2019-04-15, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
I FUP:en finns ett PM gällande Familjerätten, att det finns ett ärende gällande faderskapsutredning, icke folkbokfört barn och mor. Vet inte hur man brukar gå tillväga, om mamman är officiellt gift och får barn. Kanske måste man få tag i Emmanuel och låta honom yttra sig innan faderskapet kan registreras på Mats. Och han är ju på walkabout fortfarande....

Familjerätten i Sverige har överhuvudtaget inte nån tillgång till andra länders databaser över äktenskap etc. utan man går på vad den som är målsägande för ärendet uppger och kompletterar vid behov med DNA-test på "potentiella föräldrar" och barnet.
Citera
2019-04-15, 09:59
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Föräldrarna och barnet har en extrem diet.
Läkare har konstaterat att barnet är undernärt.
Du tänker förkylningsvirus.
Ok.

Ja, däremot är jag inte helt säker på att dieten är hela orsaken till undernäringen. Min anhörige har betydligt större erfarenhet av undernärda barn än en barnläkare som kanske aldrig tidigare träffat på barn med dessa sjukdomar.
Citera
2019-04-15, 10:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det verkar så. Har skrivits om det tidigare i tråden, bl a här: (FB) Föräldrar svältfödde barn, veganer Gbg ? och här: (FB) Föräldrar svältfödde barn, veganer Gbg ?

Vet inte om hon har nån adress registrerad över huvud taget, men om hon skriven i Australien skulle hon ha sökt uppehållstillstånd innan hon reste in, vad jag förstått.

Sverige har inga visumkrav för resenärer från australien så man kan vistas här i 3 månader utan problem. Nu verkar hon ju ha varit gift med en eu-medborgare och har sannolikt fått permament uppehållstillstånd i något eu-land och det gäller även i Sverige.
Citera
2019-04-15, 10:33
Medlem
Konsumkassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sverige har inga visumkrav för resenärer från australien så man kan vistas här i 3 månader utan problem. Nu verkar hon ju ha varit gift med en eu-medborgare och har sannolikt fått permament uppehållstillstånd i något eu-land och det gäller även i Sverige.

Ja, hon kunde vara här i tre månader. Nej, hon var inte gift med en EU-medborgare utan en australiensisk man. De tycks dock ha separerat runt 2013.

Hon har inte uppehållstillstånd i Sverige.
Citera
2019-04-15, 10:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Ja, hon kunde vara här i tre månader. Nej, hon var inte gift med en EU-medborgare utan en australiensisk man. De tycks dock ha separerat runt 2013.

Hon har inte uppehållstillstånd i Sverige.

Vi vet dock inte om hon fått uppehållstillstånd som samväldesmedborgare i Storbritannien vilket också är giltigt i andra EU-länder. Har en släkting som är ihop med en samväldesmedborgare som är född i f.d. brittisk koloni men som idag är bosatt i Storbritannien med permanent uppehållstillstånd. Idag får han t.ex. bosätta sig i Sverige, men efter Brexit måste han söka uppehållstillstånd.
Citera
2019-04-15, 11:35
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag tvivlar på att de ens gift sig "officiellt"...

Citat:
...i de allra allra flesta fall kan du helt enkelt bara skicka in namnändring, typ "Byte av efternamn till Marshall utifrån att killen jag lever med har efternamnet Marshall" utan vidare krav på dokumentation eller äktenskap eller dylikt. .

Hennes ex verkar av bloggen att döma betydligt mer redig än Mats. Han verkar vara en äventyrartyp, bloggare och författare, inte koppartrådszigenare. Finner det troligare att Emmanuel och Nia varit eller är gifta, än att hon tagit sig namnet Marshall ändå. Australien är ganska konservativt vad gäller synen på familjen och Nia verkar ju ha flippat ur allt mer under resans gång. Nu har jag bara snabbkoll på bloggarna att gå på, men Emmanuel postar info hur man flår en känguru och grillar över öppen eld osv. Nia blir luftarian och man kan tänka sig det är en reaktion.

Citat:
Familjerätten i Sverige har överhuvudtaget inte nån tillgång till andra länders databaser över äktenskap etc. utan man går på vad den som är målsägande för ärendet uppger och kompletterar vid behov med DNA-test på "potentiella föräldrar" och barnet.

Det stämmer troligen att familjerätten inte har tillgång till databaser. Däremot måste de kunna göra en förfrågan till ett civiliserat land som Australien och räkna med att få svar på om en person är formellt skild eller ej.

Citat:
Ja, däremot är jag inte helt säker på att dieten är hela orsaken till undernäringen. Min anhörige har betydligt större erfarenhet av undernärda barn än en barnläkare som kanske aldrig tidigare träffat på barn med dessa sjukdomar.

Men om vi funderar vidare. Kan det inte finnas olika sorters undernäring och felnäring?

De här föräldrarna har gett barnet endast vegansk mat och eftersom de trodde hon var allergisk eller autoimmun, var det dessutom en extra begränsad ensidig vegankost. Allt annat är giftigt, ost t ex innehåller morfin så det gick inte ge flickan. Hon hade alltså svår mineral- och vitaminbrist, sannolikt proteinbrist för att hon är felnärd. De hade resurser att ge barnet riktig mat men valde bort det medvetet, fattade inte ens att barnet svalt utan följde sin knäppa ideologi.

Din anhöriges erfarenheter, är de av svältfödda veganbarn = Ilandsproblem eller av barn som svältfödda generellt = Ulandsproblem? En vettig förälder till ett svältande barn stoppar i det allt som finns att få och tvekar inte en sekund att ge animalisk mat, i nödfall insekter, självdöda djur eller vad som helst bara barnet får i sig nåt.

Jag jämförde också med de energiska anorektikerna i ett tidigare inlägg, som är magra som skelett men toktränar ändå. Vad beror det på?
Citera
2019-04-15, 15:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Din anhöriges erfarenheter, är de av svältfödda veganbarn = Ilandsproblem eller av barn som svältfödda generellt = Ulandsproblem? En vettig förälder till ett svältande barn stoppar i det allt som finns att få och tvekar inte en sekund att ge animalisk mat, i nödfall insekter, självdöda djur eller vad som helst bara barnet får i sig nåt.

Det är alltså barn med olika typer av tarmsjukdomar vilket gör att de har svårare att ta upp näring och skillnaden mot veganbarn är ganska liten. Det kan vara olika typer av ämnen man lider brist på, veganbarn får t.ex. i sig relativt mycket kolhydrater och kan omsätta det till fett vilket barn med tarmsjukdomar kanske inte kan.
Citera
2019-04-15, 16:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det är alltså barn med olika typer av tarmsjukdomar vilket gör att de har svårare att ta upp näring och skillnaden mot veganbarn är ganska liten. Det kan vara olika typer av ämnen man lider brist på, veganbarn får t.ex. i sig relativt mycket kolhydrater och kan omsätta det till fett vilket barn med tarmsjukdomar kanske inte kan.

Det är näringstillförseln det varit fel på med denna lilla flicka, inte näringsupptaget, så jag tycker inte man kan jämföra.

Men är det inte lika bra att avbryta diskussionen här? Jag litar på vårdpersonalen och provresultaten. Dessutom har vi FUPen med föräldrarnas egna uppgifter att stödja oss på. Men om du hellre litar på vad din anhörige såg, så ok, då kommer vi inte längre nu.

Det kommer bli rättegång så småningom och då kommer båda vinklarna säkerligen upp.

Och det är självklart positivt att flickan ändå hade såpass vigör att hon orkat leka, när din anhörige såg henne. Det ger hopp om att det kommer gå bra för henne nu när hon får vård. Viktigast av allt.
Citera
2019-04-15, 17:28
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

En undersökning på sjukhus med diverse tester slår högre än en påstådd snabb okulär besiktning från din läkarvän. Åtminstone för mig.
Enligt uppgift var ju exempelvis halterna av B12 knappt mätbara. Något som är logiskt om den ammande modern och barnet inte åt något animaliskt öht.
Mina pengar ligger fortfarande på att barnet var undernärt pga den torftiga födan och inte pga maginfluensa eller förkylningsvirus.
Citera
2019-04-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Mina pengar ligger fortfarande på att barnet var undernärt pga den torftiga födan och inte pga maginfluensa eller förkylningsvirus.

Dina satsade pengar ligger i linje med skäl för häktningen.

Det här är mycket sjuka människor. Den som relativiserar det, är dum i skallen.
Citera
2019-04-16, 11:46
Medlem
soffdynans avatar
https://nouw.com/midfr*st

Pappans blogg från 2005 o några år framåt.

https://www.instagram.com/midfr*st/

*=o
Citera
2019-04-16, 14:04
Medlem
Bröstmjölkens kvalité avgörs mycket av vad mamman äter. Lever då mamma på skalat äpple, gurkstavar och Citodon så blir mjölken näringsfattig. Detta då utöver att en ettåring skall ha mer än bröstmjölk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in