2019-04-13, 22:02
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Franska Le Figaro varnar för farorna med infantiliseringen av klimatfrågan.
Greta Thunberg ou la dangereuse propagande de l’infantilisme climatique
http://www.lefigaro.fr/vox/societe/pascal-bruckner-greta-thunberg-ou-la-dangereuse-propagande-de-l-infantilisme-climatique-20190409

Precis det jag satt och tänkte på i denna stund. Infantiliseringen.

Nu kan jag inte läsa franska, men man kan genom att studera exempelvis franska, tyska, spanska etc. diskussionsforum på TV, och jämföra dom med exempelvis det hemska Opinion Live på den svenska TV:n.

I andra länder sitter man (oftast mycket pålästa och partioberoende personer) lugnt och låter meningsmotståndaren prata till punkt. En helt annan nivå. Och några Gretor ser man sällan där. Tror aldrig att hon skulle bjudas in. Den här hysterin kring henne är motbjudande hos envar som kan tänka själv och kan sätta sig in i miljöfrågor på ett sunt sätt.

Den här förenklade och infantiliserade bilden av den eventuella globala uppvärmningen är direkt skadlig.
2019-04-13, 22:29
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du ger inget seriöst intryck. Så korkad är jag.
Sonnenwende har inte skrivit något seriöst i tråden, så förvänta dig inte något. Sök på tillmälen som "idiot", "dumvänster" och "vänsterbliven" och du får garanterat många träffar på Sonnenwende

Be honom presentera källor på hans påståenden och du får garanterat tillmälen efter dig eftersom han inte har några källor.
2019-04-14, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du ger inget seriöst intryck. Så korkad är jag.
Varför låtsas du tro att ett okunnigt och psykiskt handikappat barn har något att tillföra debatten? Att hon skriver engelska på en nivå som i princip inga svenska skolbarn eller en begränsad del svenska vuxna klarar av?
Är du ett betalat troll som så många andra av vänsterjonen på FB, eller har du med en diagnos som gör att ditt intellekt inte fungerar?
2019-04-14, 08:09
Medlem
Greta blir mer och mer enbart ett politiskt instrument att användas av sossar med stödpartier.
2019-04-14, 09:03
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alternativt är du ett betalt troll.

Citat:
Är du ett betalat troll som så många andra av vänsterjonen på FB

Anfall är bästa försvar.
2019-04-14, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Greta blir mer och mer enbart ett politiskt instrument att användas av sossar med stödpartier.
Enligt tidningen"Samhällsnytt"kommer ide'n från Bo Thore'n från föreningen Ett fossilfritt Dalsland som skulle ha kontaktat Greta och andra ungdomar för att genomföra denna skolstrejken för miljön. Dom andra ungdomarna ville inte men Greta ställde upp.
2019-04-14, 09:12
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Varför låtsas du tro att ett okunnigt och psykiskt handikappat barn har något att tillföra debatten? Att hon skriver engelska på en nivå som i princip inga svenska skolbarn eller en begränsad del svenska vuxna klarar av?
Är du ett betalat troll som så många andra av vänsterjonen på FB, eller har du med en diagnos som gör att ditt intellekt inte fungerar?

Citat:
Ursprungligen postat av isakat

Något som jag tycker är intressant att fundera kring gällande Greta är hennes framtid.

Inom närmsta 10-20 åren kommer hon upptäcka hur bottenlöst korrupt vuxenvärlden är. Hon kommer ha "rebell-perioder" som alla går igenom oavsett om man lever i en sund samtid eller inte.

Hon kommer träffa pojkvänner, och ha nära vänninor, ibland kommer hon med sällskap och vilja dra iväg en weekend till värmen eller någon spännande storstad.

Kommer hon då som präktig 30-åring kuska runt på ett tåg?

Vad händer när hon förstår att hon (delvis) utnyttjats som politiskt verktyg?
2019-04-14, 09:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia
Något som jag tycker är intressant att fundera kring gällande Greta är hennes framtid.

Inom närmsta 10-20 åren kommer hon upptäcka hur bottenlöst korrupt vuxenvärlden är. Hon kommer ha "rebell-perioder" som alla går igenom oavsett om man lever i en sund samtid eller inte.

Hon kommer träffa pojkvänner, och ha nära vänninor, ibland kommer hon med sällskap och vilja dra iväg en weekend till värmen eller någon spännande storstad.

Jag gissar att Greta kommer att växa upp till en kvinnlig kuf med begränsat umgänge.
2019-04-14, 10:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belavia

Det är trevligt att åka tåg långa sträckor i gott sällskap.
Hoppas långresetåg blir populärt igen.
2019-04-14, 10:49
Medlem
Citat:

Meningslöst att attackera Greta pga hennes diagnos. Finns många smarta människor i samhället med diverse diagnoser som tillför mycket.

Problemet är snarare politiker och kändisar som skriver på Twitter om hur fantastisk hon är samtidigt som dom sitter på flyget på väg till någon semesterparadis eller på valfri butik och ska köpa ny telefon för femte gången i år.
2019-04-14, 12:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebb13
Meningslöst att attackera Greta pga hennes diagnos. Finns många smarta människor i samhället med diverse diagnoser som tillför mycket.

Problemet är snarare politiker och kändisar som skriver på Twitter om hur fantastisk hon är samtidigt som dom sitter på flyget på väg till någon semesterparadis eller på valfri butik och ska köpa ny telefon för femte gången i år.
Det är väl näppeligen en attack mot henne, snarare en beskrivning vad hon är, ett okunnigt barn.
2019-04-14, 12:19
Medlem
Giant Squids avatar
Jag är på rundresa, ej semester, på lite olika platser på jorden och blir förvånad över vilken positiv impact Greta har givit Sverige överlag och den internationella miljörörelsen. Det var längesedan det fanns en så bra ambassadör för de goda krafterna.
Jag oroar mig inte det minsta över hennes framtid hon har på egen hand lagt grunden för en meningsfullt liv till sig själv som garanterat kommer att uppmärksammas och belönas internationellt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in