Är det bara jag som reflekterat över att moderns namn, Isniaty, kan låta snubblande likt
Insanity...?
Fadern, Mats, påstår i förhör att han har ADHD och Autism, men är det nånstans styrkt, eller kommer det framgå i §7-utredningen (vad nu det är)?
Jag tycker mest det är tragiskt överlag, dels att människor kan vara i så dålig kontakt med den verklighet vi lever i, men framförallt att deras vanföreställningar drabbar deras barn, som ju rimligen är fullständigt oskyldigt.
Angående svält så tycks det ju vara svårt, åtminstone för en lekman, att se på ett barn att det svälter.
Men jag minns att jag läst att när någon varit utsatt för svält under X tid, så kommer personen ha svårt att tillgodogöra sig näringsämnen under viss tid framöver. Kroppen har liksom satt ribban för vad som är "normal mängd föda" och den måste höjas långsamt, annars blir resultatet magproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Starving patients can be treated, but this must be done cautiously to avoid refeeding syndrome.[14] Rest and warmth must be provided and maintained. Small sips of water mixed with glucose should be given in regular intervals. Fruit juices can also be given. Later, food can be given gradually in small quantities. The quantity of food can be increased over time. Proteins may be administered intravenously to raise the level of serum proteins.[15]