2019-04-16, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Ja det vet jag! Men bestod hans "rymningar" (dina ord, inte mina!!) av att sticka mitt i natten, ha leksakspistol med sig, skrämma upp folk och starta allmän oreda (NEJ!)

Dessutom förstår jag inte vad du bråkar om? Pappan var ju ute och letade, han sket ju inte alls i att Eric hade stuckit???

Inte vad jag vet. Men nog kan det hända betydligt fler saker om en förståndshandikappad 20 åring, som inte kan prata går omkring ute själv mitt i natten? Tror du inte?

Jo, han vaknade och såg först då att sonen var borta.
Citera
2019-04-16, 23:39
Medlem
Citat:
Jo, det är ett väldigt logiskt sätt att resonera på! Eric har uppenbarligen visat både för sig själv och för sin omgivning att han kan ge sig av från hemmet, utan några som helst problem. Men det är NU när detta hänt som du hävdar motsatsen.

Om jag cyklat (med eller utan cykelhjälm!!) ute mycket, och en dag skulle ha oturen att vara med om en olycka och dö. Hade du då sagt: "Han skulle absolut inte ha cyklat, det kunde han uppenbarligen inte!!"?

Nej, det går inte att resonera som du gör. Hjälmtvånget skulle inte finnas om det var skitsamma ifall man cyklade med eller utan hjälm. Om du vill dra ett exempel då skulle ett mer logiskt sådant varit att du hade cyklat en massa gånger utan hjälm, men sen EN gång blev du påkörd och då slog du huvudet så att du dog. Hade du haft hjälmen hade du bara fått en bula på pannan..

En 3åring KAN klara sig utomhus med livet i behåll. Men risken att hen dör eller råkar illa ut på många olika andra sätt gör att 3åringar inte ska vistas själva utomhus. De ska förresten även vara under uppsikt när de är inomhus..
Citera
2019-04-16, 23:39
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är olagligt att låsa in folk *punkt*
Gäller det även omyndiga och omyndigförklarade?
.Punkt..
Citera
2019-04-16, 23:40
Bannlyst
Citat:
Och???

Det gäller ju mig och dig också när vi spatserar ute .....

Jo men inte för att du själv gör livsfarliga saker , utan att vara medveten om att dom är just livsfarliga.

Citat:
Det är olagligt att låsa in folk *punkt*

Nej det är inte olagligt att låsa ytterdörren i sitt egna hem. Det var vad jag skrev och inget annat.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-16 kl. 23:43.
Citera
2019-04-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Konstigt att man ändå får låsa dörren när det gäller patienten med Alzheimers och andra demenssjukdomar.. För tänkt om de inte VILL vara inomhus nattetid?

Dom får heller inte låsa in. Däremot är det en skillnad att "låsa in någon" (=mot personens vilja) och att "låsa om personen" (=med personens godkännande).

Andra låsta dörrar som t ex entreer och ytterdörrar brukar vara låsta, men att det då finns en öppningsknapp eller liknande bredvid. "Problemet" (eller "lösningen") är bara det att en person med alzheimers inte vet/kommer ihåg att den skall trycka på knappen ifråga.
Citera
2019-04-16, 23:41
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Hur kan det vara märkligt??
I den uppfattade verkligheten
från polisernas vinkel, kunde det inte slutat annorlunda

Det är ett vågat påstående som en normalt funtad åklagare kan ta hål på.
Flera vägar. Vi får se.
Att hänvisa till en "uppfattad verklighet" exempelvis och hävda att den är objektiv eller statisk eller omöjlig att ifrågasätta. Den gubben går inte.
Citera
2019-04-16, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men den här downin klarade inte av att bo själv. Så du får släppa det tugget direkt och koncentrera dig i det här fallet precis.

Oavsett graden av Downs Syndrom är det en förödande omständighet, att han gick ut med sitt leksaksvapen, som polisen inte uppfattade som en leksak.

Det handlar om bristande tillsyn. Om ansvar mitt i sorgen som lämpas över av föräldrarna på polisen, på samhället, på någon annan, utan att föräldrarna ser sin egen roll i det inträffade. Hur gammal han var är inte relevant, när hans utvecklingsstadium är samma som ett litet barn. Han inte var mogen att ta egna beslut och bestämma själv över sitt liv.
Citera
2019-04-16, 23:43
Medlem
Citat:
Och???

Det gäller ju mig och dig också när vi spatserar ute .....

Dig särskilt, men fortfarande är det så att barn råkar illa ut i större utsträckning än vuxna om de vistas utomhus själva mitt i natten. De har inte förmågan att ana oråd, försvara sig, springa ifrån etc.

Känns konstigt att behöga förklara detta för dig som åtminstone på pappret är "vuxen"..
Citera
2019-04-16, 23:44
Bannlyst
Citat:
Dom får heller inte låsa in. Däremot är det en skillnad att "låsa in någon" (=mot personens vilja) och att "låsa om personen" (=med personens godkännande).

Andra låsta dörrar som t ex entreer och ytterdörrar brukar vara låsta, men att det då finns en öppningsknapp eller liknande bredvid. "Problemet" (eller "lösningen") är bara det att en person med alzheimers inte vet/kommer ihåg att den skall trycka på knappen ifråga.

Se där, nu börjar vi komma någon vart här.

Som sagt, det handlar om hur man lägger fram saker och ting.

Godnatt!
Citera
2019-04-16, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Inte vad jag vet. Men nog kan det hända betydligt fler saker om en förståndshandikappad 20 åring, som inte kan prata går omkring ute själv mitt i natten? Tror du inte?

Jo, han vaknade och såg först då att sonen var borta.

Uppenbarligen hade det ju aldrig skett "betydligt fler saker" när han tidigare gett sig av?

Alltså man kan inte vara så överbeskyddande och ha ett sådant katastroftänk med dom här människorna, då hindrar man bara deras utveckling och det gagnar inte någon!!! Jag har jobbat med en person med down syndrom(!) som tar bussen själv till jobbet varje dag, tar bussen själv till sina aktiviteter osv. Vi vet att det kan hända massor med farliga saker för ALLA MÄNNISKOR som ger sig ut i samhället. Men ingenting har någonsin hänt och det går alltid bra. Tycker du ändå vi skall hindra personen ifråga???
Citera
2019-04-16, 23:48
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Gäller det även omyndiga och omyndigförklarade?
.Punkt..
Det finns inga omyndighetsförklarade i Sverige -- den definitionen är avskaffad sen 1989 ...

Däremot gäller det också omyndiga - ja.
Citera
2019-04-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Se där, nu börjar vi komma någon vart här.

Som sagt, det handlar om hur man lägger fram saker och ting.

Godnatt!

"Lägger fram" det handlar ju FORTFARANDE om ett godkännande från personen ifråga??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in