2019-04-15, 11:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vad gäller LW:s mobil så skall polisen enligt MV, ha koll
på hur den rört sig, oavsett om den är funnen eller inte.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Här nedan några citat från MV om LWs mobil.
Om man nu vet hur den har rört sig som MV säger, då har man sett hur gm rört sig. Det är ganska osannolikt att mobilen skulle ha rört sig av annan person än gm om rörelsen skett i nära anslutning till mordet.

Uppgifterna om hur LWs mobil som rör sig tillsammans med vittnesuppgifter (bärgaren och vittne från andra sidan motorvägen), det fynd i Vivallaskogen som eventuellt är LWs mobil (??) är ju ett mycket intressant rörelsemönster att utgå ifrån.

Redan kännedomen om att plankets gömma finns indikerar någon som har god lokalkännedom. Om gm sedan tar sig över gunnebostängslet och följer motorvägen till gång/cykelbron och vidare in i Vivallaskogen är ytterligare en indikation på denna lokalkännedom.

Det måste finnas en mycket stor sannolikhet att gm och mobil transporteras tillsammans till det ställe där den hittades. Tidpunkten för denna rörelse vet enbart utredarna. Den skulle kunna vara vid annan tidpunkt. Men även i ett sådant fall borde det vara en förlyttning av gm (ev medhjälpare). Annars skulle den eventuella upphittaren med all sannolikhet larmat om kroppen.

Det ser inte bra ut för mgm att LWs mobil förflyttats på det sätt det har skett.

Det finns visserligen några personer till som bor i närheten av SD som det diskuterats mycket om i tråden.

8/7:
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Enligt min källa är mobilen hittad och är ett av föremålen som nu genomgår en teknisk undersökning. Och det stämmer som någon nämnde här i tråden. Att efter man hittade mobilen så avslutades det söket.

8/7:
Citat:
Man avslutade sökning efter mobiltelefon när man hittade den, hade den inte hittats hade man garanterat fortsatt leta efter den då den är en viktig del i beviskedjan.

28/7:
Citat:
Om det är LW mobil eller inte kan jag inte svara på till hundra procent. Då det framkommit uppgifter som påstår att det inte är LW mobil som hittats. Men har fått uppgifter på att en mobil är skickad på analys.

28/7:
Citat:
Det är fullt möjligt att man vet om att det är LW mobil eller inte i utredningsgruppen. Men jag kan inte bekräfta att så är fallet då jag inte har 100% uppgifter på det.

16/9:
Citat:
Ja. Det vet man.
Citera
2019-04-15, 12:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ser inte bra ut för mgm att LWs mobil förflyttats på det sätt det har skett.
Så hur menar du att LW:s mobil har rört sig, och på vilket sätt skulle det här vara besvärande för SD?
Citera
2019-04-15, 12:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som omintetgör Hidings "case" mot SD skulle alltså kunna vara att den exakta tidpunkten för hans chat med LW har läckt ut. Eller missförstår jag ditt inlägg?

Kanske jag missförstår dig, men som jag ser det vet vi ingen exakt tidpunkt för SDs kontakt.

Vi har en fått tidpunkt av EGT om LWs Norgechatt och enligt MV ska den kontakt SD har haft med LW: "Han var den sista som hade kontakt med LW". Dock har MV i ett tidigt inlägg nämnt en tidpunkt "strax före kl 23:00"

Med de uppgifter vi har fått från EGT så går de tidpunkterna inte ihop, vilket får mig att dra den slutsatsen att man kanske inte ska dra så hårda växlar på den exakta klockslaget.

De enda som vet exakt är utredningen och SD själv.
Personligen tror jag på EGT uppgift om 23.09. Den slutsats man kan dra av det är att hon levde då iaf.

Kanske tog SD kontakt efter denna tidpunkt, kanske strax innan? Tillräckligt sent för att vara allvarligt...

Särskilt om kontakten innehöll önskemål om att vilja träffas och att det funnits konversation om en önskan om att LW inte skulle resa till Norge.
Citera
2019-04-15, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Så hur menar du att LW:s mobil har rört sig, och på vilket sätt skulle det här vara besvärande för SD?

Som jag har förstått det, hittades fyndet (som skulle kunna vara mobilen) i skogen ganska nära SDs och UWs hus.

Nu är det ju SD som är mgm, så om det är mobilen som har färdats i den riktningen, blir det besvärande för honom. Särskilt besvärande skulle det vara om SD har något slags alibi för tidpunkter innan mordet och efter mordet (t ex uppkoppling på datorn hemma) och sedan plötsligt inget alibi, allt mellan kontakt med LW, tidpunkt för mord och sedan en mobil som förflyttas i riktning mot hans hus till det att han har något slags alibi igen med uppkoppling på datorn eller vittne som ser honom utanför sitt hus (som exempel).
Citera
2019-04-15, 12:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Som jag har förstått det, hittades fyndet (som skulle kunna vara mobilen) i skogen ganska nära SDs och UWs hus.

Nu är det ju SD som är mgm, så om det är mobilen som har färdats i den riktningen, blir det besvärande för honom. Särskilt besvärande skulle det vara om SD har något slags alibi för tidpunkter innan mordet och efter mordet (t ex uppkoppling på datorn hemma) och sedan plötsligt inget alibi, allt mellan kontakt med LW, tidpunkt för mord och sedan en mobil som förflyttas i riktning mot hans hus till det att han har något slags alibi igen med uppkoppling på datorn eller vittne som ser honom utanför sitt hus (som exempel).
Var det så här åklagaren resonerade, eller är det dina egna teorier?
Senast redigerad av Draifos 2019-04-15 kl. 12:32.
Citera
2019-04-15, 12:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Var det så här åklagaren resonerade, eller är det dina egna teorier?

Jag har ingen aning om hur ÅK resonerat. Hon sitter på hela utredningen, har exakta tidsuppgifter för samtal och hur mobiler har förflyttats och eventuella alibi/brist på alibi för att bara nämna några uppgifter.

Det var min egen fundering runt de uppgifter vi fått av tråden. Det vet du.
Citera
2019-04-15, 12:59
Medlem
Citat:

Måste ändå säga att jag har svårt å se SD framför mig springandes runt med LWs
fungerande mobil i näven, allra som helst med riktning hemåt, som
en jävla spårläggare, å sen dessutom bara droppa den i skogen,fortfarande
fungerande å så pigg så den "pingar" på torsdagen.

Jag får inte ihop det där, det är något som inte alls stämmer med mobilen.
Citera
2019-04-15, 13:00
Medlem
Citat:

Det skulle t.e.x. kunna vara intressant om BOs och MGMs mobiler rört sig likadant vid samma tidpunkter.
Citera
2019-04-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det skulle t.e.x. kunna vara intressant om BOs och MGMs mobiler rört sig likadant vid samma tidpunkter.

Jag undrar jag om han inte skulle ha varit inlåst vid det
här laget om det skulle vara så.
Citera
2019-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Måste ändå säga att jag har svårt å se SD framför mig springandes runt med LWs
fungerande mobil i näven, allra som helst med riktning hemåt, som
en jävla spårläggare, å sen dessutom bara droppa den i skogen,fortfarande
fungerande å så pigg så den "pingar" på torsdagen.

Jag får inte ihop det där, det är något som inte alls stämmer med mobilen.

MGM har tydligen slängt mobilen lite närmare ett annat hus än sitt eget i hopp om att kunna skjuta skulden på någon annan.
Citera
2019-04-15, 13:05
Medlem
Citat:

Alternativ 2, att han lämnat sin mobil hemma vilket då skulle vara en klar avvikelse från hans normala mönster?
Citera
2019-04-15, 13:08
Medlem
Citat:

Det går att förklara sig ur min teori också, tyvärr. Ganska enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in