Citat:
Ursprungligen postat av
Berra168cm
Nej, det märkliga är att du inte har klarat av att tillgodogöra dig all den massiva mediala bevakning som var i samband med åklagarens besked om åtal.
Åklagaren har INTE väckt åtal pga det du angett.
Han väckte åtal för att poliserna inte kontrollerad vilken effekt deras verkanseld fick (som en följd att de då sköt han även i ryggen).
Samt att befälet inte vidarebefordrade infon om att det gick runt en förälder och letade efter en person med Erics signalement (vilket är ett signalement som verkligen sticker ut).
I mitt tycke, så kunde åklagaren gott ha väckt åtal även för att man tömmer sina magasin på en innegård med noll känsla för hur eldgivningen kunde ha drabbat tredje man (men tyvärr, det finns en historik av att det är acceptabelt med poliser som skjuter som en blind höna, se bla gym-skjutningen, Mp5-skjutningen i norrland i radhusområde osv).
Åklagaren har hittat en ventil för att gå ur denna härva med hedern i behåll. Jag köper inte att det handlar om effekten av verkanseld.
Det är just den mediala bevakningen som ställer till det med grundlösa åtal och rättegångar. Nu ska man minsann visa att Sverige är en rättsstat!
Det handlar för mig om tre unga män, som drabbats hårt när de utbildade sig till poliser. Det blir intressant när vi landar i ett läge, där till och med polisen riskerar att inte få en rättvis rättegång. I plakatpolitikens tid, där exempel ska statueras för att visa att vi
alla är lika inför lagen. Billigt sätt att komma till rätta med ett rättssystem som är i fritt fall med parallella rättsordningar.
Det är ingen juridisk nöt eftersom vi haft en debatt om vilka vapen polisen får använda där vissa elvapen hade undanröjt dödsfall eller bestående skador när polisen jagar brottslingar. Med de vapen polisen har rätt att vända kan allt hända, och det vet vi. I verkligheten finns det inte som med smör och margarin; alltid lagom.
Det jag noterat i debatten, att det i vanlig ordning finns delar av sakfrågan som är tabu att diskutera, och i detta fall äventyrar dessa tabun inom media, de tre polisernas rätt till ett försvar.
Eric hade Downs. Det är ett tragiskt livsöde för hela familjen när ett barn inte har ett normalt utvecklingspotential. Nu får man tassa runt hur omständigheterna var när Eric gav sig ut på stan med en leksak som såg ut som ett riktigt vapen. Detta skedde mitt i natten, medan polisen jagar riktiga busar i Stockholmsnatten.
Polisen kände inte till att Eric fanns och att han hade Downs. Men föräldrarna och hans närmaste omgivning visste att han hade Downs och hans grad av utveckling. Visst händer det att barn ger sig iväg, men om det är små barn ser man ju det. I Erics fall, var han stor som en vuxen till växten, och det jag undrar är hur mycket kontroll hade föräldrarna över honom. Hade han varit ett vanligt barn med samma utvecklingsgrad, hade han varit liten och legat i sin säng och sovit.
Jag får vibbar om att Eric inte var lätt att kontrollera, och stark. Jag har sett folk som tar hand om barn med olika handikapp och det blir svårt när dessa barn får enorm muskelstyrka. I tonåren kan det bli ohållbart.
I Sverige brukar vi inte ge våra söner leksaksvapen som ser ut som riktiga vapen. Det jag har tolererat är oranga, gula och illgröna vattenvapen som köps på bensinstationen. Vapen som ungar gillar att ha med sig när de badar och leker vattenkrig.
Nu är det inte politiskt korrekt att nämna att det var den bristande tillsynen av Eric som trots allt var den faktorn som satte igång en kedja av olyckliga omständigheter. Föräldrarna låste inte ytterdörren i dessa tider! Det får mig att undra över vad som hade skett innan Eric rymde, och varför han kunde rymma.