2019-04-14, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Nej, jag är inte vegan, är du autist eftersom du
inte vill kännas vid detta ?
Alla med npf är ju inte likadana, att han knarkar
underlättar säkert att han vidmakthåller sin
livsstil och tycks vilja fortsätta med det.

Psykos har de knappast, då skulle de vara
omhändertagna vid det här laget.
Pappan och även mamman har uppenbarligen
hakat upp sig på en livsstil och ett tänk,
det är ett intresse som tagit över hela deras liv,så pass att det skadar andra.
Utan att de har insikt att förstå detta.
Pappan var mer mån om att ifrågasätta mediciner som användes
än hur flickan mådde
.
Detta stärker din tes!
Citera
2019-04-14, 00:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Hej juristen. Om det inte handlar om psykosliknande tillstånd, vad hävdar då ers högvördighet att det handlar om?

Det vet jag inte, det finns en hel del psykiska störningar och sjukdomar som är hyfsat svåra men ändå inte så allvarlig att de kräver dygnet runt vård på psykiatrisk klinik (d. v. s. som de som avses med beteckningen "sådan allvarlig psykisk störning", exempelvis psykostillstånd, och som avses där påföljd ska bli rättspsyk).
Jag tror de är tillräckligt koko för att exempelvis förlora vårdnaden om barnet, och jag har inga problem med att de döms för exempelvis misshandel. Men jag tror inte deras kokotillstånd är av sådan karaktär att det är aktuellt med vård dygnet runt på psykklinik.
De här föräldrarna kanske skulle kunna förbättras med någon form av hjärntvätt men som inte nödvändigt är av klinisk medicinsk art (ren dumhet kan ofta åtgärdas på något vis men botas knappast bäst på sjukhus).
Citera
2019-04-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Ok fair enough. Vi får se om DSM6 kommer fram till att /om breathianism bör klassas som psykossyssla. Det kanske finns redan. Ska kika vidare. Oavsett så har du fel.

Hmm en psykos som alltså enligt dig varar i åratal minst fem år för kvinnan och ännu längre för mannen (livslångt?) i två fall där de dessutom råkar vara gifta med varandra och föräldrar till ett gemensamt barn.

Är detta scenario är troligt anser du?
Senast redigerad av Martlet 2019-04-14 kl. 00:48.
Citera
2019-04-14, 01:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NFW
Läkaren hade aldrig sett ett sådant allvarligt fall av undernäring. Föräldrarna undvek besök till bvc mm

Vilka är miffona?

https://www.expressen.se/gt/liten-flicka-holl-pa-att-svalta-ihjal-foraldrarna-infor-ratta/

Antagligen välmenande veganer.
Veganer förstår inte att dom är dumma i huvudet.
Citera
2019-04-14, 01:53
Medlem
Ingen av föräldrarna har någon chans i världen att få tillbaka flickan. Hon kommer att växa upp i familjehem och skyddas från sina föräldrar. Mamman kommer eventuellt att få ha umgänge med henne bara och säkert alltid tillsammans med andra för att flickan ska vara trygg!

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag råkar veta vart de flyttade och en anhörig som även var granne då har sett dem och barnet på lekplatsen. Då den anhörige jobbar just med vård av barn med bland annat tarmsjukdomar så vet denne hur svältfödda barn ser ut vid den åldern och vad de kan och inte kan. Ralefkah kunde för ett par månader sen leka och springa obehindrat med andra barn. Hennes storlek skiljde sig inte mycket från andra asitiska barn i den åldern (min anhörig är uppvuxen i ett område med många asiatiska barn). Problemet är att modern rökte garanterat under början av graviditeten och det tillsammans med mager vegankost gjorde att barnets tillväxt i magen inte var så god och det följer med fram till vuxen ålder.

Men hon såg ganska normal ut och saknade de tecknen som tyder på kräftig undernäring. Den anhöriges bedömning är att barnet haft hyfsad tillväxt så länge som mammans ammning fungerade. Men övergången till vegankost har inte fungerat vilket inte är så konstigt då det är rent olämpligt för så små barn utan vitamintillsatser.

Notabelt var att bägge föräldrarna enbart talade engelska med barnet och att namnet uttalas med tyst inledande R vilket tydligen är indonesiska. Pappan verkar jobba som säsongsanställd på restauranger mm medan mamma var hemma hela tiden.

Mamman är ganska okej men pappan är inte direkt lämpad som förälder och det bästa vore nog om enbart mamman återfår vårdnaden med stöd från socialen. Det är också bäst för barnet eftersom det trauma ett barn i den åldern får om de förlorar sina föräldrar aldrig läks helt med tiden.
Citera
2019-04-14, 02:54
Medlem
Kellywomans avatar
Har nu läst FUP:en och båda föräldrarna verkar ju helt störda och helt hjärntvättade på sina egna idéer om samhället, mat och näring. Deras svar på frågor om matintag samt exakt vad för mat tyder på att de varit väl medvetna om att flickan inte får i sig tillräckligt. Hur Mats härutöver försvarar sitt synsätt är skrämmande.
Men fy fan vad flickan måste ha lidit. Massor av läkare har ju undersökt henne, tagit massor av prover som visar vanvård och undernäring, Att sedan dessutom en blödning på hjärnan och bruten käke som hon tydligen gått med länge är ju så groteskt.
Mats säger att när hon slog huvudet så tydligen kräktes hon lite grand. En normal människa vet att en kräkning efter slag mot huvudet med stor sannolikhet innebär hjärnskakning. Att sedan ingen ens reagerat på att flickan har bruten käke??????
Att läkarna inte kan bedöma hur dessa 1,5 år kommer påverka flickans utveckling i framtiden är alltför sant. Hoppas verkligen de inte får tillbaka vårdnaden.

Tydligen är Mats ute väldigt mycket på nätterna enligt I. Självklart brukar han narkotika.

Förmodligen kommer de inte få ett kännbart straff om än något.
Citera
2019-04-14, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det vet jag inte, det finns en hel del psykiska störningar och sjukdomar som är hyfsat svåra men ändå inte så allvarlig att de kräver dygnet runt vård på psykiatrisk klinik (d. v. s. som de som avses med beteckningen "sådan allvarlig psykisk störning", exempelvis psykostillstånd, och som avses där påföljd ska bli rättspsyk).
Jag tror de är tillräckligt koko för att exempelvis förlora vårdnaden om barnet, och jag har inga problem med att de döms för exempelvis misshandel. Men jag tror inte deras kokotillstånd är av sådan karaktär att det är aktuellt med vård dygnet runt på psykklinik.
De här föräldrarna kanske skulle kunna förbättras med någon form av hjärntvätt men som inte nödvändigt är av klinisk medicinsk art (ren dumhet kan ofta åtgärdas på något vis men botas knappast bäst på sjukhus).

Du är ingen jurist. Du vet inget om psykossjukdomar. Bipolaritet är en. Finns en radda till och kan variera karaktär. Kräver knappast psykklinik 24/7.
Citera
2019-04-14, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Har nu läst FUP:en och båda föräldrarna verkar ju helt störda och helt hjärntvättade på sina egna idéer om samhället, mat och näring. Deras svar på frågor om matintag samt exakt vad för mat tyder på att de varit väl medvetna om att flickan inte får i sig tillräckligt. Hur Mats härutöver försvarar sitt synsätt är skrämmande.
Men fy fan vad flickan måste ha lidit. Massor av läkare har ju undersökt henne, tagit massor av prover som visar vanvård och undernäring, Att sedan dessutom en blödning på hjärnan och bruten käke som hon tydligen gått med länge är ju så groteskt.
Mats säger att när hon slog huvudet så tydligen kräktes hon lite grand. En normal människa vet att en kräkning efter slag mot huvudet med stor sannolikhet innebär hjärnskakning. Att sedan ingen ens reagerat på att flickan har bruten käke??????
Att läkarna inte kan bedöma hur dessa 1,5 år kommer påverka flickans utveckling i framtiden är alltför sant. Hoppas verkligen de inte får tillbaka vårdnaden.

Tydligen är Mats ute väldigt mycket på nätterna enligt I. Självklart brukar han narkotika.

Förmodligen kommer de inte få ett kännbart straff om än något.
Det här är intressant!
Börjar med del två i det jag fetat i ditt inlägg (för övrigt ett synnerligen väl skrivet sådant, tack!), det där om knark.

Vi kan nog sluta oss till att pappan är narkotikamissbrukare. Positiv attityd till cannabis, greps med Tramadol. Jag erkänner att jag inte läst FUP, men undrar om det där framgår om Polisen vid gripandet tagit toxprover på pappan?
Och hur är det med mamman och narkotika? Hon tycks ju ha en laid-back-attityd till samhälleliga regler och bestämmelser, så illegalt drogmissbruk borde hon ju inte ha några större betänkligheter inför. Röker hon på? Andra droger? Lämnat toxprover?

Sen det där med att pappan är ute om nätterna. I tråden finns uppgifter om att han skulle ha tillfällighetsjobb inom restaurang. Det skulle då förklara varför han är borta på.nätterna. Men borde inte mamman veta om han på kvällen försvinner till ett "äkta nattjobb", alltså ett visserligen kanske svart jobb, men ändå inte kriminellt? Har pappan lyckats visa var han skulle ha jobbat svart nånstans? För om inte, tror jag att det är genom stöld han drar in pengar.

En väninna till mig berättade att hon i tråden sett uppgifter om att pappan (Mats) skulle ha hjälpt sin yngre bror (Peter) att skala stulen kabel och att det skulle finnas en dom. Stämmer detta? För i så fall indikerar ju det att Mats inte är så noga med att följa lagar när det gäller ägande.
Han har ju redan visat att han tror att man som biologisk förälder äger sitt barn och därför får lov att göra som man vill med det. Förfärligt!

Plus en mamma som exemplifierar att det där med värnandet av ens egen avkomma inte är evolutionärt helt solitt inbyggt i alla mammor.
Sorgligt att se. Usch!
Citera
2019-04-14, 07:47
Medlem
Har läst förundersökningsmaterialet, moderns blogg och pappans Facebook. Man tappar ju tilltron på att folk ska fritt få föda barn när man läser detta. Dessa egocentriska flummare kan ha gett detta stackars barn men för livet.

Jag kommer att sovabättre om natten om dessa två aldrig mer kommer att få ha vårdnad om ett barn igen. De bör åtalas för varje åtalspunkt av oaktsamhet som lagboken rymmer.
Citera
2019-04-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det här är intressant!
Börjar med del två i det jag fetat i ditt inlägg (för övrigt ett synnerligen väl skrivet sådant, tack!), det där om knark.

Vi kan nog sluta oss till att pappan är narkotikamissbrukare. Positiv attityd till cannabis, greps med Tramadol. Jag erkänner att jag inte läst FUP, men undrar om det där framgår om Polisen vid gripandet tagit toxprover på pappan?
Och hur är det med mamman och narkotika? Hon tycks ju ha en laid-back-attityd till samhälleliga regler och bestämmelser, så illegalt drogmissbruk borde hon ju inte ha några större betänkligheter inför. Röker hon på? Andra droger? Lämnat toxprover?

Sen det där med att pappan är ute om nätterna. I tråden finns uppgifter om att han skulle ha tillfällighetsjobb inom restaurang. Det skulle då förklara varför han är borta på.nätterna. Men borde inte mamman veta om han på kvällen försvinner till ett "äkta nattjobb", alltså ett visserligen kanske svart jobb, men ändå inte kriminellt? Har pappan lyckats visa var han skulle ha jobbat svart nånstans? För om inte, tror jag att det är genom stöld han drar in pengar.

En väninna till mig berättade att hon i tråden sett uppgifter om att pappan (Mats) skulle ha hjälpt sin yngre bror (Peter) att skala stulen kabel och att det skulle finnas en dom. Stämmer detta? För i så fall indikerar ju det att Mats inte är så noga med att följa lagar när det gäller ägande.
Han har ju redan visat att han tror att man som biologisk förälder äger sitt barn och därför får lov att göra som man vill med det. Förfärligt!

Plus en mamma som exemplifierar att det där med värnandet av ens egen avkomma inte är evolutionärt helt solitt inbyggt i alla mammor.
Sorgligt att se. Usch!
Den domen finns i tråden. Det är naivt att tro att man råkar torska allra första gången man begår brott, Mats är en simpel koppartjuv som knarkat sönder sin hjärna. Det är väl vad dom menar med att universum försörjer dom, koppar finns överallt.
Citera
2019-04-14, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Den domen finns i tråden. Det är naivt att tro att man råkar torska allra första gången man begår brott, Mats är en simpel koppartjuv som knarkat sönder sin hjärna. Det är väl vad dom menar med att universum försörjer dom, koppar finns överallt.
Jo, jag har förstått det.
Men jag önskade få hjälp med att hitta den domen. Usel på att söka i Flashback.
Vet du vilken sida/datum?

BTW: Jag tror givetvis inte att det var vid sitt livs första brottstillfälle som Mats åkte dit.
Jag hoppas därför att du inte antyder att jag skulle vara naiv?
Väl?
Citera
2019-04-14, 09:08
Medlem
Har försökt leta upp deras blogg , utan att lyckas
Någon som kan adressen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem