2019-04-12, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men vad är det som säger att det inte liksom en vit dvärg är en jätte jätte liten klump med enorm dragningskraft ? varför just ett hål?

För att de vanliga naturlagarna har upphört att gälla där. Liknelsen med ett bottenlöst hål är väldigt träffande.
Citera
2019-04-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur häftigt som helst.

Och vad som gör det än bättre är att nu vet vi att det går att få det på bild.
Hädanefter kommer bilderna bara att bli bättre och avslöja allt mer information.
De berättade just att alla bilder som utgjorde underlag för att göra denna bild så skarp/tydlig/högupplöst,
fyllde sextio kubikmeter hårddiskar! :-)
Citera
2019-04-12, 14:43
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valaam
fyllde sextio kubikmeter hårddiskar! :-)
En nolla för mycket, det handlar om sex kubikmeter med hårddiskar. (Eller en fyrahundradel av en olympisk bassäng som är internetstandarden för volym...)
Citera
2019-04-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
En nolla för mycket, det handlar om sex kubikmeter med hårddiskar. (Eller en fyrahundradel av en olympisk bassäng som är internetstandarden för volym...)
Åh vad skönt att höra! Då kan jag gå till Inet och beställa chassi så att min nästa stationära har tillräckligt med diskplatser.
Citera
2019-04-12, 19:57
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men vad är det som säger att det inte liksom en vit dvärg är en jätte jätte liten klump med enorm dragningskraft ? varför just ett hål?

Fram till en neutronstjärna så är det fortfarande ett objekt, det består av det som vi kallar massa. Maxdensiteten är en neutronstjärna där atomkärnorna ligger packade brevid varandra. Ett svart hål är när du pushar förbi denna gräns och får evig gravitation och därmed evig timedialation. Det går inte att växa mer i position space och det måste då växa i momentum space. Det är inte riktigt ett objekt längre på samma sätt. Allt som försvinner in i det svarta hålet(ursprungsmassan) är inte längre en del av vårt universum eller vår "tidsålder/tidsräkning".

https://www.youtube.com/watch?v=xx4562gesw0
Citera
2019-04-13, 08:16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det har varit väldigt mycket Hallå nu i flera dagar om detta, iaf i mitt nyhetsflöde. Men hur spännande kan det se ut egentligen? Svarta hål är väldigt små till radien. T o m det som nu ska visas i Vintergatans centrum på ca 4 miljoner solmassor är mindre än 1/10 av jordbanans radie runt solen. Och det finns ju en del runt omkring som ligger i vägen för fri sikt. Jag är inställd på en viss besvikelse, men hoppas på en intressant överraskning.

---

Ett svart håls radie (Schwarzschildradien) är proportionell mot dess massa. En solmassa motsvarar radien 3 km, dvs 4 miljoner solmassor blir 12 miljoner km. Jordbanans radie är 150 miljoner km.
Hävdar du att jorden är större än svarta hål, har jag tolkat dig rätt?
Citera
2019-04-13, 12:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Hävdar du att jorden är större än svarta hål, har jag tolkat dig rätt?
Till radien är det så ja. Iaf om det svarta hålets massa är mindre än drygt 2000 solmassor. Det svarta hålet i Vintergatans centrum (som INTE var det man mätte på, där hade jag fel!) är dock på drygt 4 miljoner solmassor, dvs ca 2000 ggr jordens radie. Och det man tog bilden på är på omkring 4 miljarder solmassor!

Med ett svart håls radie avses då dess Schwarzschildradie, där händelsehorisonten ligger för ett ickeroterande svart hål.

Ett svart hål med en solmassa har en radie på ca 3 km. Med en jordmassa blir det bara ca 9 mm.

Vill man räkna själv är formeln

R = 2Gm/c²

där
G = 6.67•10⁻¹¹ m³/kg/s²
c = 3.00•10⁸ m/s
och m är massa i kg.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-13 kl. 12:25.
Citera
2019-04-13, 13:05
Medlem
Vad är allt det svarta runtomkring? Det är ju svart precis som hålet.

Och varför verkar ljuset stanna i en cirkel?

Fattar noll
Citera
2019-04-13, 15:43
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Till radien är det så ja. Iaf om det svarta hålets massa är mindre än drygt 2000 solmassor. Det svarta hålet i Vintergatans centrum (som INTE var det man mätte på, där hade jag fel!) är dock på drygt 4 miljoner solmassor, dvs ca 2000 ggr jordens radie. Och det man tog bilden på är på omkring 4 miljarder solmassor!

Med ett svart håls radie avses då dess Schwarzschildradie, där händelsehorisonten ligger för ett ickeroterande svart hål.

Ett svart hål med en solmassa har en radie på ca 3 km. Med en jordmassa blir det bara ca 9 mm.
Fast nu skiljer det ju en del i storleken från svart hål till svart hål. Poängen med svarta hål är ju deras enorma koncentration av massa, och massa kan ju väga lite olika beroende på sort Men du menar alltså att det är vanligt med supermassiva svarta hål som är mindre än jorden? Läste någonstans att det finns svarta hål som är större än hela vårt solsystem, lol.

Citat:
Vill man räkna själv är formeln

R = 2Gm/c²

där
G = 6.67•10⁻¹¹ m³/kg/s²
c = 3.00•10⁸ m/s
och m är massa i kg.
Okej, det där säger mig inte så mycket, matte är inte min grej
Citera
2019-04-13, 16:33
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men du menar alltså att det är vanligt med supermassiva svarta hål som är mindre än jorden?

Den galax vi lever i vintergatan har uppskattningsvis 100 miljoner svarta hål med en stjärnas massa. Än så länge har astronomerna upptäckt ett dussintals svarta hål i vintergatan men det är ett ganska ungt forskningsfält så förr snarare än senare kommer proppen att gå ur. (Jämför med upptäckten av den första planeten runt en stjärna, det gick väldigt trögt till en början men nu känner vi till tusentals kandidater)
Citera
2019-04-13, 16:37
Medlem
Arthur Dents avatar
Varför valde de att fota ett utsocknes hål istället för vårt egna?
Citera
2019-04-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Varför valde de att fota ett utsocknes hål istället för vårt egna?

De egna vintergatska hålen duger naturligtvis inte i dessa PK-multikulturella tider. Man förnekar dessvärre förekomsten av vita hål, vilket sådana fotografier hade riskerat att visa.

Hade du glömt att du är på Flashback?
Senast redigerad av LBeria 2019-04-13 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in