2019-04-14, 09:16
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Jo, jag har förstått det.
Men jag önskade få hjälp med att hitta den domen. Usel på att söka i Flashback.
Vet du vilken sida/datum?

Här så

Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Här är domen från Förvaltningsrätten i Göteborg angående LVU, dvs. tvångsvård av barnet pga föräldrarnas brister i omsorgen:

https://minfil.com/09W8q7b1n1/GOTEBORG_FR_DOM_2019-04-01_2127-19_pdf

En dom från Gbg TR och Hovrätten i Gbg från 2016-2017 angående Mats och hans bror:

https://minfil.com/11Wdq7b5n0/GbgHRdom_B1332_17_pdf
Citera
2019-04-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Din anhöriga såg barnet på avstånd. Flera läkare har undersökt henne, tagit massor av prover som klart visar vanvård och undernäring, dessutom blödning på hjärnan och bruten käke som hon ser ut att ha gått med länge. Läs FUPen.

Mamman ammade var och varannan timme enligt FUPen vilket tydligt visar hon inte hade tillräckligt med mjölk. Ett så stort barn kan inte heller klara sig med ammande, hur ofta man än gör det. Rökning under graviditeten gör att barnen får lägre födelsevikt statistiskt sett men det är inte nån sån jätteskillnad, däremot kan hon ha varit undernärd redan i magen pga mammans kost och allmänt underliga idéer. De verkar dessutom drogliberala och vi vet inte vad hon tagit i den vägen eller om de till och med gett dottern "medicin". Den googlande pappan tror ju han vet mer än läkare och har Tramadol för husbehov enl FUPen.

När det gäller att flickan kunde springa omkring och verka pigg. Svält, eller halvsvält som det är fråga om här, gör underliga saker med människokroppen. Hjärnan känner svälten och reagerar med att ge energibursts, det är för att våra instinkter säger att det är dags att röra på sig och skaffa mat.

Har du aldrig träffat en anorektiker? De kan vara magra som skelett men ändå bete sig normalt ytligt sett. De kan träna som dårar, gå långpromenader osv.

Det där med hur ofta hon ammade säger väl allt. Att amma varje timma, som mamman vid ett tillfälle uttrycker det, är något väldigt små barn gör. Vi snackar 0-3 månader. Att ett barn som är över ett år fortfarande gör det är inte normalt. Hon var tveklöst hungrig och försökte stilla sin hunger. Detta trots att modersmjölk inte är en fullgod källa till kalorier när barnet är såpass stort ens när mamman äter ordentligt.
Senast redigerad av Ricciarellis 2019-04-14 kl. 09:43.
Citera
2019-04-14, 11:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Här är domen från Förvaltningsrätten i Göteborg angående LVU, dvs. tvångsvård av barnet pga föräldrarnas brister i omsorgen:

https://minfil.com/09W8q7b1n1/GOTEBORG_FR_DOM_2019-04-01_2127-19_pdf

Ett inte oväntat domslut.

Det som möjligen förvånar är uppgiften att de skulle ha avvisats från vårdcentralen på grund av att barnet saknade personnummer. Ett sjukt barn ska naturligtvis få vård även om det har knäppa föräldrar som försöker leva utanför samhället.
Citera
2019-04-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ett inte oväntat domslut.

Det som möjligen förvånar är uppgiften att de skulle ha avvisats från vårdcentralen på grund av att barnet saknade personnummer. Ett sjukt barn ska naturligtvis få vård även om det har knäppa föräldrar som försöker leva utanför samhället.
En mycket märklig uppgift, tvivlar på att den stämmer. Kan vara så att man efterfrågat barnets personnr, den knarkpåverkade pappan vägrar, personalen kommer ingen vart, föräldrarna tar barnet och sticker.
Citera
2019-04-14, 12:00
Medlem
elizadeaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blubb07
Har försökt leta upp deras blogg , utan att lyckas
Någon som kan adressen?

http://homefreeme.blogspot.com
Citera
2019-04-14, 12:35
Medlem
Varför är inte alla sidor med, när man laddar ner FUP? 149 sidor bara. Är det sekretess på resten? (Ursäkta, men jag är ny på sånt här)
Citera
2019-04-14, 12:49
Medlem
zeinahs avatar
Så brutalt.

Nu vet jag inte vad det här grundar sig i men helt friska är de ju garanterat inte, de två föräldrarna. Jag tror inte att det kommer räcka till rättspsyk, men jag hoppas att de blir fällda så att de får fängelse, helst det strängaste straffet (även om jag tror att det är osannolikt). Det är nästan surrealistiskt att det finns människor som dessa i Sverige. Hur kan man vara så dum när vi vet mer än vad vi någonsin vetat tidigare?!

Som kvinna kan jag inte förstå hur man går igenom en hel graviditet utan att ens kolla hur barnet mår hos en läkare eller en barnmorska. Hur man inte åker in till sjukhuset när man har en väldigt utdragen förlossning (om hennes blogginlägg ang. förlossningen stämmer). Hur man inte vet hur ägglossning, mens och graviditet funkar..? Självklart varade hennes graviditet i 11 - 12 månader - för hon vet inte hur kroppen fungerar under svält. Vilket är helt otroligt med tanke på att hon ändå bott i utvecklade länder och inte alltid levt under radarn. Sen har hon ju säkert bakomliggande problem, precis som pappan har, men jag har så vårt att linda huvudet runt att man under så lång tid kan misshandla sitt barn på det sättet. Redan från början av graviditeten, genom att svälta sig själv och "leva på luft" och annan skit hon förmodligen ha gjort. Då är jag inte ens mamma själv än, och fan om det skulle bli så att jag fysiskt inte skulle kunna - så lyckas avskum som dessa både med att skaffa barn och nästan döda dem också. Usch.
Citera
2019-04-14, 13:10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricciarellis
Det där med hur ofta hon ammade säger väl allt. Att amma varje timma, som mamman vid ett tillfälle uttrycker det, är något väldigt små barn gör. Vi snackar 0-3 månader. Att ett barn som är över ett år fortfarande gör det är inte normalt. Hon var tveklöst hungrig och försökte stilla sin hunger. Detta trots att modersmjölk inte är en fullgod källa till kalorier när barnet är såpass stort ens när mamman äter ordentligt.

Precis, det är i början när mjölkproduktionen ska ställa in sig och bara under ökningsdagarna. Det är egentligen inte fel att amma så länge, som komplement. I Sverige rekommenderar man amning upp till 1 år och gärna längre men det är få föräldrar som fortsätter. WHO rekommenderar upp till 2 år och gärna längre (!)

Mammans mjölk torde blivit allt mer näringsfattig eftersom hon uteslöt saker ur kosten. De trodde ju flickan fick allergiska reaktioner av ämnen som passerade över i mjölken. Kan inte avgöra hur pass sannolikt det här är.

Det här brottet hon hade på käken har vi också. Läste nånstans (FUPen tror jag) att det kunde ha hänt redan vid förlossningen, som var lång och svår. I så fall har ju stackars flickan aldrig kunnat äta ordentligt. Det är i vart fall nåt hon gått med ett tag och inte fått vård för. Fruktansvärt. Man kan ju undra om föräldrarna verkligen inte märkt nåt, hon borde haft ont och blivit svullen även om det var ett okomplicerat rent brott.
Citera
2019-04-14, 13:12
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Varför är inte alla sidor med, när man laddar ner FUP? 149 sidor bara. Är det sekretess på resten? (Ursäkta, men jag är ny på sånt här)

Ja det är sekretess på huvudprotokollet, aktbilaga 44. Sedan finns det aktbilaga 47 Förundersökningsprotokoll utan journalanteckningar som har delats här.

Dagboksblad
https://minfil.com/W84evfd3nf/G_teborgs_TR_B_2918-19_Dagboksblad_2019-04-09_1_pdf
Citera
2019-04-14, 13:36
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Funderar om mamman officiellt har skiljt sig från Emmanuel Marshall eller ej. Hittade hans blogg där han beskriver hur Nia gav tillbaka vigselringen och sedan gick de åt vartsitt håll. De har fortfarande samma efternamn.
http://rawsafari.com/blog/turning-forty/

Om Emmanuel och Nia fortfarande är officiellt gifta, kommer flickan att räknas som makens barn. Så blir det per automatik och om nån annan ska ta på sig faderskapet blir det faderskapsutredning. Gäller i Sverige i alla fall, skulle tro det är internationellt. En hel del kontakt med myndigheter, kanske dna-testande och det kan ju ha bidragit till att de inte ville registrera flickan.

Så frågan är om flickan är statslös, svensk medborgare eller australisk, som Nias ex.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2019-04-14 kl. 14:04.
Citera
2019-04-14, 13:46
Medlem
vanligajags avatar
Måste säga att jag blir oerhört provocerad av pappans dryga, skrytsamma allvetar-attityd och nedsättande ifrågasättande mot både sjukhuspersonalen och polisen. Autism och ADHD och cannabisförstörd - ok. Ödmjukhet är inte hans grej.

All den kunskap han säger sig besitta genom att vara påläst är ju bara resultat av den tvångsmässiga inlärning i vissa ämnen han snöat in på genom sin diagnos. Andra lär sig tågtidtabeller.
Det är hur man hanterar kunskapen som är det viktiga. Rabbla utantill kan vem som helst göra.
Ska man vara vårdnadshavare är nästa viktiga sak hur man interagerar och fungerar socialt.

Bollar tillbaka hans åsikt och budskap till honom: "In the age of information. Ignorance is a choice."
Citera
2019-04-14, 14:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Du är ingen jurist. Du vet inget om psykossjukdomar. Bipolaritet är en. Finns en radda till och kan variera karaktär. Kräver knappast psykklinik 24/7.

Tro vad du vill. Du verkar inte hemma någonstans, utöver att du av någon anledning har ett behov att klistra på andra åsikter som de inte hyser. Bipolära kan utveckla psykostillstånd som kan variera i styrka och omfattningmen det är långt ifrån självklart att alla utvecklar dem.

Jag har heller inte påstått att alla svårare störningar kräver klinikvård 24/7 men det är de förutsättningarna som är tröskeln man ska över vid valet av påföljd när man väljer mellan rättspsyk och fängelse. Det är den exemplifieringen som ges i förarbeten till lagen där man specificerar "sådan allvarlig psykisk störning". Och givetvis är inte heller en fängelsedom något intyg på att personen är mentalt frisk. Men man kan konstatera att personen inte bedömts som så pass störd att rättspsyk ansågs motiverat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-14 kl. 14:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in