha
Vill bara nyansera infon du tar upp. 57% av tjejer runt 15 har "psykiska besvär", vad betyder det? I det här fallet betyder det att man svarat att man haft minst två av följande besvär i veckan: ont i huvudet, ont i ryggen, yrsel, ont i magen, irriterad, nedstämd, sömnsvårigheter eller känt sig nervös.
Jag tycker det är värt att ta upp vad man räknar som indikator på psykisk ohälsa så att de som läser inte tror det handlar om psykiska diagnoser eller liknande.
Sverige ligger sämre till än genomsnittet för Europa och Nordamerika medan Norge, Finland och Danmark ligger bättre till än genomsnittet. Feminism är väl stark i Skandinavien överhuvudtaget? Ohälsan i Sverige började stiga över grannländerna redan på 80-talet, långt innan feminismen fick sin nuvarande särställning just i Sverige om det nu är en stor skillnad. Den största ohälsan bland 15-åriga tjejer i undersökningen kommer från Italien.
Jag kom att tänka på en varibel som kanske spelar in. Städerna är större i Sverige vilket betyder mer luftföroreningar vilka orsakar yrsel och huvudvärk.
Nu försöker jag inte argumentera att feminismen är 100 procent på rätt väg eller förneka att det finns problem med vår livsstil, men jag tar hellre de problemen än de som Johanjan förespråkar. Allt lidande är inte samma. Att känna huvudvärk och nervositet två gånger eller mer på en vecka innebär inte samma lidande som att vara helt utelämnad till en psykopat under en hel livstid.
Angående psykisk ohälsa så frågas det ju efter det på ett helt annat sätt nu. Man skickar ungar till skolsyster för att fylla i enkäter där det finns frågor med färdiga kryssalternativ. Det är klart att om någon känner efter lite extra så kan man klämma fram lite huvudvärk eller oro.
Alltså, man ska inte förringa att människor mår dåligt men ej heller bejaka det. Jag tror att det är den enskilt största anledningen till att det rapporteras så mycket om dåligt mående, just att det frågas efter det och det är till och med lite inne att ha det lite stressigt och må lite kymigt, verkar det som.
En anledning till att ungdomar mår dåligt tror jag är skolan. De har nån slags press hemifrån som är helt onödig. Sen har vi sociala medier och allt sånt därtill.
Och ett annat gigantiskt problem, att barn har blivit så curlade. De är så vana vid att få hjälp med allt, att inte behöva ta ansvar, att inte behöva göra någonting för att få beröm,så när berömmet sedan uteblir undrar de vad som händer.
Det är vuxenvärlden som har en stor skuld i detta, men jag tror knappast att feminismen är orsaken till att tjejer mår sämre. Möjligen killar isåfall.