2019-04-15, 00:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
NA har väl fortfarande koncernen Mittmedia som majoritetsägare?
Om inte fallet är löst till årsdagen kommer de antagligen att lyfta upp det igen på något sätt. Nu håller jag en slant på att Hiding inte kommer att vara tyst så länge.
Nja, de verkar ju ha målat in sig i ett hörn nu Åsa Hiding och NA. Det skall bli intressant att se hur de tar sig ur det. I den senaste artikeln menade de nu att det är polisen som misstänker SD, men det verkar vara en obekräftad uppgift. Tvärtom tycks ju polisen i sina egna uttalanden vilja ta ut avstånd till SD-projektet. Min gissning är att det kommer att dröja länge innan Hiding uttalar sig om det här fallet igen, om hon nu alls gör det.

Angående ägandet så har de tydligen köpts upp av Bonnier. Anders Nilsson på NA intervjuas här, och på frågan om vad han tror att NA kan tillföra Bonnier svarar han att NA är duktiga på den grävande journalistiken, och den lite tyngre journalistiken. De kanske kan få hålla kurser i sådant då för journalisterna på t.ex. DN.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nerikes-allehanda-far-ny-agare
Senast redigerad av Draifos 2019-04-15 kl. 01:23.
Citera
2019-04-15, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du måste gå längre tillbaka än så för att förstå hur det där började. JG nämndes redan i maj, hans namn hade enligt MD kommit upp i bönekedjan. Att HD skulle vara intressant i utredningen kom 21/5 från en lokaltidning som heter VLT.
Att JG/HD varit uppe i tråden i princip från början av tråden vet jag... Därav min undran om deras kontakter i dagens läge.

Förstår inte Ditt inlägg...
Citera
2019-04-15, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Inte glömt, valt bort. Ser inget som tyder på honom. Försökt se spekulationerna på honom, men finner det långsökt.

Den jag tappat lite är grannen längs gatan. Han vill jag nog veta mer om och att någon granskar.

Alla analyserar SD, även polisen.
Undrar om ni inte skulle göra er en tjänst att titta på dom andra kandidaterna. Kan ju leda till att man hittar mer konkreta motivbilder mot SD t.o.m. Eller ser ett annat mönster än det som anats här.
3/8
Som svar på mitt inlägg då jag tyckte EGT "glömt bort" en tänkbar MGM... JG (efter att hen räknat upp ett antal tänkta MGM som hen hade i ett tidigare inlägg).
Citera
2019-04-15, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tar bort honom som mördare. Tycker vi börjar att få fast mördaren....

På det första, om motivbilden, så håller jag med om den. Det är ju jag som initierade vissa uppgifter. Finns dessutom mer som pekar mot SD (fråga inte, kan inte delge detta).

Jag har, tror jag, mest på SD, att han skulle vara GM. Lika fullt känner jag att det inte är han. Logiken ger 90-10, magkänslan ger 10-90. (Ta inte siffrorna bokstavligt, det är metaforiskt)

JG har jag träffat och pratat med ett antal gånger, otroligt trevlig, men har ingen känsla hur han är som person.
3/8 9.30

Ytterligare ett inlägg från EGT som tar "bort honom som mördare" (JG) och har konstaterat att det "finns dessutom mer som pekar mot SD (fråga inte, kan inte delge detta)"

När JG kommer på tal får EGT plötsligt upp SD:s % som GM till 90 och konstaterar att det finns mer på SD... varför kan man undra!
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-04-15 kl. 06:52.
Citera
2019-04-15, 07:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
3/8 9.30

Ytterligare ett inlägg från EGT som tar "bort honom som mördare" (JG) och har konstaterat att det "finns dessutom mer som pekar mot SD (fråga inte, kan inte delge detta)"

När JG kommer på tal får EGT plötsligt upp SD:s % som GM till 90 och konstaterar att det finns mer på SD... varför kan man undra!

EGT verkar ambivalent. Det vore väldigt intressant att få veta vad mer som pekar mot SD som GM, men jag ställer mitt hopp till att det blir åtal och svar i FUP.

Jag funderar på om JG, HD och hennes föräldrar har varit alltför skyddande ifall de vet saker som inte anses vara okej att hålla inne med. De kanske riskerar medhjälp och skyddande av brottsling ifall SD är GM?

JG har varit ute och FTF:at med HD:s mamma för inte så längesen, så de verkar också umgås tajt - åtminstone genom sitt GC-intresse.
Citera
2019-04-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
EGT verkar ambivalent. Det vore väldigt intressant att få veta vad mer som pekar mot SD som GM, men jag ställer mitt hopp till att det blir åtal och svar i FUP.

Jag funderar på om JG, HD och hennes föräldrar har varit alltför skyddande ifall de vet saker som inte anses vara okej att hålla inne med. De kanske riskerar medhjälp och skyddande av brottsling ifall SD är GM?

JG har varit ute och FTF:at med HD:s mamma för inte så längesen, så de verkar också umgås tajt - åtminstone genom sitt GC-intresse.
Vad gäller EGT och ambivalent... är bara förnamnet som jag upplever det när jag läser tråden igen!

Intressant att JG är ute med HD:s mamma. Undrar om han skippat SD i geo-sammanhang/totalt?

När JG /HD:s mamma var ute på äventyr... framgår det om flera var med?

Är SD GM så får dom nog en del att förklara som Du skriver.
Citera
2019-04-15, 09:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Internet glömmer aldrig. I alla fall nästan aldrig. Mycket gammalt går att få fram med www.web.archive.org.

"Detta har hänt: Mordet på Lena Wesström"

https://web.archive.org/web/20180919112956/https://www.dagen.se/nyheter/detta-har-hant-mordet-pa-lena-wesstrom-1.1146681
Tack för tipset!

Arkivsamlingen är verkligen bra för att få den stora bilden, finliret finns självklart i tråden

Just i det här fallet stod det inte mer i själva artikeln än i den här googleblänkaren
"14 maj kl 23.00. Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström"

vilket innebär att vi har åtminstone tre kandidater till "sista" kontakt

Antar det som står i artikeln kommer från utredningen, där står 23.00. Vet inte om man kan dra några slutsatser av att det står "00", kan vara synonymt med 23-tiden.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-15 kl. 09:41.
Citera
2019-04-15, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Tack för tipset!

Arkivsamlingen är verkligen bra för att få den stora bilden, finliret finns självklart i tråden

Just i det här fallet stod det inte mer i själva artikeln än i den här googleblänkaren
"14 maj kl 23.00. Denna tidpunkt är den sista gång någon har kontakt med Lena Wesström"

vilket innebär att vi har åtminstone tre kandidater till "sista" kontakt

Antar det som står i artikeln kommer från utredningen, där står 23.00. Vet inte om man kan dra några slutsatser av att det står "00", kan vara synonymt med 23-tiden.

Jag tror att vi inte kan ta tidangivelsen 23.00 bokstavligt. I flera tidningar har det sagts 23-tiden, tex i NA och Expressen.

Polisen/ÅK vill med sannolikhet hålla den exakta tidpunkten under sekretess och det gäller också med vem hon hade den kontakten.
"– Det vi vet är att man hade kontakt med henne vid 23-tiden den 14:e maj och tidigt på morgonen den 15:e maj ringer anhöriga till polisen och anmäler henne som försvunnen, säger Örebropolisens presstalesperson Christina Hallin till Nerikes Allehanda."
https://www.flashback.org/p65626232#p65626232
"Senast någon hade kontakt med henne var vid 23-tiden på måndagskvällen 14 maj."
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/foremal-hittat-i-sokandet-efter-lena-wesstrom-45/

------------------------

Även MV har varit svävande på den exakta tidsangivelsen:

MV 6/6:
"[...]Lw har på kvällen fått ett meddelande eller samtal strax före kl 23:00 av någon hon kände som fick henne att lämna lägenheten.[...]"
https://www.flashback.org/p64254923#p64254923

MV 28/7:
"[...]Han var den sista som hade kontakt med LW och det brukar sällan vara en lyckad kombination om man vill slippa skaka galler i en mordutredning.[...]"
https://www.flashback.org/p64761366#p64761366

MV 28/7:
"Då jag får information muntligt och det har minst sagt varit många klockslag jag tagit del av så vill jag inte sätta en exakt tidpunkt nu. Men ska försöka få det bekräftat vilken tidpunkt SD hade sista kontakten med LW. Det jag vet är att SD inledande lämnade en felaktig tidpunkt. Vilket kan vara naturligt då man inte kommer ihåg på minuten vem man pratade med eller chattar med. I vart fall dokumenterar inte jag när jag chattar ifall det inte sammanfaller med en tidpunkt man kommer ihåg ex, när nyheterna börjar eller man kollar på tvn samtidigt."
https://www.flashback.org/p64763031#p64763031

MV 13/9:
"När det gäller den exakta tidpunkten så har jag numera en sådan men den är ett avgörande bevis vid framtida rättegång. Så jag vill inte förstöra någonting med att lämna ut den. Men den är i närheten av dom tider som nämnts i tråden."
https://www.flashback.org/p65258035#p65258035
Citera
2019-04-15, 10:56
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad gäller EGT och ambivalent... är bara förnamnet som jag upplever det när jag läser tråden igen!

Intressant att JG är ute med HD:s mamma. Undrar om han skippat SD i geo-sammanhang/totalt?

När JG /HD:s mamma var ute på äventyr... framgår det om flera var med?

Är SD GM så får dom nog en del att förklara som Du skriver.

Och/eller pappan, då de verkar ha ett gemensamt geocachealias.

Häromdagen cachade både JG, SD, HD samt den sistnämndas förälder/-rar tillsammans.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-04-15 kl. 10:59.
Citera
2019-04-15, 11:34
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och/eller pappan, då de verkar ha ett gemensamt geocachealias.

Häromdagen cachade både JG, SD, HD samt den sistnämndas förälder/-rar tillsammans.

De har fått mycket tid tillsammans att gå igenom gemensamma förklaringsmodeller som kanske kommer behövas framöver...
Citera
2019-04-15, 11:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att vi inte kan ta tidangivelsen 23.00 bokstavligt. I flera tidningar har det sagts 23-tiden, tex i NA och Expressen.

Polisen/ÅK vill med sannolikhet hålla den exakta tidpunkten under sekretess och det gäller också med vem hon hade den kontakten.

Då är det ungefär som jag trodde även om det i artikeln stod "14 maj kl. 23.00 Denna tidpunkt ..." vilket gör att man kan tro att det är en exakt tidpunkt som menas.

Anledningen till att jag grävde i det här var att jag ville hitta någon "tung" uppgift som inte varit ute innan MV hintat om det i tråden. Jag hittade till exempel "kontaktinlägget" från MV den 6/6 (som du också hade med bland dina exempel) och kunde konstatera att åtminstone den ungefärliga tidpunkten för sista kontakten (men inte med vem) varit känd långt innan.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-04-15 kl. 11:58.
Citera
2019-04-15, 11:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Det som omintetgör Hidings "case" mot SD skulle alltså kunna vara att den exakta tidpunkten för hans chat med LW har läckt ut. Eller missförstår jag ditt inlägg?
Senast redigerad av Draifos 2019-04-15 kl. 11:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in