Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-03-21, 20:51
Medlem
Citat:
Däremot vore det nog rätt bra med en genomtänkt och genomdiskuterad idé om själva syftet med verksamheten. Resten kan man alltid lösa efterhand.
L har ju ett syfte och det är att hålla borta SD från inflytande och det har inte fungerat särskilt bra.
Citera
2019-03-28, 10:42
Medlem
Willy-45s avatar
Bengt Westerberg började gräva graven för (L)..
Björklund avslutade med att fylla igen den..

L är snart borta...Ett idag helt överflödigt parti.
För oss som lyssnat på Bertil Ohlin m fl, tragiskt.
Behövs minst 2 av dagens politiker (tre av Löfvén) för att nå samma IQ som Ohlin..
Citera
2019-03-28, 18:39
Medlem
Savoys avatar
Jag får alltmer känslan att den välbehövliga nytändning Sabuni skulle kunna stå för är för radikal för de flesta i nuvarande L och att de kommer välja Ullenhag, Nylander eller liknande mainstreamkandidat. Tyngsta argumentet för detta är ju såklart att januariöverenskommelsen röstades igenom i partistyrelsen.

https://www.fokus.se/2019/03/svep-l-politiker-stodjer-ullenhag/

Den ende jag sett ur det gamla gardet som stödjer Sabuni är inte oväntat Leijonborg. Även "invandrarna" som Gulan Avci och (återutvandrade) Mauricio Rojas verkar stödja Sabuni. Värt en funderare att invandrare verkar vara de som vill ställa mest krav på invandrare, iaf i L.

Bengt Westerberg hävdar däremot idag till och med att partiet behöver ta ett kliv vänsterut för att överleva.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EWyQzl/moderat-politik-nara-ta-kal-pa-liberalerna

Har han rentav rätt?

Min personliga uppfattning är att partiet helt har spelat ut sin roll - jag skulle möjligen ge det en chans med Sabuni men även det är tveksamt. Liberalism ligger som ideologi knappast i tiden. Då tror jag MP har betydligt större chanser och potential att göra comeback.
Senast redigerad av Savoy 2019-03-28 kl. 18:44.
Citera
2019-03-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45

Behövs minst 2 av dagens politiker (tre av Löfvén) för att nå samma IQ som Ohlin..

Vet Besterberg började som sagt vad arbetet med att knäcka L och Tamburmajoren avslutade hans arbete. Kommer att gå till historien som partiledaren som lyckades knäcka sitt eget parti.
Citera
2019-03-28, 19:28
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Den ende jag sett ur det gamla gardet som stödjer Sabuni är inte oväntat Leijonborg. Även "invandrarna" som Gulan Avci och (återutvandrade) Mauricio Rojas verkar stödja Sabuni. Värt en funderare att invandrare verkar vara de som vill ställa mest krav på invandrare, iaf i L.

Bengt Westerberg hävdar däremot idag till och med att partiet behöver ta ett kliv vänsterut för att överleva.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/EWyQzl/moderat-politik-nara-ta-kal-pa-liberalerna

Har han rentav rätt?

Min personliga uppfattning är att partiet helt har spelat ut sin roll - jag skulle möjligen ge det en chans med Sabuni men även det är tveksamt. Liberalism ligger som ideologi knappast i tiden. Då tror jag MP har betydligt större chanser och potential att göra comeback.

Visst ser det ut som om partiet har spelat ut sin roll.

Sedan kan jag i och för sig föreställa mig att Westerberg har rätt på det sättet, att partiets chanser att överleva bleve störst om partiet betonade vänster-liberala frågor och lösningar. Det är rätt trångt längre högerut. Men det verkar inte partiets aktiva tro. Å andra sidan tror jag att Sabuni hade varit ett bra val för landet Sverige. Problemet är att det är svårt att förena Sabuni med vänsterliberalism.
Man kan nog inte få bägge.

...dessutom tillhör jag tvivlarna, dvs dem som betvivlar att Sabuni skulle ställa upp.
Citera
2019-03-28, 19:43
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
...dessutom tillhör jag tvivlarna, dvs dem som betvivlar att Sabuni skulle ställa upp.

Hon är som jag förstått det mycket villig att ta över OM hon har uppslutning (dvs kan föra partiet i den riktning hon vill). Jag ser inget som tyder på att hon får fria händer i dagens L så det är nog kört där av den anledningen.
Citera
2019-03-28, 22:11
Medlem
crawlys avatar
Den senaste utvecklingen är positiv och nödvändig för partiet.

Jag tror faktiskt att vi ser slutet för en allt mer extrem social-liberal falang, som gradvis tagit idén om individen allt längre från den politik man bedriver.
Att partiet nu dansar på avgrundens rand ser jag som en möjlighet till en pånyttfödelse för det partiet borde vara. När råttorna lämnat det sjunkande skeppet skulle jag personligen vilja se en Social-Libertarian inriktning; något som saknas bland övriga partier.

Vi ska inte glömma att denna reformation behövs i ungdomsgruppen också, där väldigt mycket kollektivistiska idéer slagit rot.
Citera
2019-04-11, 13:17
Medlem
wwrs avatar
Sabuni ställer upp. Hon stöder JÖK:en.
Vi torde vara under 2% nu.
Citat:
Sabuni kandidat som L-partiledare

Nyamko Sabuni meddelade på torsdagen
att hon kandiderar till posten som
partiledare i Liberalerna.

-Jag kommer inte ensam att vara den
som lyfter partiet om jag blir vald.
Vi behöver vara många tillsammans,
sade Sabuni på en pressträff.

Sabuni sade även att avtalet mellan
regeringen, L och C ska hållas.
Text-TV
Citera
2019-04-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Men vad händer ifall en ny partiledare går på verklig offensiv?

Man kan t.ex. påminna folk om C:s (Bondeförbundet) historiska gamla nazistiska idéer.

Borde inte vara alltför svårt med rockad mellan L och C, alltså L 8 % och C 4 %!
Citera
2019-04-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45

Exakt. Bertil Ohlin bland de mest kompetenta politiker vi haft. Dessutom seriös och saklig. Skulle aldrig ställt upp på tramsjippon.
Citera
2019-04-13, 14:00
Medlem
Ser fram emot Sabunis tid som L:s ledare, ska bli ett nöje att följa opinionssiffrorna. Chipspåsen åker fram var gång. Hoppas hon tillträdet nu före EU- valet.
Citera
2019-04-13, 16:23
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folklig-Betraktare
Ser fram emot Sabunis tid som L:s ledare, ska bli ett nöje att följa opinionssiffrorna. Chipspåsen åker fram var gång. Hoppas hon tillträdet nu före EU- valet.

Det vore helt klart bättre med Erik Ullenhag.

Citat:
Lokalpolitiker: ”Det är Erik Ullenhag vi vill ha”

Flera Liberala lokalpolitiker vill att Erik Ullenhag blir ny partiledare efter Jan Björklund, skriver de på SvD Debatt. Debattörerna anser att han är rätt person att leda den viktiga liberala profileringen och de framför även att stödet för honom är stort runtom i landet.

”Om Liberalerna ska bli ett ledande parti – då behövs en samlande ledare som förmår bygga förtroende. Det är Erik Ullenhag vi vill ha”, skriver debattörerna.

Om L vill bli ett ledande parti är det verkligen en tillgång att utse en av Sveriges mest efterblivna minister genom tiderna till jobbet.
Senast redigerad av hrwdtj 2019-04-13 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in