2019-04-14, 14:08
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Funderar om mamman officiellt har skiljt sig från Emmanuel Marshall eller ej. Hittade hans blogg där han beskriver hur Nia gav tillbaka vigselringen och sedan gick de åt vartsitt håll. De har fortfarande samma efternamn.
http://rawsafari.com/blog/turning-forty/

Om Emmanuel och Nia fortfarande är officiellt gifta, kommer flickan att räknas som makens barn. Så blir det per automatik och om nån annan ska ta på sig faderskapet blir det faderskapsutredning. Gäller i Sverige i alla fall, skulle tro det är internationellt. En hel del kontakt med myndigheter, kanske dna-testande och det kan ju ha bidragit till att de inte ville registrera flickan.

Så frågan är om flickan är statslös, svensk medborgare eller australisk, som Nias ex.

Intressant fråga, om de officiellt skilt sig - eller ej.
Då är vi ju inne på dokumenthantering och registrering......
Citera
2019-04-14, 14:27
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag

I FUP:en finns ett PM gällande Familjerätten, att det finns ett ärende gällande faderskapsutredning, icke folkbokfört barn och mor. Vet inte hur man brukar gå tillväga, om mamman är officiellt gift och får barn. Kanske måste man få tag i Emmanuel och låta honom yttra sig innan faderskapet kan registreras på Mats. Och han är ju på walkabout fortfarande....
Citera
2019-04-14, 14:59
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
I FUP:en finns ett PM gällande Familjerätten, att det finns ett ärende gällande faderskapsutredning, icke folkbokfört barn och mor. Vet inte hur man brukar gå tillväga, om mamman är officiellt gift och får barn. Kanske måste man få tag i Emmanuel och låta honom yttra sig innan faderskapet kan registreras på Mats. Och han är ju på walkabout fortfarande....

Det kan ju faktiskt vara så att de inte är gifta officiellt heller...mindre papper och myndighetsinblandning...
Citera
2019-04-14, 15:13
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det kan ju faktiskt vara så att de inte är gifta officiellt heller...mindre papper och myndighetsinblandning...

Kan tänkas. Men det ser ut som de bägge har efternamnet Marshall officiellt. Det är ju inga tveksamheter om föräldrarnas identitet. Jag tror inte man kan registreras med mannens efternamn om man inte är gifta. De kan ju ha skilt sig och hon behöll makens efternamn, det är många som struntar i att ta tillbaka flicknamnet.

Vet inte hur man forskar i utländska medborgares civila status, om de officiellt är gifta med någon eller ej. Men här har vi duktiga grävare som kanske vill göra ett försök.
Citera
2019-04-14, 16:05
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Kan tänkas. Men det ser ut som de bägge har efternamnet Marshall officiellt. Det är ju inga tveksamheter om föräldrarnas identitet. Jag tror inte man kan registreras med mannens efternamn om man inte är gifta. De kan ju ha skilt sig och hon behöll makens efternamn, det är många som struntar i att ta tillbaka flicknamnet.

Vet inte hur man forskar i utländska medborgares civila status, om de officiellt är gifta med någon eller ej. Men här har vi duktiga grävare som kanske vill göra ett försök.

Inga tveksamheter? Vem som helst kan du vara pappa till den ungen.
En kabelbrännande, knarkande vegan lär inte ha så mycket syre i hjärnan i slutet på arbetsdagen för att orka pöka på tanten när han kom hem på morgonen?
Citera
2019-04-14, 16:12
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Inga tveksamheter? Vem som helst kan du vara pappa till den ungen.
En kabelbrännande, knarkande vegan lär inte ha så mycket syre i hjärnan i slutet på arbetsdagen för att orka pöka på tanten när han kom hem på morgonen?

Jag uttryckte mig otydligt eftersom du missförstod mig. Vad jag menade är att man säkerställt identiteten på de två personer som sitter häktade. Själva faderskapet är under utredning.
Citera
2019-04-14, 16:39
Medlem
b00b00s avatar
Citat:
Jag uttryckte mig otydligt eftersom du missförstod mig. Vad jag menade är att man säkerställt identiteten på de två personer som sitter häktade. Själva faderskapet är under utredning.

Ok, läste för fort. Tack för påpekandet.'

Hade inte hon vistats mer i Sverige vad som är tillåtet, förresten?
Citera
2019-04-14, 16:55
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Det verkar så. Har skrivits om det tidigare i tråden, bl a här: (FB) Föräldrar svältfödde barn, veganer Gbg ? och här: (FB) Föräldrar svältfödde barn, veganer Gbg ?

Vet inte om hon har nån adress registrerad över huvud taget, men om hon skriven i Australien skulle hon ha sökt uppehållstillstånd innan hon reste in, vad jag förstått.

Angående faderskapet, tror att Mats är pappan. Det finns inget som tyder på att hon knullat runt eller att Mats känner nån tvekan om att barnet är hans.
Citera
2019-04-14, 21:40
Medlem
Citat:
Precis, det är i början när mjölkproduktionen ska ställa in sig och bara under ökningsdagarna. Det är egentligen inte fel att amma så länge, som komplement. I Sverige rekommenderar man amning upp till 1 år och gärna längre men det är få föräldrar som fortsätter. WHO rekommenderar upp till 2 år och gärna längre (!)

Mammans mjölk torde blivit allt mer näringsfattig eftersom hon uteslöt saker ur kosten. De trodde ju flickan fick allergiska reaktioner av ämnen som passerade över i mjölken. Kan inte avgöra hur pass sannolikt det här är.

Det här brottet hon hade på käken har vi också. Läste nånstans (FUPen tror jag) att det kunde ha hänt redan vid förlossningen, som var lång och svår. I så fall har ju stackars flickan aldrig kunnat äta ordentligt. Det är i vart fall nåt hon gått med ett tag och inte fått vård för. Fruktansvärt. Man kan ju undra om föräldrarna verkligen inte märkt nåt, hon borde haft ont och blivit svullen även om det var ett okomplicerat rent brott.

Är det inte föräldrarna som påstår att käkfrakturen inträffade då? Jag läste kanske lite slarvigt men jag fick det till att det var pappan som ansåg att brottet kunde ha inträffat då eftersom han tror att hon satt fast i förlossningskanalen. På så sätt är han såklart helt oskyldig (trots att vettiga människor söker vård vid förlossningar). För övrigt fruktansvärt provocerande att han medger att dottern kräktes efter att ha slagit i huvudet men inte förstår att det är problematiskt.

Precis, det är inte fel att amma länge, så länge mamma och barn vill det. Jag fick själv förklarat för mig på BVC att runt ett års ålder kan en amningssession beräknas motsvara ett LITET mellanmål och runt två års ålder bör man likställa det med dryck, exempelvis ett glas mjölk. Med andra ord ingenting man ska ha som grund för sitt matintag...
Citera
2019-04-15, 02:19
Medlem
Citat:

Jag tvivlar på att de ens gift sig "officiellt". Jag känner några liknande personligheter (dock ej lika extrema som detta par och/eller hennes ex) som är "gifta", eller lever och presenterar sig så till 100% iaf. De är dock inte vidga i lagens mening utan har haft nån slags egen ceremoni där de utbytt äktenskapslöften och ringar ute i naturen någonstans... Har inget behov av att få det reggat i myndigheters rullor, typ....
Citera
2019-04-15, 02:23
Medlem
Citat:

Det har hon absolut. Men detta är inget som "beivras" överhuvudtaget av myndigheter, vet av egen erfarenhet med icke-svensk anhörig som stannat två år på raken utan minsta reprimand eller kommentar från någon av de svenska myndigheter som var inblandade när 'hen' sedermera sökte permanent uppehållstillstånd (som söktes på plats i Sverige hos Migrationsverket, trots att lagen kräver att man skall söka det hos svenska ambassaden i sitt hemland... Personen är från ett annat I-land i väst om man så säger. Detta var ca två år sedan.)
Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-04-15 kl. 02:24. Anledning: stavfel
Citera
2019-04-15, 02:31
Medlem
Citat:

Nu snackar jag bara utifrån Storbrittanien eftersom jag själv bott där många år: I UK är det alls inte lika kinkigt att byta varesig förnamn eller efternamn som i Sverige. Vidare får man döpa och registrera sin unge med vilket namn man än behagar (finns t.ex. ett antal småkids som har förnamnet Hitler, Metallica, Moonshadow, etc. etc. idag). Ett fåtal efternamn är svårare att ta, tex de som tillhör uråldriga klaner i Skottland eller den engelska aristokratin sedan tusentals år etc. Men i de allra allra flesta fall kan du helt enkelt bara skicka in namnändring, typ "Byte av efternamn till Marshall utifrån att killen jag lever med har efternamnet Marshall" utan vidare krav på dokumentation eller äktenskap eller dylikt. Iaf när det gäller namn såsom "Marshall", "Smith", "Jones" och de flesta andra förutom ovan nämnda kategorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in