Citat:
Det är något av en nyckelfråga för att förstå den delen av felkedjan som utgörs av handhavandefel (till skillnad från den tekniska).
Varför slå på trimmen och sedan inte ens göra något seriöst försök att trimma rätt den?
Vad var tanken med att slå på trimmen igen?
Endast två korta duttar, sedan ett misslyckat försök att sätta på autopiloten.
Därefter ingenting. De stängde inte av trimmen igen. Inte heller försökte de trimma mot MCAS när den kickade in efter 5 sekunder.
Det är också bra frågor.
Att gasreglagen förblev i takoff thrust tror jag har att göra med att de aldrig tog hand om de första problemen med stickshaker och felaktig fartindikation. Hade de gjort det, hade de aldrig kommit upp i så hög fart.
Istället tog de in klaffarna utan att först reducera thrust, som man ska göra.
Tar man inte tag i felen ett i sänder när de uppstår, kommer felen staplas på hög. Då får man allt fler varningar och allt högre arbetsbelastning.
Det är antagligen en del av orsaken till att de fick så hög arbetsbelastning mot slutet att de började göra ogenomtänkta åtgärder.
Varför slå på trimmen och sedan inte ens göra något seriöst försök att trimma rätt den?
Vad var tanken med att slå på trimmen igen?
Endast två korta duttar, sedan ett misslyckat försök att sätta på autopiloten.
Därefter ingenting. De stängde inte av trimmen igen. Inte heller försökte de trimma mot MCAS när den kickade in efter 5 sekunder.
Det är också bra frågor.
Att gasreglagen förblev i takoff thrust tror jag har att göra med att de aldrig tog hand om de första problemen med stickshaker och felaktig fartindikation. Hade de gjort det, hade de aldrig kommit upp i så hög fart.
Istället tog de in klaffarna utan att först reducera thrust, som man ska göra.
Tar man inte tag i felen ett i sänder när de uppstår, kommer felen staplas på hög. Då får man allt fler varningar och allt högre arbetsbelastning.
Det är antagligen en del av orsaken till att de fick så hög arbetsbelastning mot slutet att de började göra ogenomtänkta åtgärder.
Om vi utgår från:
– Att vi haft stick shaker sedan start.
– Att hastigheten varit ca 400-500 knop de senaste minuterna.
– Att stabilisatorn är trimmad till 3,07° nos ner, ca 1,13° från ändläget nos ner.
– Att detta trimläge har varat i ca 2:30.
Hur känns det då i armarna?
Under den här tidsperioden har planet, med några få, ganska korta undantag, stigit. Jag vet inte hur man ska översätta det till kraft på höjdroder och kraft i spaken, men jag utgår från att det krävs en hel del kraft. Var det på gränsen till vad han klarade av?
Hastigheten, speciellt när vi vet vad den ställde till med, borde aldrig ha kommit i närheten av vad den var.
Den sista dykningen inleds ungefär samtidigt som MCAS avslutar sin sista trimning, till ändläget nos ner.
Varför lutade planet 30° åt styrbord strax innan sista dykningen och ca 20-25° redan innan eltrim slogs på? Jag kan inte se att bankningen motsvaras av en tvär sväng. Den är inte heller stabil, vilket får mig att undra. Håller dom på att tappa kontrollen över planet?
Några detaljer från sista sekunderna. Jag har uppskattat några värden utan att göra felkalkyl.
Det tog ca 18 sekunder från att den sista MCAS-trimningen avslutats tills planet slog i backen.
RoC ≈ -32000 ft/min = 316 knop = 585 km/t mot slutet (en ganska grov uppskattning).
Pitch är enligt FDR ca -44° strax innan impact.
–
Och "request back to home"? Vems hem? Pilotens eller ATC's hem?