2019-04-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Själv reagerade jag på mammans glädje att det blir åtal, för att det på något sätt skulle visa att det inte var Erics fel. Som om hon tyckte det var bra att han blev skjuten i ryggen.

Han hade lina gärna nu när dött av första kulan, i stället för att en av de sista träffade så olyckligt. Hade det varit hans eget fel då?

Om poliserna gjorde rött eller fel med de sista kulorna är en annan sak. Det jag tycker är osmakligt är att mamman är glad för att de kanske gjorde något fel. Trots att det var helt rätt att skjuta till att börja med.

"Autism/Aspergers syndrom är ofta ärftligt och en nära släkting lider mycket ofta av liknande (om än mer eller mindre svåra) problem."

Det var också märkligt hur media tlllät mamman uppträda med nästan bar överkropp när hon intervjuades första gången angående sin sons död. Att visa pattarna vid det sammanhanget rimmade illa.. Inte ens den vuxna dottern som satt bredvid reagerade på detta (det har väl hänt förr..?).

Ansvarsfrågan tycks vara den som mamman vill få klarhet i. Jag kan utan rättegång säga att ansvaret ligger helt och hållet på föräldrarna. Alltid. Särskilt när det gäller en 3årings säkerhet.

Citat:
Det känns som en lättnad. Det känns som att vi tagit av oss en tung sten, en tyngd. All anspänning rann av, äntligen får vi veta att det blir åtal. Vi kommer få klarhet i ansvarsfrågan … vi kommer få upprättelse
Citera
2019-04-14, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Är du verkligen polis ? Jag tvivlar för du säger så uppenbara fel.

Läskunnig är du uppenbarligen inte heller.

Lycka till på kollo.

Återigen så krävs det inte någon märkvärdig hotbild för att få en sekretessmarkering.

Som sagt, det enda man gör är att ansöka(hos skatteverket), sen får man svar om det beviljas eller inte. Så och på intet annat sätt gick det till för mig/oss,:yes

Att man sedan skulle ha krav på sig att som sökande( som råkat ha gått phs ), känna till hela handläggningskedjan däremellan är nog en tro hos dig, som är följden av felande medicinering.

Så enkelt är det.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 14:32.
Citera
2019-04-14, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Instämmer och tillägger att eftersom poliserna inte uppfattar om det är down Erik eller sina kollegor som mosar på med skottsalvor bör de omedelbart fråntas sina vapen och ägna sig åt att sortera gem i källaren på bergsgatan ect.
De har drabbads av eldpanik vilket många kan göra i stressade krigsliknande situationer men skillnaden är att dessa poliser genomgått en krävande och gedigen utbildning på PHS och ska vara de som kan behålla lugn och arbeta metodiskt vilket inte skett här och vid flertal andra tveksamma insatser. De utbildas till att vara stresståliga och omdömesfulla för att inte sänka sig till gm nivå vilket detta tydligt visar att de gjort.

Ja det där är ju något grundläggande man lär sig redan vid värnplikten.
Dvs att det finns risk att ett gäng börjar skjuta i tron att de ser en fiende (som inte ens är där) och plötsligt ligger varenda värn och skjuter hejvilt rätt in i tomma skogen.

Instämmer i att det är uppenbart så att de kom i det närmaste vad som kan sägas var ren och skär panik (vilket givetvis är farligt och troligen även egentligen åtalbart).
Citera
2019-04-14, 14:13
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoot-out
Instämmer och tillägger att eftersom poliserna inte uppfattar om det är down Erik eller sina kollegor som mosar på med skottsalvor bör de omedelbart fråntas sina vapen och ägna sig åt att sortera gem i källaren på bergsgatan ect.
De har drabbads av eldpanik vilket många kan göra i stressade krigsliknande situationer men skillnaden är att dessa poliser genomgått en krävande och gedigen utbildning på PHS och ska vara de som kan behålla lugn och arbeta metodiskt vilket inte skett här och vid flertal andra tveksamma insatser. De utbildas till att vara stresståliga och omdömesfulla för att inte sänka sig till gm nivå vilket detta tydligt visar att de gjort.

Du blir inte magiskt en elitsoldat från SAS med 10 års erfarenhet från insatser i världens största skithål bara för att du är nyexad från PHS.

Utsätts du för en situation där du uppfattar att ditt liv är i fara så kommer du att få tunnelseende och din kropp och psyke kommer att utsättas för en enorm stress.

Vapenreplikan som Eric bar såg relativt realistisk ut när det råder tveksamma ljusförhållanden samt att du ogärna går fram på nära håll för att identifiera föremålet när föremålet befinner sig i händerna på en person som poliserna uppenbarligen uppfattade som aggressiv.

Av det som framkommit i artikeln från AB så förutsätter jag att det blir en friande dom. Samtliga poliser har befunnit sig i en nödvärnsituation.

Att det finns skott i ryggen är i princip inte relevant, när poliserna väl fattar beslutet att öppna verkanseld så finns det ingen återvändo. Kroppen är otroligt stressad och du får tunnelseende, du ser bara vapnet och hotet och när beslutet fattas att öppna eld så spelar det ingen roll vad den misstänkta gärningsmannen gör. Du skjuter tills målet ligger på marken.
Citera
2019-04-14, 14:19
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Läskunnig är du uppenbarligen inte heller.

Lycka till på kollo.

Återigen så krävs det inte någon märkvärdig hotbild för att få en sekretessmarkering. Vad jag som fd polis sen skulle ha att göra med skatteverkets handläggning av ärende förtäljer inte historien.
Det krävs en hotbild ja, och busringningar är det inte.

Jag börjar tro att du inte är polis utan en poliswannabe som pluggat in ett och annat om yrket. Och det handlar inte om att känna till skatteverkets handläggning, har man sekretess då vet man vad skatteverket kräver.
Citera
2019-04-14, 14:20
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det här är inte det Sverige jag känner, du insinuerar att det är förenat med livsfara att vistas utomhus nattetid med nåt som kan liknas vid en pistol. När blev detta land en livsfarlig krigsskådeplats ?

Nåt är fel med polisen, de är alltför glada att dra pistolen överlag nuförtiden och jag misstänker att utbildningen ändrats någon gång för kanske 10-20 år sen till mindre besinnat, mer våldsbenäget bland examinerade.

Själva nödvärnsförklaringen är jag tveksam till, i Stockholm innerstad är det inga problem få förstärkning och det inom några minuter. Som redan sagts, de borde avvaktat och spärrat av, kl 04 är det dessutom folktomt runtom så de hade tid invänta piketen och snarare försatte sig i nödvärn.

Hur smart är man dessutom att vandra in till inom 10m av potentiell eldstrid, har poliser inte stridsövningar i utbildningen.Är det inte du som påstår dig vara polis till vardags ?

För då faller det på plats att du helt skuldlägger ET och hans föräldrar samt stödjer de åtalade. Vad som däremot inte faller på plats är ditt sätt att skriva, som du vore minderårig skolmobbare.

Skrämmande tanke ifall åtalade poliserna också har sådan infantil personlighet och alltså ränner runt beväpnade.

I närheten av Erics bostad finns en ganska hårt trafikerad väg. Det är även skillnad i topografin, han kan få för sig att ge sig till någon höjd där han kunde ramlat. Saker som föräldrar till vanliga treåringar brukar beakta. Eric kanske hade mentalitet somen treåring men dock större och antagligt avsevärt starkare än den genomsnittlige treåringen. Om han går omkring med ett vapenliknande föremål och hanterar föremålet på ett sätt som kan få folk att uppfatta det som atthan hotar dem så utlöser han ju med sitt agerande en nödvärnsrätt (om än putativ). Där spelar ju inte hans handikapp i sig någon större roll. Du är inte skyldig att tåla ett skott från en normal tvååring som kommer tultande med en pistol heller om man jämför situationer.
Citera
2019-04-14, 14:21
Bannlyst
Citat:
Det krävs en hotbild ja, och busringningar är det inte.

Jag börjar tro att du inte är polis utan en poliswannabe som pluggat in ett och annat om yrket. Och det handlar inte om att känna till skatteverkets handläggning, har man sekretess då vet man vad skatteverket kräver.

Precis som jag skriver så kräver dom en motivering i en ansökan till varför man vill ha det, sen får man svar, ja eller nej. Mer än så behöver du som ansöker inte göra eller känna till, oavsett om du pluggat till astronaut eller gått PHS.

Och nej, det behövs ingen särskilt allvarlig hotbild för en sekretessmarkering.
Citera
2019-04-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Stod ytterdörren verkligen olåst? Var det inte så att Eric var smart nog att klara av att låsa upp?

Det här rymningsbenägenheten borde ju kunna stoppats enkelt med ett sjutillhållarlås och att man gömde nyckeln.

Är det någon som vet vilken typ av lås som fanns på Erics ytterdörr?

Om en 3åring med down och asperger klarar av att öppna ytterdörren - då är den i princip "olåst". Vem som helst hade klarat av att låsa den så att 3åringen inte hade klarat av att rymma.

Vem som helst förutom en förälder som kanske lider av liknande problem själv, är missbrukare etc.
Citera
2019-04-14, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du blir inte magiskt en elitsoldat från SAS med 10 års erfarenhet från insatser i världens största skithål bara för att du är nyexad från PHS.

Utsätts du för en situation där du uppfattar att ditt liv är i fara så kommer du att få tunnelseende och din kropp och psyke kommer att utsättas för en enorm stress.

Vapenreplikan som Eric bar såg relativt realistisk ut när det råder tveksamma ljusförhållanden samt att du ogärna går fram på nära håll för att identifiera föremålet när föremålet befinner sig i händerna på en person som poliserna uppenbarligen uppfattade som aggressiv.

Av det som framkommit i artikeln från AB så förutsätter jag att det blir en friande dom. Samtliga poliser har befunnit sig i en nödvärnsituation.

Att det finns skott i ryggen är i princip inte relevant, när poliserna väl fattar beslutet att öppna verkanseld så finns det ingen återvändo. Kroppen är otroligt stressad och du får tunnelseende, du ser bara vapnet och hotet och när beslutet fattas att öppna eld så spelar det ingen roll vad den misstänkta gärningsmannen gör. Du skjuter tills målet ligger på marken.

Mamman exempelvis påstod i en intervju ATT polisen sköt Eric i ryggen NÄR han låg på marken..
Det kanske är hennes sätt att försöka bearbeta sin sorg?
Citera
2019-04-14, 14:28
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis som jag skriver så kräver dom en motivering i en ansökan till varför man vill ha det, sen får man svar, ja eller nej. Mer än så behöver du som ansöker inte göra eller känna till, oavsett om du pluggat till astronaut eller gått PHS.

Och nej, det behövs ingen särskilt allvarlig hotbild för en sekretessmarkering.
Och den motiveringen måste bekräftas vilket du missat.

Att säga nån ringer nattetid och stönar/larvar sig är ingen hotbild.
Citera
2019-04-14, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag undrar ibland också vad en del inom media egentligen eftersträvar för reaktion hos läsarna. Ibland tycker jag mig kunna skönja en undermening som går i motsatt riktning vad man så att säga verkar vilja påskina. Exempelvis med Eric fallet. I samband med detta fick ju också någon journalist för sig att dra upp ett annat fall där polisen kommit och avväpnat en förståndshandikappad pojke i tonåren som rände omkring med ett ganska verklighetstroget leksaksgevär. Pojken som också poserade på bild med den kränkta fadern var större än fadern. Fadern var kränkt över att pojken blivit rädd vid polisingripandet. Fadern lade dock inte två sekunders tanke på att barn, eller andra som inte känner till eller förstår sonens handikapp kanske blir skrämd av se honom smyga runt med vad som ser ut som ett maskingevär. Eller om pojken, som påstods leka polis i insatsstyrka, hoppar fram och ska "arrestera" någon? Det är ju ganska lätt att tänka att det är just därför någon har påkallat polisen, den stackars handikappade har hotat någon.

Problemet inom media är att de bevakar brottslighet, men de har också har en massa åsikter utan att kunna ämnet. Det saknas juridiskt kunniga på svenska tidningsredaktioner. Det blir absurt när personen Oisin, som kommenterar rättsväsendet på Aftonbladet fått pris av advokatsamfundet för sina åsiktsförmedlingar. Det är så opartiskt och fel det kan bli. Jag tror att han och andra journalister också är ängsliga likt alla andra medborgare i dagens Sverige om vad och om vem man kan skriva om. Det patetiska är att alla väntar på klartecken från Leif G W om vad de kan tryggt tycka.

Det är känsligt med föräldrar till Down och andra medborgare som det är synd om, när samhället är emot institutioner och pengar saknas för att avlasta familjer. Det saknas en viktig detalj i hela denna härvan, och det är hur Eric var när han inte var så snäll som mamma nu framför.

Det som är kärnan i detta åtal är hur polisen uppfattade situationen, och hur Eric framstod, när han i mörkret viftade med en leksakspistol som uppfattades som ett riktigt vapen. Att en person som Eric ens var på den platsen är en omständighet åtalet bortser ifrån. En sak som är intressant ur journalistiskt perspektiv, för att granska åtalets juridiska grunder, och rättsväsendets objektivitet.

Det mest befängda i denna debatt är att folk vill att polisen bekämpar grov brottslighet utan att någon skadas! Bara i Sverige!
Citera
2019-04-14, 14:30
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du är inte skyldig att tåla ett skott från en normal tvååring som kommer tultande med en pistol heller om man jämför situationer.
Avlossade Eric skott ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in