Citat:
Ursprungligen postat av
SmurfSmurf
Precis, det är i början när mjölkproduktionen ska ställa in sig och bara under ökningsdagarna. Det är egentligen inte fel att amma så länge, som komplement. I Sverige rekommenderar man amning upp till 1 år och gärna längre men det är få föräldrar som fortsätter. WHO rekommenderar upp till 2 år och gärna längre (!)
Mammans mjölk torde blivit allt mer näringsfattig eftersom hon uteslöt saker ur kosten. De trodde ju flickan fick allergiska reaktioner av ämnen som passerade över i mjölken. Kan inte avgöra hur pass sannolikt det här är.
Det här brottet hon hade på käken har vi också. Läste nånstans (FUPen tror jag) att det kunde ha hänt redan vid förlossningen, som var lång och svår. I så fall har ju stackars flickan aldrig kunnat äta ordentligt. Det är i vart fall nåt hon gått med ett tag och inte fått vård för. Fruktansvärt. Man kan ju undra om föräldrarna verkligen inte märkt nåt, hon borde haft ont och blivit svullen även om det var ett okomplicerat rent brott.
Är det inte föräldrarna som påstår att käkfrakturen inträffade då? Jag läste kanske lite slarvigt men jag fick det till att det var pappan som ansåg att brottet kunde ha inträffat då eftersom han tror att hon satt fast i förlossningskanalen. På så sätt är han såklart helt oskyldig (trots att vettiga människor söker vård vid förlossningar). För övrigt fruktansvärt provocerande att han medger att dottern kräktes efter att ha slagit i huvudet men inte förstår att det är problematiskt.
Precis, det är inte fel att amma länge, så länge mamma och barn vill det. Jag fick själv förklarat för mig på BVC att runt ett års ålder kan en amningssession beräknas motsvara ett LITET mellanmål och runt två års ålder bör man likställa det med dryck, exempelvis ett glas mjölk. Med andra ord ingenting man ska ha som grund för sitt matintag...