2019-04-14, 10:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först betonas det i olika tidningsartiklar ATT killen var som en 3åring. För att sen konstatera att han hade för "vana" att rymma. Som om vanliga föräldrar skulle åta sina 3åringar rymma utan att vidta åtgärder som såg till att det aldrig mer kunde hända.

Först tillverkar man vapenattraper så att de är så verklighetstrogna som möjligt. Sen anklagar man polisen som inte kan se skilnaden på långt håll. Föräldrarna som hade givit vapnet till sin förståndshandikappade son VISSTE ju att han inte kunde döda någon med det. Det visste inte polisen. Nu är det polisen som är "dumma i huvudet".

Killen älskade ju också motorcyklar. Varför inte ge honom en motorcykel också?

Någon har redan frågat detta tidigare, men HUR kom det sig att killen fick det här vapnet som sin födelsedagspresent? För han kunde ju inte prata och därmed fråga om att få en kpist..

Vad mer kan hända en som har den graden av förståndshandikapp då denne spatserar omkring ute själv?

Ja ungefär 318 saker till jag kan komma på här och nu som inte involverar någon inblandning av polis

Frågan är ju vad som hänt om Eric istället ramlat i ån och drunknat( nästan exakt det som hände en annan kille med downs syndrom) eller blivit ihjälkörd i trafiken, eller ramlat från hög höjd?

Hade det startats drev om att omedelbart torlägga alla sthlms vattendrag då? Eller förbjuda all biltrafik? Kanske förinta ALLT man kan tänkas klättra upp på och ramla ned ifrån?

Något säger mig att det inte blivit någon sådan debatt, utan att den riktas åt ett helt annat håll
Citera
2019-04-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast i detta fallet så motiverades väl delvis insatsen med sammanträffandet att någon larmat om att en man stryker omkring med pistol och att det i området fanns en person som hade en allvarlig hotbild just för att denne var vittne i ett allvarligt brottmål?

Det handlar inte om bara den här enskilda händelsen. Det handlar om vilken rutten myndighet svensk polis har blivit genom åren.
Det mesta av buset klarar man inte av. Man jagar sina pinnar i trafikkontroller medan allt från grov brottslighet och avrättningar till vardagsbrott pågår för fullt. Och hjälp från polisen kan du glömma.

Tro mig, många skulle applådera ett sådant här agerande av polisen i de så kallade no-go zonerna, men där åker man iväg med svansen mellan benen.
Här däremot pepprar man på. Liknar hur polisen kan bete sig mot vanligt folk på vissa fotbollsmatcher, batongerna fram och veva urskiljningslöst.

Bevisar återigen hur polisen finns där för att användas mot vanliga medborgare medan de som skulle behöva peppras fulla med bly får löpa.
Citera
2019-04-14, 10:55
Medlem
Hur kan man "se" att någon har ett vapen om man inte ser att personen är en 1,30 cm mongoloid som vänder ryggen till.. selektivt seende?
Citera
2019-04-14, 10:56
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jag tog väl snarare sikte på det faktumet att "ondska-blabla" suttit här i ca 500 inlägg och tillskrivit alla som trodde på åtal, epitet såsom "foliehatt", "rättshaverist" osv.
Fast titta själv på åtalet, det är mediastormen och all uppmärksamhet kring detta som gjort åklagaren bajsnödig.
Citat:
Vilket är lustigt då "ondska-blabla" nu själv uppvisar alla kriterier för den där diagnosen.
Varför alla personangrepp från din sida? Det är bara tråkigt att läsa.
Citat:
Myndigheter brukar ta till det där för att döda/ta udden av kritik som framförs av civilister.
Sluta nu.
Citat:
Se bla hur "ondska-blabla" smutskastar kvinnan som anmält en polis för våldtäkt (annan tråd) genom att tillskriva henne LPT eller att hon borde bli föremål för det (samt givetvis att "hon är rättshaverist").
Fast att peka på fel och brister har inget med smutskastning att göra.
I detta fall så är det till exempel anmärkningsvärt att inte Erics föräldrar inte fått någon skit alls av media.
Citat:
Med den logiken, då borde ju "ondska-blabla" själv bli föremål för dylikt eller hur?
Fast nu pratar användaren ifråga om att det ska skapas rättvisa så att vi kan fortsätta ha tilltro till polisen. Att mongot Eric viftade med vapen mot polisen verkar du glömt bort.
Citera
2019-04-14, 10:57
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är extremt omdömeslöst att nattetid släppa ut gravt förståndshandikappade vuxna, medels vapenattrapp. Det finns rätt många sätt som det kan gå ordentligt fel på.
Det här är inte det Sverige jag känner, du insinuerar att det är förenat med livsfara att vistas utomhus nattetid med nåt som kan liknas vid en pistol. När blev detta land en livsfarlig krigsskådeplats ?

Nåt är fel med polisen, de är alltför glada att dra pistolen överlag nuförtiden och jag misstänker att utbildningen ändrats någon gång för kanske 10-20 år sen till mindre besinnat, mer våldsbenäget bland examinerade.

Själva nödvärnsförklaringen är jag tveksam till, i Stockholm innerstad är det inga problem få förstärkning och det inom några minuter. Som redan sagts, de borde avvaktat och spärrat av, kl 04 är det dessutom folktomt runtom så de hade tid invänta piketen och snarare försatte sig i nödvärn.

Hur smart är man dessutom att vandra in till inom 10m av potentiell eldstrid, har poliser inte stridsövningar i utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
När drevet i media lagt sig så kommer det kanske komma upp någon facebookbild eller dylikt på någon illa stavad stolleblogg, producerad av ytterligare en i raden sinnessjuk rättshaverist, som svenska samhället idag tyvärr inte har möjlighet att ge den tillvaro av tillsyn som hade behövts.

Knappast mer än så
Är det inte du som påstår dig vara polis till vardags ?

För då faller det på plats att du helt skuldlägger ET och hans föräldrar samt stödjer de åtalade. Vad som däremot inte faller på plats är ditt sätt att skriva, som du vore minderårig skolmobbare.

Skrämmande tanke ifall åtalade poliserna också har sådan infantil personlighet och alltså ränner runt beväpnade.
Citera
2019-04-14, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Det här är inte det Sverige jag känner, du insinuerar att det är förenat med livsfara att vistas utomhus nattetid med nåt som kan liknas vid en pistol. När blev detta land en livsfarlig krigsskådeplats ?

Nåt är fel med polisen, de är alltför glada att dra pistolen överlag nuförtiden och jag misstänker att utbildningen ändrats någon gång för kanske 10-20 år sen till mindre besinnat, mer våldsbenäget bland examinerade.

Själva nödvärnsförklaringen är jag tveksam till, i Stockholm innerstad är det inga problem få förstärkning och det inom några minuter. Som redan sagts, de borde avvaktat och spärrat av, kl 04 är det dessutom folktomt runtom så de hade tid invänta piketen och snarare försatte sig i nödvärn.

Hur smart är man dessutom att vandra in till inom 10m av potentiell eldstrid, har poliser inte stridsövningar i utbildningen.Är det inte du som påstår dig vara polis till vardags ?

För då faller det på plats att du helt skuldlägger ET och hans föräldrar samt stödjer de åtalade. Vad som däremot inte faller på plats är ditt sätt att skriva, som du vore minderårig skolmobbare.

Skrämmande tanke ifall åtalade poliserna också har sådan infantil personlighet och alltså ränner runt beväpnade.

Hade du haft ens minsta kunskap om vapen och självskydd så hade du insett att det INTE finns en enda jävla poliskår i hela världen som INTE skjutit verkanseld då dom får ett vapen riktat mot sig

Hade du sedan ens läst det som stod i skvallerpressen så hade du vetat att poliserna försökte gå undan, men killen följde efter

Nej jag är fd polis, men skall börja inom myndigheten igen till hösten, efter tre års bortavaro från densamma .

Det är inte skrämmande alls utan fullt i sin ordning att man påpekar grundläggande fakta vad gäller nödvärn och självskydd och att stödja kollegor som varit med om något sådant här, med allt vad det innebär, visar ju vilken human person jag är egentligen

Att rikta kritik mot oansvariga föräldrar må vara hårt, men inte inhumant eller orättvist.

Sen är jag inte här för att skriva någon utförlig rapport på myndighetsspråk. Jag är här som privatperson, och skriver rakt ut från hjärtat som jag känner

Sen kan vi nog utgå ifrån att saklighetskunskapens, bedömning( gällande min lämplighet för tjg inom polisen) är på en "lite" annan nivå än skribenter som inte kan hålla sina retarderade knänsloyttringar åt sidan och måste börja dilla om " han hade ju downs syndrom...buhu ..och då får man gå med vapen och hota poliser...buhu*.

Samtal och granskning av utbildad personal på området. samt efter tester som är både valida och realiabla resulterade i en annan bedömning, vet ju vad jag sätter tilltro till

Frågor på det?
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-14 kl. 11:12.
Citera
2019-04-14, 11:12
Medlem
Citat:
Jag tog väl snarare sikte på det faktumet att "ondska-blabla" suttit här i ca 500 inlägg och tillskrivit alla som trodde på åtal, epitet såsom "foliehatt", "rättshaverist" osv.

Vilket är lustigt då "ondska-blabla" nu själv uppvisar alla kriterier för den där diagnosen.

Myndigheter brukar ta till det där för att döda/ta udden av kritik som framförs av civilister.

Se bla hur "ondska-blabla" smutskastar kvinnan som anmält en polis för våldtäkt (annan tråd) genom att tillskriva henne LPT eller att hon borde bli föremål för det (samt givetvis att "hon är rättshaverist").

Med den logiken, då borde ju "ondska-blabla" själv bli föremål för dylikt eller hur?

Men varför rör det dig i ryggen om någon anonym ”blabla” på nätet kallar dig för en foliehatt? Det är ju ungefär som den 16åriga killen i prejudikat som blev djupt sårad av en spottloska som hamnade framför honom på trottoaren.. inte PÅ honom..

Jag har ingen aning om vilken personlig vendetta den här diskussionen handlar om och i vilka olika trådar här på FB ni två har drabbat samman. Jag bara undrar om vi inte kunde fortsätta diskussionen angående detta ämne och stanna i ämnet? Våldtäktsdiskussionen får du väl fortsätta med i den tråden det handlar om.

Det är väl inget FEL i det att vi tycker olika om olika saker? Annars skulle det inte bli en diskussion..
Citera
2019-04-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop

Hur smart är man dessutom att vandra in till inom 10m av potentiell eldstrid, har poliser inte stridsövningar i utbildningen.Är det inte du som påstår dig vara polis till vardags ?

Insinuerar?

Varför skulle det INTE vara livsfarligt att bära vapen utomhus, nattetid och hör och häpna dessutom rikta det mot polisen som pricken på i:t?

Och detta i en storstad där utvecklingen har gått åt det hållet att inte en ambulans vågar köra ända fram vid vissa förorter utan förstärkning..

I Stockholms innerstad är situationen den att ofta har polisen inga enheter att skicka utan de är upptagna på annat håll.

Man kan ju inte skuldbelägga en 3åring, men man kan med fog efterfråga föräldrarnas ansvar när en 3åring ränner ute på gatorna mitt i natten och råkar illa ut.
Citera
2019-04-14, 11:48
Medlem
Soda--Pops avatar
Citat:
Hade du haft ens minsta kunskap om vapen och självskydd så hade du insett att det INTE finns en enda jävla poliskår i hela världen som INTE skjutit verkanseld då dom får ett vapen riktat mot sig
Det inser jag visst, däremot tror jag definitivt inte vilken polis som helst i världen skulle skjutit ihjäl ET pga leksaksvapnet. De verkar dessutom ha panikskjutit, avlossat hela magasin, missat totalt i merparten, träffat han i rygg
Citat:
Hade du sedan ens läst det som stod i skvallerpressen så hade du vetat att poliserna försökte gå undan, men killen följde efter
Då blir saken än mer förbryllande eftersom de stod på 7-15m avstånd vid skottögonblicket och eftersom ET tog några steg efter då betyder det att han stått ännu närmre. Att de då inte sett att han var en downie ? eller ännu bättre, sett att det inte var ett vapen han höll i.
Citat:
Det är inte skrämmande alls utan fullt i sin ordning att man påpekar grundläggande fakta vad gäller nödvärn och självskydd och att stödja kollegor
Fast nu syftade jag på ditt sätt att skriva...
Citat:
" han hade ju downs syndrom...buhu ..och då får man gå med vapen och hota poliser...buhu*.
.... såsom polis, vilket är skrämmande.
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Insinuerar?

Varför skulle det INTE vara livsfarligt att bära vapen utomhus, nattetid och hör och häpna dessutom rikta det mot polisen som pricken på i:t?
Innan du ens går in på det får du förklara när du anser man har ett vapen på sig och när man inte har det.

ET hade en leksakspistol så det kanske är i gråzonen men om han riktat en gammal nokia på dem och blivit ihjälskjuten ? Jag har sett ungar leka med fogspruta som det vore vapen,
Citera
2019-04-14, 11:52
Medlem
Leif GW citeras i expressen:
Citat:
– Åklagaren tycks ju ha ansenliga problem med det här åtalet, det framskymtar mellan raderna. Hade han vågat så hade han nog helst skrivit av det, men att skriva av det här ärendet går ju helt enkelt inte. Det här måste ju granskas av en domstol, säger Leif GW Persson i TV4.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/xPl89n/leif-gw-persson-tar-manadslang-paus-ska-in-pa-sjukhus

Någon som hörde hans argument i Nyhetsmorgon?
Citera
2019-04-14, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Hur kan man "se" att någon har ett vapen om man inte ser att personen är en 1,30 cm mongoloid som vänder ryggen till.. selektivt seende?

Det funkar som så att om du råkar ut för ett hot så skall du Bedöma-definiera-agera.

Från det att du definierar( dvs bestämmer dig för hur du skall agera på hotet) tills det att du agerar( höjer vapnet och skjuter) finns det gott om tid för en gärningsman att skämma ut dig genom att vrida på kroppen ett varv/halvt varv.

Från tiden mellan definierande och agerande så är det mycket svårt att kunna stoppa det sistnämnda också, eftersom mänskliga hjärnan inte är så utvecklad att man kan agera direkt på en millisekund på det som händer.

Det kan alltså mkt väl vara så att personen stod rakt emot dom som sköt/på sidan, men hann vända sig.

Dessutom kan det även vara så att man agerade i nödvärn för en kollegas räkning, tex man står på sidan om gm och ser att denne riktar vapnet mot en kollega, dvs nödvärn å annans räkning.
Citera
2019-04-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Eller så berättas vad som faktiskt har hänt?
Att Eric riktat vapnet på ett vis som alla uppfattar ungefär likadant, eftersom dom har ögonen på honom.
Jag har lite svårt att förstå att man i första hand skall misstänkliggöra sådana uppgifter, eftersom uppgifterna lik gärna kan berätta vad som faktiskt hänt.
Jag tror du går in och läser med förutfattade meningar om poliser, och bygger uppfattningarna åt det hållet, medvetet eller omedvetet.

Jag tror inte polisen gjorde någon djupare analys just då av vapnet, snarare är det en minnesbild som plockas fram under förhöret.
Vidare, så är det inte meddelat någonting om Eric´s beteende på plats. Det är inte korrekt att benämna Eric som:

eftersom det snarast beskrivits som han smugit efter och på något vis lekt krig/försökt bete sig taktiskt.

Det är väldigt ovanligt att vettskrämda människor korrekt redogör för ett förlopp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in