Citat:
Man verkar ju till hotet är nere. Kontrollera verkan av skotten, visst, men det är ju inte så att man går utanför ramen för nödvärn för att man skjutit 2 skott, och det i efterhand visat sig att det första skottet fällt gärningsmannen. Om det nu inte är så att man fortsatt verka fast hotet klart och tydligt varit borta. Det handlar som tidigare nämns om vad man hade att utgå ifrån där och då.
Jag skulle säga att det definitivt kan vara så att man bör skjuta så många skott på målet, så fort man kan om man ställs inför vapenhot. En del av nödvärnet är ju att inte ge gärningsmannen chans att agera.
Jag skulle säga att det definitivt kan vara så att man bör skjuta så många skott på målet, så fort man kan om man ställs inför vapenhot. En del av nödvärnet är ju att inte ge gärningsmannen chans att agera.
Absolut, till sist är det så - Verkanseld är en instinkt.
Jag försökte bara visa på lite grunder för hur tekniker gör gällande, men det blir i slutändan en adrenalinstödd ganska rå instinkt som tar över om man väl hamnar i läget att avlossa sitt vapen.
Det finns ingen riktig mall att följa, bara grunder att försöka stå på.
Jag instämmer i att det potentiellt kan finnas motivering till dom 25 skotten som verkar gälla här, men jag håller faktiskt mer öppet för någon form av panik.
Finns ju en smått detaljerad uppgift här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21AqjR/vittne-traffade-eric-precis-fore-skotten-han-ville-leka
Citat:
Från innergården in i lägenheten hör hon polisen ropa ”släpp vapnet, släpp vapnet” upprepade gånger. Sedan skott.
– Jag hör först ett skott. Efter några sekunder kommer det många skott i en lång radda, kanske sex stycken. Då springer jag ut på balkongen och tittar och då ser jag Eric som ligger här på plattorna. Tre poliser smyger längre upp bland buskarna, och det var allt, säger Anniqa Lindberg, som kände Eric sedan tidigare.
– Jag hör först ett skott. Efter några sekunder kommer det många skott i en lång radda, kanske sex stycken. Då springer jag ut på balkongen och tittar och då ser jag Eric som ligger här på plattorna. Tre poliser smyger längre upp bland buskarna, och det var allt, säger Anniqa Lindberg, som kände Eric sedan tidigare.
Jag kan föreställa mig att det stämmer, särskilt beaktat om det nu totalt blev 25 skott.
Om det stämmer, lär första skottet framkallat någon form av reaktion av Eric. En reaktion som direkt resulterar i en snabb men omfattande mängd av skott.
Panik.