2019-04-11, 23:15
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Jag begriper det inte. Dom har väl varit en vanlig stjärna från början, så varför har sådana enorma mängder materia fallit in i dom?

Svarta hål är giriga, ge dom ett finger och dom tar hela handen

Nej, men jag är bara en glad amatör dock efter att ha tittat på M87 så skulle jag tro att den galaxen har krockat med andra galaxer både en eller kanske två gånger tidigare för att se ut som den gör nu. Högst troligen har varje galax ett supermassivt svart hål i centrum och har då flera supermassiva svarta hål krockat med varandra under årmiljardernas gång så är det inte otroligt att slutresultaten i bland kan bli sådana här bjässar.
Citera
2019-04-11, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qup
Matten stämmer!!! Fattar ni vad detta betyder?!?! Vi kan nu basera alla teorier vi någonsin kommer kunna hitta på, på matte. Och ha rätt!! This is the turning point.

Så vad kommer bli nästa häpnadsväckande upptäckt? Vi är inte ensamma här ute. Entropin har väll sett till det och svaret hur vi ska göra har vi väll vetat länge.. törs vi gå in nästa fas är frågan eller kommer ångesten eller rädslan begränsa vårt tänkande på vad som fan händer i nuet och framåt nu när man har gått ut till de stora massorna med budskapet, vetenskapen har haft rätt hela tiden. vårt rationella tänkande begränsar oss för mycket för att se verkligheten som den är och är detta slutet på den 60.000 års eran människan har utvecklats genom en symbios i tänkandet mellan vetenskap, konst och relgion. Allt har bara varit matematik fram tills idag. Vad gör vi?
Citera
2019-04-11, 23:32
Medlem
Browndawgs avatar
Kom precis på att bilden av den är ju som den såg ut för 55 miljoner år sedan. Hiskeligt! Tänk. 55 miljoner år.
Citera
2019-04-12, 00:55
Medlem
MeanMEs avatar
Hur häftigt som helst.

Och vad som gör det än bättre är att nu vet vi att det går att få det på bild.
Hädanefter kommer bilderna bara att bli bättre och avslöja allt mer information.
Citera
2019-04-12, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Kom precis på att bilden av den är ju som den såg ut för 55 miljoner år sedan. Hiskeligt! Tänk. 55 miljoner år.

55 miljoner år är inte mycket, den ser exakt likadan ut idag. Den har också massa av 6,5 miljarder solar hehe. Om man räknar på det lite... låt oss säga att 6,5 miljarder solar stod i kö för att slukas av svarta hålet, då skulle kön vara 956 ljusår lång
Senast redigerad av sampanl 2019-04-12 kl. 06:51.
Citera
2019-04-12, 10:19
Medlem
Hor-Ullas avatar
Kan nån förklara för mig varför man får för sig att svarta hål är just ett hål? som jag har förstått det så är det väl en död stjärna som har krympt ihop, men hur får man det att bli ett hål? kan det inte lika gärna vara en lite runt "klump" ?
Citera
2019-04-12, 11:34
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Kan nån förklara för mig varför man får för sig att svarta hål är just ett hål? som jag har förstått det så är det väl en död stjärna som har krympt ihop, men hur får man det att bli ett hål? kan det inte lika gärna vara en lite runt "klump" ?

Ett hål(stup?) är väl en bättre beskrivning med tanke på att allt som passerar horisonten försvinner in i det för evigt?
Citera
2019-04-12, 12:31
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Ett hål(stup?) är väl en bättre beskrivning med tanke på att allt som passerar horisonten försvinner in i det för evigt?

Men vad är det som säger att det inte liksom en vit dvärg är en jätte jätte liten klump med enorm dragningskraft ? varför just ett hål?
Citera
2019-04-12, 12:34
Medlem
Märkligt hur folk fungerar ändå. Vissa folk har aldrig trott på detta. Nu levereras en bild på ingenting & nu tror man att "aah, men jo, det stämmer nog" 😂
Citera
2019-04-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

Ja det är absolut en "klump" som du säger men det kallas för ett hål för att den enorma massan skapar en oändlig böjning av tidsrymden. Nu kanske du vet det här redan men iaf, alla krafter i fysiken förutom gravitation förklaras genom partiklar som påverkar andra partiklar. Alltså tar det en stund innan nånting händer. Gravitation däremot, verkar direkt (rekommenderas av 4/5 fysiker) även på väldigt långa avstånd vilket betyder att det är snabbare än ljusets hastighet. Då ingenting kan färdas så snabbt kan kraften inte utföras av partiklar.

Som förklaring till detta har man sagt att tidsrymden är platt (fast i tre dimensioner) och att massa böjer den. Böjningen är då vad vi kallar gravitation. Brukar simpelt förklaras som att du lägger ett bowlingklot på en studsmatta eller liknande. Ett objekt med extrem massa böjer då tidsrymden oändligt så det kallas för ett hål.

Här är en illustration av det: https://i.stack.imgur.com/Ste0l.gif
Senast redigerad av Blewris 2019-04-12 kl. 13:04.
Citera
2019-04-12, 13:15
Medlem
pc-load-letters avatar
Lite småplock som kan vara intressant

xkcd har en storleksjämförelse
https://xkcd.com/2135/

Simulering av olika våglängder och vad man kan se. Då det svarta hålet omges av ett gasmoln så är det bara vissa våglängder som tar sig igenom dimman.
https://www.youtube.com/watch?v=Qrly-3_FNpc

Dom har observerat Sagittarius A* (Det svarta hålet i våran galax) och arbetar nu på att släppa en bild.
Citera
2019-04-12, 13:49
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blewris
Ja det är absolut en "klump" som du säger men det kallas för ett hål för att den enorma massan skapar en oändlig böjning av tidsrymden. Nu kanske du vet det här redan men iaf, alla krafter i fysiken förutom gravitation förklaras genom partiklar som påverkar andra partiklar. Alltså tar det en stund innan nånting händer. Gravitation däremot, verkar direkt (rekommenderas av 4/5 fysiker) även på väldigt långa avstånd vilket betyder att det är snabbare än ljusets hastighet. Då ingenting kan färdas så snabbt kan kraften inte utföras av partiklar.

Som förklaring till detta har man sagt att tidsrymden är platt (fast i tre dimensioner) och att massa böjer den. Böjningen är då vad vi kallar gravitation. Brukar simpelt förklaras som att du lägger ett bowlingklot på en studsmatta eller liknande. Ett objekt med extrem massa böjer då tidsrymden oändligt så det kallas för ett hål.

Här är en illustration av det: https://i.stack.imgur.com/Ste0l.gif

Ja och på samma sätt som en vit dvärg böjer gravitationen så borde väl en svart "klump" kunna böja det också? alltså att det längst ner i det svarta hålet finns det en klump ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in