Citat:
Ursprungligen postat av
Naknekejsaren
Intressant är hur mycket mer psykisk ohälsa vi även har bland unga jämfört med våra Nordiska grannländer:
https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2017/Samre-psykisk-halsa-bland-unga-i-Sverige-an-i-ovriga-Norden/
Liknande länder, men vad fan är det som gör att Sverige alltid ska vara värst i ligan?
Övriga länder är ungefär en generation bakom oss (25 år) i utvecklingen.
Sverige har i särklass mest invandring och feminism i Norden, vi är också "modernaste" landet i Världen enligt sådana här grafer:
https://youngbusinesscreatives.files.wordpress.com/2009/12/0valuemap.gif
Både när det gäller sekularism och individualism alltså, vi har kommit längst ifrån våra rötter, och är som bårtblåste löv, inget gemensamt längre.
Jag ska fundera på några fler variabler som skiljer oss från grannländerna. Skulle säga att vi historiskt är mer ensamma och tunga i sinnet än särskild danskar, och även norrmän, men det skulle ju verkligen inte förklara övertaget mot Finland.
Överlag funderar man lite vart gränserna går, 57% av tjejer runt 15 har alltså psykiska besvär, kommer det vara 75-80% i nästa generation?
Vi saknar heltenkelt gogrunden för att skapa starka individer som tål att orka med livet, med all motvind som kommer med den.
Vill bara nyansera infon du tar upp. 57% av tjejer runt 15 har "psykiska besvär", vad betyder det? I det här fallet betyder det att man svarat att man haft minst två av följande besvär i veckan: ont i huvudet, ont i ryggen, yrsel, ont i magen, irriterad, nedstämd, sömnsvårigheter eller känt sig nervös.
Jag tycker det är värt att ta upp vad man räknar som indikator på psykisk ohälsa så att de som läser inte tror det handlar om psykiska diagnoser eller liknande.
Sverige ligger sämre till än genomsnittet för Europa och Nordamerika medan Norge, Finland och Danmark ligger bättre till än genomsnittet. Feminism är väl stark i Skandinavien överhuvudtaget? Ohälsan i Sverige började stiga över grannländerna redan på 80-talet, långt innan feminismen fick sin nuvarande särställning just i Sverige om det nu är en stor skillnad. Den största ohälsan bland 15-åriga tjejer i undersökningen kommer från Italien.
Jag kom att tänka på en varibel som kanske spelar in. Städerna är större i Sverige vilket betyder mer luftföroreningar vilka orsakar yrsel och huvudvärk.
Nu försöker jag inte argumentera att feminismen är 100 procent på rätt väg eller förneka att det finns problem med vår livsstil, men jag tar hellre de problemen än de som Johanjan förespråkar. Allt lidande är inte samma. Att känna huvudvärk och nervositet två gånger eller mer på en vecka innebär inte samma lidande som att vara helt utelämnad till en psykopat under en hel livstid.