2019-04-14, 15:18
Medlem
Angående chilensk medborgarskap (nacionalidad):

1.Jus Solis
Alla födda i Chile

2. Jus Sanguinis
Alla barn till chilenare (som registreras i någon chilensk ambassad) som bor i utlandet

3. För utländska medborgare
Över 18 år, som avsäger sig sitt ursprungliga medborgarskap
som bott i Chile minst 5 år (legalt) och att den som söker kan bevisa att denne kan försörja sig.

4. Speciella medborgarskap (med lagens nåd- Gracia de la Ley)
Beviljas dem som har på något sätt utmärkt sig i Chile eller av andra orsaker inte fyller kraven för medborgarskap i de tidigare 3 punkterna. (används väldigt sällan).

Vad jag har förstått på chilenska nyheterna så är det enligt sista punkten som barnen skulle kunna beviljas medborgarskap i Chile. (är inte säker)

Det som också sägs är att morfadern aldrig registrerade Amanda som chilenare men det är bara en formalitet.

Källa:
https://media.mineduc.cl/wp-content/...adania-Web.pdf
Senast redigerad av vitasicamica 2019-04-14 kl. 16:04.
Citera
2019-04-14, 15:29
Medlem
Stigmata01; Ungefär det svar jag fruktade.
Men tack i alla fall !
Citera
2019-04-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Tänkte precis fråga detsamma. Vad jag hört är det endast ryktet som säger detta. Han kan lika gärna sitta och skrocka i Algeriet vi det här laget

Mycket möjligt att det stämmer att han var utmärglad och svag. Det kan hänga ihop med svår magkatarr och magsår, som brukar uppträda hos stridande förband.
Man såg ju även kraftig viktminskning hos de reguljära trupper under WW2 som hade gott om mat.

Nu vet vi ju att IS regelbundet använde piller för att hålla sig stridbara, och dessa piller, kan ju få krigarna att tappa aptiten (på mat).

Men Algeriet Hur fan skulle han ha tagit sig dit då ?

Nån måtta måste det väl vara på konspirationstankarna. Det är en jättesträcka mellan Syrien och Algeriet. Algeriet ligger i Afrika bredvid Marocko. Medans Syrien ligger bredvid Irak
Nej om du vill hitta på en riktig konspirationsteori så dra till med att Skråmo var CIA agent och nu befinner sig på på Fort Bragg ? Eller varför inte att han befinner sig i Israel, Thailand, eller Malmö eller Oslo för att hitta på något ännu knasigare

Citat:
Ursprungligen postat av vitasicamica
Det som också sägs är att morfadern aldrig registrerade Amanda som chilenare men det är bara en formalitet.
Källa:
https://media.mineduc.cl/wp-content/...adania-Web.pdf

Men just formaliteter brukar inte var så enkla i dessa länder. Medans det kanske går per automatik i flera Väst-länder så kan det bli knepigt med länder som har annan byråkrati.
Morfadern skulle passat på innan flickan fyllt 18 år, dvs då jag antar att han var vårdnadshavare, förmyndare. Nu vet jag inte om flickan någonsin bott i Chile. Jag skriver flickan för att hon var flicka då
Låter som en hård nöt att knäcka
Citera
2019-04-14, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Dessa anhöriga som bråkar och har sig. De vill väl ha jävla ambulansflyg till Sverige och gratis vård. För ungar som vi absolut inte vill ha hit. Skulle sätta en jävla praxis när svenskar som sköter sig får noll sådan hjälp om de råkar illa ut på turistresa. Här är det inte direkt ens en turistresa.

Nu öppnade det ju upp sig en lösning. Låt Chile ta hand om dom och om de har svensk medborgarskap dra in denna. Måste bli lite signalpolitik.

Ambulansflyg är ju bara motiverat för dem som inte kan få vård på plats. Och behöver sköterske/läkar-övervakning under hela flygningen. Tex de som är medvetslösa, behöver hjärtövervakning, respirator mm. En plats på ambulansflyg Syrien till Sverige kostar väl 1,5 miljon kan jag tro.
Dessa flyger ju inte enligt tidtabell, utan kostnaden kan ju skifta efter omständigheterna.

Så klart att nu skrikvänstern och stenkastarvänstern som hävdar Värdegrunden, Fredens Religion, blaj blaj nu kommer att gå bananas att alla IS-änkorna måste åka ambulansflyg, fast som fullt frisk så är det lika obekvämt/bekvämt som på ett vanligt flyg. Sittplatserna är likadana
Eller skicka regeringsplanet direkt nu för fan...

Nä skicka ner Kaosblattarna Löfvén, Margot, Lövin och hela jävla PK-Patrasket dit på enkel biljett, de gör sig bäst att stanna kvar i Syrien för gott -- här gör de fan ingen nytta, bara lika mycket kaos som de skitkaosfolk de tar hit
Citera
2019-04-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Mycket möjligt att det stämmer att han var utmärglad och svag. Det kan hänga ihop med svår magkatarr och magsår, som brukar uppträda hos stridande förband.
Man såg ju även kraftig viktminskning hos de reguljära trupper under WW2 som hade gott om mat.

Nu vet vi ju att IS regelbundet använde piller för att hålla sig stridbara, och dessa piller, kan ju få krigarna att tappa aptiten (på mat).

Men Algeriet Hur fan skulle han ha tagit sig dit då ?

Nån måtta måste det väl vara på konspirationstankarna. Det är en jättesträcka mellan Syrien och Algeriet. Algeriet ligger i Afrika bredvid Marocko. Medans Syrien ligger bredvid Irak
Nej om du vill hitta på en riktig konspirationsteori så dra till med att Skråmo var CIA agent och nu befinner sig på på Fort Bragg ? Eller varför inte att han befinner sig i Israel, Thailand, eller Malmö eller Oslo för att hitta på något ännu knasigare

Men just formaliteter brukar inte var så enkla i dessa länder. Medans det kanske går per automatik i flera Väst-länder så kan det bli knepigt med länder som har annan byråkrati.
Morfadern skulle passat på innan flickan fyllt 18 år, dvs då jag antar att han var vårdnadshavare, förmyndare. Nu vet jag inte om flickan någonsin bott i Chile. Jag skriver flickan för att hon var flicka då
Låter som en hård nöt att knäcka

Jag tror att det är just i Chile så går det nog ganska snabbt att ordna. De har erfarenhet av just sådana ärenden (Amandas fall inte barnens) eftersom det var över 1 miljon människor som flydde under diktaturen.
Citera
2019-04-14, 18:41
Medlem
Morfar söker ta sig in i Syrien igen:
Citat:
Morfadern Patricio Galvez vill ta hem barnen till Sverige så fort som möjligt och orkar inte vänta på att regeringen ska handla.

Just nu är han på väg till Syrien för att försöka få kontakt med kurdiska myndigheter.

– Jag är fast på irakiska sidan. Min plan är att först komma till andra sidan gränsen och sedan börja prata med olika myndigheter och ta reda på om de har kommit i kontakt med UD, säger han till Expressen.
---
Hur det kommer att gå för Patricio att försöka föra samtal med kurderna är oklart, men han är beredd att pröva allt.

Han säger att han själv inte har fått besked från svenska myndigheter, men att han har hört på avvägar att kurderna för samtal med UD.

– Jag har bara hört att de har haft kommunikation. Jag blir bara mer desperat. Jag vill också göra det här på rätt sätt, jag vill inte riskera barnens säkerhet.
---
– Framförallt den stora pojken mår jättedåligt psykiskt. Han har upplevt fruktansvärda händelser. Han kan ha sett sina föräldrar dö, jag är väldigt orolig för honom, säger Patricio Galvez.

Ranstorp:
Citat:
Eftersom det inte finns lagligt stöd för myndigheterna att ta IS-barnen från föräldrarna utan att plocka hem dem också, har frågan blivit ett rejält dilemma för regeringen.

Trots att båda föräldrarna är döda i fallet med Michael Skråmos barn menar terrorexperten Magnus Ranstorp att det finns problem med att låta morfadern ta hem dem.

– Först måste han ha papper från UD och myndigheter med intyg om att han är den juridiska personen man kan släppa barnen till. De kurdiska myndigheterna vill ju gärna att den svenska regeringen öppet ska deklarera att det är okej att släppa dem, vilket de inte har gjort ännu, säger Ranstorp.

Kan inte detta räknas som ett särskilt ömmande fall?

– Problemet är att man öppnar upp ett prejudikat. Det kommer väckas frågor om varför inte de andra barnen också får komma hem.
https://www.expressen.se/gt/patricio...nen-desperat-/

Sista raderna är nog den huvudsakliga orsaken till att man dröjer från Sveriges sida. Det finns 64 IS-barn som sägs vara svenska, samt mödrar/änkor och även några överlevande manliga IS-jihadister som är fäder. De är sannolikt de mest ruttna som nu är kvar och tillfångatagna. Tar man "hem" det här patrasket blir det svårt att få de dömda, och det borde pågå förhandlingar med andra länder hur man ska lösa den rättsliga biten.
Citera
2019-04-14, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
...

....

?? Jag vet ju ingenting om barnets hälsostatus, men när en sond förs ner i svalget via näsan så om sväljreflexen finns så åker slangen förhoppningsvis ner i matstrupen, esofagus, direkt. Om ingen sväljreflex finns eller är för svag så riskerar slangen att hamna i lungorna.

Trodde folk visste sådana basala kunskaper
Det kan bli livshotande om sonden åker ner i lungorna

Sondmatning är alltså inget att hålla på med i ett flyktingläger, nej det ska skötas på sjukhus, eller under uppsikt av vårdgivare

Man kan i och för sig operera in en "knapp" eller "shunt" i bukväggen om det inte går att lägga en sond den vanliga vägen

Små barn är svåra att sätta dropp på, eftersom kärlen är så små
Trodde folk visste sådant här ?

.....

Om någon saknar sväljreflex så sätter man en sond genom näsan och svalget till matstrupen. Saknas sväljreflex så rinner vätska och mat ut genom munnen, näsan eller backar upp ur matstrupen och kanske ned i luftstrupen.

Precis som när man intuberar för att ge narkos så finns risken att man väljer fel strupe. Efter att man satt en sond eller "tub" så kontrollerar man därför att man hamnat rätt. Tillvägagångssätten är desamma oavsett sväljreflex finns eller saknas. Men det är inte bra att "blåsa upp magsäcken" med andnings- och narkosgaser. Att tillföra sondnäring till lungorna är som ett slags dränkning. Man sätter sond på medvetslösa människor som ligger på rygg, då de kan backa kräkningar som rinner upp genom matstrupen och rinner ned i luftstrupen, för att sväljreflexen kan saknas vid medvetslöshet. (Viktigast för människor i den situationen är att bli lagda i framstupa sidoläge).

För att kunna ge intravenösa "dropp" så krävs ffa god hygien. För små barn och sköra äldre människor får man använda mindre nålar, men det viktigaste är hygienen.
Citera
2019-04-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Michael Skråmo (etnisk svensk?) aka Abdul Samad al Swedi har nyligen spelat in ett videoklipp där han uppmanar andra "svenska" muslimer att ansluta sig till IS och slåss för Kalifatet.

Abdul Samad al Swedi heter egentligen Michael Skråmo, är född i november 1985 och kommer ursprungligen från Norge, men är uppvuxen i Göteborg. Han konverterade till islam åren 2004–05.

http://gudmundson.blogspot.se/search...el+skr%C3%A5mo

Skråmo har enligt Gudmundsons blogg två barn och en konvertithustru. Enligt Expressen/GT tog han med sig hela familjen och flyttade ner till al-Raqqah i Syrien för att ansluta sig till IS.

- Han var en glad pojke som växte upp i Göteborg och spelade med i ett band - men förändrades radikalt efter att han konverterade, säger en nära anhörig till Expressen/GT.

http://www.expressen.se/gt/michael-2...l-is-i-syrien/

Han hade en blogg 2007 där han bland annat ifrågasatte bilden av islam, men skrev även om TV-serier. Ett utdrag:

Serien Heroes skall ha börjat igen .. jag har väntat och väntat..
det är crack för mig.. först kolla jag på serien Lost och var hellt Lost in i den serien.. trode inget kunde toppa det, folk snacka om prison brake näää inget för mig massa dudes i prison, jag såg Oz serien Finns ingen bettre Prison serie en den.men sedan hörde jag om HEROES..

http://metrobloggen.se/illuminated/author/abdsalaam

Spretig och dålig svenska, men killen tycks behärska arabiska flytande. Vore kul om någon arabisktalande person kunde avgöra hur bra hans arabiska är. Har han svensk brytning?

Skråmo riskerar att förlora sin lägenhet då han inte längre betalar hyran:

http://www.expressen.se/gt/skramo-be...a--kan-vrakas/

Någon som vet mer om denna islamist?

EDIT: Det här måste vara hans adress: http://personer.eniro.se/p/michael+s...=g%C3%B6teborg

Michael Skråmo
Lufttrycksgatan 11, 1202
41840 GÖTEBORG

han är väl inte svensk utan kommer från norge. åkte han till skitlandet syrien med bidrag?
man åker väl inte och joinar isis om man inte hatar vita människor som inte är muslimer, utan för man samtycker med halshuggning, våldtäkter, tvångsgiftemål., sexslavhandel och annat som bara skitiga muslimer kan.
Citera
2019-04-14, 19:44
Medlem
latinamerikanske skiten lever ju på svenska skattebetalare så han kan ta det lilla han äger och åka hem till skitlandet chile där han kommer ifrån. hur får man råd att åka till ett muslimskt skitland som syrien när man själv lever på bidrag och påstår sig vara hemlös?
Citera
2019-04-14, 22:47
Medlem
I podden God Ton meddelar Jesper Ström att Skråmo blev skjuten i nacken i Baghouz på söndagen, blev förlamad från nacken och nedåt och dog 2 dagar senare. Inga närmare detaljer än så.

Ungefär efter 1.17
https://poddtoppen.se/podcast/137201...n-jesper-soder

I Agenda ikväll togs togs IS-barnen upp. Mest intressant att sossen Kenneth G Forslund, ordförande i utrikesutskottet, säger att det kan vara aktuellt att åtala vuxna på plats.

Ser ut som att Sverige letar efter en lösning för att inte få "hem" jihadisterna utan att de istället döms i regionen- vilket då försvårar för barnen att transporteraras till Sverige, något som knappast fungerar utan att föräldrarar medföljer. Därför segar man förmodligen på besluten.

Britterna har en lösning på gång med Irak, kan det vara denna som även Sverige överväger ?
Citat:
@MagnusRanstorp

British jihadists who fought for ISIS could be tried at an international tribunal in Iraq. Under the plans, UK government would pay “large sums” to the Iraqi government to try to jail British nationals.
https://twitter.com/MagnusRanstorp/s...77241200316416
Senast redigerad av Batuta 2019-04-14 kl. 22:54.
Citera
2019-04-14, 22:58
Medlem
ensampappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noIQKevin
latinamerikanske skiten lever ju på svenska skattebetalare så han kan ta det lilla han äger och åka hem till skitlandet chile där han kommer ifrån. hur får man råd att åka till ett muslimskt skitland som syrien när man själv lever på bidrag och påstår sig vara hemlös?
Men snälla, följ med lite i svängarna. Den du pratar om som var hemlös och gick på bidrag var en helt annan man än morfadern. Samma namn men en annan person.
Citera
2019-04-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noIQKevin

Varifrån har du fått uppgiften att han lever på bidrag och är hemlös? Tar gärna källa på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in