2019-04-13, 12:15
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Risken är väl att nyprod kommer ta ännu längre tid att sälja.
Men jag har trott att det skulle bromsa in snabbare än vad det gjort. Men konjukturen tuffar på och folk segar sig kvar.
Har lite svårt att smälta att köparna ofta lägger utgångspris eller väldigt nära trots att de är själva att buda.

Jag har ju gång efter annan prognostiserat att marknaden skall vika av nedåt, jag trodde att negången hösten 2017 skulle fortsätta mer eller mindre linjärt. Det är uppenbart något som håller marknaden under armarna. Det kommer föll eller senare leda till en kraftigare korrektion. För det finns fundamentala problem i svensk ekonomi. Lipstick on a pig fungerar bara en tid.
2019-04-13, 19:14
Avslutad
Citat:
Helt ärligt så känns Katalys rapport som ett recept för Weimarrepubliken 2.0
Utveckla gärna!
2019-04-13, 19:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Utveckla gärna!
Att låta staten trycka räntefria kronor lär ge en inflationsboom så det står härliga till.
2019-04-13, 20:48
Medlem
Fatbotmans avatar
Jag och min sambo funderar på att köpa hus nu, idag bor vi i hyresrätt. Vi har sparat ihop till en kontantinsats, 15% på ett hus som kostar 3,5 miljoner i Växjö. Banken lånar gladeligen ut pengar, och även till ett hus som skulle kosta mer.....

Hur ska man tänka nu, samtidigt som priserna har stått still ett tag så säger flera ekonomer att priserna kan gå ner mer. Men samtidigt så kommer det de kommande åren inte byggas så mycket som behövs, jag får inte ihop ekvationen åt något håll.

Jag tycker det är nervöst att gå in i marknaden nu, hur ska vi tänka? Några tips?
2019-04-13, 20:56
Avslutad
Citat:
Att låta staten trycka räntefria kronor lär ge en inflationsboom så det står härliga till.
Är det inte behövligt för att bättre nå inflationsmålet?

Nu söker sig ju bankernas nyskapade kronor till att blåsa upp priser på fastigheter samt finansmarknad, och inte till KPI-korgen. Så vi får en bubbelekonomi - vilket går tvärtemot Riksbankens uttryckta vilja att verka för en stabil ekonomi.

Så två flugor i en smäll för Staten om dom kan motverka bubbeltendenser samt bättre nå inflationsmålet.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-13 kl. 21:04.
2019-04-13, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fatbotman
Jag och min sambo funderar på att köpa hus nu, idag bor vi i hyresrätt. Vi har sparat ihop till en kontantinsats, 15% på ett hus som kostar 3,5 miljoner i Växjö. Banken lånar gladeligen ut pengar, och även till ett hus som skulle kosta mer.....

Hur ska man tänka nu, samtidigt som priserna har stått still ett tag så säger flera ekonomer att priserna kan gå ner mer. Men samtidigt så kommer det de kommande åren inte byggas så mycket som behövs, jag får inte ihop ekvationen åt något håll.

Jag tycker det är nervöst att gå in i marknaden nu, hur ska vi tänka? Några tips?
Köp huset och bunkra upp med förnödenheter. Om banken knackar på vid en eventuell lågkonjunktur så säger du ”fuck off, jag betalar skatt för att upprätthålla eran business, kom inte till mitt hem och skicka ut mig på gatan era parasiter.”
2019-04-13, 22:45
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Jag har ju gång efter annan prognostiserat att marknaden skall vika av nedåt, jag trodde att negången hösten 2017 skulle fortsätta mer eller mindre linjärt. Det är uppenbart något som håller marknaden under armarna. Det kommer föll eller senare leda till en kraftigare korrektion. För det finns fundamentala problem i svensk ekonomi. Lipstick on a pig fungerar bara en tid.

Det är inte så konstigt att priserna inte faller.
Finans- och penningpolitiken är fortfarande väldigt expansiv.

BR-priserna ligger enligt Mäklarstatistik på samma nivå som för tre år sedan. Under samma tid har utlåningen med en bostadsrätt som säkerhet ökat med 32 procent så kreditgivningen är fortfarande generös.

Vad gäller småhusmarknaden så är utbudet skralt. På Hemnet finns det ca 7500 villor och radhus till salu. Jämför med danska Boligsiden som listar ca 36500 villor och radhus till salu och då har Sverige nästan dubbelt så många invånare.

Trycket på hyresmarknaden är högt med en befolkningsökning på drygt en procent i årstakt vilket också påverkar BR-marknaden.

Skulle något av ovanstående ändras är en kraftigare korrektion mer aktuell.
Senast redigerad av MCMLXXVII 2019-04-13 kl. 23:43.
2019-04-13, 23:40
Medlem
SmygandeJesuss avatar
När jag väl hade min examen, fast anställning och ville köpa bostad så infördes bolånetaket mitt framför näsan på mig. Straff- och skuldfri men inte heller några rika päron som kunde hjälpa mig. Sedan kom livet emellan samtidigt som bostadspriserna steg. Flyttat runt massor av gånger sedan dess och nu sitter jag här, i ytterkanten av länet och glor på Flashback. Pendlandet fullkomligen dränerar mig. Om kötiden räcker till så kan jag om ett eller två år flytta en halvtimme närmare stan.

Det finns säkert andra här på tråden som har en bakgrund som liknar min - överkvalificerade och fortfarande fast i den undre medelklassen. Vi har varken kunnat ärva, gifta, stjäla eller bostadslåna oss uppåt. Istället betalar vi en djävla massa skatt som staten sedan överför till redan bemedlade i form av ränteavdrag.

Utmattad av all min frustration. Bubblan spricker inte inom överskådlig tid och när den gör det har vi ändå betydligt större problem.
2019-04-14, 04:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vem har tvingat allmännyttan att köpa detta projekt?
Nu är jag inte insatt i denna affär men dom ser väl en chans att göra en god sådan i projekt som är långt gånget.
Ingen har tvingat dem naturligtvis men vad ska staden göra? Låta kåken bara stå? Riva den? Nåt måste de naturligtvis göra och då är väl detta det bästa alternativet. visst man skulle ju kunna låta marknaden styra och inte göra något alls och låta hela skiten förvandlas till ett jättelikt crackhouse men det bästa för alla är nog ändå att det offentliga tar sitt ansvar och styr upp det hela så gott det låter sig göras.
Senast redigerad av Alpoxen 2019-04-14 kl. 04:05.
2019-04-14, 08:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Är det inte behövligt för att bättre nå inflationsmålet?

Nu söker sig ju bankernas nyskapade kronor till att blåsa upp priser på fastigheter samt finansmarknad, och inte till KPI-korgen. Så vi får en bubbelekonomi - vilket går tvärtemot Riksbankens uttryckta vilja att verka för en stabil ekonomi.

Så två flugor i en smäll för Staten om dom kan motverka bubbeltendenser samt bättre nå inflationsmålet.
Inflationsmålet kanske redan är nått, Frågan är om korgen är rätt komponerad.
Vidare får en svag krona liknande effekter för svensken.
Det Sverige behöver är snarare en politik som håller både växelkurs och inflation någorlunda under kontroll.
2019-04-14, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fatbotman

Bo måste man och en villa säljer du aldrig så skit i om priser skall upp eller ner (inget du kan påverka oavsett).
Köp det du vill ha... låna hellre mer och amortera hårdare, en bra bostad i ett bra område ger självkänsla, trygghet och ett välbefinnande, du kan oxå få kontakter i ett ”finare” område som kan gynna dig men framförallt gynna dina barn om de växer upp bland medelklass som prioriterar studier istället för arbetarklass som föredrar att supa, knarka och inte ha stora mål i livet... glöm aldrig, läget, läget, läget 🙂
2019-04-14, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingen har tvingat dem naturligtvis men vad ska staden göra? Låta kåken bara stå? Riva den? Nåt måste de naturligtvis göra och då är väl detta det bästa alternativet. visst man skulle ju kunna låta marknaden styra och inte göra något alls och låta hela skiten förvandlas till ett jättelikt crackhouse men det bästa för alla är nog ändå att det offentliga tar sitt ansvar och styr upp det hela så gott det låter sig göras.
Håller inte med. Ge i så fall ett skambud på 50% av uppskattat marknadsvärde. Lär inte finnas så många fler som budar. Kan kommunen köpa skiten för under vad allmännyttan kan producera för så visst.

Och se sen för BÖFVELEN till att de som får flytta in (jag antar att det bara är socfall pga de förmodade hyrorna) är hederlige Svensson som bara blivit utslitna på jobbet, frånskilda mammor, åldringar etc och inte dessa "ensamkommande", "flyktingar" med mera som inte betalt in en enda krona i skatt. En bärande princip bör vara att skall det delas ut lägenheter skall man rotera runt beståndet så att de som ha mest ömkansvärda skäl alltid erbjuds det bästa bostäderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in