Citat:
Du hävdar envetet och envist att Greta är utvecklingsstörd och inte värd att lyssna på samt att hon inte ens har förmågan att skriva sina Twitterinlägg själv. Du hävdar också att det är Rentzhog som styr och regisserar Greta, men du presenterar aldrig några bevis för det. Den som ifrågasätter dig avfärdar du som "idiot" eller "vänster". Du verkar också totalt okunnig om vad Aspergers syndrom är och vad det kan innebära för den som har Asperger. Du är sannerligen Flashbacks mest obegåvade debattör. Sanningen är att Greta blev en av pristagarna i en tävling i SVD där unga uppmanades att skicka in debattartiklar om klimatet. Hon var då 15 år. Den som lyssnar på Greta hör också att hon inte är någon grönsak som hör hemma på ett gruppboende som du verkar tro. Tvärtom, hon uttrycker sig väl och mer moget än de flesta i hennes egen ålder. En sak du ska veta om Asperger är att många som har diagnosen har svårt att ljuga, inklusive Greta. Så varför skulle då Greta ljuga om att det hon skriver på Facebook och Twitter? Greta skrev ett ganska långt inlägg på Facebook där hon förklarade sin syn på hatet och besvarade hatares kommentarer om att hon inte skulle ha skrivit själv etc. Jag hittar inte det just nu, men skit samma.
Sedan förstår jag inte varför du och många andra har problem med att Greta engagerar sig i klimatfrågan? Hatarna har problem med att hon inte själv har forskat fram något utan bara refererar till redan (er)känd forskning. Resonerar ni så korkat även i andra sammanhang? Det är ju så de flesta opinionsbildare, oavsett ämne, gör. Eller jag korrigerar mig, de flesta refererar inte ens till forskning utan baseras på ideologi. Man måste inte vara forskare för att vara opinionsbildare i klimatfrågan. Man måste inte vara forskare för att ha rätten att driva opinion för minskad invandring eller förbättrad cancervård. Greta är just en opinionsbildare och det kan hon väl få vara trots att ni många medelålders inskränkta människor verkar ha problem med det?
Annan kritik som riktas mot Greta är att hon inte skriver själv utan är någon galjonsfigur för andra personer. Vad är problemet om någon läser igenom och har synpunkter på hennes tal? Vad vore problemet om hon inte bokar tågbiljetterna själv utan får hjälp med det? För Greta gäller nämligen andra regler än för t.ex. våra politiker som har både sekreterare, presstalespersoner, talskrivare och en resebyrå som bokar både resor och hotell. Men en 16-åring som får betydligt mindre hjälp en så ska inte tas på allvar. När andra 16-åringar skriver om smink och publicerar photoshoppade duckfacebilder med rådjursögon på sig själva engagerar sig Greta i en fråga hon tror på. Ge henne cred istället för hat för det.