2019-04-14, 12:49
Medlem
På tal om osmakligheter hittade jag en countryvisa om Eriks äventyr: https://youtu.be/l4SJjOtzOfE
Citera
2019-04-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker det är osmakligt, att du använder ordet osmakligt i diskussionen.

Jag tycker att detta är ett ämne som förtjänas att diskuteras förutsättningslöst. Att kalla saker för var de är blir en förutsättning för en diskussion och en rättvis rättegång för de tre poliser som nu är åtalade .

Varför ska ansvar alltid lämpas över på någon annan, undrar jag. I detta fall är det tillsynen över Eric som brast. En otäck sanning, men sanningen är alltid otäckare än lögnen, för vissa människor!

Om Michael Jackssons unge - han som Michael lät hänga utanför balkongräcket - hade trillat ner och dött, då skulle man inte ha fått säga att Michael Jacksson är en idiot som har vållat sitt barns död. Detta pga att han skulle ha haft "sorg". Sen skulle en skock av människor ha intygat om att de minsann skulle ha gjort - eller redan hade gjort - likadant. Inget konstigt med det..

Självklart är det tragiskt när ens barn dör, men likaväl måste man ta ansvar över sina handlingar. Tyvärr är inte vissa föräldrar kapabla att göra det.

I detta fall VISSTE man dessutom att det var ett mönster i pojkens agerande. Han hade en tendens att vilja rymma. Men det gick att förhindra om föräldrarna bara hade lagt manken till.
Citera
2019-04-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den faktiska längden behöver inte alltid vara samma som den upplevda. Eric var bred iaf, och vi vet inte om Eric tex hukat sig, böjt sig framåt medans han rört sig?
Sen ang vapnet igen, jag tror verkligen inte man kunnat göra detaljerad granskning där & då, men det räcker att uppfatta att det är vapenliknande ihop med att personen inte lyssnar på polisens ganska dramatiska högljudda och upprepade uppmaning.
Resultatet blir ju akut.
Särskilt beaktat info patrull fått på väg in, gällande objektmarkören som personskyddet satt.
Vapen-detaljen upplever jag vara en minnesbild polisen har, som senare plockas fram för granskning, men som där & då istället var avgörande för skottlossningen.
Det låter som han försökt se vapnet, snarare än detaljer på/kring Eric.

Jag kommer granska förhören och PM stenhårt när jag får fupen, och jag kommer absolut säga till om jag finner något som tyder på sammansvärjning.
Till skillnad från dig, ser jag dock inget sådant ännu.

Ja, jag vet själv att man fokuserar på just vapnet när det blir sådant läge (har själv befunnit mig i sådan sits som civilist vid brutal skottlossning) men jag gjorde även ett gäng andra iakttagelser samt hade även skilda sådana än de andra vittnena (vilket är det normala).

Nja, jag tror inte en sekund på någon "sammansvärjning" utan det är om så, snarare ryggradsreflexen att man framför sådant som man vet kommer att "se bra ut"/tala för ens sak.

Låter bra det, hoppas du lägger upp dessa som utlovat.
Citera
2019-04-14, 12:59
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescue-doc
Bullshit, du har visat att du inte kan något och om det stämmer som du säger, vilket är MYCKET tveksamt
Borde jag bryr mig vad du tror ?
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Visst har du det. Det har ju alla foliehattar i denna tråd. Den hårdaste av hårdaste och världsbästa av utbildningar i vapen och självskydd
Sådär hemskt hård kan jag inte kalla den men tillräcklig för att veta vad detta handlar om.

Och ifall poliser verkligen är så regelmässiga på att "visa annan sida" som du säger, då blir man frågande om inte deras påstående ang. fel från ET, nödvärn mm. också är en uppvisarsida som talar.
Citera
2019-04-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Ja, det är direkt osmakligt att till 100% skuldbelägga föräldrarna (särskilt som Erics pappa innan skottlossningen pratat med poliserna om sin son som han letade efter).

Att du inte förstår det osmakliga (eller vedervärdiga om du så vill) i att enbart skuldbelägga föräldrarna, det är nog inte mycket jag kan göra åt....

3åringens säkerhet var till 100% föräldrarnas ansvar.

Pappan berättade också själv att: "Han gör så ibland. Rymmer." Vilken normal förälder till en 3åring beter sig på detta sätt?
Citera
2019-04-14, 13:10
Medlem
Citat:
Där väntade dom ju med att skjuta längre än vad man kan begära. Men kanske beror det på att tjejen var suicid och hotade skada sig själv? Svårt att säga hur helhetsbilden var...

De satte sin egen säkerhet på spel för att om möjligt slippa skjuta henne, trots att de var extremt mycket mer exponerade än våra svenska poliser. Hon visade dock inte omedelbara tecken på att skjuta trots att vapnet var riktat rakt mot dem och de hade helt säkert skyddsvästar vilket gav dem goda odds att överleva om hon skulle skjuta ett enstaka skott. De kunde dock kontrollera sin rädsla och fungerade rationellt trots hotfull situation. Det som förväntas av polis ambulans brandmän, piloter, militärer, akutläkare och ett antal andra nyckelfunktioner som ställer extra höga krav på psyke och taktisk utbildning och träning. Dessa tre poliser motsvarar inte det och jag tycker att det är fel om de skulle straffas för det. Felet ligger i rekrytering- utbildning och bemanningsprocessen. Om min bästa instruktör i eldstrid på sena 80-talet, reservare och stockholmssnut med specialintresse eldstrid och närstrid hade varit insatsledare här hade detta aldrig hänt. Han var en livsfarlig filbunke med motto "Tänk!". Och nej, man kan inte se att ett vapen är en attrapp. Det skall behandlas som skarpt. Och nej det rådde inte mörker. Jag håller sålunda inte med om åtalet annat än i den mån fakta kommer fram. Det som borde prövas är organisationen, inte individerna. De agerade alldeles säkert efter bästa förmåga och förtjänar inte mer straff än den ågren de säkert känt sedan augusti. Kåranda är bra men blind kåranda skall man se upp med. Om alla erfarna poliser lämnar yttre tjänst är det konstigt om kvaliteten bibehålls rakt över. Även om man själv råkar vara lämplig.
Det är ungefär min syn i detta fall.
Citera
2019-04-14, 13:11
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ja, det är direkt osmakligt att till 100% skuldbelägga föräldrarna (särskilt som Erics pappa innan skottlossningen pratat med poliserna om sin son som han letade efter).

Att du inte förstår det osmakliga (eller vedervärdiga om du så vill) i att enbart skuldbelägga föräldrarna, det är nog inte mycket jag kan göra åt....
Naturligtvis är det föräldrarnas fel, det inser till och med dem. Varför skulle kärringen annars gråta ut i Aftonbladet som en jävla idiot?

Poliserna gjorde sitt jobb. Har mycket svårt att se att detta kunde slutat på något annat sätt.
Tragiskt bara att det ska letas syndabockar bara för att mongots alkoholist-morsa håller på och mediahorar.
Citera
2019-04-14, 13:13
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om Michael Jackssons unge - han som Michael lät hänga utanför balkongräcket - hade trillat ner och dött, då skulle man inte ha fått säga att Michael Jacksson är en idiot som har vållat sitt barns död. Detta pga att han skulle ha haft "sorg". Sen skulle en skock av människor ha intygat om att de minsann skulle ha gjort - eller redan hade gjort - likadant. Inget konstigt med det..

Självklart är det tragiskt när ens barn dör, men likaväl måste man ta ansvar över sina handlingar. Tyvärr är inte vissa föräldrar kapabla att göra det.

I detta fall VISSTE man dessutom att det var ett mönster i pojkens agerande. Han hade en tendens att vilja rymma. Men det gick att förhindra om föräldrarna bara hade lagt manken till.

Själv reagerade jag på mammans glädje att det blir åtal, för att det på något sätt skulle visa att det inte var Erics fel. Som om hon tyckte det var bra att han blev skjuten i ryggen.

Han hade lina gärna nu när dött av första kulan, i stället för att en av de sista träffade så olyckligt. Hade det varit hans eget fel då?

Om poliserna gjorde rött eller fel med de sista kulorna är en annan sak. Det jag tycker är osmakligt är att mamman är glad för att de kanske gjorde något fel. Trots att det var helt rätt att skjuta till att börja med.
Citera
2019-04-14, 13:15
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Från Aftonbladet (och vad som uppges vara från FUP) https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell

-Som om han riktar vapnet mot oss, eller någon av utav mina kollegor.

-Sen precis efter det så smäller det.
Och sedan smäller det igen och jag blir fruktansvärt rädd och förstår att nu skjuts det mellan den här personen och mina kollegor.
Och jag ser ju att han står kvar, jag ser liksom ingen reaktion så jag väljer att öppna eld mot den här personen för att slå ut hotet mot mig och mina kollegor.

En annan polis uppger:

-Och jag ser att det här vapnet är liksom större, det är inte ett gevär, men det är betydligt större än en pistol, större än våra tjänstevapen.

Slut på citat.

Det kommer fler uppgifter från sist citerade polis om att Erik det första han gör, riktar vapnet mot hans kollega.

I min värld så har de definitivt direkt och instinktivt (kanske inte ens medvetet) kommit överens om att Erik riktat vapen mot dem.
Så minnesbilden blir färgad av vad de vill minnas och nu då, lagom till rättegången kommer att minnas som en sann minnesbild.

Utöver det, rätt märkligt att en polisman hinner stå och analysera Erics "vapen" samtidigt som han är så satans rädd vilket de alla återkommer till gång på gång (se främja putativt nödvärn på inrådan av advokaterna) medans han inte på något sätt, noterar att Eric ser extremt avvikande ut i ansikte, kropp och sättet att röra sig på.

Vidare, lustigt att så många sa emot mig här i tråden när jag redan i januari sa att det var tydligt i SVT "Min sanning" där advokat Johan Eriksson intervjuades, att det skulle väckas åtal.
https://www.svtplay.se/video/20685568/min-sanning/min-sanning-sasong-11-johan-eriksson?start=auto&tab=2018

Jag förutspådde senare två stycken åtal för tjänstefel och ett för vållande till annans död.

Nu sticker jag ut hakan igen mot alla dessa in absurdum polisvurmare (och FBs största troll) och säger att ett fall av tjänstefel och ett för vållande till annans död, kommer att vinna bifall även i HovR.

Instämmer och tillägger att eftersom poliserna inte uppfattar om det är down Erik eller sina kollegor som mosar på med skottsalvor bör de omedelbart fråntas sina vapen och ägna sig åt att sortera gem i källaren på bergsgatan ect.
De har drabbads av eldpanik vilket många kan göra i stressade krigsliknande situationer men skillnaden är att dessa poliser genomgått en krävande och gedigen utbildning på PHS och ska vara de som kan behålla lugn och arbeta metodiskt vilket inte skett här och vid flertal andra tveksamma insatser. De utbildas till att vara stresståliga och omdömesfulla för att inte sänka sig till gm nivå vilket detta tydligt visar att de gjort.
Citera
2019-04-14, 13:21
Medlem
Citat:
Fin halmdocka där du...

Nej, trollet "ondska-blblaba" har återkommande ondgjort sig över att poliser med hans attityd, blir uthängda samtidigt som han hävdar att han inte bryr sig om det (rätt så motsägelsefullt kan man tycka).

Rätten till skyddad identitet är inget man får bara för att känner att det skulle vara bekvämt (som i "ondska-blabla" fall) utan det krävs en pågående och överhängande hotbild.
Så du kan nog glömma att tv-hallåer får det mer än någon annan yrkesgrupp.

Däremot har riksdagen sedan ett bra tag, ett pågående projekt med att polis, åklagare och domstols- folk skall få vara anonyma i sin tjänsteutövning så långt det går (nuvarande Säpo-chef var först ut med det där i sin fd polismyndighet, där han började förvägra allmänheten och journalister rätten att få veta vem som fattat beslut/utövat myndighetsuppdrag genom att tilldela dem enbart tjänste-nr i offentliga handlingar).

I fallet med Eric Torell, så tycker jag inte att namnen borde bli offentliga på poliserna utan det räcker gott med att de åtalats och förhoppningsvis, fälls i domstol (sistnämnda tror jag har en god preventiv påverkan på myndigheten, dvs att man i framtiden får färre fall av sådant som skjutningen av Eric, pensionären i Husby och andra miserabla insatser).

Det finns inget motsägelsefullt i det. Man kan känna empati för sina kollegor som blir uthängda och anse det vara orättvist – men samtidigt strunta i det för sin egen del därför att man inte har dåligt samvete för det arbete man utför.
Men man kan ändå begära skyddad identitet för att familjen/sambon/flickvännen ska slippa obehaget. Ungefär som författaren som hade skyddad identitet och vägrade att gifta sig med sin sambo/särbo för att skydda henne..

Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.. Alla beslut kan inte heller fattas ”anonymt”.
Citera
2019-04-14, 13:31
Medlem
shoot-outs avatar
Citat:
Varför poliser i sådana här fall vill ha skyddad identitet är främst för att slippa trakasserier i form av nattliga busringningar, eller att få hundbajs skickad med posten, utav dylika stjärnor som dyker upp i sådana här trådar.

Det är ingen stor sak att få skyddad id, man skickar bara in ansökan själv till skatteverket så är det klart, så blev det iaf för mig

Och då hade jag ingen hotbild mot mig ens.

Det är då det handlar om den lägsta formen av id skydd, vid ner omfattande id skydd som tex "kvarskrivning" krävs nog lite mer..

Sådär jaa! då kröp det fram. ..! Visserligen knappast förvånande med tanke på din attityd om tillåtande våld och ständigt nedvärdera de som inte delar din uppfattning. Man kan gissa att det fanns anledning till ditt påstådda uppehåll inom poliskåren. Att du ansökte tyder väl på att du oroas av nån anledning behöver inte utveckla det mer.
Citera
2019-04-14, 13:34
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det finns inget motsägelsefullt i det. Man kan känna empati för sina kollegor som blir uthängda och anse det vara orättvist – men samtidigt strunta i det för sin egen del därför att man inte har dåligt samvete för det arbete man utför.
Men man kan ändå begära skyddad identitet för att familjen/sambon/flickvännen ska slippa obehaget. Ungefär som författaren som hade skyddad identitet och vägrade att gifta sig med sin sambo/särbo för att skydda henne..

Skyddad identitet får man relativt lätt inom vissa utsatta yrken. Eller om man är tillräckligt rik.. Alla beslut kan inte heller fattas ”anonymt”.
Naturligtvis så står man bakom sina kollegor. Vem skulle inte göra det?

Samtidigt så krävs det ingen polis för att inse att detta bara är ett spel för gallerierna, media och vänsterblivna. Det är helt sjukt och jag blir uppriktigt upprörd över att människor som gör sitt jobb blir demoniserade. Fy fan säger jag bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in