2019-04-13, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Har blivit nyfiken på varför så många tror på platta jorden så har kikat på några youtubefilmer från globebusters, eric dubai mm och tycker att deras argument faller väl ut. Numera är teleskopen bättre så tidigare när man tittade ut mot en försvinnande båt vid horisonten så försvann övre delen av båten vid horisonten och kunde då konstatera att jorden var rund. Men tittar man genom dagens bättre linser så finns hela båten kvar i synfältet. Även byggnader som borde vara dolda bakom kurvaturen. När bilden till slut blir suddigt pga för stort avstånd så beror detta på perspektivet. En annan sak är höghöjdsballongerna som når upp till ca 30 km upp utan sk fisheyelins och det man ser faktiskt ingen kurvatur. På denna höjden verkar ballongerna fallera så högre upp kommer dem inte verkar det som.
Känns också som många som är plattjordare har blivit detta pga misstro mot myndigheter som Nasa och månlandningarna på 1969-1972 och ifrågasättandet om varför det är så blurriga och dåliga bilder från platserna dem landade på under dessa åren. Och om inte dessa månlandningar har existerat så finns egentligen inte en enda riktig bild på hur jordklotet ser ut. Allt skall istället vara datoranimerade cgi-bilder ihopsatta av lågtflygande farkoster i bana runt jorden. Satelliter finns inte heller utan dessa skall istället vara höghöjdsballonger som släppts upp i bana runt jorden enligt globebusters som har bevis på detta genom en lista. Sen är det alla dessa vajrar som astronauterna struttar runt i samt hur en hasselbladskamera klarar av temperaturskillnaden mellan -150 till +170 grader på månen. Härifrån så är sen steget inte långt till andra konspirationsteorier såsom mudflood-tartaria en förlorad civilisation...spännande om man väl börjar kika på det samt 9/11, kennedymordet, admiral byrd etc

Det finns inga bevis som stödjer att jorden är platt då jorden är rund.

Fan, kan inte denna skit/troll-tråden bara dö...
Citera
2019-04-13, 22:14
Medlem
Citat:
Har blivit nyfiken på varför så många tror på platta jorden så har kikat på några youtubefilmer från globebusters, eric dubai mm och tycker att deras argument faller väl ut. Numera är teleskopen bättre så tidigare när man tittade ut mot en försvinnande båt vid horisonten så försvann övre delen av båten vid horisonten och kunde då konstatera att jorden var rund. Men tittar man genom dagens bättre linser så finns hela båten kvar i synfältet. Även byggnader som borde vara dolda bakom kurvaturen. När bilden till slut blir suddigt pga för stort avstånd så beror detta på perspektivet. En annan sak är höghöjdsballongerna som når upp till ca 30 km upp utan sk fisheyelins och det man ser faktiskt ingen kurvatur. På denna höjden verkar ballongerna fallera så högre upp kommer dem inte verkar det som.
Känns också som många som är plattjordare har blivit detta pga misstro mot myndigheter som Nasa och månlandningarna på 1969-1972 och ifrågasättandet om varför det är så blurriga och dåliga bilder från platserna dem landade på under dessa åren. Och om inte dessa månlandningar har existerat så finns egentligen inte en enda riktig bild på hur jordklotet ser ut. Allt skall istället vara datoranimerade cgi-bilder ihopsatta av lågtflygande farkoster i bana runt jorden. Satelliter finns inte heller utan dessa skall istället vara höghöjdsballonger som släppts upp i bana runt jorden enligt globebusters som har bevis på detta genom en lista. Sen är det alla dessa vajrar som astronauterna struttar runt i samt hur en hasselbladskamera klarar av temperaturskillnaden mellan -150 till +170 grader på månen. Härifrån så är sen steget inte långt till andra konspirationsteorier såsom mudflood-tartaria en förlorad civilisation...spännande om man väl börjar kika på det samt 9/11, kennedymordet, admiral byrd etc

Herregud vilket jubelidiotiskt svammel, och rena lögnerna du kommer med...

Nej, oavsett hur satans bra än moderna linser/objektiv är så kan de INTE inzoomad visa hela båten om den med utzoomad visar bara halva och underdelen göms under horisonten. Ren satans lögn av dig.

När det gäller månlandningarna så brukar det vanliga vara att de beskylls för att vara bluff för att bilderna är alldeles för perfekta, skarpa etc, och folk undrar varför det bara blev så bra bilder och att det är mysko (fast det bevisligen fotades en massa bilder som blev kassa, precis som när folk fotar på jorden...)

Dubay’s argument faller inte väl ut, de faller däremot platt som en pannkaka, vilket är det enda platta de lyckats bevisa. Därför att så fort de försöker påvisa att jorden skulle vara platt, så får de samma resultat som vetenskapen vetat om länge, och som visar att jorden inte kan vara platt utan är, rund...

Jävla jubelmuppar som tror på denna plattjordsskiten, antingen trollar de för det är kul, eller så är de groteskt korkade.
Citera
2019-04-14, 10:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Har blivit nyfiken på varför så många tror på platta jorden så har kikat på några youtubefilmer från globebusters, eric dubai mm och tycker att deras argument faller väl ut.

Fast om man sätter sig in i saker och ting så kommer man snabbt fram till att Dubay och Globebusters "argument" är ren rappakalja.

Men jag diskuterar mer än gärna deras "argument". Nämn tre argument som du tycker faller väl ut så ska jag förklara för dig varför de är ren skit.
Citera
2019-04-14, 12:53
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Har blivit nyfiken på
9/11, kennedymordet, admiral byrd etc

Du verkar ha en tendens att kunna acceptera saker blankt utan någon större efterforskning och verkar sakna ett kritiskt sinne. Jag skulle avråda dig att studera konspirationsteorier alldeles för mycket då du sannolikt kommer tro på dem till slut.

Akta dig också för att lita för mycket på personer som försöker sälja på dig ett pyramidspel. Du är sannolikt lättlurad som person.
Citera
2019-04-14, 13:40
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Exakt vilka argument tycker du ’faller väl ut’?
Citera
2019-04-15, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herregud vilket jubelidiotiskt svammel, och rena lögnerna du kommer med...

Nej, oavsett hur satans bra än moderna linser/objektiv är så kan de INTE inzoomad visa hela båten om den med utzoomad visar bara halva och underdelen göms under horisonten. Ren satans lögn av dig.

När det gäller månlandningarna så brukar det vanliga vara att de beskylls för att vara bluff för att bilderna är alldeles för perfekta, skarpa etc, och folk undrar varför det bara blev så bra bilder och att det är mysko (fast det bevisligen fotades en massa bilder som blev kassa, precis som när folk fotar på jorden...)

Dubay’s argument faller inte väl ut, de faller däremot platt som en pannkaka, vilket är det enda platta de lyckats bevisa. Därför att så fort de försöker påvisa att jorden skulle vara platt, så får de samma resultat som vetenskapen vetat om länge, och som visar att jorden inte kan vara platt utan är, rund...

Jävla jubelmuppar som tror på denna plattjordsskiten, antingen trollar de för det är kul, eller så är de groteskt korkade.
Om du tar dig tid att läsa min text om du nu klarar av det din jubelåsna så filosoferar jag över VARFÖR det finns folk som tror på att jorden är platt och att det förmodligen beror på de omdiskuterade månlandningarna 1969-72. Sen som person tycker jag om att lyssna på vad motsatta parten (flat earthern)har som bevis som jag kan tycka rimligt ur deras synvinkel. Det är dessa deras "bevis" som man får försöka motbevisa. Förstår du nu eller ska jag ta det på arabiska också ditt mongo!
Citera
2019-04-16, 01:13
Medlem
Citat:
Om du tar dig tid att läsa min text om du nu klarar av det din jubelåsna så filosoferar jag över VARFÖR det finns folk som tror på att jorden är platt och att det förmodligen beror på de omdiskuterade månlandningarna 1969-72. Sen som person tycker jag om att lyssna på vad motsatta parten (flat earthern)har som bevis som jag kan tycka rimligt ur deras synvinkel. Det är dessa deras "bevis" som man får försöka motbevisa. Förstår du nu eller ska jag ta det på arabiska också ditt mongo!
Hördudu, läs genom ditt ursprungliga inlägg en gång till:

Citat:

Hela detta inlägg och särskilt de av mig fetade delarna kan absolut tolkas som att du blivit övertygad av plattjordarnas "argument" om att jorden är platt.

Om det inte är det du menar, så borde du har uttryckt dig tydligare.

Dessutom vill jag också veta vilka av deras argument du tycker "faller väl ut". Nämn några av dem.

Jag är förövrigt varken "mongo", "jubelåsna" eller "toffelhjälte" och undanber mig sådana benämningar.
Senast redigerad av pewana 2019-04-16 kl. 01:20.
Citera
2019-04-16, 04:37
Medlem
Citat:

Jag läste din text, hur tror du annars att jag skulle kunnat svara på de idiotiska och direkt felaktiga påståenden som du kastade fram i ditt svamlande...?

Det du kallade filosoferande innehöll ju konkreta påståenden, som är direkt felaktiga, vilket visar att du har noll koll på det du svamlar om. Du påstår dessutom att plattjordingarna har argument som du menar faller väl ut, fast de inte har kunnat presentera något annat än totalt idiotiskt svammel utan seriösa bevis. Så exakt vad av deras påståenden, argument och svammel menar du faller väl ut....?

Sen kan du se dig i spegeln och du torde se hela Kolmården där.....
Citera
2019-04-16, 07:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
...Numera är teleskopen bättre så tidigare när man tittade ut mot en försvinnande båt vid horisonten så försvann övre delen av båten vid horisonten och kunde då konstatera att jorden var rund. Men tittar man genom dagens bättre linser så finns hela båten kvar...
Det där är en lögn. Ingen båt som passerat bakom horisonten har någonsin zoomats in igen. Båtar som zoomats in är hitom horisonten. Bara att det finns en horisont, som vid klart väder utgör en skarp linje, bevisar att jorden inte kan vara platt.
Hur förklarar du alla bilder/filmer där nedre delen av objekten är skymda av horisonten?
Perspektivet kan det inte vara, då skulle även den övre delen vara för liten för att synas. Hur mycket som döljs stämmer alltid med jordens radie +/- refraktion, beroende på vädret.
Citera
2019-04-16, 19:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om du tar dig tid att läsa min text om du nu klarar av det din jubelåsna så filosoferar jag över VARFÖR det finns folk som tror på att jorden är platt och att det förmodligen beror på de omdiskuterade månlandningarna 1969-72. !

Nej det är inte skälet till att de vill att jorden ska vara platt.
Skälet är att de vill vara en del av en skapelse och de vill vara i centrum av skapelsen, det hela handlar mer om att de inte kan acceptera universum och att jorden är en pytteliten planet i ett oändligt universum. Plattjordare är narcissister som inte kan acceptera att de inte är "skapelsens" medelpunkt. Självupptagna religiösa fanatiker med grava inlärningsproblem.

Citat:
Det är dessa deras "bevis" som man får försöka motbevisa.

Vilka bevis? Det finns såklart inga som helst bevis för att jorden är platt. Det vore ju minst sagt en världssensation.

Det enda som finns är en massa rappakalja som t.ex "Eric Dubays 200" som såklart inte håller om man granskar dem. De är ju faktiskt inget annat än skrattretande nonsens. Ta t.ex "horizon always rises to the eye level of the observer" - vem som helst kan ju mycket enkelt konstatera att det inte är sant.

Faktum är att om man inte är helt jävla blåst så förstår man att horisonten aldrig är i ögonhöjd på vare sig en sfärisk eller platt jord. Det är ju en geometrisk omöjlighet.

Så nej, Dubays 200 är såklart inga bevis. De är bara bottenlös dumhet.

Citat:
Har blivit nyfiken på varför så många tror på platta jorden så har kikat på några youtubefilmer från globebusters, eric dubai mm och tycker att deras argument faller väl ut.

Tycker du verkligen det? I så fall är det tragiskt.
Hur kan du tycka ett argument som
"Canals, railways, bridges and tunnels for example are always cut and laid horizontally, " faller väl ut?

Har du aldrig i hela ditt liv sett en järnväg eller tunnel som inte är horisontell? För mig är det fullständigt obegripligt att man köper Dubays uppenbara lögner.

Och det kanske är vad tråden egentligen borde handla om: Hur i helsike är man funtad om man tycker att Dubays 200 "faller väl ut"? Men det är väl en tråd som mer hör hemma under vetenskap/psykologi.
Senast redigerad av madtop 2019-04-16 kl. 20:01.
Citera
2019-04-19, 01:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jag skulle vilja göra en Jorden Runt-resa, läser med förskräckelse att Jorden är platt. Sätter detta stopp för min Jorden Runt-resa? Kommer min paddeltripp över Berings Sund efter Alaska leda ned i ett bottenlöst hål istället för att hamna i Ryssland och vidare hemåt?
Senast redigerad av MrLevaLivet 2019-04-19 kl. 01:11. Anledning: Missade ett "i"
Citera
2019-04-19, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag skulle vilja göra en Jorden Runt-resa, läser med förskräckelse att Jorden är platt. Sätter detta stopp för min Jorden Runt-resa? Kommer min paddeltripp över Berings Sund efter Alaska leda ned i ett bottenlöst hål istället för att hamna i Ryssland och vidare hemåt?
Tja, vad tror du själv?
En faslig massa människor har rest jorden runt. Utan att "upptäcka" att den är platt.
Många har färdats över Berings sund och kommit fram på andra sidan. Utan att trilla över en kant.
Och så vidare. Bevisen för att jorden är rund är hur många som helst. Vem som helst kan se dem.
Tron på att jorden är platt är inget annat än idioti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in