2019-04-13, 21:25
Medlem
Är det bara jag som reflekterat över att moderns namn, Isniaty, kan låta snubblande likt Insanity...?

Fadern, Mats, påstår i förhör att han har ADHD och Autism, men är det nånstans styrkt, eller kommer det framgå i §7-utredningen (vad nu det är)?

Jag tycker mest det är tragiskt överlag, dels att människor kan vara i så dålig kontakt med den verklighet vi lever i, men framförallt att deras vanföreställningar drabbar deras barn, som ju rimligen är fullständigt oskyldigt.

Angående svält så tycks det ju vara svårt, åtminstone för en lekman, att se på ett barn att det svälter.
Men jag minns att jag läst att när någon varit utsatt för svält under X tid, så kommer personen ha svårt att tillgodogöra sig näringsämnen under viss tid framöver. Kroppen har liksom satt ribban för vad som är "normal mängd föda" och den måste höjas långsamt, annars blir resultatet magproblem.
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Starving patients can be treated, but this must be done cautiously to avoid refeeding syndrome.[14] Rest and warmth must be provided and maintained. Small sips of water mixed with glucose should be given in regular intervals. Fruit juices can also be given. Later, food can be given gradually in small quantities. The quantity of food can be increased over time. Proteins may be administered intravenously to raise the level of serum proteins.[15]
Citera
2019-04-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
Både Mats och Nia vill vara oberoende från myndigheter och samhällssystem, som de ser som personliga fiender. Önskar sig långt bort från byråkrati och övervakning. Beivrar statslösheten och vill vara världsmedborgare. Utan egen bostad och utan att behöva arbeta. Förespråkar nomadliv. [...]

Precis, men det här måste tydligen göras i Sverige, och gärna i relativt tätbefolkade områden; inte i någon annan del av världen kan man göra det här experimentet tydligen...
Citera
2019-04-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vilken dåre påstår tvärsäkert att mannen har psykos då?

Skjut budbäraren. Han är koko. Gravt psykotisk beteende.

Goda föräldrar ser till att deras barm växer, mår bra och överlever. Gör du inte det, är du antingen sjuk eller rejält underbegåvad.
Citera
2019-04-13, 21:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Skjut budbäraren. Han är koko. Gravt psykotisk beteende.

Goda föräldrar ser till att deras barm växer, mår bra och överlever. Gör du inte det, är du antingen sjuk eller rejält underbegåvad.

Jag säger inte att föräldrarna är sunda. Men jag tror knappast att de är såpass "osunda" att det är fråga om sådan allvarlig psykisk störning som skulle ge påföljd om rättspsyk. Dvs tillstånd som typiskt brukar innefatta psykos. Vanföreställningarna är mer som idiotier för dessa föräldrar än en bristande verklighetskontakt till följd av psykostillstånd.
Citera
2019-04-13, 22:38
Medlem
Drozds avatar
Vuxna personer klarar sig ganska bra på vegansk "svältkost", för gravida mödrar och växande småbarn är vegansk kost dock en stor hälsofara. Detta är något som många veganer inte begriper...

Det finns ju en anledning till att djuren i naturen anpassar sina kullar till födotillgången. Räven får dåliga sorkår bara två valpar, 10+ vid goda. De vuxna rävarna däremot kan klara sig på växter och as under dåliga år.
Citera
2019-04-13, 22:43
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Min anhörige betraktade bara på någon meters håll och pratade med kvinnan mm. Detta eftersom min anhöriges barn också lekte på samma lekplats.

Jag tror helt enkelt att barnet blivit förkyld av samma förkylningvirus som jag själv drabbades i vintras då jag blev riktigt sjuk och gick ner en hel del i vikt. Ett sådant virus som drabbar ett barn utan fettdepåer kan vara väldigt farligt.

Föräldrarna och barnet har en extrem diet.
Läkare har konstaterat att barnet är undernärt.
Du tänker förkylningsvirus.
Ok.
Citera
2019-04-13, 23:03
Medlem
Citat:
Men jag tror knappast att de är såpass "osunda" att det är fråga om sådan allvarlig psykisk störning som skulle ge påföljd om rättspsyk.
Nä, och vad sa jag? Rättspsyk tilldöms knappt längre sedan detta.

https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Men du är väl för ung och blåst alt troll för att förstå sambandet.

Mats och Nia får fängelse tack vare det prejudikatet och du kan med framgång gapa källaaaaa i all evighet och slippa se bevisning på att paret är spritt språngande.

Det finns nämligen ingen källa på det, enbart logiken där alla parametrar är staplade på hög och adderade.
Citera
2019-04-13, 23:30
Medlem
Citat:
Nä, och vad sa jag? Rättspsyk tilldöms knappt längre sedan detta.

https://lagen.nu/dom/nja/2004s702

Men du är väl för ung och blåst alt troll för att förstå sambandet.

Mats och Nia får fängelse tack vare det prejudikatet och du kan med framgång gapa källaaaaa i all evighet och slippa se bevisning på att paret är spritt språngande.

Det finns nämligen ingen källa på det, enbart logiken där alla parametrar är staplade på hög och adderade.

Var har du Sancho? Är det spännande att slåss mot väderkvarnar?

FYI... Jag tog min juristexamen före domen du refererar till. De kommer att få fängelse för att de är tillräkneliga nog för att kunna anses ha uppsåt. Detta betyder inte nödvändigt att de är mentalt sunda, utan "bara" att deras psykiska störningar inte är allvarliga nog att motivera rättspsyk. De kan få de mediciner de behöver inom kriminalvården.

Den som framstår som lågbegåvad är du om du tror att någon som ifrågasätter psykos hos föräldrarna därigenom skulle mena att dessa är normala eller psykiskt sunda.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-13 kl. 23:35.
Citera
2019-04-13, 23:33
Medlem
Citat:
Fullt friska! 😁🔫

Det finns en ganska vid skala mellan "psykos" eller "frisk" vilket borde kunna begripas av vem som helst som är normalbegåvad.
Citera
2019-04-13, 23:42
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
ur FUP, s 103
FHL: När isniaty ger Ralephka bröstmjölk, hur vet du eller isniaty att hon får i sig tillräckligt
med bröstmjölk?

Pappan: Nu snackar du en ontologisk fråga. Barnet äter så mycket som barnets celler säger åt barnet att äta. Det är en naturlig process.

FHL: Din inställning till brottet vållande till kroppsskada, grovt brott?
Pappan: Nekar och jag anser att mitt barn blir psykologiskt misshandlad i talande stund.

Allvarligt. Han har inte ens tänkt tanken att mamman inte skulle ha tillräckligt med bröstmjölk.
Precis som svamparna viskade till honom från marken, så skulle barnets celler säga till om de ville ha mer.......om det inte fanns då ?

I vartenda svar visar han vilket kvalificerat dumhuvud han är.

Pappan kan inte sätta saker han läser i sitt rätta sammanhang. Det här gäller nyfödda och små bäbisar: Om man låter bäbisen suga så ofta den vill, kommer mjölkproduktionen att ställa in sig på lagom mängd. Man får ökningsdagar, då bäbisen är hungrig och man får amma väldigt ofta. Samma sak gäller för alla däggdjur. Man får mer mjölk och barnet blir mätt, får den näring den behöver utan att man behöver prata med svamparna.

Ville bara visa på att pappan har delvis rätt. Att mjölken verkligen räcker kollar man på BVC med vägning och viktkurva. (De har säkerligen kunskap om att asiatiska barn kan vara mindre.) Om inte ger man i första hand råd om att amma oftare, i andra hand att ge tillägg i form av modersmjölksersättning. Detta gäller bara den första tiden och flickstackarn verkar ha fått mest bara bröstmjölk fast hon var alldeles för stor för det. Det går såklart inte skylla på att hon varit ointresserad av mat, som pappan ska ha det till.
Citera
2019-04-13, 23:51
Medlem
Citat:
Var har du Sancho? Är det spännande att slåss mot väderkvarnar?

Den som framstår som lågbegåvad är du om du tror att någon som ifrågasätter psykos hos föräldrarna därigenom skulle mena att dessa är normala eller psykiskt sunda.

Hej juristen. Om det inte handlar om psykosliknande tillstånd, vad hävdar då ers högvördighet att det handlar om?
Citera
2019-04-14, 00:19
Medlem
Zoom008s avatar
Skulle vara intressant att veta vad dom stoppar i sig i häktet. Duger myndighetens mat eller ska dom gå ut och leta maskrosblad? Hoppas verkligen att dom inte får tillbaka ungen och att det ingår sterilisering i straffet. Gissar att fler barn utsätts för liknande då dom förmodligen delar sina läror med likasinnade. Kanske inte så vanligt här men ingenting förvånar längre. Häktet borde skicka in en syrgasmask till föda och ett solarium. Frukost, lunch och middag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in