2019-04-14, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Då är du ännu dummare än jag trott hittills. Kära nån - du har suttit här ett år och läst att familjen tagit sitt och barnens liv pga barnens sjukdomssituation. Där finns även intyg på att båda barnen hade ME. Och du förstår inte vad som låg till grund för deras mord- och självmordspakt?

Vem är det som är dum? Den som ifrågasätter en mördares ursäkter eller den som köper det rätt av utan att ens reflektera över att det kanske inte är sant? Har man så låg moral så man kan mörda så kan man troligtvis ljuga också.
Citera
2019-04-14, 18:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Du bortser fortfarande att detta är ett gemensamt beslut. Du bortser fortfarande vad som låg till grund för beslutet. Du bortser fortfarande att Hanna hade lika mycket del i det hela som Oskar. Du bortser från det mesta, så länge du får skjuta direkt på Oskar. Det är lätt för dig att enbart rikta in dig på Oskar va? Varför undrar jag. Detta ärende är vitt skiljt från dina andra nämnda mördarärenden. Jag förstår inte varför du blandar in ett styckmord i en ubåt med Bjärred? Eller Schurrers svartsjukemord. För att inte tala om Bundy.

Det finns inte mycket gemensamt med tragedin i Bjärred och de fall som tas upp som jämförelse.
Citera
2019-04-14, 18:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Vem är det som är dum? Den som ifrågasätter en mördares ursäkter eller den som köper det rätt av utan att ens reflektera över att det kanske inte är sant? Har man så låg moral så man kan mörda så kan man troligtvis ljuga också.
Du menar att två personer blåljuger om motivet? Och sen dessutom sätter sig och skriver många brev till vänner, anhöriga och arbetskamrater (om det nu är sant, svårt att säga). Jag tror inte det. Jag tror att när man är på väg att dö, då är det inte läge att ljuga. Men det är ju vad JAG tror. Det finns ju en del annat under det maskade i förklaringsbrevet - så det är inte säkert att det ENBART är barnens sjukdomssituation som ligger till grund till det hela. Där kan stå om Hannas ev cancerrecidiv också. Fan vet. Vi har fått 19 hårdmaskade sidor av kanske.... 400 fu-sidor.
Citera
2019-04-14, 18:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Men... du förstår fortfarande inte. Sekretessen har inte enbart med detta ärende att göra. Nu är det ett väldigt känsligt ärende, ändå har polisen valt att gå ut med den del. Det görs normalt inte alls. Eftersom de kända gärningsmännen är döda från starten av utredningen, finns ingen anledning att lämna ut en fup där regelverket säger att den INTE skall lämnas ut. Om man börjar frångå de regler som finns, så kommer det höjas röster att man skall lämna ut alla andra nedlagda, sekretessbelagda, förundersökningar. Jag förstår inte hur du tänker.

Det stämmer det du skriver.

FUP blir offentlig (ev. vissa delar sekretessbelagda) när ärendet går till åtal. I det här fallet kan det av naturliga skäl inte göras, då gärningsmännen är döda.

Jag tycker att vi får vara glada och tacksamma för det som polisen ändå har gått ut med; de hade inte behövt göra det. Nu gick de allmänheten till mötes, då intresset för fallet varit - och är - så stort.
Citera
2019-04-14, 18:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det stämmer det du skriver.

FUP blir offentlig (ev. vissa delar sekretessbelagda) när ärendet går till åtal. I det här fallet kan det av naturliga skäl inte göras, då gärningsmännen är döda.

Jag tycker att vi får vara glada och tacksamma för det som polisen ändå har gått ut med; de hade inte behövt göra det. Nu gick de allmänheten till mötes, då intresset för fallet varit - och är - så stort.
He he. Det sista stämmer kanske inte. Hela Sverige har gått vidare, samt mer eller mindre lagt detta till handlingarna. I de flesta fall helt glömt det. Det är bara här i forumet och denna tråd man inte glömt. Livet går vidare för de flesta. Utom här. Och det verkar som om intresset varit lågt att få ut hela fupen, annars hade folk överklagat. Och jag har förstått att inte en enda har gjort sig det besväret - då är inte intresset så stort om man inte orkar skriva ett överklagande värt namnet.
Citera
2019-04-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du verkar inte vilja se skillnaden mellan personlig uppfattning på kammaren och att känna ett behov av att uttrycka sin uppfattning offentligt.

Man skriver inte att en mördare var en god person, den bäste eller en ängel när man vet vad han gjort.
Ted Bundy var en av de allra trevligaste, hjälpte till och med folk med suicidtankar på en hjälplinje - men man hyllar helt enkelt inte honom heller med liknande epitet.
Att begå mord, som här planerade utan att vederbörande på något sätt var döende, är det allra värsta brott man kan begå - man tar någons liv och framtid som skulle kunna innehålla mängder av glädje för barnen. Det överskuggar allt annat.

Även mördarna Eklund, Schurrer, Madsen m fl har varit någons barn, kanske kärlek eller bästa stöd.
Men när de avslöjas som mördare hör det helt enkelt till god ton att man inte publicerar sådana texter eller hyllningar till dem, inte dedikerat ett momsseminarium till vederbörande heller.

Tror du ska tänka på om dina barn eller syskon arbetskolleger mfl hade gjort något sådant så hade du nog inte hatat dem som person. Handlingen är annan sak den kan man avsky men jag tror inte du älskar din familj eller vänner för de gjort något sådant här. Isåfall är du känslokall vill jag säga. Visa lite empati för sörjande kanske hade varit något ;-)
Citera
2019-04-14, 19:04
Avslutad
Citat:
Men allvarligt - det är helt enkelt osmakligt att hylla barnamördare elle vilken mördare som helst genom att kalla denne ”ängel” eller ”den bästa”. Han mördade ju folk!
Inget väggstort fotografi ska finnas av en mördare på ett seminiarium dedikerat till honom - vare sig han heter Madsen, A Lundin, Möller eller något annat.
Det hör till normalt mänsklig respekt för mordoffer att man helt enkelt inte uttrycker sig så om en mördare.
Njae, här har du en man som sörjer både sina barn och sin fru som dödade barnen och sen tog livet av sig själv med såväl hennes som barnens bilder på väggen. Han hyllar minnet av henne, inte hennes sista handlingar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hans-fru-dodade-deras-barn-insamling-gav-en-halv-miljon-kronor
Citera
2019-04-14, 19:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Mord blir väl för sjutton inte bättre för att man fattat beslutet gemensamt av två?
Vad hjälper det offren?

Ja jag begriper fortfarande inte vad som låg till grund för beslutet!
Det uppgivna skälet - ”inget framtida liv i egentlig mening för någon av oss” med enligt polisen hänvisning till döttrarnas ME-diagnoser är inget reellt skäl. Det är nämligen ett fullkomligt felaktigt skäl - för så ser inte prognosen ut vid barn-ME.

Hade de skrivet ”på grund av döttrarnas pågående förkylning, nuvarande benbrott eller vattkoppor ser vi inte ett framtida liv för någon av oss” - så hade de flesta inte heller förstått.

Därför är det helt enkelt något i detta som inte stämmer. Antingen är ME ett svepskäl eller ett delskäl, eller så visste föräldrarna inte hur prognos mm ser ut och var i klorna på ME-förvillare. Eller så var en av dem djup deprimerad och psykotisk.

Just detta borde utredas!

Du har fått en anledning, som polisen redovisat från föräldrarnas brev. Där finner du orsaken. Det är inget som de flesta av oss skulle ha en tanke på, den väg vi skulle välja. Men uppenbarligen blev det för mycket för föräldrarna - det var deras verklighet, deras val. Hur fel och förkastligt vi än tycker att det är att "ta med sig" sina barn i döden.

Vi utanför familjen vet inte hur deras värld såg ut, hur svårt de uppfattade att det hade det. Du skriver: "Det är nämligen ett fullkomligt felaktigt skäl - för så ser inte prognosen ut vid barn-ME." Ja, det är fel, men det hade säkert ingen betydelse för föräldrarna i deras situation hur prognosen för ME ser ut. De utgick säkert från hur svart och hopplös de uppfattade sin situation där och då.

Om du verkligen är läkare, så borde du ha förmågan att kunna sätta dig in i andra människors känslor och upplevelser, tro på människor/patienter (nu var ju dessa inte dina, men generellt), hur de mår och uppfattar sin situation. Deras val var just deras val - oavsett hur obegripligt det framstår för dig.

Tänker ofta på Agnes och Moa. De var verkligen inte värda detta öde. De skulle ha fått leva, uppleva, utvecklas, ta del av - och ingå - i livet. Nu blev de tyvärr offer för sina föräldrars mående och val. Jag hoppas de har det fint där de är nu och att de har varandra! <3
Citera
2019-04-14, 19:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nu ballar du ur igen. Tänk större. Det finns en värld utanför FB. Som skiter i diagnoser som de inte har. Som tänker på moms o karriär o sina egna liv. Fråga ”folk på gatan” så är MS o ME mer eller mindre analoga. Eftersom Oskar verkar ha berättat så länge om sina sjuka barn för sina kollegor så förstår jag om de trodde att slutet var oundvikligt för döttrarna. Ja, typ respirator eller avsluta ett lidande.
Ballar jag ur när du gör dig till språkrör för de som kände Oskar?
Att barnen hade MS och såg Oskar som en martyr där han stängde av respen?

MS och ME analoga? Det blir fan värre och värre. Det är bättre du slutar förklara.
Citera
2019-04-14, 19:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
He he. Det sista stämmer kanske inte. Hela Sverige har gått vidare, samt mer eller mindre lagt detta till handlingarna. I de flesta fall helt glömt det. Det är bara här i forumet och denna tråd man inte glömt. Livet går vidare för de flesta. Utom här. Och det verkar som om intresset varit lågt att få ut hela fupen, annars hade folk överklagat. Och jag har förstått att inte en enda har gjort sig det besväret - då är inte intresset så stort om man inte orkar skriva ett överklagande värt namnet.

Jag tror att allmänheten nöjde sig med att få svar från polisen. Den har fått svar och behöver inte vrida och vända på varje liten ynka detalj. Bland dem som inte godtar polisens redovisade undersökning (en del i tråden) verkar intresset fortfarande vara stort. Även om polisen skulle gå ut med mer information, tvekar jag på att det skulle vara nog för vissa.
Citera
2019-04-14, 19:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ballar jag ur när du gör dig till språkrör för de som kände Oskar?
Att barnen hade MS och såg Oskar som en martyr där han stängde av respen?

MS och ME analoga? Det blir fan värre och värre. Det är bättre du slutar förklara.

Analog betyder jämförlig, likartad. Sett till möjlig utveckling av sjukdomarna kanske de är det.
Citera
2019-04-14, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Njae, här har du en man som sörjer både sina barn och sin fru som dödade barnen och sen tog livet av sig själv med såväl hennes som barnens bilder på väggen. Han hyllar minnet av henne, inte hennes sista handlingar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hans-fru-dodade-deras-barn-insamling-gav-en-halv-miljon-kronor
Väldigt bra exempel.
Det lär inte ha hängt nån inramad Bundy eller Eklund hemma hos efterlevande till offren.
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Tror du ska tänka på om dina barn eller syskon arbetskolleger mfl hade gjort något sådant så hade du nog inte hatat dem som person. Handlingen är annan sak den kan man avsky men jag tror inte du älskar din familj eller vänner för de gjort något sådant här. Isåfall är du känslokall vill jag säga. Visa lite empati för sörjande kanske hade varit något ;-)
Lycka till med fortsatt förklaring. Det vore bra för det är bristfälligt på den fronten när det kommer till de sörjande.
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Om du verkligen är läkare, så borde du ha förmågan att kunna sätta dig in i andra människors känslor och upplevelser, tro på människor/patienter (nu var ju dessa inte dina, men generellt), hur de mår och uppfattar sin situation. Deras val var just deras val - oavsett hur obegripligt det framstår för dig.
Ja, man tycker väl det eftersom det är en förutsättning för omvårdnad och omsorg.
I Bjärred blev det för mycket av den varan, det skenade med altruismen. Den blev skev.
I tråden lyser det med sin frånvaro så det blir skarpa kontraster. Det är också skevt.
Senast redigerad av develi 2019-04-14 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in