2019-04-15, 01:29
Medlem
Njut av påskhelgen snart. Tråden kommer inte vidare nu, det behövs någon därute som kan utreda hur denna familj kunde gå under radarn trots att de var så väl bevakade av både hemlärare, två rektorer, arbetsgivare och sjukvård i form av en "skånsk" läkare (?). Fullt med professionella stöttare (?), ändå helt ensamma med sina tankar hela hösten (?), eller var det för genant att erkänna att de inte klarade av den långa julledigheten på egen hand...

Fanns det inte en enda människa de kunde ringa och beklaga sig för en sista gång?
Senast redigerad av rappytt 2019-04-15 kl. 01:35.
Citera
2019-04-15, 01:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har inte någon aning om vad du pratar om här - har du?
Vi har mig veterligen inga bevis för att någon släkting till någon familjemedlem tidigare postat i tråden - har du?

Ett så pass svagt underlag som polisen redovisade på PT för gemensamhetsteorin tarvar helt enkelt ytterligare förtydligande. Fallet är fullkomligt unikt, det har aldrig beskrivits tidigare att två psykiskt inte sjuka föräldrar under lång tid planerar mord på sina barn utan att man kunnat identifiera en utlösande orsak eller trigger.

Utan mer på fötterna håller helt enkelt inte slutsatsen:
• testamentet datum stämmer inte med senast sedd i livet datering för Hanna och det är uppenbart att hon skrivit på när texten varit dold.
• förklaringsbrevet är svårt att bedöma eftersom 90% ser ut att vara maskat, men de få kvarstående formuleringarna är väldigt udda och skulle egentligen bäst passa ihop med en skrivelse till myndigheter för att få mer hemundervisning, assistanshjälp eller liknande. Bortsett från den allra första raden som dock nästan ser ut som den skrivits till i efterhand.
• gammal mailkorrespondens i en framställd ”pekdator” är knappats bevis för att någon utpekad person verkligen själv skrivit texten.

Detta är allt polisen uppgett som underlag.

Detta ska uppväga att:
• morden snarast framstår som utförda av plötslig impuls i affekt. Inte sedan månader planerade
• mordmetoderna är handgripliga och brutala
• barnen hade inte på något sätt drogats i förväg, trots att det fanns sådana substanser i hemmet
• modern Hanna, den påstådda medgärningspersonen, hade inte suiciderat utan var själv strypmördad.
• Ingen låg död tillsammans med någon annan eller ens i samma rum, vilket ofta men inte alltid, förekommer vid gemensamma mord/självmord.
• Hannas ansikte var vänt direkt mot dörren vilket är en något ovanlig placering av kroppen hos någon mördaren älskat.
• forensiska analyser har visat att enbart en ensam förälder mördade bägge barnen.
• endast O har raderat en del av sina uppgifter på nätet före sin död. H’s sidor fanns kvar.

Visst kan det vara exakt som polisen uppgett, men man har bara låtit bli att berätta varför man är säker och vilka mer overdersägliga bevis man har.
Men fallet är extraordinärt - Bjärredhändelsen utgör en sjättedel av alla fall med dödligt våld i hela Region syd under 2018.
Hur ofta har tre om livet bragda personer hittats samtidigt på en plats i modern tid? Drottninggatan, Saliba morden och skolattentatet, kanske något fall till - och i Bjärred.

Det är därför i mitt yrke fullt rimligt att utredarna lämnar en utförligare redogörelse för sitt arbete om Bjärredsfallet, vad som gjorts och hur man kommit fram till slutsatserna. Redovisade underlag tynger inte ner vågskålen nog när så mycket talar emot.

Du behöver inte dela min uppfattning, men det är lite förmätet att därför be mig sluta posta här och hånfullt anse att jag är ”helförvirrad”.

Förundersökningssekretess gör inte undantag för ditt yrke. Beträffande ditt yrke så är det befogat att anse dig förvirrad. Följer du din egen logik kan du börja printa ut journalkopior och posta dem på Facebook, om vi börjar fördöma psyksjuka så kanske folk slutar vara psyksjuka. Det skulle väl vara fantastiskt om man kunde förekomma psykisk sjukdom så lätt? Scheissebilligt!?
Citera
2019-04-15, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Njut av påskhelgen snart. Tråden kommer inte vidare nu, det behövs någon därute som kan utreda hur denna familj kunde gå under radarn trots att de var så väl bevakade av både hemlärare, två rektorer, arbetsgivare och sjukvård i form av en "skånsk" läkare (?). Fullt med professionella stöttare (?), ändå helt ensamma med sina tankar hela hösten (?), eller var det för genant att erkänna att de inte klarade av den långa julledigheten på egen hand...

Fanns det inte en enda människa de kunde ringa och beklaga sig för en sista gång?

Det är sådana frågeställningar som antagligen kommer att vara förhanden för de forskare m. m. av olika yrkeskategorier som kommer att få ut uppgifter från olika instanser (givetvis mot sekretessförbindelse som vanligt). Och utifrån det kan man kanske komma till utarbetande av rutiner, checklistor m. m. som förhoppningsvis kan hjälpa att fånga upp sådana problem i någon framtid.
Citera
2019-04-15, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Du tar ut en enda mening ur ett helt inlägg. Dvs mitt inlägg #57882. Otroligt falskt och förljuget. Du försöker framställa något som inte finns. Så typiskt dig. Som du såg så skrev jag också att den hårda sekretessen beror med all säkerhet också på att det är ett GEMENSAMT beslut. Hade det INTE varit ett gemensamt beslut så hade vi troligtvis fått veta mer, om än inte fått se hela förundersökningen.

Varför kan de då inte uppvisa några som helst bevis för detta mer än ett brev på en hel A4 där 99% är svartmaskat?
Citera
2019-04-15, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Varför kan de då inte uppvisa några som helst bevis för detta mer än ett brev på en hel A4 där 99% är svartmaskat?

På grund av förundersökningssekretess? (Att man är förhindrad att visa upp bevis är inte detsamma som att bevisen inte finns).
Citera
2019-04-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
På grund av förundersökningssekretess? (Att man är förhindrad att visa upp bevis är inte detsamma som att bevisen inte finns).

Förundersökningssekretess gäller bara under tiden förundersökningen är aktiv - för att skydda utredningen. Så snart förundersökningen antingen gått till åtal eller lagts ner omfattas den inte längre av lagens skyddande förundersökningssekretess. Uppgifter som kan vara starkt kränkande för en individ kan omitteras till viss mån när protokollet lämnas ut till allmänheten, men "censur" av materialet skall ske restriktivt och med försiktighet och bara omfatta sådant som är uppenbart starkt kränkande för individen ifråga, död eller ännu levande. Därav vår förvirring och frustration här i tråden kring det extremt över-censurerade materialet som givits ut från utredningen av fallet.
Citera
2019-04-15, 04:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Helt frankt - du glömmer att den person som uppgav sig ha uppgifter från Os arbetskamrater fått en redogörelse för den bild O förmedlat till sina kollegor. Det var den bild O ville lämna ut och låtit arbetskamraterna få se.

Det framkommer inget om varför föräldrarna påstås ha gjort allt tillsammans eller varför O beklagade sig så mycket på arbetet. Var en förälder styrd av den andre?

Inte heller står det något i pm-et om att föräldrarna författade några brev. Det påstås att O gjort det men nämns inget om att H skulle deltagit. Var har du hittat det?

Jag tyckte initialt att pm-et kunde beskrivit ett trovärdigt scenario hur det hela kunde ha gått till. Men i relation om vad som framkommit hur barnen mördats, att H är ihjälstrypt, det märkliga testamentet och den snustorra rubriken på avskedsbrevet samtidigt som just Os arbetskollegor i hyllningsinlägg visat sig vara riktigt fel ute, är jag inte så säker på att den uppgivna bilden från Os arbetskamrater som förmedlades i pm-et stämmer med verkligheten.
Men det är som sagt mycket troligt den bild O ville förmedla.

Det stämmer inte vad du skriver, att det skulle vara O:s bild av vad som hände.

Jag citerar ur PM:et

"Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt."

Skulle verkligen O:s närmaste kollegor ljuga om en sådan sak?

Edit Jag tror snarare att här har vi sanningen och förmodligen finns alla dessa brev och digitala meddelanden till anhöriga på USB. Vilket klart visar att polisen har betydligt fler bevis för sin redovisning av förundersökningen.
Senast redigerad av 57Emma 2019-04-15 kl. 04:25.
Citera
2019-04-15, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det stämmer inte vad du skriver, att det skulle vara O:s bild av vad som hände.

Jag citerar ur PM:et

"Både OH och HB har spelat in digital meddelanden där de beskriver hur de tänker till sina anhöriga. De har skrivit många brev som också låg digitalt och inte skickades till anhöriga förrän efteråt."

Skulle verkligen O:s närmaste kollegor ljuga om en sådan sak?

Edit Jag tror snarare att här har vi sanningen och förmodligen finns alla dessa brev och digitala meddelanden till anhöriga på USB. Vilket klart visar att polisen har betydligt fler bevis för sin redovisning av förundersökningen.

Var det inte någon skribent som upprört dementerade brevens existens och rent av delade ut telefonnumret i tråden till O:s chef med uppmaningen att ringa och kolla?

Samtidigt får man uppfattningen att PM:et är ett resultat av information direkt från kollegorna. Själv vet jag att det trollas friskt i tråden eftersom jag har det fullständiga PM:et.
Citera
2019-04-15, 06:51
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Var det inte någon skribent som upprört dementerade brevens existens och rent av delade ut telefonnumret i tråden till O:s chef med uppmaningen att ringa och kolla?

Samtidigt får man uppfattningen att PM:et är ett resultat av information direkt från kollegorna. Själv vet jag att det trollas friskt i tråden eftersom jag har det fullständiga PM:et.

Ja, helt klart är det någon som trollar i denna härva eller rentutav far med osanningar
Citera
2019-04-15, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Flashig, istället rekommendera Solglittret paus , varför tar du inte själv paus och njuta av påsken? Du litar väl på polisen? Då så för din del väl finns ingen anledning att driva här.
Låt oss andra diskutera , vi som ifrågasätter polisens analys. Så gör du dig nu en tjänst och vila. Du skulle må bra av det.
Ovan är din kommentar till Solglittret , besserwisser kommentar, hur känns det själv att få den?
Jag tror inte du är intresserad av familjen i Bjärred. Du verkar ha gett dig rollen som polisens försvarare. Men inte ens polisens jurist Anevski försvarar polisen när man ringer henne.

Du har väl förstått att det är hon som har maskat förundersökningen? Det var hon som höll i tuschpennan i polisens stora ”mörkläggning”.

Jag brukar inte infoga emojis så jag ler bara lite överseende inombords.
Citera
2019-04-15, 07:06
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Jag har också det fullständiga PM:et och jag tror att informationen från kollegorna stämmer.
Citera
2019-04-15, 07:15
Medlem
Nu skall jag vara arrogant och rekommendera Emma o Armstark en sak. Ring ni Anevski. Vad väntar ni på ? Är ni rädda för att hon skall säga samma sak till er? El om ni inte vågar ringa läs Hannas obduktionsrapport en gång till. Den delen har Anevski med flit inte maskat. Hon kunde göra det men gjorde inte för hon vill att man skall dra sin egen slutsats. Det var det hon sa till mig. ” dra din egen slutsats”. Trots att hon är anställd hos polisen säger hon så. Hon borde väl säga att Hanna har mördat barnen.....
nej hon säger tvärtom. Kolla fub där har hon inte maskat. Där det står:
Hanna har blivit mördat. Precis som sina barn. Det finns en enda mördare och tyvärr är det Oskar. Synd om hans anhöriga men fakta är fakta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in