2019-04-13, 17:48
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det blir nog lite svårt då du bara har 13 patroner i ditt vapen. Men du svarade fel och blir därmed åtalad för tjänstefel. Med tanke på att du laddade om.

Så här borde du agerat.

A: Vråla åt personen i permobilen att den ska släppa sitt vapen.
B: Har den inte följt instruktionen innan du har tagit riktning med ditt vapen så öppnar du eld.
C: Du behöver inte hävda nödvärn, det är nödvärn.

Så svårt är det väl inte?

Okej, vi säger att du är en snut Det kommer en permobil mot dig med en person som är förlamad från nacken och neråt. Han är beväpnad med ett leksaksvapen. Vad gör du?
Citera
2019-04-13, 17:53
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Såvida du inte var där när det hände är ditt vittnesmål inte värt något, du spekulerar precis lika mycket som alla vi andra. Jag har varit i kina och rekat men har ändå lite svårt att uttala mig om vad Djingis Kahn hade för sig den 15 september 1222 på eftermiddagen.

Solen gick i stockholm upp klockan 04.36 den 2 augusti.... Erik sköts klockan fyra - det var med andra ord inte ljust när det hände.

Ännu en till som försvarar avrättningar av funktionsnedsatta. Får ni betalt för detta eller sker det ideellt?
Citera
2019-04-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Han blev först rädd,en normal reaktion när man ser ett vapnen. Förstod dock snabbt att Eric ville leka då han tydligt såg att Eric hade DS.

Frågor på det?
Personen på parkbänken som satt och sms:ade hade helt andra förväntningar och var i ett helt annan situation än poliserna som åkte ut på ett larm med uppgift om en beväpnad man. Resonerar du likadant omvänt, att personerna på Drottninggatan under terrordådet borde förstått situationen och satt sig i säkerhet när de såg lastbilen köra i fullfart och därmed är skyldiga till sina egna skador? Förstår du inte att ditt resonemang är ologiskt eftersom det inte tar hänsyn till kontext.
Citera
2019-04-13, 18:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Okej, vi säger att du är en snut Det kommer en permobil mot dig med en person som är förlamad från nacken och neråt. Han är beväpnad med ett leksaksvapen. Vad gör du?

Med tanke på förlamningen (som jag inte är medveten om) lär vapnet ligga i knät på personen och inte vara riktat mot mig. Så jag skulle höja beredskapen att dra mitt vapen samtidigt som jag vrålar åt personen att stanna. Sedan skulle jag gå fram med mitt vapen i beredskap om personen höjer vapnet. Sedan skulle jag konfiskera vapnet (som jag då upptäcker är en leksak) och då skulle jag fråga vederbörande vad fan han håller på med.

Men du har inte svarat på min fråga på ett seriöst vis: Du är polis och en person i permobil riktar ett skjutvapen mot dig. Vad gör du?
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-13 kl. 18:06.
Citera
2019-04-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ännu en till som försvarar avrättningar av funktionsnedsatta. Får ni betalt för detta eller sker det ideellt?
Poliser 'avrättar' inte- de löser problem. Gillar du inte rättsstater kan du ju flytta nå'nstans där andra principer styr samhället.
Händelsen i sig är tragisk, men förändrar inte förutsättningarna.
Citera
2019-04-13, 18:05
Medlem
Citat:
Jaha - så hur dags solen går upp är alltså en åsikt som i sin tur speglar hur man ser på mongo? Har du en avhandling att underbygga det modeller är det bara fria fantasier?
Citera
2019-04-13, 18:05
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Med tanke på förlamningen (som jag inte är medveten om) lär vapnet ligga i knät på personen och inte vara riktat mot mig. Så jag skulle dra mitt vapen samtidigt som jag vrålar åt personen att stanna. Sedan skulle jag gå fram med mitt vapen i beredskap om personen höjer vapnet. Sedan skulle jag konfiskera vapnet (som jag då upptäcker är en leksak) och då skulle jag fråga vederbörande vad fan han håller på med.

Men du har inte svarat på min fråga på ett seriöst vis: Du är polis och en person i permobil riktar ett skjutvapen mot dig. Vad gör du?

Är det ett riktigt skjutvapen, med en person som riktar detta i färdigställning(nåja, så bra det går rullstol) mot mig. Eller är det av plast och saknar t.ex. magasin?
Citera
2019-04-13, 18:08
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Är det ett riktigt skjutvapen, med en person som riktar detta i färdigställning(nåja, så bra det går rullstol) mot mig. Eller är det av plast och saknar t.ex. magasin?

Färdigställning (inte nödvändigtvis militär eller polisiär sådan). Det andra vet du inte. Du har en sekund på dig att svara på mitt inlägg.
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-13 kl. 18:11.
Citera
2019-04-13, 18:11
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Poliser 'avrättar' inte- de löser problem. Gillar du inte rättsstater kan du ju flytta nå'nstans där andra principer styr samhället.
Händelsen i sig är tragisk, men förändrar inte förutsättningarna.

Oj, vad snällt. Då vill jag åka någonstans där man inte åtalar pensionärer för åsiktsbrott. Har du något tips lille vän?

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jaha - så hur dags solen går upp är alltså en åsikt som i sin tur speglar hur man ser på mongo? Har du en avhandling att underbygga det modeller är det bara fria fantasier?

Har du tillgång till förundersökningen? Du har heller aldrig lagt märke till någon med downs ser lite annorlunda ut?
Citera
2019-04-13, 18:12
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Färdigställning. Det andra vet du inte. Du har en sekund på dig att svara på mitt inlägg.

Men jag har alltså inte egna ögon att se med då? Jag måste alltså följa din statiska fantasi?
Citera
2019-04-13, 18:15
Medlem
[quote=0.999...|67305775]Oj, vad snällt. Då vill jag åka någonstans där man inte åtalar pensionärer för åsiktsbrott. Har du något tips lille vän?

Är 'åtal för pensionärers åsiktsbrott' ditt största problem med vår rättsordning?
Vän......
Citera
2019-04-13, 18:16
Medlem
Citat:
Oj, vad snällt. Då vill jag åka någonstans där man inte åtalar pensionärer för åsiktsbrott. Har du något tips lille vän?

Har du tillgång till förundersökningen? Du har heller aldrig lagt märke till någon med downs ser lite annorlunda ut?
Inte nattetid - och inte med ett vapen riktat mot mig - nej.
Har du någonsin fått ett skarpt vapen riktat mot dig - funderade du mycket på personens utseende eller tittade du mest på vapnet...?

Jag har faktiskt stått öga mot öga med en pistolmynning. Två meters avstånd ungefär. Skarpladdat. Var ju inte så att min första tanke var - åh fan han har vaxat mustachen....
Senast redigerad av martinator 2019-04-13 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in