2019-04-14, 12:17
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescue-doc
Med dina kommentarer märks att du inte kan något om pistolskytte och verkan av pistolammution i en människa. Läs gärna in dig på ömnen, svårigheter med pistol och vapenverkan, innan du uttalar dig, för du uppvisar bristande kunskaper i ämnen. Ganska stora brister dessutom.
Jodå, där har du fel jag har skjutit med allt från P-94, Walter PPKS, S&W 357 magnum till Martini–Henry samt deltagit i överfallsövningar och kände mig inte det minsta stressad eller rädd då jag tänkte att jag har övriga plutonen brevid mig. Det är därför jag har svårt smälta när poliser pratar om rädsla, dödsångest och annat de brukar göra i förhör.
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
*Buhu*..*Afvrenondska är lite hård i tonen och har jobbat som polis* ..*buhu*., Jaha? Fyll i ett lättkränkthetsformulär vetja . I tjänsten får man vara sparsam med invektiv, det är givet, men här som privatperson så skriver jag som jag känner för utan filter. Frågor på det?
Det är inte att du är sparsam när det gäller utan vad du har för invektiv mm dolt bakom fasaden som är en skrämmande tanke när du säger att du annars är polis som de nu åtalade.
Citera
2019-04-14, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.
Det är väldigt ovanligt att vettskrämda människor korrekt redogör för ett förlopp.

Oavsett händelsens karaktär så kan diskrepanser alltid ske.

Detta beroende hur man upplevt en händelse, bla spelar det ju roll hur långt ifrån, vart man stod, när man kommer till platsen, vad man såg/hörde.. Osvosv

Uppgifter på vad som hänt kan vara samstämmiga, eller spreta åt olika håll.

Men i foliehattarnas värld finns det ju bara:

1)polisen ljuger eftersom deras versioner är någotsånär samstämmiga

Eller

2)polisen ljuger eftersom deras versioner skiljer sig.

Saklighet så det förslår av den intellektuella eliten
Citera
2019-04-14, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det som fick polisen att uppfatta det som vapenhot trots att han inte helt såg, blev ju i detta läge just skottlossningen som fick honom att tro det. En ganska naturlig slutsats, och därav ganska naturligt att han också började skjuta med verkan.

Jag måste missat att pappan påtalade att sonen hade downs för PICen.
Är det så, då förstår jag fullt ut att PIC åtalas, eftersom denne såklart skulle meddelat patrullerna detta.
Sådan info hade potentiellt kunnat få patrullen som sköt att kanske räkna in lite längre, och hejdat sig ännu mer...

Jag har hela tiden trott att själva skjutningen var befogad, men att antalet skott är vad som skulle ifrågasättas. Nu blev det också så, så det är ingen färg jag börjat bära nu. Jag är alltid lite lätt blå, men det har också visat sig vara den färg som landar mest rätt mot verklighet också.

Åklagaren har påstått att Eric smugit efter. Definition av "smyga", dock oförklarad.
Men med tanke på att Eric lyft vapen mot en polis och även rört sig sidledes, samt ej släppt vapnet på befallning, gör att jag i första hand gissar på att Eric sett poliserna och direkt tänkt krigslek, och börjat agera därefter.

Dessutom.
Tre poliser börjar helt enkelt skjuta mot något man inte uppfattar hotfullt heller, faktiskt oavsett hur kort/länge man varit polis.
Det är en mer mänsklig reaktion, än en polisreaktion faktiskt, samt detta är ingenting jag tycker eller anser som debattmedel.
Så här är det bara.

Jag vänder mig också emot att polismyndigheten i synnerhet har svårt att medge felakter, allt från insatsstyrkors uppjakt på varann inför en aktion, till register över romer, eller förra RPS´s arbetsinsats, men det behöver för den sakens skull inte innebära att jag i varje fall tar på mig en viss ingångssyn kring något som hänt.

Jo, men frågan är ju, varför polis nr 1 klarar av att göra en sådan djuplodande analys av Erics "vapen" samtidigt som han inte noterar något i övrigt om Eric (annat än att "han var stor", vilket är rätt märkligt, då han knappast lär ha varit längre än 165cm eller liknande).

Jag köper att poliserna blir skärrade att det urartar till skottkaos (vilket jag iofs tycker borde åtalats för ock).

Däremot köper jag inte tillrättalagda efterhandskonstruktioner (säger inte att det är det men finns som sagt en del som talar för det) och oviljan att stå upp för att det här gick helt åt helvete.
Citera
2019-04-14, 12:28
Medlem
Citat:
Ja om man hör dom direkt i anslutning till en händelse, men efter tid när det sansat sig och adrenalinpåslaget släppt, blir det ganska korrekt.

Öööh. Källa på det? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3203022/
Citera
2019-04-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Jodå, där har du fel jag har skjutit med allt från P-94, Walter PPKS, S&W 357 magnum till Martini–Henry samt deltagit i överfallsövningar och kände mig inte det minsta stressad eller rädd då jag tänkte att jag har övriga plutonen brevid mig. Det är därför jag har svårt smälta när poliser pratar om rädsla, dödsångest och annat de brukar göra i förhör.Det är inte att du är sparsam när det gäller utan vad du har för invektiv mm dolt bakom fasaden som är en skrämmande tanke när du säger att du annars är polis som de nu åtalade.

Bullshit, du har visat att du inte kan något och om det stämmer som du säger, vilket är MYCKET tveksamt så är du i såfall mycket korkad och ingen som skall fortsätta hantera den typen av vapen, eller NÅGON typ av eldhandvapen. Du uppvisar stor olämplighet i mognad och förståelse och har ingenting som styrker din "erfarenhet" av att hanterat pistoler.
Senast redigerad av Pararescue-doc 2019-04-14 kl. 12:37.
Citera
2019-04-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Är det därför så många poliser som har din attityd i tjänsten, skaffar sig skyddad identitet?

För att de inte bryr sig?

Att inte bry sig vad "foliehattarna" anser om skuldfrågan är väl inte samma sak som att inte bry sig om exempelvis sin familjs trygghet?

Varför skulle inte polisen få ha skyddad identitet när t.o.m. tv-hallåer har det?
Citera
2019-04-14, 12:35
Medlem
Citat:
Jag kan utan din/annans påverkan också anse att mängden skott är anmärkningsvärt .
Som jag sagt tidigare, man väntar inte på förstärkning, eller på att någon ska hamna i livshotande situation innan man agerar på ett sådant här larm. Det är verklighetsfrånvänt att tro att poliser ska trycka i busken tills förstärkning kommer. Folk kan då dö, eller skadas.
Finns inget att utveckla, taktiken är bra som den är. Den räddar liv. I det här ganska osannolika scenariot som nu utspelats här, har det dock tagit ett oskyldigt liv, men det är också så allvarlig lägeshanteringen är på ett larm av denna dignitet. Bland det skarpaste en polis kan hamna i, och med det följer såklart oerhörda risker generellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Försvarar och försvarar. Jag tycker inte det är OK att skjuta folk i ryggen, det tror jag inte att poliserna som sköt Eric i ryggen tycker heller. Men det är troligen ett mycket snabbt förlopp vi har att göra med här, fullt med adrenalin, stress och tunnelseende.

Jag tycker dock att åklagaren resonerande är märkligt. Han köper att poliserna inte såg att det var ett leksaksvapen, han köper att poliserna inte såg att det var en person med downs. Men han köper inte att poliserna under skottlossningens sista hundradelar missade att personen vänt ryggen åt dem.

Lite ur polisernas perspektiv:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAK12k/atalade-poliserna-kande-sig-jagade-av-eric-torell-nar-han-hojde-vapn

Båda: Ser vad ni skrivit och nöjer mig med det. Är nu mest nyfiken på FUP:et. Blir säkert något mer utbyte.
Citera
2019-04-14, 12:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Jo, men frågan är ju, varför polis nr 1 klarar av att göra en sådan djuplodande analys av Erics "vapen" samtidigt som han inte noterar något i övrigt om Eric (annat än att "han var stor", vilket är rätt märkligt, då han knappast lär ha varit längre än 165cm eller liknande).

Jag köper att poliserna blir skärrade att det urartar till skottkaos (vilket jag iofs tycker borde åtalats för ock).

Däremot köper jag inte tillrättalagda efterhandskonstruktioner (säger inte att det är det men finns som sagt en del som talar för det) och oviljan att stå upp för att det här gick helt åt helvete.

Den faktiska längden behöver inte alltid vara samma som den upplevda. Eric var bred iaf, och vi vet inte om Eric tex hukat sig, böjt sig framåt medans han rört sig?
Sen ang vapnet igen, jag tror verkligen inte man kunnat göra detaljerad granskning där & då, men det räcker att uppfatta att det är vapenliknande ihop med att personen inte lyssnar på polisens ganska dramatiska högljudda och upprepade uppmaning.
Resultatet blir ju akut.
Särskilt beaktat info patrull fått på väg in, gällande objektmarkören som personskyddet satt.
Vapen-detaljen upplever jag vara en minnesbild polisen har, som senare plockas fram för granskning, men som där & då istället var avgörande för skottlossningen.
Det låter som han försökt se vapnet, snarare än detaljer på/kring Eric.

Jag kommer granska förhören och PM stenhårt när jag får fupen, och jag kommer absolut säga till om jag finner något som tyder på sammansvärjning.
Till skillnad från dig, ser jag dock inget sådant ännu.
Citera
2019-04-14, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att inte bry sig vad "foliehattarna" anser om skuldfrågan är väl inte samma sak som att inte bry sig om exempelvis sin familjs trygghet?

Varför skulle inte polisen få ha skyddad identitet när t.o.m. tv-hallåer har det?

Varför poliser i sådana här fall vill ha skyddad identitet är främst för att slippa trakasserier i form av nattliga busringningar, eller att få hundbajs skickad med posten, utav dylika stjärnor som dyker upp i sådana här trådar.

Det är ingen stor sak att få skyddad id, man skickar bara in ansökan själv till skatteverket så är det klart, så blev det iaf för mig

Och då hade jag ingen hotbild mot mig ens.

Det är då det handlar om den lägsta formen av id skydd, vid ner omfattande id skydd som tex "kvarskrivning" krävs nog lite mer..
Citera
2019-04-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med om att det är osmart att ge Eric en leksak som i det här fallet (bättre om den varit färggrann eller liknande).

Men som andra kommentatorer landar i, att det enbart är föräldrarnas fel att Eric skjuts ihjäl på det här viset, det är i mitt tycke osmakligt och direkt felaktigt.

Angående Erics utseende, ja han må ha varit storväxt för att kunna tas för ett barn men likväl, hans utseende (och rörelsemönster) borde ju ha väckt en och annan varningsklocka hos åtminstone den första polisen (han som analyserar Erics "vapen" i första läget).

Jag tycker det är osmakligt, att du använder ordet osmakligt i diskussionen.

Jag tycker att detta är ett ämne som förtjänas att diskuteras förutsättningslöst. Att kalla saker för var de är blir en förutsättning för en diskussion och en rättvis rättegång för de tre poliser som nu är åtalade .

Varför ska ansvar alltid lämpas över på någon annan, undrar jag. I detta fall är det tillsynen över Eric som brast. En otäck sanning, men sanningen är alltid otäckare än lögnen, för vissa människor!
Citera
2019-04-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Fin halmdocka där du...

Nej, trollet "ondska-blblaba" har återkommande ondgjort sig över att poliser med hans attityd, blir uthängda samtidigt som han hävdar att han inte bryr sig om det (rätt så motsägelsefullt kan man tycka).

Rätten till skyddad identitet är inget man får bara för att känner att det skulle vara bekvämt (som i "ondska-blabla" fall) utan det krävs en pågående och överhängande hotbild.
Så du kan nog glömma att tv-hallåer får det mer än någon annan yrkesgrupp.

Däremot har riksdagen sedan ett bra tag, ett pågående projekt med att polis, åklagare och domstols- folk skall få vara anonyma i sin tjänsteutövning så långt det går (nuvarande Säpo-chef var först ut med det där i sin fd polismyndighet, där han började förvägra allmänheten och journalister rätten att få veta vem som fattat beslut/utövat myndighetsuppdrag genom att tilldela dem enbart tjänste-nr i offentliga handlingar).

I fallet med Eric Torell, så tycker jag inte att namnen borde bli offentliga på poliserna utan det räcker gott med att de åtalats och förhoppningsvis, fälls i domstol (sistnämnda tror jag har en god preventiv påverkan på myndigheten, dvs att man i framtiden får färre fall av sådant som skjutningen av Eric, pensionären i Husby och andra miserabla insatser).
Citera
2019-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tycker det är osmakligt, att du använder ordet osmakligt i diskussionen.

Jag tycker att detta är ett ämne som förtjänas att diskuteras förutsättningslöst. Att kalla saker för var de är blir en förutsättning för en diskussion och en rättvis rättegång för de tre poliser som nu är åtalade .

Varför ska ansvar alltid lämpas över på någon annan, undrar jag. I detta fall är det tillsynen över Eric som brast. En otäck sanning, men sanningen är alltid otäckare än lögnen, för vissa människor!

Ja, det är direkt osmakligt att till 100% skuldbelägga föräldrarna (särskilt som Erics pappa innan skottlossningen pratat med poliserna om sin son som han letade efter).

Att du inte förstår det osmakliga (eller vedervärdiga om du så vill) i att enbart skuldbelägga föräldrarna, det är nog inte mycket jag kan göra åt....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in