2019-04-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nu var det ju inte meningen att dessa tre skulle lede insatsen, det var tillfälligheterna som gjorde att dom kom i kontakt med Eric och dom försökte backa undan.

Återigen, även insatsstyrkan hade skjutit i det läget, resultatet hade blivit detsamma med skillnad att fler skott sannolikt träffat.

Hade poliserna stått som fån och gapat då Eric riktade vapnet mot dom, det hade varit att vara livrädd, och handlingsförlamad och DÅ hade det rört sig om poliser som inte skall vara ute i tjänst, eller poliser öht. Nu gjorde dom inte det, dom agerade, som dom är lärda att göra därtill

Det stod att Eric smög bakom poliserna in på en innergård. Man blir ju mer rädd när någon beter sig så istället för att försöka fly från polisen.
Citera
2019-04-15, 08:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Tänker inte pröjsa för AB men är detta en rekonstruktion? Den polis som sköt 12 skott står bakom ett träd med dylikt avstånd och ljus? Alla vitala organ i skydd och två kollegor som täcker? Är det rätt uppfattat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell/promo

Ja, det är bild ur fup efter rekonstruktion. Förtäljer inte om det är rådande ljusförhållanden, det får vi se när vi får fup själva.
Nej, bakom trädet står den manliga polis som nu åtalas för tjänstefel. Minns ej antal avfyrade skott, men det var 7-8st någonting.
Citera
2019-04-15, 08:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Släpp spåret du snöat in på grabben! se verkligheten du ska väl inte försöken inbilla fb s läsare att piketstyrkan med dess nätverk inte organiserar hela händelsen. Tror de snabbt uppfattat vilken figur som finns bakom glasögon med låtsasvapen utan hals ca 155 cm lång överviktig som rör sig långsamt det blir ett självklart mönster till downssyndrom
Detta hade de hur lätt som helst sett i desas kikare och nätverket hade hittat anmälan som pappan ringt in om.

Hade de tvingats till att skjuta verkanseld hade de satt en kula i benet inget mer. De skulle aldrig någonsin pepprat på i eldpanik med 25 skott som kunnat skada 3 dje man eller tom. dödat någon i perforin (runtomkring) så länge den misstänkte inte avfyrar något vapen.

Om det stämmer att du ska ansvara inom polismyndigheten med dina värderingar är det nog många som ställer sig
tvivelaktiga till detta. De flesta undrar nog var detta öht. kan ske i sverige rent geografiskt

Tag dina mediciner farbror.

Kulor ifrån ett vapen har samma skadeverkan, oavsett om den som blir beskjuten är swat utbildad, och oavsett om den som håller i vapnet är överviktig, smal, kort, lång, har downs syndrom, hemorrojder yadayadYada. Så enkelt är det.

Hur tror du det gått till i dom situationer då även insatsstyrkan skjutit en gärningsman

Alla jag känner tycker det går alldeles utmärkt.

Jag litar nog på att dom har bättre koll på detta, än en fåntratt på ett forum, med oförmåga att uttrycka sig begripligt i skrift, och som tror att downs syndrom innebär någon gudabenådad rätt att gå med vapen, och att polisens insatsstyrka har som syfte att se efter mongoloider
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-15 kl. 08:25.
Citera
2019-04-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ja merparten av dom ärenden jag varit på har det rört sig om plastvapen, men det hände aldrig att någon blev skjuten, eller att skott ens avlossats( det har dock hänt mot idioter som gjort utfall med kniv vet jag). Dock fick dom ofta titta in i pipan på sig Sauer(oftast MP5) lägga sig ned och hålla händerna synliga. Sen sökte man igenom dom och hittade vapnet och kunde se det var en plastreplika.

Riktiga vapen kunde man hitta under husrannsakningar hos kriminella lite nu och då.

Men ja det hände lite nu och då att pundare, ungdomar som ville spela allan" ...osv osv lekte med plastvapen, men man kan säga att dom insåg allvaret när poliser står med dragna vapen riktade emot dom
Rättelse: MP5 tillverkas av Heckler & Koch. I övrigt utan anmärkning.
Citera
2019-04-15, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Rättelse: MP5 tillverkas av Heckler & Koch. I övrigt utan anmärkning.

Det vet jag. Det jag menade var att det oftast var MP5 som användes, ibland även siggen, polisens vanliga tjänstevapen.

Men inser nu i efterhand att det jag skrev kan misstolkas.
Citera
2019-04-15, 09:59
Medlem
jjagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om en 3åring med down och asperger klarar av att öppna ytterdörren - då är den i princip "olåst". Vem som helst hade klarat av att låsa den så att 3åringen inte hade klarat av att rymma.

Vem som helst förutom en förälder som kanske lider av liknande problem själv, är missbrukare etc.

En treåring klarar mycket, min grabb plockade fram en stol för att komma åt där bilnyckeln hängde. Sen sprang han till bilen och satte i nyckeln och försökte starta, som tur var så stod bilen i uppförsbacke med ettan i och dragen handbroms. Iofs så har ej min grabb någon diagnos som Eric hade och som afrenblahablhaha har
Citera
2019-04-15, 10:08
Medlem
in-i-din-muns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
De skulle aldrig någonsin pepprat på i eldpanik med 25 skott som kunnat skada 3 dje man eller tom. dödat någon i perforin (runtomkring) så länge den misstänkte inte avfyrar något vapen.
Det kan jag hålla med om, fullständig panik. Av 25 skott träffade 3,, sämsta jag hört,, inte nog med att de inte kan behärska sig, de kan än mindre behärska dödliga vapen.

De kan gärna prata om terrordåd, eldstrider i tätbefolkat mm. i världen men här står de för lika mycket skottlossning själva.
Citat:
Tag dina mediciner farbror.
Vilka mediciner tar du själv då din desinformerande åsneknullare
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Ja det menar jag. När detta mål kom ut sade jag direkt att poliserna varit vettskrämda baserat på att de lossat många skott utan ett enda i retur mot ett ensamt mål i numerärt överläge. Det är helt psycho. Om det vore 5 beväpnade mål, slår jag vad om att det plötsligt funnits tid att invänta insatsstyrkan. Poliserna hade dött på fläcken om de försökt möta kompetent motstånd med den usla taktik de uppvisade.
Exakt

Dessa uniformpajasar försöker invagga att de skyddar befolkningen, de har ju inte ens förmåga skydda sig själva och begravningar samt beskyllningar det är vad befolkningen får av dem.
Citera
2019-04-15, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jjagare
En treåring klarar mycket, min grabb plockade fram en stol för att komma åt där bilnyckeln hängde. Sen sprang han till bilen och satte i nyckeln och försökte starta, som tur var så stod bilen i uppförsbacke med ettan i och dragen handbroms. Iofs så har ej min grabb någon diagnos som Eric hade och som afrenblahablhaha har

Precis, och en 20 årig förståndshandikappad har lättare att nå låset, och handtaget.

Just därför sätter man dit extralås, eller installerar ett larm.... Som skydd mot inbrottstjuvar.

Säker på att diagnoserna i din familj inte hoppat över en generation? Du verkar ju ha en del problem med fattningsförmågan
Citera
2019-04-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men pappans inställning är den att han ringer inte ens polisen när han upptäcker att sonen är borta. För sonen "brukade ju rymma" lite då och då. Inte så farligt - för någon..
Pappan letade först själv runt omkring,där Eric brukade vara. När han inte hittade honom kontakta han polisen. Han pratade även med en polis mellan fyra ögon och berättade att hans son hade rymt,han beskrev honom också.
Det var tidig morgon,relativt folktomt och lite trafik,pappan gjorde som dom flesta skulle ha gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av jjagare

Måste bara fråga dig OM du nu är polis (i höst), är du inte rädd att du sabbar bilden på poliskåren så som du håller på?

Om du inte vill spä på polishatet så får du nog lugna dig, dvs OM du nu är polis

Lycka till med livet
Men det är väl klart han inte är,har nog alla fattat vi det här laget.
Att polisen har rötägg vet alla,men så här skulle knappast en polis uttrycka sig,dygnet runt.
Citera
2019-04-15, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Pappan letade först själv runt omkring,där Eric brukade vara. När han inte hittade honom kontakta han polisen. Han pratade även med en polis mellan fyra ögon och berättade att hans son hade rymt,han beskrev honom också.
Det var tidig morgon,relativt folktomt och lite trafik,pappan gjorde som dom flesta skulle ha gjort.

Men det är väl klart han inte är,har nog alla fattat vi det här laget.
Att polisen har rötägg vet alla,men så här skulle knappast en polis uttrycka sig,dygnet runt.

Nej, dom flesta föräldrar tar det inte med en klackspark då ens treåring rymmer, händer sånt EN gång så är det RÖD alert tills ungen är under kontroll och tillsyn. Så enkelt är det med den saken.

Du skulle bara höra hur poliser kan uttrycka sig i slutna sällskap

Vetskapen om hur mycket min kommande position retar gallfeber på er foliehattar är tillräckligt för mig, vad ni sedan tror rör mig inte i ryggen
Citera
2019-04-15, 14:38
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Pappan kan inte beskyllas för nåt, han gjorde precis allt han kunde.
Citera
2019-04-15, 14:39
Medlem
Gällande åtalen är jag ganska säker på att de skjutande poliserna frias. Oavsett om skotten träffat i ryggen och målsägande vänt sig om/hållit på att vända sig om, så tror jag det bedöms som att "hotet" varit alldeles för överhängande och att poliserna befunnit sig i en både tuff, svår, stressad och pressad situation.

MEN! Den där polisinsatschefen (PIC) ger jag inte mycket för! Detta MÅSTE vara ett tjänstefel!
Han träffar alltså på Erics pappa som berättar att hans son med Down Syndrom är försvunnen i området. Han ger dessutom signalement på Eric. Trots detta ger PIC varken information eller signalement till dom berörda poliserna. Nu har det visserligen inte framgått om pappan nämnt för PIC att Eric hade/kan ha en leksakspistol med sig. Men om pappan gjort detta, så är det ju ÄNNU värre och ÄNNU mer anmärkningsvärt!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in