2019-04-16, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men det är väl inte ett logiskt sätt att resonera?

Man använder inte cykelhjälm därför att det varje gång händer något otrevligt annars. Utan för att man aldrig kan veta NÄR det otrevliga händer.

Så eftersom Eric hade en tendens att rymma men hade klarat sig med livet i behåll innan denna tragiska händelse betyder inte att han inte skulle ha utsatt sig för en massa faror redan innan dess.

Jo, det är ett väldigt logiskt sätt att resonera på! Eric har uppenbarligen visat både för sig själv och för sin omgivning att han kan ge sig av från hemmet, utan några som helst problem. Men det är NU när detta hänt som du hävdar motsatsen.

Om jag cyklat (med eller utan cykelhjälm!!) ute mycket, och en dag skulle ha oturen att vara med om en olycka och dö. Hade du då sagt: "Han skulle absolut inte ha cyklat, det kunde han uppenbarligen inte!!"?
Citera
2019-04-16, 23:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ett larm och lås är inte samma sak, du kan fortfarande öppna dörren. Återigen, det handlar inte om att låsa in honom i jordkällaren eller på hans pojkrum.

Hur står det inte klart menar du? Är det inte rätt uppenbart att det var hans handikapp som gjorde att det slutade som det gjorde? Att han nog inte förstod då polisen skrek" släpp vapnet". Du tror inte att det finns ganska mkt andra saker han kunnat råka ut för, utan att polis varit inbladad? Ramla och bryta benet och sen inte kunna kalla på hjälp tex...

Min åsikt är att föräldrarna tycks tagit hans rymningar lite väl aningslöst, men visst kan det vara så att dom särskilt nu i efterhand förebrår sig själva. Sen tycker jag det är fel att vi inte har inrättningar, och större laglig rätt att se efter människor som inte klarar att ta hand om sig själva. Möjligheten att omyndigförklara någon borde komma igen, som innan 1989.
Återigen -- han var tjugo år och du kan sluta kasta skit på hans föräldrar nu...

Skälet till att det slutade som det gjorde var att han inte förstod situationen och att poliserna på plats inte heller gjorde det ....
Citera
2019-04-16, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, det är aldrig OK att låsa in (du som gammal polis, om detta nu stämmer, borde väl veta vad "Människorov" och "Olaga frihetsberövande" är??) Det är heller inte bra för någon i det huset om det skulle börja brinna. Visst ett larm kan man väl sätta upp. Men har personen stuckit, så har han stuckit. Kanske inte är så lätt att veta vart han tog vägen om larmet går när man t ex sover eller sitter på toaletten.

Ja men sådär säger du ju/kan du ju säga för att Eric, mitt i natten, tog en pistol-kopia och gick rätt in i ett gäng poliser som var ute på utryckning (VAD ÄR ODDSEN?) Eric hade kunnat avvika från hemmet varje dag resten av sitt liv utan att någonting hänt, BARA han inte hade haft denna oturen!!!
Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric stuckit från hemmet mitt i natten? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric gått ut med en leksakspistol? Det finns väl ingenting som säger att det varit ett återkommande problem att Eric hamnat mitt i farliga polisingripanden?

Egentligen har det väl inte ens varit ett problem att Eric lämnat hemmet då och då, eftersom han uppenbarligen alltid kommit hem igen? Så lägg ned det där skitsnacket om att han under inga omständigheter skall få gå utanför dörren!!!

Ja och då vet man också att mycket handlar om hur man lägger fram saker och ting. Återigen, det handlar inte om att man låser in honom i källaren eller i hans pojkrum. Det är inte olagligt att tex låsa ytterdörren till sitt egna hem...

Jo hans rymningar var kända sedan tidigare .
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-16 kl. 23:32.
Citera
2019-04-16, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skälet till att det slutade som det gjorde var att han inte förstod situationen och att poliserna på plats inte heller gjorde det ....

Precis, just därför var det inte lämpligt att han spatserade omkring ute själv. Det hade kunnat hända massa andra saker just av den anledningen som inte ens innefattat någon inblandning av polis.
Citera
2019-04-16, 23:32
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Återigen -- han var tjugo år och du kan sluta kasta skit på hans föräldrar nu...

Hans fysiska ålder hade inget med utgången att göra.. Det var väl snarare hans mentala ålder som spelade in ( ca 3 år) ?
Citera
2019-04-16, 23:33
Medlem
Citat:
Ja och då vet man också att mycket handlar om hur man lägger fram saker och ting. Återigen, det handlar inte om att man låser in honom i källaren eller i hans pojkrum. Det är inte olagligt att tex låsa ytterdörren till sitt egna hem.

Ja det vet jag! Men bestod hans "rymningar" (dina ord, inte mina!!) av att sticka mitt i natten, ha leksakspistol med sig, skrämma upp folk och starta allmän oreda (NEJ!)

Dessutom förstår jag inte vad du bråkar om? Pappan var ju ute och letade, han sket ju inte alls i att Eric hade stuckit???
Citera
2019-04-16, 23:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ja och då vet man också att mycket handlar om hur man lägger fram saker och ting. Återigen, det handlar inte om att man låser in honom i källaren eller i hans pojkrum. Det är inte olagligt att tex låsa ytterdörren till sitt egna hem.
Jo det är olagligt att låsa in folk i sitt eget hem. Det är därför som sjutillhållarlåsen där man kan du ta bort nyckel inifrån eller enbart låsa utifrån - försvann ... Det är olagligt att låsa in folk -- fråga din sambo som är polis så kan hon berätta det för dig..

Citat:
När man fyllt arton år så "rymmer" man inte längre ... Man får nämligen inte hållas fången ens av sina föräldrar.
Citera
2019-04-16, 23:34
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemesis67
Hans fysiska ålder hade inget med utgången att göra.. Det var väl snarare hans mentala ålder som spelade in ( ca 3 år) ?
Nej, det är snarare polisernas okunskap om situationen de gick in i, som spelar roll för utgången.
Citera
2019-04-16, 23:35
Bannlyst
Citat:
Jo det är olagligt att låsa in folk i sitt eget hem. Det är därför som sjutillhållarlåsen där man kan du ta bort nyckel inifrån eller enbart låsa utifrån - försvann ... Det är olagligt att låsa in folk -- fråga din sambo som är polis så kan hon berätta det för dig..

Nej det är inte olagligt att låsa ytterdörren till sitt egna hem. Punkt.

Citat:
När man fyllt arton år så "rymmer" man inte längre ... Man får nämligen inte hållas fången ens av sina föräldrar.

Kalla det avvikande då om det känns bättre. Jag väljer att kalla det rymning jag.
Citera
2019-04-16, 23:35
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Precis, just därför var det inte lämpligt att han spatserade omkring ute själv. Det hade kunnat hända massa andra saker just av den anledningen som inte ens innefattat någon inblandning av polis.
Och???

Det gäller ju mig och dig också när vi spatserar ute .....
Citera
2019-04-16, 23:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Nej det är inte olagligt att låsa ytterdörren till sitt egna hem. Punkt.
Det är olagligt att låsa in folk *punkt*
Citera
2019-04-16, 23:37
Medlem
nemesis67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Ingen hade kunnat göra något annorlunda, säger insatsledaren om insatsen .

Märkligt påstående. Men vill väl bara försvara sig och sina kollegor.
Tuff men lite obegåvad attityd. Tror inte den är konstruktiv. Lite som att blåneka. Kan slå tillbaka.
Allting kan göras olika här världen.

Hur kan det vara märkligt??
I den uppfattade verkligheten
från polisernas vinkel, kunde det inte slutat annorlunda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här